De BMW R1100GS van Stephan Peters uit Heemskerk
‘Voor deze BMW R1100GS uit 1994 heb ik € 2.250,- betaald. Er stond 120.000 kilometer op de klok. Dat lijkt veel, maar zo’n BMW kan dat hebben. Als ik een occasion koop, kijk ik eerst of-ie er netjes uitziet en vraag om de onderhoudshistorie, die soms aanwezig is. Dan maak ik een proefrit en daarbij let ik vooral op de versnellingsbak en de cardan. Dat zijn dure reparaties. Voor deze heb ik diverse andere BMW’s gereden, waaronder twee R1200GS’en. Daarna wist ik niet zo goed meer wat ik nou wilde. Ik heb nog andere modellen geprobeerd, maar keerde uiteindelijk toch weer terug bij BMW.’
‘Het onderhoud doe ik veelal zelf. Dat vind ik erg leuk om te doen. Daarom ben ik ook bij deze motor gebleven. Er is inmiddels een tweede bijgekomen.’
De Kawasaki VN800 Vulcan Classic van Diana Kroon
‘Behalve heel veel poetsen, heb ik er een Leonvinci-uitlaat opgezet en is er een topkoffer gemonteerd. Overigens waren bij die aankoop ook de originele koffers inbegrepen. En recentelijk zit er een buddeseat op voor een betere zit.’
‘Of ik wel eens ben stilgevallen? Op weg naar een treffen in Frankrijk begaf de pulsegever voor de injectie het. Later begaf de achterveer het. Nou…, eigenlijk was-ie gebroken. Beide defecten heb ik in Frankrijk verholpen. Ik denk dat deze BMW nog wel een tijdje bij mij in de garage staat. Hoewel: een mooie R1250GS Adventure. Dat is toch wel mijn droommotor.’