Na 21 jaar en met 275.000 zelf gereden kilometers op de teller neemt Carlo Klein met pijn in het hart afscheid van zijn Triumph Daytona 955i. Niet omdat de motor versleten is, maar omdat de tijd rijp is en de financiën er zijn voor een andere motor, uiteraard weer een Triumph. Een nieuwe Tiger 900 GT PRO is in bestelling.
Fotografie: Peter van der Sanden
Van jongs af aan is Carlo Klein (56), opgegroeid in Losser en sinds 20 jaar woonachtig in Oss, bezeten van motoren. In zijn jeugd waren (opgevoerde) Zündapp’s zijn lust en zijn leven. Vanwege studie duurde het tot zijn 23e alvorens er genoeg geld was om het motorrijbewijs te gaan halen. Toen dat er eenmaal was, kocht hij van zijn laatste centen van een kennis een Honda CX500. Carlo: ‘Die “kennis” was al snel geen “kennis” meer, want de motor die hij mij verkocht bleek een barrel te zijn. Het motorblok was stuk. Gelukkig was er een motorzaak bij mij in de buurt waar ze nog een blok hadden liggen. Ik mocht het ruilen, wel zelf in- en uitbouwen. Voor mij een spoedcursus sleutelen. Met die motor heb ik goed leren rijden, zeker in de periode dat ik in Zwitserland woonde en veel in de Alpen reed. Een oude Honda 1100 Bol d’Or werd de opvolger van de CX. Ook met die motor heb ik verre tochten gemaakt, maar vanwege een gestaag stijgende olieconsumptie ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Zo kwam ik bij Wout Broer de Triumph Daytona 1000 tegen. Daar waren er niet zo veel van in Nederland en deze stond al twee jaar als “winkeldochter” in de showroom. Het betrof een demo uit ’92. Ik kreeg nog een leuk bedrag terug voor mijn Honda, waarna we het snel eens waren over de prijs. Na een ongelukje, waarbij het kuipwerk flink beschadigd raakte, ging de Daytona 1000 als naked verder door het leven. Een bezoek aan de Triumph-fabriek in Hinckley verstevigde mijn vertrouwen in het Britse merk. Toen ik daar op bezoek was, ging net de Daytona 955i in productie. Maar het was pas tijdens MOTORbeurs Utrecht dat ik de Triumph Daytona 955i in het echt zag. Omdat ik voor mijn Daytona 1000, met een ton op de teller, bij inruil een onwaarschijnlijk hoog bedrag terug kreeg was de beslissing voor een nieuwe 955i snel gemaakt. Zonder proefrit overigens, ik kocht de motor uit de folder, maar had wel eerst een proefritje gemaakt op een oude 955i. Ik ging er vanuit dat de nieuwe nog beter zou zijn. En dat bleek gelukkig ook zo.’
Man en motor
Naam | Carlo Klein |
Woonplaats | Oss |
Leeftijd | 56 jaar |
Beroep | project manager |
Rijdt sinds | 1989 |
Aangeschaft | 2001 |
Nieuwprijs | circa € 14.062,- |
Dagwaarde | circa € 1.000,- |
Rijstijl | sportief/toer |
Gebruik | woon-werk, toer en vakantie |
Brandstofverbruik | 1:15,5 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | dealer en zelf |
Bouwjaar | 2001 |
Kilometerstand | 274.962 km |
Terugroepacties
Voor zijn werk verhuisde Carlo Klein, projectmanager bij een hightech bedrijf, van Enschede naar Oss om van daaruit dagelijks met de motor naar Den Bosch, Eindhoven of Utrecht te rijden. Carlo: ‘Van vakanties met de motor is in het begin weinig meer gekomen. Dat is ook lastig als je een gezinnetje heb. Ik kies wel vaak een leuke binnendoorroute naar het werk en als het even kon, werden er nog wel tochtjes gemaakt naar Duitsland. Ik gebruik mijn motor zomer en winter. Alleen als er sneeuw of ijs op de weg ligt blijft de motor binnen. Maar of er nu wel of geen pekel op de weg ligt, daar stoor ik me niet aan. In de wintermaanden poets ik mijn motor niet. Voor de winter behandel ik de motor met een vaseline/siliconen. Alleen als de motor in de winter voor onderhoud naar de werkplaats moet krijgt-ie een poetsbeurt. Ik wil niet dat mijn vaste monteur Marco van As zich moet ergeren aan mijn vuile motor. Voordat Marco bij MotoPort Den Bosch ging werken, werkte hij bij een andere motorzaak waar ik klant was. Toen hij van werkgever verhuisde, ben ik met hem mee verhuisd. Wat niet wegneemt dat ik zelf ook graag sleutel aan mijn eigen motor, zeker als het met elektro te maken heeft.’
Marathonmotor BMW R 1200 RT: na 200.000 km nog steeds dik tevreden
In het begin zijn er wat kleine akkefietjes met de Triumph Daytona 955i geweest. Na 3.500 km is onder garantie de koplampunit vervangen en bij 28.800 km de voorwiellagers. Toen er 32.000 km op de teller stond, kwam Triumph met een terugroepactie. Er zou iets mis kunnen zijn met de dynamokabel. Vanwege valschade moest bij 65.500 km de topkuip worden vervangen. Carlo: ‘Ik wist dat er in een beperkte oplage een topkuip in Union Jack verkrijgbaar was. Sommige mensen vinden het lelijk, maar ik vind het prachtig. Als fan van Valentino Rossi zit er ook een sticker van hem op de kuipruit. De standaard aanwezige hugger ging stuk bij 70.000 km. Later begon de nieuwe weer te scheuren, maar toen heb ik hem laten (kunststof) lassen. Ik vond 135 euro voor een stukje plastic wel erg veel geld.’
Dynamo
De balhoofdlagers zijn voor het eerst bij 87.000 km vervangen, voor de tweede keer bij 153.000 km en de derde keer bij 223.000 km. Carlo: ‘Ik begrijp dat bij de meeste motoren deze lagers wat langer meegaan. Dat ze bij mij zo snel versleten zijn, komt – denk ik – omdat ik altijd vrij hard tegen verkeersdrempels aan rij. De veerweg van de Triumph is vrij beperkt, dus wordt de klap doorgegeven aan het balhoofd. Bij 87.000 km ging ook voor het eerst de dynamo stuk. Dat vond ik vrij snel, maar ik hield het er maar op dat het gewoon pech was. Later, bij 165.000 km, is de dynamo voor de tweede keer vervangen. Een aantal maanden daarvoor was de gelijkrichter al stuk gegaan en in 2016 was de dynamo weer aan de beurt. De Daytona 955i kent naar mijn idee weinig zwakke punten, als ik er dan toch eentje moet noemen dan is het de dynamo. In 2019 ging het opnieuw mis, de hoofdzekering brandde door. Toen heb ik rigoureuze maatregelen genomen. De gelijkrichter heb ik vervangen door een exemplaar dat ook op de Daytona 675 zit. Dit is een elektronisch geregelde spanningsregelaar die ik rechtstreeks met een dikkere kabel op de accu heb aangesloten. Wel met een extra zekering, maar buiten het zekeringenkastje om. Dat was wel even wat werk, maar dit soort dingen vind ik leuk om te doen. Een monteur begint er vaak niet aan, meestal ook omdat zoiets heel veel tijd, en dus geld, kost.’
Vering
Reed Carlo in zijn ‘goede jaren’ zo’n 20.000 km per jaar, door corona veranderde zijn rijpatroon drastisch. Carlo: ‘Thuiswerken werd het devies, waardoor ik mijn dagelijkse ritje op de motor miste. Lekker uitwaaien was er niet meer bij. Zonder corona was ik de drie ton gepasseerd. Gelukkig was er nog wel tijd voor wat plezierritjes.’ Carlo houdt van lekker doorrijden op zijn Triumph, maar onderweg met vrienden merkte hij dat hij steeds meer moeite had om het tempo te volgen. Het probleem bleek ‘m in de vering te zitten, wat met twee ton op de teller geen wonder mag heten. Carlo: ‘Voor een complete revisie voor en achter ben ik naar HK-Suspension in Tiel gegaan. Ik mocht zelf de schokdemper en voorvork demonteren waarna de vakmensen de revisie verzorgden. De veren van de binnenpoten zijn vervangen door progressieve veren. Volgens de monteur was ik net op tijd want de geleidebussen waren op het randje, de binnenpoten waren nog net niet beschadigd. Op de achterschokdemper is een nieuwe, zwaardere, veer gemonteerd. Daarna stuurde de motor weer als vanouds.’
Merkenclub
Ben je de trotse bezitter van een Triumph en zoek je aansluiting bij merkgenoten kijk dan eens op de Facebook-pagina Triumph Owners Club Nederland.
Vanaf de eerste dag heeft Carlo heel precies het brandstofverbruik van zijn 955i bijgehouden en hij kwam erachter dat het verbruik in de wintermaanden zo’n 15% hoger is dan in de zomer. In 2014 werd het verbruik zonder duidelijke reden minder. Voor die tijd lag het gemiddelde op 1:15, daarna op 1:17. Carlo: ‘Ik heb nog steeds geen idee hoe dat kan. Misschien is de motor toen een keer anders afgesteld. Maar liever zo dan dat de motor meer is gaan verbruiken. Het olieverbruik is na 21 jaar nog steeds nihil.’
Triumph Daytona 955i op de brug
Wanneer Carlo met zijn Triumph bij Motor.NL-expert Van Sleeuwen in Volkel arriveert valt aan niets te zien dat we hier met een motor met zo’n hoge kilometerstand te maken hebben. ‘Voor de vorm heb ik de motor een paar dagen geleden wel even wat gepoetst, maar niet veel meer dan met een sopje en een tuinslang. Staat toch beter voor de foto.’ Van Sleeuwen is na het proefritje vol lof: ‘Aan niets is te merken dat deze motor al zoveel kilometers achter de rug heeft. En dan het schakelen, dat gaat ongelooflijk soepel.’
Opvallend is dat ondanks de vele doorrijwinters er geen plekje roest bij de Triumph Daytona 955i te vinden is. Dat komt enerzijds omdat de boutjes en moertjes die normaal gesproken als eerste gaan roesten op de Triumph van rvs zijn en omdat Carlo voor iedere winter de motor van een beschermlaag voorziet. ‘En ik spuit na een ferme pekelrit de motor af met koud water.’
Je zou verwachten dat er na 275.000 km duidelijke gebruikssporen zijn, niets is minder waar. Op de lak zitten links en rechts wel wat krasjes veroorzaakt door een tanktas of bagage achterop. En een paar lichte beschadigingen overgehouden aan een onschuldig schuivertje. De bekleding van de buddyseat vertoont haarscheurtjes en de motor staat wat schuin omdat aan de onderkant van de aluminium jiffy een aantal mm is afgesleten. Maar daarmee is dan ook alles gezegd. Carlo: ‘Ik heb de motor jarenlang bijna dagelijks gebruikt. Ik moest op de motor kunnen vertrouwen en dan is goed onderhoud van essentieel belang. Op banden, kettingen en remmen is nooit bezuinigd. En afgezien van de dynamo heeft deze Daytona geen kwaaltjes. De kleppen zijn regelmatig gecontroleerd, stellen was zelden aan de orde. Aan het blok is nog nooit gesleuteld, zelfs de originele koppelingsplaten zitten er nog in.’
Waarom besluit de eigenaar dan nu toch afstand te doen? Carlo: ‘Gewoon omdat het tijd wordt voor eens iets anders en met alle drempels in Nederland is rijden met een sportmotor niet echt leuk meer. Vandaar dat ik heb gekozen voor een nieuwe Triumph Tiger 900 GT Pro. Ruimte in de schuur om de Daytona te bewaren heb ik niet en het bedrag dat ik bij inruil krijg, 1.000 euro, is eigenlijk veel minder dan wat de motor kwalitatief gezien nog waard is. Maar ik ben er tevreden mee. Deze aflevering van Marathonmotor is dan ook een mooi afscheidsmoment.’
Triumph Daytona 955i: goed om te weten
In mei 2001 werd Triumph’s sportieve paradepaardje, de vernieuwde Daytona 955i, aan de pers voorgesteld. De derde generatie Daytona. In 1997 werd de eerste 955i gepresenteerd, toen nog met de naam T595. In 1999 veranderde de naam van T595 in Daytona 955i, maar dat niet alleen, de hele motor veranderde. Dat was met het 2001-model niet het geval, want deze bleef in grote lijnen gelijk aan zijn voorganger. Wel kreeg de motor een wat meer hoekige i.p.v. rondere uitstraling (vooral te zien aan de neus), nam het vermogen met 19 pk toe en maakte de enkelarmige achterbrug plaats voor een dubbele achterbrug. Dit laatste leverde een gewichtsbesparing op van ruim 3 kilo. De vermogenswinst werd gehaald uit een nieuwe cilinderkop. Om de motor nog wendbaarder te maken als deze al was werd de balhoofdhoek 1,2° aangepast (was 24°, werd 22,8°). Met andere woorden, de voorvork kwam nog steiler te staan. In het 2001-model werden verder lichtere wielen gemonteerd (van de TT600). Tenslotte kreeg het nieuwe model een smallere tank met meer inhoud (van 18 naar 21 liter)
Pluspunten Triumph Daytona 955i
Kwalitatief sterk en betrouwbaar motorblok.
Minpunten Triumph Daytona 955i
Dynamo en spanningsregelaar zwak.
Reparaties en problemen
- 3.500 km Koplamp vervangen (garantie)
- 28.000 km Voorwiellagers vervangen (garantie)
- 32.000 km Dynamokabel vervangen (terugroepactie)
- 62.000 km Koppelingskabel vervangen
- 65.500 km Topkuip vervangen vanwege valschade
- 70.000 km Hugger vervangen vanwege barst
- 87.000 km Balhoofdlagers vervangen
- 101.000 km Koppelingskabel en nokkenasketting preventief vervangen
- 102.000 km Linker zijpaneel vervangen (valschade)
- 120.000 km Remschijven voor vervangen
- 125.000 km Nokkenasketting preventief vervangen
- 153.000 km Balhoofdlagers vervangen
- 155.700 km Spanningsregelaar vervangen
- 165.000 km Dynamo vervangen
- 167.000 km Lagers linksysteem vervangen
- 172.600 km Remschakelaar vervangen
- 192.138 km Remschijf achter vervangen
- 193.398 km Dynamo vervangen
- 205.850 km Revisie voor- en achtervering
- 223.907 km Balhoofdlagers vervangen
- 223.907 km Voorwiellagers vervangen
- 227.600 km Gaskabel vervangen
- 240.000 km Remschijven voor vervangen
- 249.579 km Zekeringenkastje vervangen
- 249.200 km Spanningsregelaar vervangen
Richtprijzen bij motorzaak
Een Daytona 955i staat bij diverse motorzaken te koop voor een bedrag tussen de 3000 en 4000 euro. Het bouwjaar doet er qua prijs niet zo veel toe, de staat van de motor en de km-stand wel.