donderdag 21 november 2024

Marathonmotor Yamaha YZF R6: ruim drie ton op de teller zonder oponthoud

Louis Adriaansen was al een Yamaha-fan toen hij in 2003 een nieuwe Yamaha YZF R6 kocht. Zijn vertrouwen in het Japanse merk is 20 jaar na aanschaf nog steeds groot. Kan ook niet anders wanneer je nog bijna dagelijks met diezelfde R6 met ruim drie ton op de teller onderweg bent.

Fotografie: Peter van der Sanden

Man en motor

NaamLouis Adriaansen
WoonplaatsUdenhout
Leeftijd62 jaar
Beroepquality manager
Rijdt sinds1978
Aangeschaft2003 (nieuw)
Nieuwprijscirca € 11.000,-
Dagwaardeniet te koop
Rijstijlsportief
Gebruikwoon/werk en vakantie
Brandstofverbruik1:20
Olieverbruiknihil
Onderhouddealer en zelf
Bouwjaar2003
Kilometerstand311.899 km

Bij Louis Adriaansen (62) uit Udenhout was de liefde voor motoren en techniek al op jonge leeftijd aanwezig. Louis: ‘Ik ben geboren en opgegroeid in Goirle waar toen nog plek genoeg was om overal in de omgeving te kunnen crossen. Die cross had ook mijn interesse. Als 14-jarige crosste ik op een 50cc. Geen grote wedstrijden, alleen clubkampioenschappen. Ik zat op de MTS en deed mijn stage bij Harry van Hout in Geldrop. Zijn bedrijfje VHS (Van Hout Specials) was een begrip in de 50cc-crosswereld. Ik werkte er van ’s morgens vroeg tot ’s avonds heel laat. Slapen deed ik in een caravan die op het erf stond. Harry was altijd aan het experimenteren. Dat was een geweldig mooie tijd en ik kan wel zeggen dat ik daar heb leren sleutelen. Loon kreeg ik niet, maar na afloop van mijn stage zou ik een crossmotor krijgen. Aan die afspraak hield Harry zich ook, maar toen ik erachter kwam wat het me ging kosten om echt te gaan crossen (er ging altijd wel iets stuk) heb ik toch maar heel vriendelijk gevraagd of ik wat geld kon krijgen in plaats van die crosser.’

Marathonmotor Ducati Multistrada 1000DS: Multistrada’s in alle kleuren

Meteen na zijn 18e verjaardag ging de Brabander op motorrijles en na het behalen van het A-rijbewijs kocht Louis zijn eerste motor. Louis: ‘Dat was een Yamaha XS500 uit 1973. Je ziet ze nu nog zelden. De eerste modellen hadden slechte blokken. Regelmatig scheurden de cilinderkoppen tussen de bougie en de kleppen. Later verbeterde dat. Mijn tweede motor was een Yamaha XS1100. Die kon ik voor weinig geld kopen omdat de bak stuk was. Ik wist wat de onderdelen me gingen kosten (400 gulden; minder dan 200 euro) en ik kon het zelf repareren. Van dat koopje heb ik een jaar of vijf plezier gehad. Daarna volgde een Yamaha FJ1100 en die werd weer opgevolgd door een Yamaha FJ1200. Mijn zwager, Klazen Motoren, was Yamaha-dealer. Dat schiep natuurlijk een extra band met Yamaha. Daarna werd het een aantal jaren rustig op motorgebied. Trouwen, kinderen, dat soort dingen. Maar de interesse voor de motor is nooit verdwenen. Na mijn scheiding ben ik als heropstapper weer begonnen. Voor weinig geld kwam ik in het bezit van een Yamaha RD350-tweetakt. Een leuke motor, maar ik heb hem krom gereden. Nadien toch maar weer een wat degelijkere motor aangeschaft. Dat werd wederom een Yamaha FJ1200.’

Yamaha YZF R6

Betere looks

In 2000 kocht Adriaansen zijn eerste Yamaha R6. Er zouden er daarna nog een aantal volgen. Louis: ‘In 2003 kocht ik mijn eerste nieuwe R6, dat is de motor die ik nu nog heb. De motor was te mooi om het circuit mee op te gaan. Daarvoor kocht ik een andere R6. Ik had goede contacten met Torleif Hartelman. Hij kon me alles vertellen over de afstelling voor racegebruik en van hem heb ik ook veel geleerd als het op circuitrijden aankomt. Die goede contacten zijn er nog steeds. In totaal heb ik vier R6’jes gehad. In 2017 had ik al 250.000 km op mijn R6 uit 2003 staan. Ik wilde graag een nieuwe R6 kopen, maar wist nog niet wat een nieuwe ging kosten. Ik was prijzen gewend van rond de 12.000 euro, maar dat werd 16.000 euro. Ik had de hoop dat Yamaha iets voor me kon betekenen omdat ik vond dat een R6 met 250.000 probleemloze kilometers op de teller toch wel enige reclamewaarde zou hebben. Al hadden ze maar een paar accessoires op de nieuwe R6 cadeau gedaan, dan was ik al tevreden geweest. Maar helaas, Yamaha toonde totaal geen belangstelling. Dat viel me tegen. Uit onvrede heb ik toen een Yamaha R1 gekocht, maar de oude R6 is gebleven. Ik ga er dagelijks mee naar mijn werk, van Udenhout, waar ik nu woon, naar Valkenswaard waar ik werk als quality manager bij een bedrijf in de metaal fijntechniek.’

Naast woon-werkverkeer, behalve als er pekel op de weg ligt, is de R6 ook veelvuldig gebruikt voor (snelle) ritten in het buitenland. Louis: ‘Met een groepje vrienden eropuit, het liefst de Alpen en de Dolomieten in waar je de mooiste bochten hebt. Langzaam werd er maar zelden gereden. Omdat de latere R6-modellen met de upside-down-voorvork beter stuurden, heb ik met 130.000 km op de teller de complete voorpartij vervangen. Niet alleen de vork, van een R6 uit 2011, maar natuurlijk ook de bijbehorende remklauwen, remschijven, kroonplaten, hoofdremcilinder en wielen. Dat alles voor een nog beter stuurgedrag en ook wel wat voor de betere looks. Naast deze R6 voor dagelijks gebruik had ik nog de “Hartelman R6” voor op de circuits. Met die R6 heb ik op diverse circuits in het buitenland gereden en natuurlijk ook op Assen en Zolder. Vooral aan de racedagen met Wilco Zeelenberg heb ik goede herinneringen. Hij is iemand die echt met hart en ziel voor de racesport leeft. Van 2001 tot 2008 heb ik veel met een R6 op de circuits geracet.’

Merkenclub

Met je R6 kun je je aansluiten bij de Yamaha YZF R-Club Nederland voor maandelijkse clubritten, sleuteldagen, buitenlandse trips en nog veel meer. Lidmaatschap kost slechts 30 euro per jaar.

Onderhoud

Met zijn technische achtergrond is het natuurlijk niet meer dan logisch dat Louis het onderhoud aan zijn motoren zelf doet. Louis: ‘Ik heb geen hekel aan sleutelen, dat hoort er voor mij gewoon bij. Het onderhoud aan een R6 stelt overigens niet zo heel veel voor. Deze motor is door en door betrouwbaar. De meeste mensen verwachten niet dat je met zo’n sportieve motor zoveel probleemloze kilometers kunt rijden. Nooit ben ik onderweg stil komen te staan, al scheelde het één keer niet heel veel. Ik reed ’s morgens naar mijn werk en merkte dat het licht wat zwakker begon te branden. De spanningsregelaar deed zijn werk niet meer goed. Tijd voor een nieuwe. Een andere keer merkte ik dat precies bij 13.000 tpm het net was of de toerenbegrenzer ingreep. Dat hoort normaal pas bij 17.500 tpm te gebeuren. In eerste instantie werd gedacht aan een kapot CDI-kastje, maar Hartelman vermoedde dat er iets met de bougiedoppen annex bobines aan de hand was. En inderdaad, nadat ik die had vervangen liep mijn R6 weer als vanouds.’

Louis houdt van pittig doorrijden, dan verwacht je misschien extra slijtage, maar dat valt alleszins mee. Louis: ‘Misschien komt het omdat ik enkel en alleen originele Yamaha-onderdelen gebruik. Originele filters, originele ketting en tandwielen en ga zo maar door. Daar bezuinig ik niet op. Qua prijs is het verschil overigens minder groot dan vaak wordt gedacht. Tot 2004 gebruikte ik voor mijn R6-en altijd Bel-Ray EXS 10W40 volsynthetische olie. Niks mis mee, maar omdat voor mijn Hartelman R6 Motul 300V werd gebruikt ben ik dat voor mijn “straat” R6 ook gaan gebruiken. Of het daaraan ligt, ik kan het niet bewijzen, weet ik niet, maar het motorblok loopt nog net zo soepel als een nieuwe. In 300.000 km heb ik drie keer de kleppen gecontroleerd, maar nog nooit hoeven te stellen. En met de Motul-olie kwam ik met een tank benzine ook nog eens 20 km verder. Dat zegt alles bij elkaar denk ik toch wel wat over de olie. Met een verbruik van 1:20 is de R6 overigens ook nog eens zeer zuinig te noemen. Bij 130.000 km is de distributieketting preventief vervangen. Dat is het dan wel zo’n beetje. Met een kettingset doe ik gemiddeld 30.000 km. Qua banden vertrouw ik op Michelin Pilot Power 3. Mijn dochter heeft ook een R6 gekocht. Zij is daar ook zeer tevreden over, maar ondanks dat haar R6 veel jonger is en veel minder kilometers op de teller heeft staan vindt ze de mijne fijner rijden.’

Yamaha YZF R6 op de brug

Eindelijk weer eens een motor met heel veel kilometers. Sterker nog, zou er in Nederland een R6 rondrijden met meer kilometers op de teller dan deze? MOTO73-expert Van Sleeuwen was dan ook zeer benieuwd naar de toestand van deze Yamaha. Met zoveel kilometers achter de kiezen zou je een boekvullende historie mogen verwachten. Maar dat viel tegen, of mee. Het is maar vanuit welk standpunt je het bekijkt. Van Sleeuwen is goed bekend met de R6-modellen. Het zegt dan ook wel wat als hij na terugkomst van het gebruikelijke proefritje meldt dat deze R6 net zo goed rijdt als een nieuwe. Van Sleeuwen: ‘Ik weet dat ze goed zijn, die R6-modellen. Maar dat zo’n motor na 310.000 km nog zo goed kon zijn, had zelfs ik niet verwacht. In deze kleurstelling is het naar mijn smaak ook nog eens de mooiste.’

Toen de voorvork werd vervangen, zijn er ook nieuwe remschijven op gekomen. Deze zijn ietsje groter dan de voorgangers. Hoewel er met de R6 toch flink wordt doorgereden zijn de schijven na 180.000 km slechts 0,15 mm dunner geworden. De originele schijf achter lijkt amper gebruikt, want deze is maar 0,15 mm geslonken. Speling op lagers (wiel, balhoofd, achterbrug en link) is er niet. Op de balhoofdlagers na is geen van de andere lagers ooit vervangen. De lak van de tank, plaatwerk en frame ziet er nog onberispelijk uit. Het ontstekingsdeksel lijkt nog als nieuw. Louis: ‘Dat is het ook. Op een nat wegdenk ben ik onlangs bij een noodstop met lage snelheid onderuitgegleden wat de nodige krassen tot gevolg had.’

Marathonmotor Yamaha FZ1 Fazer: eerste en tweede eigenaar van dezelfde motor

De uitlaatdemper ziet er nog uit als nieuw. Louis: ‘Dat kan ook niet anders, want die zit er ook nog maar pas op. Normaal zit er een LeoVince op, maar die raakte onlangs beschadigd toen er iets misging bij het vastzetten van twee motoren op een aanhanger. Dat was wel balen.’

Met ruim drie ton op de teller zou je mogen verwachten dat enige slijtage zichtbaar is. Maar alleen aan de voetsteunen en het schakel- en rempedaal kun je zien dat de motor is gebruikt. En het contactslot vraagt om een gebruiksaanwijzing, wat een beetje Yamaha-eigen is. Van achterstallig onderhoud is al helemaal geen sprake. Van Sleeuwen: ‘Je kunt aan alles zien dat deze Yamaha in zeer goede handen is. Zowel wat gebruik als onderhoud betreft.’

Ondanks de hoge kilometerstand is Adriaansen niet van plan om deze R6 van de hand te doen. Louis: ‘Een nieuwe is niet meer te koop en sinds 2020 heb ik een Yamaha R1M voor circuitdagen. De R6 blijft voor dagelijks gebruik. Ik probeer de vier ton te halen. De motor kan het, maar of ik het haal? Met de komst van de R1M wordt de R6 wat minder vaak gebruikt, maar nog altijd rij ik liever op de R6 dan op de R1M. Jammer dat er geen R6 voor straatgebruik meer wordt gemaakt.’

De remschijven voor zitten er al 180.000 km op en zijn nog lang niet versleten.

Reparaties en problemen

  • 100.000 km              bougiedop/bobine stuk
  • 130.000 km              distributieketting preventief vervangen, voorvork, wielen, remmen vervangen door exemplaren van jonger R6-model.
  • 250.000 km              lekke voorvorkkeerring
  • 270.000 km              spanningsregelaar vervangen

Richtprijzen bij motorzaak

  • 2000    ca. 2.000 euro
  • 2001    ca. 2.500 euro
  • 2002    ca. 2.500 euro
  • 2003    ca. 3.000 euro
  • 2004    ca. 3.500 euro
  • 2005    ca. 3.500 euro
  • 2006    ca. 5.500 euro
  • 2007    ca. 6.000 euro
  • 2008    ca. 8.000 euro
  • 2009    ca. 8.500 euro
  • Voor de latere modellen (vanaf 2017) ligt de prijs tussen de 15.000 en 17.000 euro.

Yamaha YZF R6: goed om te weten

In 1998 kwam Yamaha met de supersportieve YZF R1 op de proppen en een jaar later (de introductie was nog wel in 1998) kreeg de R1 er een broertje bij in de vorm van de YZF R6. Licht, wendbaar en supersnel. De R6 werd de opvolger van de YZF600R Thundercat. De R6 was van meet af aan een populaire motor bij het sportieve motorvolkje. In 2001 volgde een kleine update. De R6 kreeg onder andere een ander kontje. In 2003 was de aanpassing rigoureuzer. Zo werden de carburateurs van de R6 vervangen door injectie en er kwam een nieuw blok in te hangen. Het toch al stijve frame (tot 2003 grijs, daarna zwart) werd nog stijver gemaakt en de driespaaks wielen maakten plaats voor vijfspaaks. In 2006 werd de R6 nog eens stevig onderhanden genomen. Wat bleef was de typeaanduiding. Voor het overige veranderde bijna alles. In 2008 kreeg de R6 onder andere een nieuw subframe van magnesium en een gemodificeerd inlaatsysteem. In 2010 was er opnieuw een update. De R6 wordt nog steeds exclusief gebouwd, maar is dan bedoeld voor de circuits. Een nieuwe R6 voor gewoon op straat is er niet meer. Qua vormgeving, maar niet qua prestaties, is de R7 zijn opvolger geworden.

Pluspunten Yamaha YZF R6

Betrouwbaarheid

Minpunten Yamaha YZF R6

Met de R6 op de Stelvio. Bijna alleen, dat maakt het bijzonder.
Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen