De Yamaha FZS600 Fazer staat te boek als een betrouwbare no-nonsense motor. En dat was precies de reden waarom Marcel van Pinxteren twintig jaar geleden deze motor uit 2000 kocht. Nooit heeft hij spijt gehad van deze aankoop. Doorrijden totdat de motor ermee ophoudt of de onderhoudskosten te hoog worden. En als het aan Marcel ligt, wordt zijn volgende motor een elektrische.
Man en motor
Naam | Marcel van Pinxteren |
---|---|
Woonplaats | ’s Hertogenbosch |
Leeftijd | 54 jaar |
Beroep | software ontwikkelaar |
Rijdt sinds | 1989 |
Aangeschaft | 2004 (2.345 km) |
Nieuwprijs | circa €7.850 |
Dagwaarde | circa €1.200 |
Rijstijl | rustig |
Gebruik | woon-werk en vakantie |
Brandstofverbruik | 1:20 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | motorzaak |
Bouwjaar | 2000 |
Kilometerstand | 106.184 km |
Foto’s: Peter van der Sanden
Motorrijden was bij de familie Van Pinxteren uit Loosbroek niet vreemd. Marcel: ‘Mijn vader reed vroeger een scooter en toen ik als 20-jarige TU-student besloot om mijn motorrijbewijs te gaan halen, was hij direct enthousiast. Nadat ik was geslaagd kochten we samen een motor, een Suzuki GS750. Ik gebruikte de motor meestal in het weekend en mijn vader doordeweeks. Samen rijden was er dus niet bij. Voor mij was de GS mijn eerste motor, voor mijn vader was het een manier om na jaren zijn motorrijbewijs weer eens te gebruiken. De GS750 uit 1980 was op zich geen verkeerde motor, maar om nu te zeggen dat ik er een goed gevoel aan overgehouden had? Nee, dat niet. Aan het einde van mijn studietijd heb ik de motor verkocht. Ik had geld nodig voor een vliegticket naar Indonesië waar mijn vriendin een jaar naartoe ging voor ontwikkelingswerk. Met haar ben ik later getrouwd en pas nadat de kinderen niet meer naar de kinderopvang hoefden te worden gebracht ben ik weer aan een motor gaan denken. Eén van de twee auto’s ging de deur uit, want drie voertuigen op de stoep vonden we toch wel wat overdreven. Ik had zelf geen idee wat voor motor ik moest gaan kopen. Even heb ik een Suzuki Bandit overwogen, maar terugdenkend aan mijn Suzuki GS750 vond ik dat toch geen goed idee. Een vriend van mij had een Fazer, die hij gekocht had na het doorspitten van alle motorbladen. Volgens hem was dit de beste motor, en dat heb ik blindelings geloofd.
Van mijn broer kreeg ik nog het advies om dan toch zeker een motor van de eerste eigenaar te kopen. En dat is gelukt. In Leiden stond een vier jaar oude Fazer te koop met slechts 2.345 km op de teller. De eigenaar had de motor nieuw gekocht en dacht een nieuwe hobby gevonden te hebben. Maar kort na aanschaf van de motor werd duiken zijn grote passie en bleef de motor ongebruikt in de schuur staan. Na vier jaar vond zijn vrouw het welletjes en moest de motor weg. Zo kwam ik voor slechts 4.500 euro aan een werkelijk zo goed als nieuwe Fazer 600.’
Fatboy
De Fazer 600 werd door Marcel hoofdzakelijk gebruikt voor woon-werkverkeer. ‘In het begin liep de teller soms aardig op, maar de laatste jaren komt de motor nog maar mondjesmaat naar buiten. Daarvoor woon ik te dicht bij het station wat reizen naar mijn werk bij ASML met de trein gemakkelijk maakt. Bij mijn werkgever is overigens wel een aparte parkeerplaats voor motoren. Ik begrijp niet waarom er niet meer collega’s met de motor komen. Je parkeert hem vlak bij de ingang. Kom je met de auto, dan moet je soms wel een kwartier vanaf je parkeerplek lopen voordat je binnen bent.
Een paar keer ben ik met de motor op vakantie geweest, naar Zuid-Frankrijk en naar Schotland. 103.000 km in 24 jaar komt zo ongeveer neer op het jaargemiddelde van de doorsnee motorrijder. Voor het liefdesleven bleek de motor ook een goede investering. Op mijn eerste vriendinnetje heb ik als motorrijder een goede indruk gemaakt. Met mijn tweede vriendinnetje was het “aan” na een motortochtje langs de Maas. Met haar ben ik getrouwd. Met mijn huidige vriendin was de eerste date, nu drie jaar geleden, een motortocht in de provincie Zeeland. Na die eerste motordate is het snel gegaan, ze is naar Brabant verhuisd en we zijn gaan samenwonen.’
Marathonmotor Yamaha FJR1300 AE Explorer: in zeven jaar van 0 naar 126.800 km
Voor wat extra comfort of gemak, het is maar hoe je het bekijkt, heeft Marcel enkele accessoires gemonteerd. ‘De ketting smeren doe ik met een Osco-smeersysteem. Voorheen had ik een automatische Scottoiler maar die functioneerde op mijn motor niet goed. Er kwam géén olie of te veel. De Osco-oiler bedien ik met de hand en dat gaat beter. Verder heb ik handvatverwarming, een USB-aansluiting en een versnellingsindicator gemonteerd. Dat laatste was ik nog gewend van mijn Suzuki GS750. Het meest opvallende accessoire is de topkoffer. Erg groot, het ziet er niet uit, maar o zo praktisch. Vooral ook omdat ik geen auto heb waar je alles in kunt gooien. Toch kun je op een motor meer vervoeren dan je denkt. Ik heb zelfs een keer een Fatboy (zitzak) verhuisd. En nee, die paste niet in de koffer. Ideaal is het natuurlijk verre van, maar het kan.’
Wiellagers
Op de Fazer van Marcel zit de grootste topkoffer die er te vinden was. ‘Ik weet het zelf ook wel, het ziet er niet uit maar is wel superhandig. Helaas bleek het frame van de Fazer er niet op berekend. Maar gelukkig kon een vriend van me het frame lassen. De las zit onder het kunststof kontje. Je ziet er dus niets van. Ik verhuur mijn motor regelmatig via Motoshare. Een keer had een jonge kerel hem gehuurd. Bij thuiskomst vertelde hij dat ze in Duitsland waren geweest. Met 180 km/u zorgde de koffer voor instabiliteit. Dat had ik hem ook wel kunnen vertellen. Daarna zaten er dus scheuren in het achterste deel van het frame. Zelf heb ik met die koffer achterop nooit harder dan 120 km/u gereden. Dan heb je geen problemen.’
Onderweg zijn er met de Fazer één keer problemen geweest, veroorzaakt door kapotte wiellagers. ‘Een jaar of vijf geleden reed ik van mijn werk naar huis, toen er vonken bij het voorwiel vandaan kwamen. Ik ben even gestopt en merkte al snel dat de lagers kraakten. Het was nog maar een paar kilometer naar huis, dus ik heb het erop gewaagd. Niet te hard rijden, want ik was bang dat het voorwiel kon blokkeren wat niet gezond is voor mens en machine. Het vonkte nog steeds af en toe, maar ik ben heelhuids thuisgekomen. Samen met een vriend heb ik de lagers vervangen, ook maar meteen van het achterwiel. Kostte een paar uur en een paar tientjes.’
Onderhoud
Voor regulier onderhoud is Marcel aangewezen op hulp van anderen. Marcel heeft diverse hobby’s maar in dat rijtje vind je niet ‘motoronderhoud’. Zelfs aan poetsen heeft hij een bloedhekel. Eén keer per jaar gaat de motor voor onderhoud naar een motorzaak. In het begin was dat SoloMoto in Geffen, nu is dat MG-Parts in Berlicum. ‘Ik hou me vrij strikt aan de beurten, maar omdat ik de laatste jaren de motor maar heel weinig gebruik (ik heb een Speed Pedelec – elektrische snelfiets – gekocht) sla ik nu wel eens een jaartje over. Neemt niet weg dat ik zorg dat de motor technisch goed in orde blijft. Een paar keer is er een wat grotere ingreep nodig geweest om de motor up-to-date te houden. Met bijna een halve ton op de teller waren de uitlaatbochten doorgeroest. Ik reed ermee in de pekel en de motor stond buiten onder een zeiltje. Verre van ideaal dus. Om van dat probleem af te zijn, zijn er rvs-uitlaatbochten gemonteerd. Een jaar later zijn op aanraden van de monteur de inlaatrubbers vervangen. Die waren broos geworden. Met 83.000 km op de teller waren de keerringen en de schraaprubbers van de voorvork aan de beurt. Die reparatie is gelijktijdig uitgevoerd met de vervanging van de balhoofdlagers. Met iets meer dan een ton op de teller begon de motor op drie cilinders te lopen. Een van de bougiedoppen bleek stuk te zijn, dus dat euvel was snel verholpen. Alle bougiedoppen zijn toen vervangen. Verder zijn de onderhoudskosten beperkt gebleven tot olie en filters vervangen, nieuwe remolie en remblokken, banden en ketting en tandwielen. Allemaal niet zo heel bijzonder. Wat dat betreft is de Fazer een saaie motor. Maar wel een betrouwbare.’
Yamaha FZS600 Fazer op de brug
‘Ik heb nog even getwijfeld of ik het zou poetsen,’ laat Marcel van Pinxteren zich ontvallen wanneer hij bij MOTO73-expert Van Sleeuwen arriveert. Van Sleeuwen maalt er niet om, zonder poetswerk zie je hoe de motor er in de dagelijkse praktijk bij staat. In dit geval duidelijk niet gekoesterd door de eigenaar. De jaren (24) en de kilometers zijn duidelijk gaan tellen. Na zijn proefritje merkt Van Sleeuwen op dat er met het motortje zelf helemaal niets mis is. Alleen het stuurgedrag zou iets beter kunnen. Bijna versleten banden en een te lage bandenspanning blijken daaraan ten grondslag te liggen. Op de brug wordt als eerste naar de remmen gekeken. De remklauwen zijn goed gangbaar en de originele remschijven kunnen nog wel een tijdje mee. De velgen hebben de tand des tijds minder goed doorstaan. Een groot deel van de lak is verdwenen wat de motor in zijn geheel er niet fraaier op maakt. De lak van het blok heeft op veel plekken ook zijn beste tijd gehad. Opvallend genoeg zijn de zijdeksels (dynamo en koppeling) nog als nieuw, terwijl dat vaak de plekken zijn die het eerst corroderen. Met één druk op de knop komt de Yamaha tot leven en dat is volgens de eigenaar altijd zo geweest. Behalve die ene keer dat de accu moest worden vervangen.
Bij het controleren van de ketting valt een ratelend geluid op. Dat geluid blijkt afkomstig van een versleten voortandwiel. De eigenaar krijgt de tip dat snel te vervangen, evenals ketting en achtertandwiel. De lak van het frame en het plaatwerk ziet er nog goed uit. Dat geldt niet voor de benzinedop. ‘Het slot is door benzinedieven kapotgemaakt. Je hebt nu geen sleutel meer nodig om de dop te openen, dat kan ook gewoon met een schroevendraaier. Maar de dop sluit nog wel goed af.’
Heb jij ook een marathonmotor? |
Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl. |
De rvs-uitlaatbochten zien er nog goed uit, maar het is niet te hopen dat de uitlaat er voor een reparatie een keer af moet. De moeren die de flenzen op hun plek houden zijn behoorlijk verroest. Het is maar de vraag of de zaak niet afbreekt wanneer die los zouden moeten. Zoals bij veel wat oudere types Yamaha vraagt de bediening van het contactslot om een gebruiksaanwijzing.
Technisch gezien verkeert de Fazer in goede staat, maar de meeste Fazers die er nog rondrijden zien er mooier uit. De eigenaar is zich daarvan bewust. ‘Ik ben niet iemand die zijn motor koestert, het is gewoon een gebruiksvoorwerp. Ik blijf ermee doorrijden totdat er een te dure reparatie nodig zal zijn. En dan bedoel ik een reparatie die niet in verhouding staat tot de waarde van de motor. Ik heb geen auto, doe alles met de motor, met de fiets of openbaar vervoer. Maar voor de toekomst zit ik wel te denken aan een elektrische motor. Dat past qua levensvisie ook beter bij mij. Probleem is alleen dat die elektrische motoren nu nog zo ontzettend duur zijn.’
Merkenclub |
Als Fazer-rijder kun je in clubverband terecht bij de All Fazer – MT Club Nederland (www.fazer.nl). Naast Fazer-rijders zijn sinds 2014 ook MT-bezitters welkom. Gezinsleden op andere motoren zijn ook welkom. Er worden het jaar rond activiteiten georganiseerd. |
Reparaties en problemen |
45.700 km Uitlaatbochten vervangen 53.900 km Inlaatrubbers vervangen 83.800 km Balhoofdlagers en voorvorkkeerringen vervangen 90.000 km Wiellagers voor en achter vervangen 101.000 km Bougiekabels vervangen |
Yamaha FZS600 Fazer: goed om te weten
De Yamaha Fazer is al sinds 1998 een populaire motor en was voor Yamaha een absolute verkoophit. In de eerste FZS600 Fazer fungeerde het (teruggetunede) blok van de YZF Thundercat als krachtbron. De eerste lichting Fazers had twee rechthoekige koplampen. Van 1999 tot 2001 was er ook nog een FZ400 Fazer. Deze 400 was afgezien van een andere boring en slag vrijwel identiek aan de FZS600.
In 2002 veranderde het kuipje van de Fazer. De rechthoekige koplampen werden vervangen door de ‘wesp’-look. Ondertussen was er in 2001 ook een FZS1000 op de markt verschenen waarin een (teruggetuned) YZF-R1-blok was gehangen. Het 2002-model was het laatste model met carburateurs.
In 2004 onderging de Fazer een volledige gedaantewisseling. Ook de naam veranderde van FZS600 in FZ6 Fazer. Het blok van de R6 diende voortaan als basis en kwam in een geheel nieuw frame te hangen. Het oude frame was van staal, het nieuwe van aluminium. Het kuipje veranderde ook weer wat van vorm en de demper van de 4-in-1-uitlaat verdween in het kontje, waardoor de motor een nog slanker uiterlijk kreeg. Vanwege zwaardere emissie-eisen kwam er na 2004 geen nieuw Fazer 600-model meer uit.