De ene motor vraagt meer onderhoud dan de andere. De motor van Steven van der Poel is er eentje waar je bijna geen omkijken naar hebt. Van der Poel kocht zijn Yamaha FZ8N met slechts 1.650 km op de teller. Tien jaar later is die teller de 100.000 gepasseerd zonder noemenswaardige onderhoudskosten. Daarbij scheelt het dat zijn motor in de winter niet buiten komt. Sterker nog, dan rust zijn motor in de slaapkamer van zijn woonboot in Amsterdam.
Foto’s: Peter van der Sanden
Man en motor
Naam | Steven van der Poel |
Woonplaats | Amsterdam |
Leeftijd | 51 jaar |
Beroep | Ziggo monteur |
Rijdt sinds | 1990 |
Aangeschaft | 2013 (1650 km) |
Nieuwprijs | circa € 9.999,- |
Dagwaarde | circa € 2.500,- |
Rijstijl | toer/sportief |
Gebruik | toer/vakantie |
Brandstofverbruik | 1:22 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | zelf, motorzaak |
Bouwjaar | 2011 |
Kilometerstand | 100.685 km |
Steven van der Poel (51) is geboren en getogen Amsterdammer. Maar geen stadsmens, want zijn wieg stond op een woonboot tussen Amsterdam en Zaandam waar het volgens hem erg leuk wonen is. Zo leuk dat hij daar later zelf ook een woonboot heeft gekocht. ‘Eigenlijk is het meer een drijvend huis dan een woonboot. Varen kan mijn huis niet, het is gewoon een blok drijvend beton wat aan een kade met voortuin ligt. In mijn jeugd had ik weinig met motoren. Niemand in de familie reed motor. Het behalen van mijn autorijbewijs had meer prioriteit. Maar toen mijn buurjongen een motor kocht, raakte ik geïnteresseerd. Dat wilde ik ook en ben gaan lessen. Zo haalde ik op mijn 19e mijn rijbewijs en kocht gelijk een Yamaha FZR600. Een prima motor maar de kuipdelen waren niet aan te slepen. Niet omdat de onderdelen zo slecht waren, maar omdat ik om de haverklap onderuitging. Mijn vader en ik waren voortdurend met lijm in de weer om de gescheurde kuipdelen bij elkaar te houden. Na een jaar of drie was ik er helemaal klaar mee en heb de Yamaha verkocht. Voor mij voorlopig geen motor meer. Dat veranderde pas weer in 2013 toen ik mensen leerde kennen van “MC Gezellig”, een motorclubje uit Zaandam. Ik ben toen op zoek gegaan naar een geschikte motor. Eerst even gekeken naar een Yamaha FJR1300 maar die vond ik te zwaar en te log. Wat dan? Het enige wat ik zeker wist was dat het een Yamaha moest zijn. Betrouwbaarheid was mijn belangrijkste criterium. Bij een particulier stond een twee jaar oude Yamaha FZ8N met slechts 1.650 km op de teller te koop. De motor was van een jonge vrouw die de FZ8N te zwaar, ik denk voor haar eerder iets te hoog, vond. Ze had al een andere motor gekocht en deze moest weg. Voor 7.000 euro, dat was 3.000 euro onder de nieuwprijs, had ik voor mijn gevoel een nieuwe FZ8N. Behalve aan de kilometerstand kon je niet zien dat er ooit met de motor was gereden.’
Marathonmotor BMW R 1200 S: liefde die niet roest
Slaapkamer
Steven koestert zijn Yamaha. In de winter komt de motor niet buiten. Voor hem is de FZ8N speelgoed wat je samen met vrienden alleen met mooi weer gebruikt. ‘Voor woon- werkverkeer heb ik de motor niet nodig, want als Ziggo-servicemonteur heb ik een eigen busje en verder ook nog een auto voor de privékilometers. Wanneer de periode voor leuke motorritjes er op zit, poets ik de motor grondig waarna de Yamaha in een verwarmde stalling gaat. In dit geval is dat dan een niet in gebruik zijnde slaapkamer op mijn woonboot. Dat is een betere overwinteringsplek dan een vochtige garagebox of iets dergelijks. Gedurende het seizoen, wanneer de motor wordt gebruikt, stal ik de motor wel in een garage en staat deze droog.’
Zoals gezegd wordt de Yamaha alleen gebruikt voor weekendritjes of wat langere ritten in het buitenland. ‘Die laatste ritten worden meestal vanuit MC Gezellig georganiseerd. We gaan dan met een mannetje of 35 op pad. Niet als een sliert achter elkaar, maar ieder met eigen navigatie zodat je je eigen snelheid kunt bepalen. Erik Groen maakt de routes die heel veel bochten bevatten. Elke dag feest. De naam van de motorclub dekt de lading. Iedereen die gezellig is kan lid worden. Heel simpel. Tijdens deze ritten door Duitsland, België, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland wordt de Yamaha flink aan de tand gevoeld. Ofschoon niet zo veel pk’s aan boord kan ik op de bochtige stukken de veel snellere KTM’s in de groep aardig bijbenen. Dat blijft natuurlijk altijd een uitdaging. Maar ik neem geen grote risico’s zoals ik bij sommige andere motorrijders wel regelmatig zie.’
Heb jij ook een marathonmotor?
Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl.
Bagage
Om de naked bike iets comfortabeler te maken als het gaat om het meenemen van bagage heeft Steven een oplossing bedacht. ‘Een losse tas achterop vind ik maar niks en een topkoffer die boven het achterspatbord hangt ook niet. Dat levert een negatief stuurgedrag op. Ik heb een los duozitje gekocht en daar de bodemplaat van een topkoffer op geschroefd. De topkoffer zit dus vast op het duozitje. Dat werkt prima. Zit niet in de weg, schuift er niet af en heeft geen invloed op het stuurgedrag. Verder heb ik niet zo veel aangepast. Qua accessoires alleen een Osco oiler voor de ketting, kleinere knipperlichten en een korte kentekenplaathouder. En niet te vergeten de uitlaatdemper, die heb ik ook vervangen. De originele was niet versleten maar ik vind de looks en het geluid van de nu gemonteerde MIVV veel mooier. De motor is helemaal zwart met enkel goudkleur van de vorkpoten en doppen van de remkauwen voor. Daar heb ik heel subtiel goudkleurige haakse ventieldoppen en goudkleurige stuurgewichten aan toegevoegd.’
Op het stuur van Steven’s Yamaha prijkt een poppetje van Buurman en Buurman en dat heeft een reden. ‘Ik ga heel vaak samen met mijn buurman op pad, vandaar dat we allebei zo’n poppetje als mascotte op het stuur hebben. Gewoon voor de gein. Hoort bij MC Gezellig.’
Onderhoud
Toen Steven tien jaar geleden op zoek ging naar een motor ging hij bewust op zoek naar een Yamaha met als argument de betrouwbaarheid van het Japanse merk. ‘In dat vertrouwen ben ik absoluut niet teleurgesteld. Ik doe al tien jaar niet anders dan benzine tanken en rijden. Natuurlijk heeft de motor onderhoud nodig, maar dat blijft tot nu toe tot een minimum beperkt. Met 42.000 km op de teller dacht ik dat de ketting nog niet versleten was, maar mijn buurman wees me er op dat ik eens naar het voortandwiel moest kijken. Toen schrok ik wel even, dat had ik misschien eerder moeten vervangen. De kettingset die ik daarna heb gemonteerd ging opnieuw 40.000 km mee. Ik denk wel dat de Osco oiler een positieve bijdrage levert aan deze lange levensduur. Eén keer is de accu vervangen en toen ik voelde dat de koppeling wat stroever begon te gaan heb ik de kabel vervangen. Probleem opgelost. Tot een paar jaar geleden deed ik het onderhoud zelf. Veel stelde het niet voor. Ieder jaar nieuwe olie en filter. Dat doe ik nog steeds zelf. Maar voor het kleppen stellen, voorvorkolie verversen en bougies verwisselen ben ik naar Nico Heijnen (NH-Motoren) in Assendelft gegaan. Ik heb er simpelweg geen zin meer in om het zelf te doen. De afgelopen tien jaar heeft de motor nog geen klap verkeerd gegeven. Tijdens heel snelle ritten verbruikt de FZ8N een heel klein beetje olie, omgerekend 1 liter op 10.000 km. Sinds ik een K&N luchtfilter heb gemonteerd is de benzineconsumptie flink afgenomen. Voorheen lag het verbruik rond de 1:17, met het K&N filter haal ik gemakkelijk 1:20 of zuiniger. Ik maak het luchtfilter één keer per jaar schoon. Vervangen hoeft niet, dus de hogere aanschafprijs betaalt zich op twee manieren terug. Onderhoudstechnisch gezien is deze Yamaha een heel saaie motor maar wel goed voor de portemonnee.’
Yamaha FZ8N op de brug
Wanneer Motor.NL-expert Van Sleeuwen de Yamaha FZ8N van Steven voor het eerst onder ogen krijgt, weet hij niet hoeveel kilometer er op de teller staat. ‘Zo te zien nog niet al te veel’, concludeert van Sleeuwen maar als hij het contact aan zet en de km-stand in beeld verschijnt, fronst hij even zijn wenkbrauwen. ‘Zoveel had ik niet verwacht, want de motor oogt nog bijna als nieuw’. Ook na het proefritje is Van Sleeuwen nog enthousiast. ‘Zonder gekheid, dit is een van de beste motoren die Yamaha ooit heeft gebouwd. We hebben er hier diverse in onderhoud, maar veel verdienen we er niet aan om de simpele reden dat er zelden iets aan mankeert. Ik denk dat dit er ook zo eentje is. Tijdens het rijden heb ik niks afwijkends gemerkt. Ben benieuwd om te horen of en wat er eventueel al vervangen is aan de motor.’ De eigenaar heeft het snel uitgelegd, alleen een koppelingskabel en de remschakelaar op het stuur. Verder niks. Des te verbazingwekkender is het dat het balhoofdlager nog voelt als nieuw. En ook de remschijven vertonen amper slijtage. Steven: ‘En dat is niet omdat ze niet stevig worden gebruikt. In de bergen wordt het uiterste gevergd. De achterrem gebruik ik overigens zelden. Dat er amper slijtage is, komt misschien omdat ik altijd originele remblokken gebruik. Die gaan ook nog eens lang mee.’
Dat er met deze motor nog nooit een meter in de pekel is gereden is volgens Van Sleeuwen te zien. ‘Pekel laat altijd wel wat sporen achter, maar hier zie je helemaal geen verroest of verweerd plekje. Ook met steenslag valt het reuze mee. Je moet heel goed kijken om een paar puntjes op de voorvork te zien. De voorkant van de tank, of beter gezegd de kunststof kap aan de voorkant, heeft iets meer putjes.’
Marathonmotor Yamaha TDM900: één en al degelijkheid
Alleen aan de linker voetsteunrubber en het schakelpedaal, en dan moet je nog goed kijken ook, is te zien dat er toch echt flink met de motor is gereden. Het blok heeft links één klein schadeplekje. ‘Ik parkeerde de motor maar vergat de jiffy. Tja, dan valt ie om. Gelukkig in het grind waardoor de schade beperkt bleef tot een paar krasjes’, aldus de eigenaar.
Van Sleeuwen controleert de remvloeistof, het linksysteem, wiellagers, laadsysteem kortom alles wat er te controleren valt maar aan deze motor mankeert na 100.000 km helemaal niks. ‘Daar kan zonder problemen nog een ton bij’, is de conclusie van de keurmeester. De eigenaar is niet van plan de FZ8N op korte termijn van de hand te doen. ‘Ik vind de motor nog steeds mooi en zolang je maar niet met hoge snelheid (geen windbescherming) over de snelweg hoeft is het een lekkere fiets. Bij inruil krijg ik er vanwege de hoge km-stand niet voor terug wat de motor voor mij nog waard is. Ik rij daarom voorlopig nog lekker door met mijn Marathonmotor.’
Merkenclub |
Er is geen specifieke Yamaha FZ8N club maar er zijn wel enkele Facebook-pagina’s die gericht zijn op dit type. |
Reparaties en problemen |
30.000 km Remlichtschakelaar voorrem vervangen 44.000 km accu vervangen 79.000 km koppelingskabel vervangen |
Richtprijzen bij motorzaak |
2010 ca. 5.500 euro 2011 ca. 6.000 euro 2012 ca. 6.000 euro 2013 ca. 6.500 euro 2014 ca. 7.000 euro |
Yamaha FZ8N: goed om te weten
In het voorjaar van 2010 werd de FZ8 aan de pers voorgesteld. De motor kwam lovend uit de tests wanneer het ging om prestaties van het blok en om het stuurkarakter. Met een klein kuipje erop ging de FZ8 door het leven als de Fazer8. De FZ8 vulde voor Yamaha op een geslaagde manier het gat op tussen de FZ6 en de FZ1. Wel sportief maar niet té sportief. Het viercilinder motorblok werd voor de FZ8 compleet nieuw ontwikkeld. Een hoog koppel en een breed middengebied zijn kenmerkend voor dit model. Met 106 pk heeft de FZ8 een bescheiden vermogen. Maar ruim voldoende om lekker sportief met deze naked te rijden.
Voor de FZ8N is eigenlijk niet echt een opvolger gekomen. De driecilinder MT-09 zit er net boven, de tweecilinder MT-07 er net onder
Pluspunten Yamaha FZ8N
- Prettig stuurkarakter.
Minpunten Yamaha FZ8N
- Geen windbescherming.