Als heropstappende motorrijder wist Jaap Wiegers in 1999 na het zien van de eerste foto’s van de Kawasaki W650 direct wat hij wilde. Veel motor, weinig plastic en Japanse betrouwbaarheid. Veel meer was er niet nodig om de van bioloog naar dominee geswitchte Wiegers te overtuigen om deze motor aan te schaffen.
Tweeëntwintig jaar later heeft Jaap Wiegers nog steeds geen spijt van zijn aankoop destijds. Sterker nog: hij hoopt nog vele jaren te kunnen genieten van zijn betrouwbare tweewieler. Wiegers (74) werd geboren in Bunnik, studeerde in Utrecht, gaf les aan de universiteit in Amsterdam en kwam later via Holten in zijn huidige woonplaats Olst terecht. Drie broers van hem reden al motor toen Jaap in 1970 besloot ook motor te gaan rijden. Die ‘noodzaak’ was er eerder niet, want Jaap reed brommer. ‘En dat was niet zomaar een brommer, maar een Honda die bijna 85 km/u liep. Met die brommer ben ik zelfs een keer naar Zwitserland gereden. Onderweg daar naar toe kwam ik per ongeluk op de Franse snelweg terecht. Ik had een geel licht gemonteerd om niet op te vallen in Frankrijk, maar met mijn vreemde nummerplaat trok ik, rijdende in de zucht van een vrachtwagen, toch de aandacht van de gendarmerie. Ik werd niet staande gehouden, maar heb daarna toch maar de eerste de beste afrit genomen.’
Man en motor
Naam | Jaap Wiegers |
Woonplaats | Olst |
Leeftijd | 74 jaar |
Beroep | vegetatiekundige en dominee |
Rijdt sinds | 1970 |
Aangeschaft | 1999 |
Nieuwprijs | circa € 7.200,- |
Dagwaarde | circa € 4.000,- |
Rijstijl | rustig |
Gebruik | woon-werk en toer |
Brandstofverbruik | 1:25 |
Olieverbruik | 1:6.000 |
Onderhoud | motorzaak |
Bouwjaar | 1999 |
Kilometerstand | 113.800 km |
Zijn eerste motor was een Matchless, die hij nog steeds heeft. Jaap: ‘Die motor was zo onbetrouwbaar dat ik hem niet durfde te gebruiken voor mijn rijexamen. Stel je voor dat de motor, zoals vaak gebeurde, weer eens zou afslaan. De kans was groot dan ik dan meteen zou zijn gezakt. Daarom heb ik afgereden op een Vespa-scooter, heel wat anders. Maar ik slaagde wel. Met de Matchless ben ik een keer naar Engeland gereden. Omdat ik mijn vrouw ook van het motorrijden wilde laten genieten, maar zij geen zin had achterop te zitten, kocht ik een Ural met zijspan. Tjonge, wat een Russische rommel was dat. Heel veel plezier heb ik daar niet van gehad. Wel handig dat zijspan- en achterwiel bij een Ural hetzelfde zijn. Toen de cardanaandrijving in het achterwiel stuk ging, kon ik de wielen wisselen en weer verder rijden. Daar hadden de Russen dan weer wel over nagedacht. Als bioloog op de universiteit in Amsterdam gaf ik ook praktijklessen in het veld. Studenten konden in het zijspan meerijden, maar ze moesten dan wel zelf voor een helm zorgen.’
Gaandeweg verdween het motorrijden wat naar de achtergrond en maakte de motor plaats voor een deelauto. De situatie veranderde toen het lesgeven aan de universiteit stopte. Jaap: ‘Ik was toen midden vijftig en besloot een studie theologie te gaan doen. Die studie heb ik afgemaakt en ik werd dominee. Omdat ik in die hoedanigheid steeds vaker op ongeplande tijdstippen over vervoer moest beschikken, was een deelauto, die we toen al hadden, niet langer het ideale vervoermiddel. Dat was in 1999 de reden om mijn oude liefde, motorrijden, weer op te pikken.’
Betaalbaar
Jaap Wiegers is niet de persoon die je tegen zult komen op een blitse supersport of een snelle naked bike. Hij voelt zich beter thuis op een oude Matchless, maar vanwege de onbetrouwbaarheid was die motor geen optie om in een grote regio als predikant de kerkgangers op te zoeken. In 1998 was Jaap al even heropstapper (met een cursus van de ANWB) op een Honda N400. ‘Maar de Kawasaki W650 vond ik direct een heel goed alternatief. Zag er mooi oud uit, een leek weet niet beter of het is een oude Engelse motor, maar dan wel een oudje dat heel blijft en waar geen plas olie onder staat. Ik heb de motor gekocht bij Wout Broer in Hengelo. Ik woonde toen in Holten, Hengelo was in de buurt. De eerste jaren is het onderhoud bij Broer gedaan. Toen ik later ben verhuisd naar Olst, ben ik terecht gekomen bij Klein Motoren. Toen Klein overleed heeft een personeelslid het servicewerk in Deventer voortgezet onder de naam De Motorwerkplaats. Ieder jaar rijden we met een groepje vaste klanten van Klein de “Hans Klein Memorial”, wat ik een mooi initiatief vind. Bij De Motorwerkplaats kom ik iedere 6.000 kilometer op bezoek voor een kleine beurt en om de 12.000 kilometer voor een grote beurt. Ik ben daar zogezegd kind aan huis en heel tevreden over de werkzaamheden. Eén keer per jaar poets ik mijn motor, dat is als ik hem voor onderhoud naar De Motorwerkplaats breng. Dat zegt denk ik genoeg. Twee keer heb ik een lange rit met de motor gemaakt, dat was naar mijn zus die in de buurt van Madrid woont. Zij woont behoorlijk afgelegen, wat inhoudt dat ik het laatste stukje offroad moet rijden met de Kawasaki. Ook dat gaat met de W650. Maar veruit de meeste kilometers, inmiddels ruim 113.000, zijn op Nederlands bodem gereden. Nooit heeft de motor een klap verkeerd gegeven, wat deels komt door de van huis uit betrouwbare techniek en deels door het goede onderhoud dat de motor krijgt.’
De retro W650 is ook retro wat betreft kosten. De motor heeft met 6.000 kilometer een korte onderhoudsinterval, maar de kosten blijven binnen de perken. Jaap: ‘Er staan nooit verrassingen op de factuur. Olie en filters wisselen, ketting en tandwielen en banden. Maar dat heb je bij iedere motor, niets bijzonders. Twee keer een nieuwe accu in 22 jaar is ook al niet bijzonder te noemen. Tussen de beurten olie bijvullen is niet aan de orde.’
Met brandstof springt de Kawasaki W650 zuinig om, zeker met Jaap Wiegers als bestuurder. ‘Ik heb al een aantal keren 1 op 30 gehaald en zelfs bij wat snellere ritten kom ik niet boven de 1 op 25. Omdat ik de motor bij nacht en ontij gebruik, heb ik een ruitje gemonteerd voor toch net iets meer bescherming. En tegen de koude handen zit er handvatverwarming op. Gelijk bij aanschaf is er een topkoffertje gemonteerd, wel zo handig want ik heb altijd wat spullen bij me wanneer ik onderweg ben. In het begin was het, voor anderen, wel even wennen dat een predikant op de motor komt. Er werd een keer geklaagd dat er op de voor de predikant gereserveerde parkeerplaats zomaar een motor stond! Inmiddels sta ik gewoon bekend als de dominee op de motor. Maar niet lang meer, ik word binnenkort 75 en dan wordt het echt tijd om te stoppen met dit werk. Maar niet met motorrijden. Ik wil in ieder geval nog een keer naar Spanje rijden, maar dan het liefst op de Matchless. Dat wordt nog een uitdaging.’
Kawasaki W650 op de brug
De Kawasaki W650 van Jaap Wiegers ziet eruit als een echte Marathonmotor. Niet mooi gepoetst en voorzien van de nodige roestplekken. ‘Maar de motor rijdt prima, remt prima en veert prima’, is na een kort proefritje de conclusie van MOTO73-expert Gerard van Sleeuwen. ‘En niet te vergeten de relaxte zit’, voegt hij er nog aan toe.
Een flitsend pk-monster is de W650 absoluut niet en daar zijn de enkele schijf voor en de trommelrem achter dan ook op afgestemd. De schijf, minder dan een millimeter slijtage, is nog niet vervangen. Ook de trommelrem achter heeft nog nooit om aandacht gevraagd. De verlichting is net als de rest van de motor retro, wat in dit geval wil zeggen dat de lichtopbrengst niet over houdt. Een verschil met de moderne motoren waarop steeds betere verlichting zit om goed te zien en beter gezien te worden. Mede dankzij de vorkrubbers zijn er nog nooit problemen met de voorvorkkeerringen geweest. Beide wielnaven zien er, als het ergste vuil wordt verwijderd, nog puntgaaf uit. Dat kan niet worden gezegd van het aluminium dat is gebruikt voor het motorblok. Niet afgebladderd, maar dof verweerd. Daarentegen ziet de (zwarte) cilinder er nog wel puntgaaf uit. Jaap: ‘Vanwege een lekke koppakking is de cilinderkop onlangs los geweest. De monteur heeft toen ook snel even de moeite genomen om de cilinder en de zuigers te bekijken. Volgens hem zag alles er nog piekfijn uit, wat natuurlijk goed is om te horen.’
De uitlaat van de W650 is behoorlijk beeldbepalend voor dit model. Maar in dit geval is dat beeldbepalende niet positief, want zowel de uitlaatbochten als de dempers hebben hun beste tijd gehad. Veel roest en de balanspijp is hoorbaar lek. Jaap: ‘Bij De Motorwerkplaats heb ik al aangegeven dat de complete uitlaat in 2022 vervangen gaat worden. Een nieuwe uitlaat (twee-in-één) ligt al klaar. Eerder is de balanspijp al eens gelast, maar dat zet nu geen zoden meer aan de dijk. Daarvoor is deze nu te ver versleten. Maar mag het na 22 jaar?’
Marathonmotor: Suzuki GSX-R750
Twee keer nog maar is de accu vervangen. Voordeel bij de W650 is dat bij een zwakke accu altijd nog de kickstarter gebruikt kan worden om de motor aan de praat te krijgen. Jaap: ‘Al werkt dat niet altijd, want laatst wilde de motor helemaal niet starten, nadat er een nieuwe accu was geplaatst. Bleek de nieuwe accu stuk, wat duidelijk te zien was. De accu stond bol. Gewoon pech denk ik dan maar.’
Omdat de W650 het nog prima doet en er straks met een nieuwe uitlaat ook weer een stuk toonbaarder uit ziet, is Jaap niet van plan om de Kawasaki snel van de hand te doen. ‘Zo lang deze motor me brengt waar ik moet zijn is het prima. Daarnaast probeer ik de oude Matchless weer goed aan de praat te krijgen, want hoe goed de W650 ook is, de oude Matchless heeft nog steeds mijn volle belangstelling.’
Pluspunten Kawasaki W650
Stijlvolle betrouwbare Japanner (met Engelse uitstraling)
Minpunten Kawasaki W650
Weinig comfort
Kawasaki W650: goed om te weten
Al in 1966 introduceerde Kawasaki een W650 met maar liefst 45 pk aan boord. Dat was veel voor die tijd, nu lachen we daar om. Van 1974 tot 1999 volgen er 25 W-loze jaren, waarna in 1999 een modernere versie van de W650 op de markt kwam. De motor heeft overduidelijk de looks van de oude Triumph Bonneville (er werd van een ‘replica’ gesproken), maar dan in een betrouwbaarder jasje en met een laag brandstofverbruik (tussen 1:20 en 1:25). De W650 bleef tot 2007 in productie en werd opgevolgd door de W800. De carburateurs werden vervangen door brandstofinjectie en de kickstarter verdween. Uniek aan het blok van de W800, en de W650, is de koningsas, zoals die vroeger op klassiekers van Ducati en Norton te vinden is.
Richtprijzen bij motorzaak
Op een Kawasaki W650 schrijf je weinig af. Voor minder dan € 5.000,- zul je bij een motorzaak niet gemakkelijk een W650 vinden. En dat bij een nieuwprijs van minder dan € 7.500,-.
Reparaties en problemen
- 30.000 km accu vervangen
- 76.000 km balanspijp uitlaat gelast
- 112.000 km accu vervangen
- 112.500 km koppakking vervangen
Merkenclub
Er bestaat in Nederland geen merkenclub voor de Kawasaki W650.