De Honda Pacific Coast 800 is een motor die je of spuuglelijk of helemaal geweldig vindt. Tom van Hoogmoed behoort tot de laatste categorie. Hoewel er ook een Yamaha FJR1300 in zijn garage staat, rijdt hij met minstens even veel plezier op de oude vertrouwde PC800. Het onderhoud doet hij zelf en hij weet dus precies hoe je alle kunststof delen los moet peuteren om een glimp van het frame, motorblok of remmen op te vangen.
Man en motor
Naam | Tom van Hoogmoed |
Woonplaats | Hengelo (Ov.) |
Leeftijd | 59 jaar |
Beroep | drukker verpakkingen |
Rijdt sinds | 1983 |
Aangeschaft | 2014 |
Nieuwprijs | circa €6.800 |
Dagwaarde | circa €1.000 |
Rijstijl | toer |
Gebruik | toer/vakantie |
Brandstofverbruik | 1:18 |
Olieverbruik | 1:5.000 |
Onderhoud | zelf |
Bouwjaar | 1989 |
Kilometerstand | 131.200 km |
Tom van Hoogmoed (59) uit Hengelo (Ov.) had eerder zijn motorrijbewijs dan zijn autorijbewijs. ‘Mijn vader reed al motor, dus was het niet zo vreemd dat ik er ook mee besmet raakte. Toen ik voor mijn studie aan de grafische MTS in Utrecht begon kreeg ik van mijn ouders de keuze uit een OV-jaarkaart of een motor en het behalen van het motorrijbewijs. Die keuze was voor mij niet zo moeilijk. Mijn eerste motor waarop ik leste en met een L-plaatje door Twente reed was een Kawasaki LTD250. Met een Honda CX500 (met aanhanger) ben ik wekelijks heen en weer van Hengelo naar Utrecht gereden. Mijn eerste, en tot nu toe enige, nieuwe motor was een Kawasaki GT550. Die kocht ik net voordat ik ging trouwen. Toen kon het nog, ha, ha. Met die motor ben ik samen met mijn vrouw achterop naar Engeland op huwelijksreis geweest. Mede vanwege de cardan was de GT550 een probleemloze motor. Tja, dan komt het huisje-boompje-beestje-verhaal en moest de motor het veld ruimen. Geen geld meer voor. Ik heb de motor verkocht, maar in het onderhoudsboekje had ik geschreven dat wanneer de nieuwe eigenaar de Kawasaki ooit weer wilde verkopen hij contact met mij moest zoeken. Vijf jaar later werd ik gebeld, of ik nog interesse had. De motor had wel valschade, maar dat drukte de prijs en dat maakte het voor mij alleen maar interessanter. Zodoende kwam de GT550 weer terug in Hengelo.’
Heb jij ook een marathonmotor? |
Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl. |
Onderdelen
Omdat Tom graag zelf aan motoren sleutelt, durfde hij het aan om naast de Kawasaki nog een andere motor aan te schaffen: een goedkope Honda PC800. ‘Een ideale motor voor mij. De motor is relatief laag wat mij goed past, je kunt er heerlijk met zijn tweeën op zitten en je hebt veel bagageruimte. De PC800 kocht ik als schademotor. Ik heb hem opgeknapt maar de motor bleef een probleem houden met speedwobbles. Tot twee keer toe heb ik het frame van A tot Z nagemeten. Dacht dat het daaraan lag maar heb niets kunnen vinden. Er zat niets anders op dan de motor te verkopen, waarna er een Yamaha FJR1300 voor in de plaats kwam. Ondanks dat deze FJR1300 op alle fronten een enorme vooruitgang betekende bleef ik interesse houden in de PC800. Toen ik in 2014 de kans kreeg om voor 500 euro een nagenoeg afgeschreven PC800 te kopen, heb ik die kans met beide handen gegrepen. De rode kleur stond me niet aan, maar ik had al een idee hoe die wel moest worden. Donkergrijs van boven. De lichtgrijze kleur onder mocht blijven. De kosten van deze ingreep, een bevriende autospuiter klaarde de klus voor me, had ik bij aanschaf al ingecalculeerd. Een kleine sissybar en een spoiler achterop plus een lagere ruit maakten de metamorfose compleet. Motorisch was de PC800 in orde. Als lid van de PC800-club (www.PC800.nl) is het gemakkelijk om aan technische informatie en onderdelen te komen. Wanneer er iemand van zijn PC800 af wil, voor weinig of soms gratis, dan haal ik die op. Soms knap ik de motor weer op (winterproject) of gebruik ik onderdelen voor mezelf of voor anderen. Op deze manier is het mogelijk deze gedateerde “Tupperware”-motor op een betaalbare manier rijdende te houden. De techniek van de motor is verder simpel. Het vermogen, 57 pk, houdt voor een 800 cc niet over. Met 120 km/u op de snelweg is de fut er wel een beetje uit. Met aanhanger gaat het uiteraard nog langzamer.’
Niet te peilen
De PC800 had al een leven achter de rug toen Tom de motor kocht. ‘Er stond ongeveer 40.000 mijl op de teller (zo’n 64.000 km) wat eerdere eigenaren in de vijfentwintig voorafgaande jaren bij elkaar hadden gereden. Het motorblok liep fris en aangezien ik verder alles aan de motor zelf kan doen durfde ik de koop wel aan. De voorvorkkeerringen waren lek en zijn vervangen. En de gasveer van de “kofferbak” was stuk. Die van een Fiat Panda bleek prima te passen. Omdat ik nauwelijks over de voor mij te hoge ruit kon kijken is er een lagere ruit gemonteerd. Later is led-licht geïnstalleerd en de tellerunit vervangen. De dagteller en de toerenteller functioneerden niet meer. De vervangende (gebruikte) unit was wel weer in mijlen. De koppelingsplaten en de veren heb ik ook een keer vervangen maar dat ging niet helemaal goed. Ik had de verkeerde veren gemonteerd waardoor het koppelingshuis stuk ging. Maar ook dat probleem kon gemakkelijk worden opgelost. Onderdelen genoeg. De voorvorkkeerringen kwamen weer een keer aan de beurt en het balhoofdlager heb ik vervangen. De achtervering begon wat slap te worden. Twee losse schokdempers achter verzorgen de vering. Eén schokdemper doet de demping en vering, de andere alleen de vering. Die met alleen de vering is vervangen door een exemplaar dat veert en dempt. Olie en filters vervang ik uiteraard zelf. Maar het blijft lastig om te bepalen hoe je de olie moet peilen. Is dat met de peilstok wel of niet ingedraaid. Want dat scheelt een slok op een borrel. Binnen de PC800-club is er geen duidelijkheid en via Honda-lectuur ben ik ook nog niet verder gekomen. Ik peil met de peilstok niet ingedraaid onder het mom van er kan beter wat te veel dan te weinig olie in het blok zitten.’
Plunjer
De meeste ritjes die Tom met zijn PC800 maakt zijn weekendtrips of ritjes in de buurt. ‘Ik woon zeven kilometer van mijn werk (drukkerij verpakkingen), daar rij ik naar toe op een elektrische fiets. Daar heb ik de motor niet voor nodig. Voor langere ritten op de snelweg is de Yamaha FJR1300 comfortabeler, maar op de PC800 heb ik minstens zoveel plezier. Behalve die keer dat het loopvlak van de achterband losliet. Bleek dat meer leden met dezelfde band daar last van hadden. Ik ben daarna op Dunlop overgestapt en dat bevalt prima. Omdat de koelvin wel heel vaak aansloeg, dacht ik dat de thermostaat wellicht stuk zou zijn. Maar een nieuwe bracht geen verbetering. Een grondige reiniging van de radiateur wel. Er zat zoveel vuil tussen de lamellen dat het koelvermogen flink was afgenomen. Ik heb de radiateur in een bak met water en reinigingsmiddel gelegd en daarna met water schoongespoten. Wat kwam daar een troep vanaf. Daarna was de koeling weer in orde. Eén keer is er tijdens een trip in het buitenland een aanhanger aan te pas gekomen om weer thuis te geraken. Dat was in Luxemburg toen de voorrem er de brui aan gaf. Vanwege een kapotte plunjer werkte de hoofdremcilinder niet meer. Aangezien ik nog flink wat kilometers voor de boeg had was het onverantwoord om verder te rijden. Gelukkig kon ik een motor van een clublid lenen waardoor dat weekend toch nog goed is gekomen.’
Honda Pacific Coast 800 op de brug
Eindelijk een droge ochtend wanneer Tom van Hoogmoed bij Motor.NL-expert Van Sleeuwen in Volkel arriveert. De 35 jaar oude PC800 ziet er keurig uit. Tom: ‘Dat is niet zo moeilijk. Je kijkt bij de PC800 alleen maar tegen plastic aan. Een emmertje en wat sop en de motor ziet er weer uit als nieuw. Net als bij een auto. Alle onderdelen die meer last hebben van de tand des tijds zitten verscholen achter plastic.’
Van Sleeuwen begint met een proefritje en komt terug met de mededeling dat, daar hebben we hem weer, het balhoofdlager zijn beste tijd heeft gehad. Controle op de brug bevestigt dat vermoeden. ‘Maar het is minder erg dan ik had verwacht’, aldus Van Sleeuwen. Het lager is overigens al een keer vervangen. Werkelijk alles, inclusief de remschijven, zit verborgen achter kunststof. De remschijven voor zijn al een keer vervangen. ‘Bij het controleren van de remblokken zag ik dat een van de schijven was gescheurd. Zoiets had ik nog nooit eerder gezien. Qua slijtage (dikte) waren de schijven nog lang niet op, maar na het zien van de scheur heb ik ze direct vervangen. Met de remmen wil je geen enkel risico lopen.’
Marathonmotor Yamaha XT1200ZE: ziet er na 123.000 km nog uit als nieuw
Net als alles zit ook het motorblok verscholen. Zou het volledig in het zicht zijn dan was de opmerking ‘roestbak’ misschien wel van toepassing. De uitlaatbochten zijn verroest, maar nog wel dicht, en het blok is op meerdere plekken verweerd. Maar dat wordt allemaal aan het oog onttrokken. Net als de olielekkage. Langs de voorste cilinder sijpelt wat olie naar beneden. ‘Dat is een bekend euvel bij de PC800. Er bevindt zich in het kleppendeksel een rubber dop die poreus wordt en daarna wat begint te lekken. Het is lastig om die dop te vervangen, vandaar dat ik die drupjes olie maar voor lief neem.’
Andere punten van aandacht betreffen de uitlaat en de achterbrug. De uitlaat is al een keer gelast en is nu (nagenoeg) dicht. ‘Er zit nog een heel klein gaatje in, daar konden we met lassen net niet bij. Hierdoor heeft de motor wel een iets afwijkend maar niet storend geluid. De achterbrug is ook iets om in de gaten te houden. Die wil gaan rotten op de plek waar al het vuil van het achterwiel tegenaan spat. Je merkt het vaak pas als het al te laat is. Ik weet dat er PC800-bezitters zijn die een smeernippel monteren en dat deel van de achterbrug vol vet spuiten. Dan wordt roest van binnenuit in ieder geval voorkomen.’
In tegenstelling tot de meeste Honda’s is de laadspanning bij deze PC800 relatief aan de lage kant. Wel is de spanningsregelaar een keer vervangen. Nu zit er eentje op met koelribben voor een betere warmteafgifte. Moet ook wel, want er kan amper rijwind bij dit onderdeel komen.
Al met al ziet deze 35 jaar oude Honda er aan de buitenkant nog keurig uit en wat achter plastic zit iets minder. Omdat de eigenaar het onderhoud zelf doet en inmiddels de PC800 van binnen en van buiten kent, blijft het onderhoud betaalbaar. ‘Ik zie het vooral als hobby om deze PC800 op de weg te houden. Motorisch gaat er zelden iets stuk en mocht ik eens een schuiver maken, dan heb ik genoeg reserveonderdelen op voorraad. Er zijn maar weinig monteurs die weten hoe ze aan zo’n PC800 moeten werken. Het duurt gewoon even voordat je weet hoe je alle kuipdelen en overige plastic delen kunt verwijderen zonder dat er iets breekt of beschadigd raakt.’
Foto’s: Peter van der Sanden
Merkenclub |
Voor de PC800-rijders is er www.PC800.nl. Een vriendengroep die via internet contact met elkaar houdt, een jaarlijkse bijeenkomst organiseert en onderling technische gegevens en onderdelen uitwisselt. Gezelligheid staat bij deze club voorop. Ben je PC800-liefhebber, maar heb je zelf niet zo’n motor dan ben je toch welkom. |
Reparaties en problemen |
77.000 km Voorvorkkeerringen, gasveer koffer en accu vervangen, opnieuw gespoten 99.000 km Koppelingsplaten en veren vervangen, led-koplamp 112.000 km Tellerunit vervangen 120.000 km Voorvorkkeerringen, balhoofdlagers en achterschokdemper vervangen 125.000 km Gasveer koffer vervangen 126.000 km Thermostaat preventief vervangen, radiateur grondig schoongemaakt 127.000 km Hoofdremcilinder lek 128.000 km Voorvorkkeerringen en remschijven vervangen |
Richtprijzen bij motorzaak |
Zoek je een Honda PC800 dan kun je voor een bedrag van rond de 1500 euro al aardig slagen. Het aanbod is minimaal. Let op dat de km-stand meestal in ‘mijlen’ is omdat de meeste PC’s geïmporteerd zijn uit Amerika of Canada. |
Technische gegevens Honda Pacific Coast 800
MOTOR | |
Type | vloeistofgekoelde viertakt V-twin |
Cilinderinhoud | 798 cc |
Boring x slag | 79,5 x 80,6 mm |
Kleppen per cilinder | 3 |
Compressieverh. | 9,0:1 |
Carburatie | carburateur |
Transmissie | vijfbak |
Eindoverbr. | cardan |
PRESTATIES | |
Maximum vermogen | 57 pk (41,9 kW) @ 6.500 tpm |
Maximum koppel | 66 Nm @ 5.500 tpm |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | dubbel wiegframe |
Vering voor | telescoopvork |
Vering achter | twee schokdempers |
Veerweg v/a | 145 / 130 mm |
Rem voor | twee 290mm-schijven met tweezuigerklauw |
Rem achter | 180mm-trommelrem |
Banden v/a | 120/80-17, 140/60-15 |
MATEN EN GEWICHTEN | |
Gewicht | 262 kg (droog) |
Tankinhoud | 16 liter |
Zithoogte | 764 mm |
Wielbasis | 1554 mm |
Balhoofdhoek | 28° |
Naloop | 101 mm |
Honda Pacific Coast 800: goed om te weten
De Honda PC800 werd aanvankelijk slechts drie jaar geproduceerd (1989, 1990 en 1991). Daarna is de PC800 drie jaar uit productie geweest om van 1994 tot 1998 weer op de markt te verschijnen. De motor was ontworpen voor de Amerikaanse en Canadese markt en in Nederland alleen via de grijze import te verkrijgen. Voor Europa werd een uitzondering gemaakt voor Frankrijk en Italië. De Europese PC800’s zijn te herkennen aan de lichtblauwe kleur. Zit er een mijlenteller (met kleine kilometerschaal in het midden) op dan komt de PC uit Amerika. De Canadese heeft een kilometerteller met kleine mijlenteller.
De motor is vernoemd naar de Pacific Coast Highway in Californië. In totaal heeft Honda 14.000 exemplaren gebouwd. De PC800 zou je een kruising kunnen noemen tussen een Honda Deauville, Honda ST1100 en
Honda Goldwing. De meeste PC800’s zijn wit of rood (eerste bouwjaren). Zeldzaam is een zilverkleurige PC800. Hiervan zijn er slechts 300 voor de Japanse markt gemaakt.
De PC800 een fantastische motor, gewoon erg praktisch en ik begrijp Tom volledig dat je zoveel plezier aan deze motor beleeft nog veel veilige kilometers👍