Marathonmotor Yamaha FZ1 Fazer. Je motor inruilen en er dan een paar maanden later achter komen dat je de oude motor leuker vond dan de nieuwe? Het is niet alledaags, Johan Reekers overkwam het. Hij kocht in 2010 een nieuwe Yamaha Fazer 1000, ruilde hem in 2016 in op een bijna nieuwe Yamaha Tracer 900, maar kocht kort daarna zijn oude vertrouwde Fazer toch weer terug.
Fotografie: Peter van der Sanden
Al heel lang liep Johan Reekers uit Zwolle rond met het idee om een keer motor te gaan rijden, maar het leek er nooit van te komen. De aanleiding waarom het er uiteindelijk wel van kwam was echter heel triest. Wim Reekers, een zoon van Johan, werd in 2003 door zinloos geweld om het leven gebracht. Door die gebeurtenis werd het leven van de familie Reekers totaal op zijn kop zet. Het huwelijk liep stuk en Johan besefte dat het leven te kort is om er, ondanks alle tegenslagen, niet van te genieten. Eerst haalde hij zijn duikbrevetten en kort daarna zijn motorrijbewijs. ‘Duiken en motorrijden gaven mij de kracht, rust en energie om met het verdriet en grote gemis verder te kunnen leven. Want er kwam nogal wat op me af in die periode. En ook tijdens mijn werk als hoofdconducteur bij de NS had ik geregeld met vervelende situaties te maken wanneer er weer eens iemand besloten had om voor de trein te springen. Maar onder water en op de motor kon ik dat allemaal van me afzetten.’
Man en motor
Naam | Johan Reekers |
Woonplaats | Zwolle |
Leeftijd | 63 jaar |
Beroep | hoofdconducteur NS |
Rijdt sinds | 2007 |
Aangeschaft | 2010 (nieuw) |
Nieuwprijs | circa € 14.000,- |
Dagwaarde | circa € 5.000,- |
Rijstijl | sportief/toer |
Gebruik | woon-werk en toer |
Brandstofverbruik | 1:17 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | motorzaak en zelf |
Bouwjaar | 2010 |
Kilometerstand | 100.800 km |
Zijn eerste motor was een Yamaha Fazer 600, die hij gebruikte de voor toerritjes. Woon-werk was niet aan de orde, want hij kon fietsend naar het station in Zwolle waar hij toen woonde. Johan: ‘In 2010 heb ik mijn Fazer 600 bij André Gebben ingeruild op een nieuwe Fazer 1000. Ik wilde mezelf eens een keer goed verwennen, vandaar die nieuwe motor. Een gitzwarte Fazer, waarvan er niet zo heel veel zijn, voorzien van de accessoires die ik erop wilde hebben. Met een volle kuip omdat ik dat mooi vind, een Akrapovic voor het geluid, valdoppen voor als het onverhoopt eens mis gaat en een bagagerek en middenbok voor het praktische. Helemaal mijn droommotor. Met deze motor reed ik veel woon-werkverkeer; van 2010 tot 2019 reed ik van Nijverdal naar Zwolle. Terug in Zwolle kan ik weer op de fiets.’
Marathonmotor Yamaha XV750 Virago: een motor voor het leven
Spijt
Via Facebook kwam Johan in contact met andere Fazer-rijders. Toen die groep te groot werd, richtte een aantal vrienden een eigen clubje op (VTCO, Vrienden Tour Club Oost) waarmee Johan geregeld op pad gaat. ‘Meestal ritjes in Nederland, die dan door een van de leden worden bedacht, en een of twee keer per jaar een weekendje Luxemburg of Eifel. De Fazer 1000 is een motor met twee gezichten. Met zijn 150 pk is het een sterke sportieve motor, waarmee je gerust een stoplichtsprintje kunt aangaan. Maar het is ook een motor waarmee je heerlijk kunt toeren. De zithouding, een breed stuur wat niet al te sportief laag zit plus het soepele karakter van de viercilinder zorgen ervoor dat je heel ontspannen met deze Yamaha kunt rijden. Maar bovenal vind ik het ook een erg mooie motor. In de winter, wanneer het pekelseizoen begint, wordt de motor niet gebruikt. Een aantal winters heb ik een verwarmde stalling gehuurd waar de Yamaha veilig en droog stond opgeborgen. Buiten onder een hoes vind ik maar niks.’
Inmiddels heeft Johan een bergruimte onder het appartement waar hij nu woont en waar hij de motor kan stallen. Dat is wel zo prettig. ‘In 2016 heb ik de motor een keer laten omvallen. Ik had, en heb, de Yamaha all-risk verzekerd. De schade werd vergoed door de verzekering. Met het geld van de verzekering en mijn Fazer ben ik naar Gebben Motoren gestapt om mijn Fazer in te ruilen op een bijna nieuwe Yamaha Tracer 900. Er moest even pittig worden onderhandeld, maar omdat ik in Rogat een vaste klant was, werden we het eens. De Tracer reed geweldig, maar mijn jongste zoon wees me er direct fijntjes op dat ik eigenlijk hartstikke gek was geweest om die mooie Fazer 1000 van de hand te doen. Natuurlijk sprak ik hem in het begin tegen, maar na een maand begon het te knagen. Hij had gewoon gelijk. Ben zelfs na de inruil op de Tracer een keer naar Gebben te Rogat gereden om mijn FZ1 te bekijken waar hij mooi gepoetst te koop stond in de showroom. Een maand daarna ging ik een beetje beschaamd terug naar Gebben waar mijn Fazer gelukkig nog in de showroom stond. Ik wilde per se mijn oude motor terug. Dat kon, maar dat ging me wel geld kosten, iets meer dan ik had gehoopt. Maar om een lang verhaal kort te maken, we werden het eens en ik had mijn oude vertrouwde Fazer 1000 en de 150 pk’s weer terug. Ik mag daarom zeggen dat ik zowel de eerste als de tweede eigenaar ben van deze motor. Dat kunnen er niet veel?’
Yamaha FZ1 Fazer: betrouwbaar
De Yamaha Fazers, of het nu om een 600 of een 1000 gaat, om het oude of het nieuwe type, ze staan allemaal bekend als uiterst betrouwbaar. De Fazer van Johan Reekers vormt daarop geen uitzondering. ‘Ik ben zelf geen techneut. Voor onderhoud ging ik als tevreden klant altijd naar Gebben en later, toen ik in Nijverdal woonde, naar motorzaken daar in de buurt. Zelf doe ik behalve poetsen niets aan onderhoud, ik heb er ook geen plek voor. Gelukkig heb ik een goede kennis die het onderhoud voor me doet en de Yamaha heeft niet veel onderhoud nodig. Banden, olie, ketting, tandwielen en remblokken, dat is het wel zo’n beetje. Toen ik in Nijverdal woonde, gebruikte ik de motor voor woon-werkverkeer. Normaal gesproken niet in de winter, maar soms komt de winter eerder dan je verwacht. Daarom ging het een keer mis op een rotonde. Ik dreigde onderuit te gaan, maar redde het net. De voorvork kreeg wel een enorme klap op de rand van die rotonde. Het voorspatbord scheurde en, zo bleek pas achteraf, de voorvork was krom. Ik kon wel verder rijden, maar ben toch even gestopt om een peuk te roken. Wat was ik geschrokken. De binnenpoten bleken krom en zijn vervangen.’
Met een ton op de teller heeft de Yamaha FZ1 Fazer nog nooit een klap verkeerd gegeven. Johan: ‘Wel is een paar keer de accu vervangen, ook al heb ik de motor in de wintermaanden aan de druppellader staan. Eén keer wilde de motor niet starten, begreep er niets van. Maar zoals gezegd, ik ben geen techneut, maar wilde wel een keer de accu zelf vervangen. Daarbij heb ik de polen verkeerd om aangesloten. Het was lastig te zien. Toen ik de fout, die maak je maar één keer, ontdekte heb ik de accu omgedraaid, maar nog startte de motor niet. Ik had niet in de gaten dat de hoofdzekering kapot was gegaan. Ik had de zekeringen in het zekeringenkastje gecontroleerd, maar wist ik veel dat de hoofdzekering apart bij de accu zit. Dat is wel een speciale en vooral dure zekering, bijna twee tientjes. Maar ik was blij dat de Yamaha weer liep.’
De Yamaha Yamaha FZ1 Fazer is geen spannende motor als het gaat om ingrijpende reparaties. Olie verbruikt de Fazer nog steeds niet en met de rijstijl van Johan, lekker snel optrekken, verbruikt de Fazer 1 op 17. Johan vertrouwt op Michelin Pilot Road-banden. ‘Dit is in alle opzichten een fijne band, voldoende levensduur en geeft zowel op droog als nat wegdek veel vertrouwen.’
Yamaha FZ1 Fazer op de brug
Na een ochtendritje van zo’n anderhalf uur parkeert Johan Reekers zijn Yamaha op de stoep bij MOTO73-expert Van Sleeuwen in Volkel. De motor heeft blijkbaar een extra poetsbeurt gehad, want op het glimmende zwart is geen vuiltje te bekennen. Van Sleeuwen maakt eerst een proefritje, alvorens de motor op de brug gaat. Van Sleeuwen: ‘Had iemand tegen mij gezegd dat deze motor 10.000 in plaats van 100.000 kilometer op de teller had staan, dan had ik het ook geloofd. Rijdt werkelijk nog als een nieuwe. De enige opmerking die ik wil plaatsen is dat de koppeling erg zwaar gaat, naar mijn idee een versleten kabel, al doet een beetje olie soms nog wonderen.’ Later probeert Van Sleeuwen de kabel te smeren, maar dat heeft geen effect. Het is niet zo dat de kabel stuk is, de binnenkabel loopt erg stroef door de buitenkabel. Een nieuwe kabel is dan de enige remedie. Een hoge kostenpost levert dat niet op, wel een linker pols die veel minder moe wordt van het koppelen. De eigenaar had wat betreft de stroeve koppeling niks in de gaten, totdat hij de koppeling van een andere motor probeerde. Pas toen voelde hij het verschil.
Als eerste wordt er op de brug naar de remmen gekeken. De remschijven vertonen weinig slijtage, wat op zich niet verwonderlijk is want die zijn al een keer vervangen. Het voorwiel draait soepel, geen aanlopende remblokken. De wiellagers zijn al eens vervangen. Ketting en tandwielen zijn in orde, al lijkt de ketting wel erg los te liggen. ‘Maar te los is minder erg dan te strak’, aldus Van Sleeuwen.
Marathonmotor Suzuki DL650 V-Strom: motorrijden hoeft niet altijd duur te zijn
Er is amper met de motor in de pekel gereden en dat is te zien. Geen roestplekje te vinden. Of toch. De veer van de achterschokdemper steekt schril af bij de rest van de motor. Maar verder nergens roest of verweerde plekken. Ook de uitlaatbochten zijn nog als nieuw. Een kleinigheidje is het contactslot. Je moet even met de sleutel ‘friemelen’ om het contact van het slot te krijgen. ‘Een sleutelbos aan de sleutel doet het contactslot meestal weinig goed. En eerlijk is eerlijk, de contactsloten van Yamaha zijn niet altijd even goed. Geen probleem als je weet hoe het werkt. Gewoon even de sleutel naar je toe halen als je de sleutel wilt verdraaien’, aldus Van Sleeuwen.
Samen met de eigenaar zoekt Van Sleeuwen naar eventueel achterstallig onderhoud of gebreken, maar ze zijn niet te vinden bij deze Yamaha FZ1 Fazer. Uiteraard is de eigenaar daar blij mee.
Aan weer een keer zijn Fazer inruilen denkt Johan Reekers voorlopig niet, ‘maar als het er in de toekomst toch een keer van komt, dan wordt het weer een Yamaha en zeer waarschijnlijk een Tracer 900GT. Juist ja, de motor die ik anderhalve maand in mijn bezit heb gehad. Op die motor viel niks af te dingen, maar ik was er toen nog niet klaar voor. Misschien is dat over een paar jaar wel het geval.’
Yamaha FZ1 Fazer: goed om te weten
De eerste generatie FZ1 was in Europa bekend onder de naam FZ1000 Fazer (2001-2005). De motor uit dit verhaal is van de tweede generatie (2006-2015). Dit model valt nauwelijks nog te vergelijken (nieuw frame, aluminium in plaats van staal) met zijn voorganger, al wordt ook in de nieuwe FZ1 het (aangepaste) blok van de R1 gebruikt. Zit er een kuipje op de FZ1 dan hebben we het over een Fazer. Voor het overige zijn beide modellen identiek te noemen. De FZ1 is tot 2015 in productie gebleven. Door de jaren heen zijn er slechts kleine wijzigingen toegepast op de FZ1. Dat had dan te maken met een update van de injectie of een update van de ecu-mapping. De MT-10 mag als opvolger van de FZ1 worden gezien.
Richtprijzen bij motorzaak
- 2006 circa € 4.800,-
- 2007 circa € 5.000,-
- 2008 circa € 5.200,-
- 2009 circa € 5.400,-
- 2010 circa € 5.600,-
- 2011 circa € 6.000,-
- 2012 circa € 6.400,-
Reparaties en problemen
44.000 km wiellagers vervangen
60.000 km voorvork vervangen (schade)
63.000 km accu en remschijven voor vervangen
77.000 km accu vervangen
87.000 km remschijf achter vervangen