Bijna vijftig jaar rijdt Roger Tummers motor en vrijwel net zo lang doet hij dat op een Moto Guzzi. Omdat Roger maar moeilijk afstand kan nemen van zijn Italianen staan er inmiddels een aantal beneden in de kelder annex werkplaats. De ene nog rijdend, de andere wachtend op een opknapbeurt. Met een 850 T3 California reed Roger 180.000 km. Met de California III, voor een habbekrats gekocht als tijdelijke motor, 80.000 km.
Man en motor
Naam | Roger Tummers |
Woonplaats | Bunde |
Leeftijd | 67 jaar |
Beroep | gepensioneerd technicus |
Rijdt sinds | 1975 |
Aangeschaft | 1991 |
Nieuwprijs | circa € 8.200,- |
Dagwaarde | circa € 1.500,- |
Rijstijl | toer |
Gebruik | woon-werk en vakantie |
Brandstofverbruik | 1:18 |
Olieverbruik | 1:6000 |
Onderhoud | zelf |
Bouwjaar | 1991 |
Kilometerstand | 180.416 km |
Roger Tummers (67) uit het Zuid-Limburgse Bunde wist op zijn achttiende heel goed wat hij wilde en dat was motorrijden. Op een oude Sparta Villiers deed hij met een achterop gemonteerde ‘L’ rijervaring op. ‘Het motorrijexamen was destijds nog niet zo ingewikkeld als nu. Op de Sparta heb ik in juli 1975 mijn motorrijbewijs gehaald. Die motor heb ik nog altijd.’ Na de Sparta volgde er al snel een zwaardere Norton; die liefde heeft niet langer dan een maand geduurd. ‘Elke dag hetzelfde: naar school, naar huis, sleutelen aan de Norton, slapen en de volgende dag weer hetzelfde. Ik vind sleutelen leuk, maar niet elke dag omdat het moet. Veel geld om iets anders te kopen had ik niet, gelukkig trad mijn moeder op als sponsor. Mijn (bijna) nieuwe motor werd een Moto Guzzi V7 Sport. Waarom juist deze motor? Omdat mijn moeder die het mooiste vond en de sponsor bepaalt. Motorrijden was in mijn familie niet helemaal onbekend. Mijn vader reed vroeger een BSA, die motor heb ik trouwens ook nog in bezit. Met de Moto Guzzi V7 Sport was ik helemaal in mijn nopjes, maar na een paar vakantieritten kwam ik er wel achter dat deze motor voor dit soort activiteiten minder geschikt is. Bagage meenemen was een groot probleem. Daarom kocht ik een één jaar oude Moto Guzzi 850 T3 California. Met die motor heb ik zelf liefst 170.000 km gereden. Zo raakte ik verknocht aan het merk Moto Guzzi. Van 1990 tot 2003 heb ik weinig motor gereden. Er stonden wel genoeg motoren in de garage, maar vanwege huisje-boompje-beestje kwam het er niet van om regelmatig met de motor op pad te gaan. In 2003 heb ik de draad weer opgepakt en ben weer veel met de T3 op pad geweest. In 2015, de teller was toen de 180.000 km gepasseerd, ben ik op een oliespoor onderuitgegaan. De schade aan mezelf viel mee, maar de schade aan de T3 was aanzienlijk.’
Marathonmotor BMW K 1600 GTL: kilometervreter in de overtreffende trap
Blijvertje
Vanwege de schade aan de T3 en het feit dat Roger onderhoud en reparatie aan zijn motoren allemaal zelf doet, zag het er naar uit dat hij een poos zonder motor kwam te zitten. ‘En dat was natuurlijk niet de bedoeling. Daarom ben ik meteen op zoek gegaan naar een andere California, niet te duur en eentje waarmee ik een poos uit de voeten zou kunnen. Bij een particulier vond ik een California III waarvoor de eigenaar slechts 1.200 euro vroeg. Die lage prijs had een reden. Na meerdere dure reparaties (hij sleutelde niet zelf) en weer een dure reparatie op komst was hij de Moto Guzzi helemaal beu. De California III had een afgebroken schakelveertje. Dat onderdeel kost ongeveer 7 euro, aan manuren ging het 700 euro kosten om dat veertje te vervangen. Motorblok/versnellingsbak moeten hiervoor uit het frame en uit elkaar. Voor mij geen probleem. Na een paar avonden sleutelen had ik mijn “nieuwe” aanwinst weer aan de gang. In de jaren die volgden had ik alle tijd om de T3 op te knappen. Deze T3 heb ik in originele staat teruggebracht en verkeert in showroomstaat. Er ontbreken alleen nog een paar lastig te vinden onderdelen. Op die manier werd de “tijdelijke” California III een blijvertje en doe ik bijna al mijn motorritten op de California III. Het is een gemakkelijke motor om aan te sleutelen. Toen ik de motor kocht gaf de teller 1.000 km aan, volgens de eigenaar waren het er 101.000 en dat heb ik maar voor waar aangenomen. Inmiddels staat de teller op 60.000 km, maar ook dat klopt niet. De teller heeft zo’n 20.000 km niet gefunctioneerd. Totdat deze het van de ene op de andere dag ineens wel weer deed. Met de California III heb ik grote delen van Europa bereisd. Van de Pico’s in Spanje tot de Schotse Hooglanden en van Tsjechië tot Slovenië en alles wat daartussen ligt. Afgezien van vorig jaar een kapotte gaskabel heb ik onderweg nooit problemen gehad.’
Uitgesteld feestje
Na het veertje van de versnellingspook te hebben vervangen en een paar reservesleutels te hebben gekocht begon de California III aan zijn zoveelste leven. ‘Ik heb geen idee hoeveel eerdere eigenaren deze motor heeft gehad. Toen ik de motor kocht zaten er leren tassen op. Omdat die niet praktisch zijn heb ik ze meteen vervangen door een tweedehands set koffers. In 2016 had ik grootse plannen met de California III, maar vanwege een zwaar ongeval was ik een half jaar uit de running. Ik heb ook nog een Moto Guzzi met zijspan en daarmee ging het in de Ardennen mis. Rechtdoor een talud af. Motor en berijder zwaar in de kreukels. Mijn zoon in het zijspan gebroken en gekneusde ribben. Het motorrijden kwam daarna pas weer langzaam op gang.’
Tijd voor onderhoud was er wel. ‘De schokdempers van de California III waren hard aan revisie toe en voor een comfortabelere zit heb ik het zadel flink laten verhogen. Pas in 2019 ben ik weer veelvuldig met de motor op pad gegaan. Vanuit de Moto Guzzi Club Nederland wordt om de twee jaar een Landmark Rally georganiseerd. Wie in een bepaalde periode de meeste Landmarks weet te scoren (in Nederland en elders in Europa) vergaart eeuwige roem binnen de Guzzi-gemeenschap. Heel erg leuk om te doen. Je hebt altijd een doel om onderweg te zijn. En je komt op de meest mooie en bijzondere plekken. In 2019 heb ik 22.000 km met de Guzzi gereden (en ik won de competitie). In de daarna volgende jaren gooide corona roet in het eten. Op motorgebied was er weinig te doen in verband met de reisbeperkingen. In 2021 bestond Moto Guzzi honderd jaar. Dat was een reden om naar Mandello del Lario af te reizen. Maar helaas, vanwege corona was de fabriek dicht. Een jaar later was het wel feest in Mandello en ben ik opnieuw naar de kraamkamer van mijn Moto Guzzi geweest.’
Heb jij ook een marathonmotor? |
Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl. |
Onderhoud
Hoewel de California III van Roger Tummers niet meer de jongste is (bouwjaar 1991) valt het volgens de eigenaar qua onderhoud(kosten) best mee. ‘Maar het scheelt in mijn geval natuurlijk wel dat ik bijna alles zelf kan doen. Kun je dat niet, rij dan geen oude Moto Guzzi of eigenlijk geen enkele oude motor. Toen ik de motor kocht zaten er een paar Lafranconi Competizione-herriepijpen op. Om problemen in de Alpenlanden te voorkomen heb ik ze vervangen door een set stille roestvrijstalen dempers. De originele ruit heeft plaats gemaakt voor een hoger exemplaar. Nu heb ik minder last van turbulentie. Olie en filters vervangen doe ik op gezette tijden. Gas- en koppelingskabel zijn regelmatig aan de beurt om vervangen te worden. Meestal ben ik er op tijd bij en sta ik niet onderweg met een probleem. De standaard verlichting is onder de maat. Daarom heb ik ledverstralers gemonteerd. Af en toe treedt er een olielekkage op. Zo heb ik de olieslang van de rechter cilinder moeten vervangen en was er bij de cardanas een lekkage vanwege een kapotte o-ring. Niet zo heel spannend allemaal. Afgelopen jaar begon de motor na het starten steeds meer te roken. De o-ringen in de cilinderkop bleken zo lek als een mandje. Er kwam olie op de zuiger en dat veroorzaakte de witte rook bij het starten. Met nieuwe klepdeksel- en koppakkingen was de Guzzi weer oliedicht. Met 1:6.000 valt het olieverbruik mee. Niet slecht voor een motor van ruim dertig jaar en 180.000 km op de teller. Omdat de voorvork zijn beste tijd had gehad is deze gereviseerd en zijn er nieuwe veren en dempers in gekomen.’
Moto Guzzi California III op de brug
Het is op een regenachtige ochtend wanneer Roger met zijn Moto Guzzi California III bij MOTO73-expert Van Sleeuwen in Volkel arriveert. De motor ziet er ‘gebruikt’ uit en zo zien we ze ook het liefst. ‘Dan moet je nagaan dat ik speciaal voor deze gelegenheid de motor heb gepoetst. Maar na rijden in de regen is het mooie er snel weer af.’ Voor het testritje wil de Guzzi niet direct starten totdat de eigenaar er zich mee bemoeit. Gewoon een paar keer flink aan het gashandvat draaien, dan komt er leven in de Italiaan. Tijdens het korte proefritje komen er geen onvolkomenheden aan het licht.
De California III heeft een middenbok wat parkeren op de brug een stuk vergemakkelijkt. Naar goed gebruik wordt eerst het balhoofd gecontroleerd. De lagers zijn al eens vervangen, niets aan de hand dus. De remmen, de schijf linksvoor remt tegelijk met de achterrem (Moto Guzzi’s integrale remsysteem), doen het prima. De rechter schijf is een keer vervangen, de schijf achter is binnenkort aan de beurt. Het is opvallend hoe goed gangbaar de remklauwen zijn. Volgens de eigenaar gewoon een kwestie van goed onderhoud. ‘De remzuigers moeten goed vrij kunnen bewegen.’
De Moto Guzzi wordt in weer en wind gebruikt. ‘Moet wel, want ik heb mijn auto verkocht en doe alles op de motor. Dus ook als er pekel is gestrooid’, aldus de eigenaar. Op een aantal plekken heeft pekel zijn sporen nagelaten, echt storend is het nog niet.
De vorkpoten vertonen lichte groeven, maar de keerringen zijn niet lek. Wel is er een kleine lekkage te zien bij de voetpakking van de rechter cilinder. Nog niet dramatisch maar wel iets om in de gaten te houden.
De California III met carburateurs is nog old skool wat betreft elektronica. De dynamo levert voldoende stroom, maar ook niet meer dan dat. Bij stationair draaien gaat het controlelampje van de accu branden. Met een beetje gas gaat het snel weer uit. Twee keer is de accu vervangen. De lichtopbrengst van de koplamp valt tegen. Vandaar ook de extra verlichting op de valbeugels. Het dashboard heeft zijn beste tijd gehad. De kilometerteller doet het weer, maar de vraag is voor hoe lang. De toerenteller weigert dienst. ‘Ik heb die al een paar keer vervangen, maar deze gaat steeds weer stuk. Voor mij geen probleem, ik rij net zo gemakkelijk zonder’, aldus Roger.
Bij een Moto Guzzi kun je vrij eenvoudig de compressie meten. Zoals verwacht is de compressie in orde. Het bijna 1000 cc metende motorblok loopt heel mooi en dat vind je ook terug bij controle van synchronisatie van de cilinders.
Aan de hak-teen schakelpook en aan het rempedaal is te merken dat de Moto Guzzi al een lang leven achter de rug heeft. De speling is enorm, maar de eigenaar is eraan gewend. Voor hem voelt het als normaal, voor iemand anders is het, op zijn zachtst gezegd, even wennen.
Er rijden mooiere California’s rond, maar of die ook het hele jaar door worden gebruikt is maar de vraag. Roger: ‘Voor mij is het belangrijkste dat ik met een veilige motor de weg op ga. Als ik met een echt mooie motor wil rijden, dan pak ik mijn gerestaureerde California T3. Sinds kort ben ik met pensioen en komt er meer tijd om aan het opknappen van mijn andere hobbyprojecten te beginnen. En vooral veel motorrijden, de ene keer met mijn Guzzi-vrienden, de andere keer met leden van MMC’72 (Maastrichtse Motorclub ’72).’
Foto’s: Peter van der Sanden
Merkenclub |
Als Moto Guzzi-berijder ben je welkom bij de actieve Moto Guzzi Club Nederland. De club organiseert o.a. toertochten, buitenlandse reizen en geeft een eigen clubblad uit. Om de twee jaar houdt de club een Landmark Rally (deelname ook mogelijk voor niet leden en niet-Guzzi-rijders). De club bestaat al sinds 1972. |
Reparaties en problemen |
Historie tot 100.000 km niet bekend 101.000 km schakelpedaalveer vervangen 106.000 km zadel verhoogd, toerenteller vervangen 112.000 km revisie schokdempers 114.000 km benzinekraan en vlotternaalden vervangen 118.000 km accu vervangen 120.000 km koppelingskabel vervangen 123.500 km gaskabel vervangen 125.000 km balhoofdlagers vervangen 133.000 km olieslang rechter cilinder vervangen 146.000 km treeplankrubbers en uitlaatdempers vervangen 154.000 km remschijf rechts voor vervangen 160.000 km accu en gaskabel vervangen 168.000 km voorvork revisie 177.000 km spiegels vervangen 180.000 km achterwiellagers, keerring cardan, koppakking, kleppendekselpakking en o-ringen cilinder vervangen |
Richtprijzen bij motorzaak |
Prijzen van de diverse Moto Guzzi’s type California tot 2004 variëren van 3.000 tot 5.000 euro. Voor de jaren daarna moet je rekenen op een bedrag tussen de 5.000 en 7.500 euro. |
Technische gegevens Moto Guzzi California III
Type | luchtgekoelde V-twin |
Cilinderinhoud | 949 cc |
Boring x slag | 88 x 78 mm |
Kleppen per cilinder | 2 |
Compressieverh. | 9,2:1 |
Carburatie | carburateur |
Transmissie | vijfbak |
Eindoverbr. | cardan |
Maximum vermogen | 65 pk (47,7 kW) @ 6.500 tpm |
Maximum koppel | 78 Nm @ 5.200 tpm |
Frame | dubbel wiegframe |
Vering voor | telescoopvork |
Vering achter | twee schokdempers |
veerweg v/a | 120/128 mm |
Rem voor | twee 300mm-schijven met dubbelzuigerklauw |
Rem achter | een 270mm-schijf met enkelzuigerklauw |
Banden v/a | 110/90-V18, 120/90-V18 |
Gewicht | 250 kg (droog) |
Tankinhoud | 25 liter |
Zithoogte | n.b. |
Wielbasis | 1470 mm |
Balhoofdhoek | 27,5° |
Naloop | n.b. |
Moto Guzzi California III: goed om te weten
Eind 1981 startte de productie van de Moto Guzzi California II in de fabriek in Mandello del Lario. Het model werd uitgerust met het 949cc-blok dat Moto Guzzi al langer gebruikte, maar dan met hoekige cilinders, cilinderkoppen en kleppendeksels. Het oorspronkelijke model van deze Moto Guzzi dateert uit 1975. De California 850 T3 was erg geliefd bij de politie in Los Angeles. Veel aanpassingen zijn gedaan om het korps daar ter wille te zijn. Het is daarom dat men bij de naamgeving gekozen heeft voor ‘California’. Hoewel de officiële typeaanduiding ‘California II 1000’ is, bedraagt de cilinderinhoud net geen 950 cc.
Bij de California II en III keek men niet op een kilootje meer of minder. Spatborden zijn van degelijk metaal en dragen zo een steentje bij aan het respectabele drooggewicht van 250 kg. Ondanks dit gewicht kan er met de California vlot worden gestuurd, zowel in de stad als op de dijkweggetjes. De opgegeven topsnelheid van 190 km/u (!) wordt zelden gehaald. Daarbij moet je een groot hart hebben om boven de 140 km/u het negatieve effect van het op het stuur gemonteerde scherm te trotseren. Voor de vering monteerde de fabriek veerelementen die zowel voor als achter op lucht konden worden gezet. Mooi op papier, maar in de praktijk werkte het niet echt.
Kenmerkend voor Guzzi’s uit die tijd was het gebrek aan afwerking. De California vormde daarop geen uitzondering. Denk bijvoorbeeld aan de te korte gaskabels. Verder kieren en spleten en het plaatwerk zit knullig in elkaar. De California III was in productie van 1989 tot 1995. Er zijn geen grote verschillen tussen de California II en III. Een ander zadel, uit één deel bij de II en uit twee delen bij de III valt het meest op. Verder waren er versies met een grotere toerkuip, aangepaste kofferset, spaak- of gietwielen en met elektronische brandstofinjectie. Bij dit laatste model steeg het vermogen iets: van 65 naar 67 pk.