Geen dikke portemonnee en toch heel veel motorplezier, kan dat? Renate Boden bewijst met haar voor 900 euro aangeschafte Kawasaki ZZR600 van wel. Negen jaar is ze de trotse eigenaresse van de bontgekleurde Kawasaki waarmee ze heel Nederland en omliggende landen heeft verkend. Liefkozend noemt ze haar ZZR ‘mijn schatje’, wat onderstreept hoe verknocht ze aan deze tweewieler is.
Foto’s: Peter van der Sanden
Vrouw en motor
Naam | Renate Boden |
Woonplaats | Benningbroek |
Leeftijd | 60 jaar |
Beroep | vrijwilliger Stichting Mee & de Wering |
Rijdt sinds | 1980 |
Aangeschaft | 2013 |
Nieuwprijs | circa € 9.350,- |
Dagwaarde | circa € 500,- |
Rijstijl | (vlot)toer |
Gebruik | toer/vakantie |
Stroomverbruik | 1:20 |
Olieverbruik | ca. 1:10.000 |
Onderhoud | zelf, vrienden en dealer |
Bouwjaar | 1996 |
Kilometerstand | 180.489 km |
Renate werd 60 jaar geleden geboren in het Duitse Oberbergische Land waar ze als 15-jarige op een snorfiets door de omgeving reed en als 16-jarige op een brommer met versnellingen stapte. Renate: ‘In het heuvellandschap waar ik opgroeide was voor de lol op de fiets ergens naar toe gaan niet de eerste keuze. Vandaar die brommer, wat ik ook veel leuker vond. Ik wist toen al dat ik op mijn 18e mijn motorrijbewijs zou gaan halen. Een motor vond ik immers een logisch vervolg op de brommer. Ik had aan drie lessen voldoende. Schakelen kon ik al en afgezien van een paar bijzondere verrichtingen stelde het motorrijexamen toen niet zo heel veel voor. De motor was voor mij een praktisch en niet al te duur vervoermiddel. Mijn eerste motor, betaald met geld dat ik had verdiend met talloze bijbaantjes, was een Suzuki GS250. Gekocht van een vriend. Fatsoenlijke motorkleding had ik toen nog niet, alleen een helm en handschoenen. Mijn vader was trots dat ik op een motor reed, maar bij mijn moeder lag dat anders. Nadat ik mijn eerste motor had gekocht, heeft mijn moeder wekenlang geen woord tegen mij gezegd. Tot op de dag van vandaag heeft ze zich niet met mijn keuze kunnen verzoenen, terwijl ik toch al meer dan 200.000 km zonder grote ongelukken op twee wielen rij. Het gaat zelfs zo ver dat wanneer ik haar in Duitsland opzoek, ze de deur niet voor mij open maakt als ik met de motor kom. En ja, dat doet pijn, vooral omdat ik zelf zo intens gelukkig word van motorrijden.’
Marathonmotor: Moto Guzzi California 1100i: tweede leven na total loss
De opvolger van de GS250 werd een GS400. Voor de liefde verhuisde Renate 38 jaar geleden naar Nederland en de Suzuki verhuisde mee. Renate: ‘De motor moest opnieuw worden gekeurd. Het enige dat niet in orde was bleek een reflector onder de nummerplaat. Mijn man ging in het begin wel eens bij me achterop, zo ook tijdens een vakantie op een gehuurde motor in Griekenland. Dat vond hij maar niks en heeft toen zelf de hele vakantie gereden met mij achterop. Later heeft hij zijn motorrijbewijs gehaald en de Suzuki verruild voor een Honda, waar we afwisselend samen op reden. Die motor gebruikte ik amper vanwege de zorg voor drie kinderen en een drukke baan in de kop van Noord-Holland. Het motorrijden kwam op een steeds lager pitje te staan. Tot het op een gegeven moment zelfs helemaal uit mijn leven verdween.’
900 euro
Pas in 2013 kwam motorrijden bij Renate weer in beeld. ‘Ik was gescheiden en in de relatie die daarna volgde, ging het niet zoals ik had gehoopt. Ik was depressief en zocht een uitlaatklep. Motorrijden had altijd nog mijn interesse en via een neef in Duitsland, die meerdere motoren in zijn schuur heeft staan, kreeg ik de kans om de draad weer op te pakken. En het was meteen weer leuk, heel erg leuk zelfs. Echter een ruim budget om zelf een motor te kopen was er niet. Maar ik ben thuis wel direct op Marktplaats gaan zoeken of er ergens voor weinig geld een fatsoenlijke motor te koop stond. En ik vond er eentje, een Kawasaki ZZR600 van 17 jaar oud met slechts 27.500 km op de teller. En dat voor slechts 750 euro. Precies wat ik zocht, ben meteen naar de verkopende partij gereden, maar daar aangekomen was de vraagprijs al gestegen naar 900 euro omdat hij al een bod van 900 euro had ontvangen. Dat was even slikken, maar de motor was te mooi om te laten staan. Ik was met deze oude motor misschien nog wel blijer dan iemand anders met een nieuwe van 30.000 euro of meer. Eindelijk kon ik weer rijden. In het begin op eigen houtje en nadat ik voldoende vertrouwen had in mijn eigen motorrijkunsten heb ik me via een vriendin aangemeld bij “Motormaatje” en later ook nog bij “De ReigerRijders” en de Enkhuizer Motor Club. Op die manier heb ik heel veel leuke mensen ontmoet en samen met hen duizenden kilometers gereden. Ik had bij aankoop nooit verwacht dat ik met een motor van slechts 900 euro zelf nog meer dan 150.000 km zou kunnen rijden. Maar het is gelukt. De teller staat nu op liefst 180.000 km. Heel veel plezierritjes, soms in het begin met de kinderen achterop. Mijn zoon vond het eng, mijn twee dochters prachtig. De jongste dochter heeft inmiddels ook een motor gekocht, een Yamaha FZR600, net zo bont als de mijne. Een beetje zo moeder zo dochter.’
Oliespoor
De Kawaski ZZR600 heeft zich bewezen als een onderhoudsvriendelijke motor. Renate is geïnteresseerd in techniek, maar voor onderhoud is ze op anderen aangewezen. Renate: ‘Het liefst zou ik de motor altijd naar een dealer brengen, maar daar heb ik simpelweg het geld niet voor. Bij Lemstra Motoren in Alkmaar, waar ik regelmatig kom, begrijpen ze mijn situatie. Ik word er altijd netjes geholpen en ze vinden het denk ik ook wel leuk dat ik met deze lowbudget motor zoveel rij en zoveel plezier heb. Gelukkig heb ik een goede kennis die me helpt bij het reguliere onderhoud zoals olie verversen, ketting, tandwielen en remblokken vervangen. Dat houdt de kosten beperkt. Met 65.000 km op de teller brak de achterveer doormidden. Bij Boonstra vond ik een gebruikte schokdemper. Bij een tankstation heb ik in de stromende regen mijn motor een keer laten omvallen. Jiffy vergeten. De kleppen zijn in al die jaren één keer gesteld (bij Lemstra). Eén keer ben ik onderweg stil komen te staan met wat leek op een kapotte accu, zo werd door de Wegenwacht geconstateerd. De nieuwe accu gaf twee weken later ook de geest. Bleek dat er meer aan de hand was. Een kapotte spanningsregelaar was de veroorzaker. Tijdens een winterbeurt, uitgevoerd door een vriend van me, zijn de carburateurs gereinigd en wat kleine benzinelekkages verholpen. Heel spannend is het allemaal niet. Toen de kilometertellerkabel de geest gaf heb ik een poos moeten wachten op een nieuwe. Mijn Kawasaki heeft daarom nog zo’n 1.000 km meer gereden dan er op de teller staat. Ik probeer mijn motor in topconditie te houden. Daarom vind ik het zo jammer dat ik in 2018 op een rotonde op een dieselspoor onderuit ben gegaan met flink wat optische schade als gevolg. Gelukkig had een achter me rijdende automobilist via een dashcam alles gefilmd. Op die manier kon ik aantonen dat het niet mijn schuld was dat ik onderuitging en kreeg zodoende een deel van de schade via het Waarborgfonds vergoed. Ik word nog steeds verdrietig als ik de krassen op de kuip zie.
Op zoek naar een vervangende uitlaat, de oude was al eens gelast, vond Renate een uitlaat op Marktplaats. Renate: ‘Maar daar zat nog wel een sloopmotor “aan vast”. Die sloopmotor lag buiten in het gras, het zag er allemaal niet uit, maar voor 200 euro kon ik het spul niet laten liggen. Na een uurtje poetsen werd de uitlaat weer als nieuw en alle nog bruikbare onderdelen zijn door een goede vriend van die sloopmotor gehaald. Daar kan ik zeker nog wel eens iets van gebruiken.’
Kawasaki ZZR600 op de brug
Flink bepakt, want onderweg voor een weekendje met vrienden, arriveert Renate met haar ‘schatje’ bij MOTO73-expert Van Sleeuwen. Tijdens het gebruikelijke proefritje komt Van Sleeuwen er al na een paar honderd meter achter dat we met een ‘klassieker’ te maken hebben. De balhoofdlagers (inmiddels een redelijk vast item bij Marathonmotor) zijn aan vervanging toe, maar dat kan ook wel na 26 jaar en (denkt hij) 80.000 km. Op dat moment weet Van Sleeuwen nog niet dat de Kawasaki een ton meer heeft gereden. Van Sleeuwen: ‘Aan de rest van de motor is niet te zien dat deze al zoveel kilometers heeft gereden, maar de balhoofdlagers zijn wel totaal versleten. Eigenlijk is er zo niet mee te rijden. Omdat de slijtage heel langzaam gaat heeft de eigenaresse dat totaal niet in de gaten gehad. En er rijdt waarschijnlijk nooit iemand anders op deze motor. Met nieuwe balhoofdlagers rijdt de ZZR600 weer als een nieuwe.’
‘Misschien is dat de reden waarom ik steeds vaker moeite had met het nemen van haarspeldbochten. De motor had de neiging alsmaar rechtuit te willen. Ik hou van lekker verantwoord. Als we in een groepje rijden ga ik het liefst met de snellere mee’, aldus de Benningbroekse.
Dat poetsen een hobby is van Renate is aan de motor te zien. Er is bijna geen plekje te vinden waar de poetsdoek niet is geweest. Door het vele poetsen is op sommige plekken wel de lak van de velgrand verdwenen. De remschijven voor zijn al eens vervangen door gebruikte exemplaren. Deze verdienen nog een dikke voldoende. Afgezien van het rekje met topkoffer, de koplamp en de rvs-uitlaat is alles nog origineel. Renate: ‘Het vervangen van een lampje is een enorme klus, heel het kuipwerk moet er af. Er zit nu een ledlamp in die naar ik hoop niet meer stuk gaat.’
De Kawasaki wordt amper gebruikt in de wintermaanden, wat voor een deel verklaart waarom de motor nog in goede conditie is. Eigenlijk is alleen aan het rubber van de linker voetsteun te zien dat er wel degelijk veel mee is gereden. Dat Renate 50.000 km met een kettingset doet zegt ook wel iets. ‘Goed smeren en niet te hard optrekken’, is haar devies. Lekke banden, meestal veroorzaakt door spijkers, vormen een regelmatig terugkerend probleem. Renate: ‘Maar ik rij met Ride-On anti-lek in de banden. Een wondermiddel, je trekt de spijker eruit en het gat dicht zich vanzelf. Dat heeft bij mij al veel ellende voorkomen.’
Marathonmotor: Zero SR met een ton op de teller
Behalve op de balhoofdlagers valt er verder niets af te dingen op de 26 jaar oude Kawasaki. Daar is de eigenaresse uiteraard heel blij mee. ‘Vanwege de hoge brandstofprijzen rij ik de laatste tijd minder dan voorheen, wat ik jammer vind. Het gaat dus iets langer duren voordat ik de twee ton aantik. Zolang er geen grote onverwachte kosten komen blijf ik met deze motor doorrijden. Ik ben er nog lang niet op uitgekeken.’
Kawasaki ZZR600 goed om te weten
De Kawasaki ZZR600 kwam in 1990 op de markt en was meteen een publiekstrekker. De motor was een mix van sportief en toer en met zijn vermogen van liefst 98 pk sprak de ZZR600 vooral die mensen aan die niet van een “luie” motor hielden. Qua vermogen deed de ZZR600 in de begintijd weinig onder voor menig 750cc-motor. De ZZR600 is altijd geroemd voor zijn brede inzetbaarheid. In de beginjaren was de ZZR600 een ware trendsetter in de 600cc-klasse. Er werden nationale kampioenschappen in de Supersport 600-klasse behaald. Maar daarnaast is de ZZR600 ook een motor die geschikt is voor duogebruik, een middenbok heeft en als allrounder overal inzetbaar is.
Pluspunten Kawasaki ZZR600
Comfortabel en zuinige allrounder.
Minpunten Kawasaki ZZR600
Stabiliteit bij hoge snelheid laat te wensen over.
Merkenclub
Er is een heuse Kawasaki ZZR-club waar je dus ook met een ZZR600 terecht kunt (www.zzrclub.nl). Voor slechts 1 euro per jaar kun je lid worden en toegang krijgen tot berichten en het alleen voor leden toegankelijke forum. De ZZR-club is ook te vinden op Facebook.
Reparaties en problemen
65.000 km veer schokdemper gebroken, nieuwe schokdemper
95.000 km uitlaat gelast
113.300 km accu vervangen
115.500 km accu en spanningsregelaar vervangen
116.700 km lekke benzinekraan vervangen, reiniging carburateurs, handvatten vervangen
131.000 km km-tellerkabel vervangen
146.000 km remschijven voor vervangen
154.000 km achterwiellagers vervangen
154.800 km voorwiellagers vervangen
178.000 km uitlaat vervangen
Richtprijzen bij motorzaak
Voor een Kawasaki ZZR600 betaal je in een motorzaak rond de 1500 euro. Met uitschieters naar boven en naar beneden.