Na diverse soorten motoren kocht John van der Linden in 2016 een jong gebruikte Honda VFR1200X Crosstourer. Dit vooral met het oog op een geplande reis naar de Noordkaap. Die reis werd een succes en de Honda, eveneens ingezet voor woon- werkverkeer, werd dat ook. Inmiddels staat er 132.000 km op de teller en aan inruilen denkt hij nog niet. Twee ton moet de Crosstourer gemakkelijk kunnen halen.
Fotografie: Peter van der Sanden
Man en motor
Naam | John van der Linden |
Woonplaats | Anna Paulowna |
Leeftijd | 62 jaar |
Beroep | projectmanager |
Rijdt sinds | 1977 |
Aangeschaft | 2016 |
Nieuwprijs | circa € 16.458,- |
Dagwaarde | circa € 6.000,- |
Rijstijl | toer |
Gebruik | woon-werk en vakantie |
Brandstofverbruik | 1: 16 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | motorzaak |
Bouwjaar | 2013 |
Kilometerstand | 132.045 km |
Bij John van der Linden (62), opgegroeid in Driebergen maar al sinds jaar en dag woonachtig in Anna Paulowna, was er geen twijfel toen hij 18 werd. Eerst een motorrijbewijs halen, het autorijbewijs komt later wel. ‘Bij anderen is het misschien andersom maar ik was gek van motorrijden. Dat kwam door de verhalen van mijn vader die vroeger ook motor had gereden. En van mijn ouders ‘moest’ ik mee naar de TT. Kortom, motoren waren mijn lust en mijn leven. Op jeugdige leeftijd (15) ben ik bij de marine in Den Helder gaan werken. Toen ik nog geen rijbewijs had kon ik bij een kennis achter op de motor meerijden naar Den Helder. Op mijn 18e mocht ik met een ‘L’ gaan rijden. Om in de buurt te oefenen. Eenmaal in het bezit van mijn motorrijbewijs kocht ik mijn eerste motor, een Honda 400 Four gevolgd door een Kawasaki Z650. Ik heb altijd veel kilometers gereden, want ik had het mezelf niet echt gemakkelijk gemaakt. Vanuit Driebergen naar Den Helder en een vriendin in het oosten van Nederland. Ik heb wat afgependeld totdat we samen in Anna Paulowna gingen wonen. Na elf jaar bij de marine ben ik bij de Hoogovens gaan werken. Daar kreeg ik alle mogelijkheden om door te groeien. Van bankwerker tot leidinggevende, bij Hoogovens, nu Tata Steel, is me dat gelukt. Vanuit Anna Paulowna is dat wel dagelijks een retourtje van 120 km. Dan gaat het hard met de kilometers. Op een Suzuki GS850 heb ik heel veel kilometers gereden. Totdat een niet oplettende fietser me geen voorrang verleende. Ik in het ziekenhuis en de motor total loss. Na dat ongeluk heb ik mijn autorijbewijs gehaald en werd de keuze tussen motor en auto dus een auto.Daarna volgde een jaar of tien zonder motor. Wel werd er af en toe eentje gehuurd of geleend, en kwam er kortstondig een Suzuki GS400 omdat mijn vrouw ook haar motorrijbewijs ging halen. Maar daar bleef het even bij, totdat ik voor een paar honderd euro van een neef op een verjaardag een oude Kawasaki LTD450 kreeg aangeboden. Eigenlijk geen motor voor mij, maar wel de manier om het motorvirus in mij weer aan te wakkeren. Ik kocht een Suzuki 1400 Intruder waar ik ruim een ton mee heb gereden. En dat deed ik daarna ook met een Suzuki V-Strom 1000. Met veel woon- werkverkeer plus de nodige verre vakanties gaat het snel met de kilometers. De V-Strom, die goed beviel, heb ik vervangen door een Honda Varadero. Ik vond het model en de zitpositie geweldig, ook voor twee personen. Met 183.000 km op de teller ben ik in 2016 met de Varadero op bezoek geweest bij Marathonmotor.’
Marathonmotor: Ducati 900SS Nuda
Noordkaap
Vanwege de hoge kilometerstand vertrouwde John het niet goed om op de Varadero, samen met een ander stel, de reis naar de Noordkaap te ondernemen. Omdat hij wel vertrouwen in het merk Honda had, en omdat hij de Honda VFR1200X Crosstourer een geweldige motor vond, kwam er naast de Varadero een Crosstourer in het schuurtje in Anna Paulowna. ‘Ik kocht de motor van drie jaar oud met slechts 20.000 km op de teller bij Rob’s Accessoires in ’t Zand, de zaak waar ik al jaren kom voor onderhoud. Op de Crosstourer zat al een speciaal zadel waardoor de duopassagier iets hoger zit. Dat kwam mooi uit, want zo kon mijn vrouw gemakkelijker over mijn schouder meekijken. Dat is wel zo prettig voor haar. De Varadero werd nog een jaar gebruikt voor woon- werkverkeer, maar met 207.000 km op de teller zorgde een kapotte kabelboom voor zoveel kosten dat ik de Varadero van de hand heb gedaan. Ik kreeg er geloof ik nog 500 euro voor. Vanaf dat moment ben ik de Crosstourer ook gaan gebruiken voor de dagelijkse rit naar IJmuiden. Weer of geen weer, ik ga altijd op de motor en rij zodoende ook veel in het donker. Vandaar de twee extra lampen op de valbeugels.’
De Crosstourer is bij John goed voor zo’n 25.000 km per jaar. John: ‘Vanwege corona heb ik vaak vanuit huis moeten werken, maar de verre vakanties en de tripjes met de VFR-club of weekendjes naar de Eifel zijn gelukkig gebleven. Meestal met mijn vrouw achterop, maar na de laatste keer, Dolomieten, houdt ze het voor gezien. 900 km op een dag was teveel van het goede.’
Onder busje
Qua onderhoud heeft John weinig omkijken naar zijn Honda VFR1200X Crosstourer. ‘Ik heb er zelf sowieso weinig omkijken naar want voor de jaarlijkse beurt breng ik de motor weg. Ik doe er zelf niks aan en ook poetsen behoort niet tot mijn hobby’s. Bij dagelijks gebruik heeft dat ook weinig zin. Maar na iedere beurt ziet de motor er weer uit als nieuw. Toen ik de motor twee jaar had, was het bijna einde verhaal. In een lange bocht stond een busje stil op de weg. Ik kon op tijd stoppen achter dat (Poolse) busje, maar had niet verwacht dat de chauffeur plotseling vol gas achteruit zou rijden. Hij had mij totaal niet opgemerkt. Ik kon nog net op tijd van de motor springen en hulpeloos toekijken hoe de achterkant van het busje over de voorkant van mijn motor schraapte. Dat deed pijn. Gelukkig was ik all-risk verzekerd en werd de schade snel vergoed. Ik heb de motor dan ook niet lang hoeven te missen.’
Ofschoon John erg tevreden is over zijn Crosstourer is er één ding waaraan hij zich ergerde, maar inmiddels aan gewend is geraakt. ‘Er zit nogal wat speling in de aandrijflijn wat in combinatie met een beetje een aan/uit gevoel bij de injectie niet zo fijn voelt. Een flinke klak bij het schakelen is hoorbaar en niet alleen van vrijstand naar een. Ik heb een tijdje met een aangepaste mapping gereden waardoor het probleem minder werd. Maar gevolg daarvan was weer dat de motor niet altijd goed oppakte. Een nieuw koppelingshuis bracht enig soelaas, maar helemaal weg is het probleem niet. Inmiddels heb ik er mee leren leven. Ik moet iets beter opletten om het juiste schakelmoment te kiezen.’
Merkenclub Als bezitter van een Honda VFR1200X Crosstourer ben je welkom bij de Nederlandse VFR-club (www.vfroc.nl) . De club organiseert het hele jaar door activiteiten. Er wordt ook een clubblad uitgegeven: V4. |
Onderhoud
Zoals gezegd doet John met zijn Honda weinig anders dan rijden. Voor onderhoud brengt hij zijn motor naar Rob’s Accessoires, een kleine motorzaak in ’t Zand. ‘Een keer per jaar een beurt waarbij alle vloeistoffen en filters worden vervangen. En soms moet er wat meer gebeuren zoals nieuwe remschijven, een nieuwe accu en nieuwe balhoofdlagers. Op dat laatste let ik wel sinds ik daar bij het vorige Marathonmotorbezoek op ben geattendeerd. Een setje banden is bij mij goed voor bijna 15.000 km, maar tijdens vakantie, met veel bochtenwerk, is het wat minder. Het laatste setje heeft echter de 25.000 kilometer gehaald, een flink record voor mij. Afgelopen voorjaar zijn beide voorvorkkeerringen vervangen. Ze waren lek en dat was voor het eerst. Ook moesten er weer nieuwe remschijven worden gemonteerd, wat ik wel erg snel vond (38.000 km). Dat vond mijn monteur ook en hij probeert verhaal te halen bij de leverancier. Het betrof hier geen originele remschijven van Honda. De eerste grote beurt heeft de Crosstourer pas bij 100.000 km gehad en zijn er iridium bougies gemonteerd. Toen zijn voor het eerst de kleppen gecontroleerd. Stellen was zelfs na een ton niet nodig. Revisie van de remklauw achter, zuigertje bleef hangen, was wel aan de orde. Na 132.000 km verbruikt de Honda nog geen druppel olie. Onderweg heb ik nooit technische problemen. Wel een keer een voetsteun moeten vervangen door een duostepje, maar dat kwam omdat ik een haarspeldbocht in Noorwegen verkeerd inschatte. Ik was toen mijn Varadero nog teveel gewend, die had net wat meer kracht onderin dan de Crosstourer. Superstom vooral omdat mijn vrouw achterop, de bocht daarvoor al vroeg of ik niet moest terugschakelen!!’
Honda VFR1200X Crosstourer op de brug
Dat John van der Linden geen poetser is, valt direct op wanneer hij met zijn Crosstourer bij M73-Expert Van Sleeuwen arriveert. De grijze Honda is overal grijs. Maar ook niet meer dan dat. Alleen aan roest op de spiegelsteunen is te zien dat de motor al flink wat heeft meegemaakt. De hugger vertoond op een vreemde manier slijtage, maar dat komt volgens de eigenaar omdat er een keer een bevestigingsboutje was losgetrild en de hugger op de achterband leunde. John zit er niet mee.
Maar kijk je door de doffe aanslag heen, dan is de acht jaar oude Crosstourer een motor in prima staat. Tijdens het proefritje concludeert Van Sleeuwen dat alles prima functioneert, maar hij merkt wel dat er wat speling zit in de aandrijflijn. Het motorblok is oliedicht en de complete uitlaat, nog steeds de originele, verkeert in prima staat. Her en der zijn nog wel wat lichte sporen zichtbaar van de aanvaring met het bestelbusje, maar opvallend is het niet.
Waardevaste motoren: investeren én verdienen aan motorfietsen
Van Sleeuwen moet lang zoeken om een minpuntje te vinden, maar hij vindt het uiteindelijk wel. De binnenkanten (lastig te zien) van de vorkpoten zijn verweerd. Bij ver inveren kan dat voor weer een lekke keerring zorgen. Van Sleeuwen raadt aan om daar toch regelmatig eenvoudig met een poetsdoek even aandacht aan te besteden.
Omdat John nog steeds erg tevreden is over zijn Honda VFR1200X Crosstourer, wordt aan inruilen nog niet gedacht. ‘Als het zo ver is hoop ik met pensioen te kunnen en komt er een andere motor. Een KTM Adventure 1290 S vind ik prachtig, maar of dat ‘m ook wordt? Eerst maar eens de twee ton op de Crosstourer bij elkaar zien te rijden.’
Reparaties en problemen |
84.000 km Koppelingshuis vervangen 92.000 km Remschijven voor vervangen 101.500 km Balhoofdlagers vervangen Accu vervangen Revisie remklauw achter 121.750 km Keerringen beide voorvorkpoten Voorwiel lager 129.500 km Nieuwe remschijven voor |
Richtprijzen bij motorzaak |
2012 ca. € 8.500,- 2013 ca. € 9.500,- 2014 ca. € 10.000,- 2015 ca. € 10.500,- 2016 ca. € 11.000,- 2017 ca. € 12.000,- 2018 ca. € 13.500,- 2019 ca. € 15.500,- |
Honda VFR1200X Crosstourer goed om te weten
In 2011 werd de Crosstourer aangekondigd op de EICMA in Milaan. Het motorblok is een beproefd concept uit de VFR1200F, model 2010. Door aanpassingen o.a. de mapping werd het vermogen flink teruggeschroefd van 170 naar 127 pk. Minder topvermogen, maar wel sterker in het middengebied. De Crosstourer is er met een normale zesversnellingsbak of met DCT (Dual Clutch Transmission) wat inhoudt dat je kunt schakelen zonder te koppelen. Of je laat het blok zelf volautomatisch schakelen. De Crosstourer moest het in zijn segment o.a. opnemen tegen de BMW R1200GS, de Yamaha XT1200Z Super Ténéré en de Triump Tiger Explorer.
Het woord ‘Cross’ in Crosstourer slaat niet op de crossmogelijkheden (die heeft de Crosstourer helemaal niet) maar op de ‘kruisbestuiving’ allroad en een toermachine. De Crosstourer is dan ook een wegmotor met allroadeigenschappen zoals zithouding en langere veerwegen. Omdat de Crosstoureur niet het succes werd wat er van werd verwacht, bleef de Crosstourer slechts van 2012 tot 2016 in productie.
Pluspunten Honda VFR1200X Crosstourer
De Crosstourer wordt vooral geroemd om het soepele V-4 blok.
Minpunten Honda VFR1200X Crosstourer
Hoog gewicht.