vrijdag 10 januari 2025

Mondial: opkomst, ondergang en wedergeboorte van een legendarisch motormerk

Het is mogelijk minder bekend dat in Honda’s Collection Hall in Motegi een 1956 F.B. Mondial 125 Bialbero te vinden is, wat een sterke link heeft met de motor die we nu gaan bespreken: de 2003 Mondial 1000 Piega. F.B. Mondial stopte in 1969 met het produceren van motoren, en in 1979 kwam er een definitief einde aan het merk. De naam had echter zóveel aanzien dat er in de late jaren 80 en opnieuw in de midden jaren 90 pogingen werden gedaan om de productie nieuw leven in te blazen, maar beide mislukten. De naamrechten bleven bij de familie Boselli.

World Superbike

In 1999 bereikte Roberto Ziletti, CEO van de Lastra-groep, een overeenkomst met Pierluigi Boselli om de naam opnieuw leven in te blazen met een moderne sportmotor en een terugkeer naar de World Superbike. Er werd gezocht naar een 1000cc-twinmotor, en Suzuki bood 250 TL1000-motoren aan, dezelfde motor die eerder aan Bimota was geleverd.

Nicolo Bragagnolo, voormalig ingenieur bij Aprilia, werd ingehuurd om de nieuwe motor te ontwerpen, terwijl Sandro Mor de carrosserie verzorgde. Het chassis bestond uit dubbele buizen van chroom-moly staal, met trellis-stijl dwarsbalken, en alles was TIG-gelast. Componenten zoals het subframe, zadel, carrosserie en swingarm waren van koolstofvezel. Hoogwaardige accessoires omvatten een Öhlins achterdemper, TiN 46mm-Paioli vorken, Marchesini-wielen en Brembo-remmen. LED-koplampen werden ook gebruikt.

Eerste test FB Mondial Sport Classic Pagani 300

Suzuki trekt zich terug

Kort voor de geplande lancering op de Intermot Show van 2000 trok Suzuki zich echter terug uit de deal. Zonder motor nam Ziletti contact op met Oscar Rumi in de hoop een Honda RC51-motor te krijgen voor het prototype. Honda stemde niet alleen in met het gebruik van de RC51, maar bood ook de SP1-versie voor de productie aan.

Mondial voegde hun eigen brandstofinjectiesysteem, koolstofvezel luchtfilterhuis en titanium uitlaatsysteem toe, wat een extra 4 pk opleverde ten opzichte van de 136 pk van de SP1. De Piega woog 177 kg, wat lichter was dan zowel de Honda SP1 als de Ducati 999. De productie startte in 2002, maar na slechts 35 stuks vroeg Mondial Motor SpA in 2004 faillissement aan. Ziletti had €11 miljoen in het project gestoken, maar met de focus op Lastra’s andere activiteiten kon hij de motorproductie niet voortzetten.

Gestolen Piegas

Voor het faillissement waren er verschillende nieuwe modellen aangekondigd, waaronder de gelimiteerde EVO Ziletti met verbeterde specificaties. Ook twee naked modellen werden gepresenteerd op de Intermot in 2003. In 2005 werd de helft van het bedrijf aan Piero Caronni’s Biemme concern verkocht en er werden nog meer Piegas en EVO’s geproduceerd onder de naam Gruppo Mondial. Tijdens deze faillissementen zouden elf Piegas door werknemers zijn ‘gestolen’ als compensatie voor onbetaalde lonen.

Er volgden twee belangrijke wendingen in het verhaal van de Piega. In 2012 werden Ziletti en een ander schuldig bevonden aan frauduleuze faillissementsverklaringen en kregen ze voorwaardelijke gevangenisstraffen. In 2014 begonnen Graaf Pierluigi Bosselli en Cesare Galli een nieuwe onderneming om Mondial-gebrandmerkte motoren te produceren. Bosselli werd later de Italiaanse importeur voor Kawasaki en richtte de Europese distributie voor Aeon-scooters en minibikes op. In 2015 begon zijn bedrijf Pelpi International met de verkoop van 125cc- en 250cc-viertaktmotoren onder de naam F.B. Mondial, geproduceerd door Piaggio in China.

Mondial 1000 Piega Specifications

Mondial 1000 Piega Specifications

Motorblok 999 cc, viertakt, V-twin, 8 kleppen (DHOC) vloeistofgekoeld
Compressie 10.8:1
Vermogen 140 pk @ 9.800 tpm
koppel 100 Nm @ 8.000 tpm
Brandstofsysteem System Elektronische injectie
Versnellingsbak Zes versnellingen
Koppeling Natte multiplaat
Secundaire aandrijving Ketting
Frame Chroom-molybdeen-vanadium staal trellis
Vering Paioli 46 mm TiN usd-vork / Evo: Ohlins 43 mm TiN usd-vork, Ohlins monoshock
Banden 120/70-17, 180/55/17
Remmen Twee 320mm-zwevende Brembo-remschijven, radiale vierzuiger Brembo-remklauwen, een 220mm-remschijf, tweezuiger remklauw met gesinterde remblokken
Lengte 2.009 mm
Zithoogte 861 mm
Wielbasis 1.420 mm
Weight 195 kg
Tankinhoud 18,2 L
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen