Jan van Bodegraven vond het maar niets om steeds meer gelijksoortige motoren op de weg te zien. Hij verkocht zijn goudkleurige Road Glide aan een Belgische Harley-fan en ging op zoek naar iets unieks. Inspiratie voor zijn nieuwe project haalde hij uit de populaire tv-serie ‘The Mayans’. Maar hij verkeek zich enorm op de hoeveelheid werk, vanwege het gebrek aan goed passende onderdelen. Het enige wat Jan hierop kan zeggen is: “Stik de moord, dan máák ik het wel pas”.
Jan vertelt, terwijl hij kalm in een pakje shag zit te friemelen: “Tijdens mijn zoektocht naar een basismotor voor mijn project kwam ik een Marktplaatsadvertentie tegen van een Softail Standard uit 2021, met maar 800 km op de teller. De prijs leek te mooi om waar te zijn, maar ik ging toch. We kwamen aan bij een restaurant in Kerkrade. Een slecht verstaanbare, geblondeerde Chinees deed de deur open. De in nieuwstaat verkerende Softail had hij gekocht bij Harley-Davidson Dutch Hills en er zat nog vier jaar garantie op. Blijkbaar was hij meer geïnteresseerd in racemotoren en de deal was dus snel gesloten. Verder ben ik me er niet van bewust geweest dat de Standard inderdaad wel èrg standaard is. Uitgerust met standaard midcontrols en mini-ape keerde ik in een opgevouwen rijpositie terug naar het thuisfront in Roosendaal.”
Jan van Bodegraven
Roepnaam | ‘Bo’ |
---|---|
Bouwjaar | 1973 |
Beroep | Monteur |
Type | In-7-sloten-tegelijk-loper |
Drank | Bier en jenever/cola-light |
Eten | Als het maar veel is |
Liefde | Zo een als ik vindt ze nooit meer |
TV | Veronica Inside |
Politiek | Het zijn allemaal zakkenvullers |
Film | The Godfather |
Muziek | Piraten Kneiters |
Boek | Poldermaffia |
Sport | Alle sporten binnen drie meter van de bar |
Hobby | Motorrijden |
Vrouwen | Heb ik er drie van |
Mannen | Ben je nie goed? |
Motoren | De mijne |
Voorbeeld | Geen |
Lijfspreuk | ‘Goed plan, gaan we doen!’ |
MEXICAANSE STIJL
Volgens Jan is de Mexicaanse stijl gebonden aan een paar regels, die hij zelf heeft versimpeld naar: ‘dikke tieten, klein kontje’. Ofwel; een imposante voorzijde met een aantrekkelijk slanke lijn. In zijn garage aan huis demonteert hij de motor en legt hij de eerste focus op de te smalle voorzijde. “Vergeleken met de Twin Cam zijn er voor de Milwaukee Eight maar weinig passende onderdelen beschikbaar. Denk aan de fishtails, bedrading van het stuur, spacers voor de Big Spoke wielen, noem het maar op. Maar wanneer ik een idee in m’n kop heb, heb ik het niet in m’n kont zitten”, gaat Jan verder. “Bij een 21 inch voorwiel in een smalle voorvork is de naaf ook smal. Hierdoor gaan de spaken bijna recht staan en lijkt het op een fietswiel. Bij Thunderbike in Duitsland kon ik de standaard bredere balhoofdplaten van een Heritage overnemen uit een van hun Bagger projecten. Met deze balhoofdplaten had ik meer ruimte voor het bredere voorwiel. Ondertussen had ik het chroomwerk, dat rondom de koplamp hoort, erbij geritseld met de gedachte dat het wel zou passen. Mooi niet dus! De ophanging van de standaard 5 ¾ inch koplamp is namelijk anders. Ik kwam uit bij een 7 inch koplamp van een Softail DeLuxe uit Amerika. Voor meer aansluiting over de voorband koos ik voor het spatbord van een Street Glide. Op dat moment zag de voorzijde eruit als een bodybuilder die z’n benen niet genoeg had getraind. Ik moest wat met die iele binnenpoten doen. Dat heb ik uiteindelijk opgelost met 3D-geprinte zwarte covers”.
TANK
Jan vervolgt: “Op internet zag ik de brede tank van een Softail DeLuxe schademotor. De verkoper wilde die echter niet meteen verkopen als los onderdeel. Hij geloofde niet dat ik de zwaar beschadigde tank nog kon repareren. Dat wilde hij wel eens zien. Ik had 7,5 euro verzendkosten betaald en kreeg de tank gratis. Het was alsof de tank tegen een paal was geramd. Mijn maat had nog een tank van een Fat Boy liggen. De radius bleek hetzelfde te zijn. Een andere maat is van beroep fotolas-controleur. Met meetapparatuur en een speciale vloeistof controleerde hij het laswerk. Een bijkomend probleem was de brandstofmodule aan de onderzijde. Met twee communicerende gaten en een rubber slangetje wordt de andere tankhelft nu ook gevuld. Op woensdag drinken we regelmatig een biertje in de Grafitti Loods in Roosendaal. Mijn maat Remco luisterde aandachtig naar mijn verhaal over de Mexicaanse stijl met een bepaalde cartoonstijl van Sugar Skulls, pinstripes en sierlijke lettertypes. Remco was vooralsnog gewend om op muren te spuiten, maar hij durfde de uitdaging wel aan. In het bargedeelte van de loods werden de onderdelen eerst zwart gespoten, geschuurd en weer zilver gespoten. Als laatst ging de Candy Red kleur erop. Als leek moet je je er verder niet mee bemoeien en de kunstenaar zijn werk laten doen. Remco is freehand gaan tekenen met Posca stiften en penselen”
Chrome Shovelhead: Deathwish Company laat de puristen weer zweten
ALLEEN MAAR LOL
Zelfs met de paintjob helemaal in stijl blijft er natuurlijk altijd nog wel wat te wensen over: “Uiteindelijk wil ik er ook een airride op hebben. Dat hoort bij de Mexicaanse stijl. Vaak wordt er een 16 inch achterwiel op gezet. Ik heb gekozen voor een 18 inch achterwiel zodat, wanneer ik op de motor zit, de velg mooi en laag in het spatbord draait. Verder wil ik graag een zadel met een langere pen om het stukje tussen de tank en het zadel te overbruggen. Aan de voorzijde zou ik er nog een extra paar lichten erbij willen hebben. Om het af te maken wil ik graag nog treeplanken hebben, maar dat koop je per onderdeeltje. Dat gaat nergens over. Dit zijn kleine projecten voor in de winter. Anders dan met een Touring is dat het met deze bike na 200 kilometer onafgebroken rijden wel even goed is geweest. Dat neem ik voor lief. Vooralsnog heb ik hier al meer lol mee beleefd dan mijn Road Glide. Niet alleen tijdens het sleutelen, maar ook vanwege de vele positieve reacties.”
Tekst & foto’s: Edgar Vingerhoed
TECHNISCHE SPECIFICATIES MEXICAN STYLE HARLEY
ALGEMEEN | |
---|---|
Merk | Harley-Davidson |
Model | FXST Standard |
Bouwjaar | 2021 |
Eigenaar/bouwer | Jan van Bodegraven |
MOTORBLOK | |
Type | Milwaukee-Eight |
Cilinderinhoud | meer dan 1750 cc |
Versnellingsbak | 6-bak |
Carburatie | injectie |
Luchtfilter | standaard |
Uitlaat | Bassani |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | standaard |
Schokbrekers | Showa |
Voorwiel | 21 inch, Big Spoke |
Voorband | 3 ¼ x 21 |
Voorrem | standaard |
Voorvork | standaard |
Balhoofdplaten | Heritage M8 |
Achterwiel | 18 inch, Big Spoke |
Achterband | 150 x 18 |
Achterrem | standaard |
Bijzonderheden | Street Glide voorspatbord |
DIVERSEN | |
Stuur | L.A. Custom |
Snelheidsmeter | standaard |
Hendels | standaard |
Handvatten | Burley |
Koplamp | Heritage M8 |
Olietank | standaard |
Controls | H-D forward controls |
Beninetank | 70% DeLuxe, 30% Fat Boy Evo |
Zadel | standaard |
Achterspatbord | Motorcycle Storehouse |
Achterlicht | Kellermann |
Draai- en freeswerk | Jan van Bodegraven |
Bijzonderheden | Thunderbike sidemount, Derby cover: Diestyboy |
SPUITWERK | |
Kleur | Candy Red |
Design en spuiter | Remco van den Beemd |
DANK AAN | |
CK Techniek |