Als Honda-fan was William van Loon in 2020 op zoek naar een opvolger voor zijn geliefde Honda ST1300 Pan European. Die opvolger moest aan een aantal specifieke eisen voldoen en dat ‘eisenpakket’ vond William bij de toen net op de markt gekomen Honda CRF1100L Adventure Sports. In vier jaar tijd reed William al meer dan 100.000 plezierkilometers op de Africa Twin, maar zo oerbetrouwbaar en degelijk als zijn Pan European was, is de Africa Twin volgens hem niet.
Man en motor
Naam | William van Loon |
Woonplaats | Tilburg |
Leeftijd | 57 jaar |
Beroep | Productiemedewerker |
Rijdt sinds | 1986 |
Aangeschaft | 2020 (nieuw) |
Nieuwprijs | Circa €26.000 |
Dagwaarde | Circa €13.000 |
Rijstijl | Toer/sportief |
Gebruik | Toer/vakantie |
Brandstofverbruik | 1:20 |
Olieverbruik | Nihil |
Onderhoud | Dealer |
Bouwjaar | 2020 |
Kilometerstand | 105.416 km |
Als 19-jarige haalde de nu 57-jarige William van Loon uit Tilburg zijn motorrijbewijs, nadat hij eerder het papiertje voor de auto al had gehaald. ‘Ik reed al veel eerder brommer, dat was al op mijn tiende en op mijn twaalfde mocht ik van mijn vader al in een auto rijden. Natuurlijk wel ergens veilig achteraf op een zandpad. Motor reed ik al op mijn zestiende. Een neef van me had een Honda CB400 die ik stiekem wel eens leende. Nadat ik met mijn rijbewijs op zak officieel de weg op mocht, kocht ik een Suzuki GS750. Leuke motor, maar het olieverbruik was dusdanig hoog dat ik die snel weer van de hand heb gedaan. Een Honda VF750 kwam er als opvolger. Daar heb ik zo’n 50.000 km mee gereden. Fijne motor, totdat deze een keer veel te warm werd en er vapour lock ontstond. De motor hield er spontaan mee op. “Koop dan toch ook eens een nieuwe motor” was de reactie van mijn vader. Maar daar moet je dan wel het geld voor hebben. Met wat hulp van mijn vader kocht ik daarna een bijna nieuwe Honda ST1300 Pan European. Een geweldige motor waarmee ik, meest met mijn vriendin achterop, zo’n 170.000 km heb afgelegd. Allemaal vakantiekilometers, want voor woon/werk heb ik de motor niet nodig. Ik werk als productiemedewerker in een bedrijf op een paar kilometer van mijn huis. De Pan is altijd in onderhoud geweest bij Honda-dealer Pols in Waalwijk. Zelf doe ik weinig aan onderhoud, ik besteed alles uit. Buiten het reguliere onderhoud is er bij de Pan alleen een keerring van de uitgaande cardanas vervangen. De Pan was nog lang niet versleten, maar ik zocht een motor met cruise control, TFT-scherm en DCT. En liefst weer een Honda, want in dit merk had ik vertrouwen. Een Honda Goldwing als opvolger lag misschien voor de hand, maar die motor vond ik te hoog, te zwaar en ook te duur.’
Marathonmotor Honda Pacific Coast 800: mooi van buiten, iets minder mooi van binnen
Water
De zoektocht naar een opvolger voor de Pan speelde in 2020 kort nadat Honda met de nieuwe CRF1100L Africa Twin Adventure Sports op de proppen kwam. ‘Hoewel ik weinig met dit type motor heb, voldeed deze Africa Twin wel aan mijn wensen: cruise control, TFT-scherm en DCT, want ik kreeg steeds meer een hekel aan koppelen en schakelen. Liever had ik net als bij de Pan een motor met kuip gehad, maar zoiets was er niet. De Africa Twin is wel behoorlijk hoog, na montage van een lager zadel en een verlagingsset van Hyperpro kon ik goed met de voeten aan de grond. De basisprijs voor de Africa Twin was 22.500 euro, voordat ik bij Pols de winkel uit reed was ik 26.000 euro lichter. Er waren dan ook flink wat accessoires gemonteerd zoals een valbeugelset, mistlampen, zwaardere claxon, andere ruit, uitgebreide kofferset, navigatie en verlaagd zadel. Daarmee was de motor bijna naar mijn zin, want aanpassing van de vering geschiedde pas een paar maanden later. Hoewel totaal anders dan de Pan, rijdt de nieuwe Africa Twin geweldig. In vier jaar tijd heb ik grote delen van Europa op de Honda verkend, wat neerkomt op zo’n 25.000 plezierkilometers per jaar. Behalve poetsen doe ik zelf verder weinig aan de motor. Maar ook met dat poetsen moet je opletten, zo weet ik inmiddels. Tijdens een poetsbeurt had ik de tankdop niet goed afgesloten waardoor er tijdens het wassen water in de tank terecht was gekomen. Na die wasbeurt liep de motor niet goed. Duur grapje want de tank moest er af en worden gereinigd. Die fout maak ik geen tweede keer.’
Storing
Zo probleemloos als de Pan European voor William was, blijkt zijn Africa Twin niet altijd te zijn. ‘Je kunt natuurlijk altijd pech hebben, maar het is vooral de starre houding van Honda die me boos maakte. Ik was een van de eerste bezitters van de nieuwe Adventure Sports en omdat ik veel kilometers rij, ben ik dan ook de eerste die tegen eventuele problemen aanloopt. Maar Honda negeerde die problemen en ik moest het maar met mijn dealer zien op te lossen. Gelukkig heb ik een goede dealer, maar toch had ik wat meer begrip van de kant van Honda verwacht. Er kan toch op zijn minst gereageerd worden op je vraag. Ik voelde me een beetje als “gekke Henkie” weggezet. Vooral het niet starten van de motor en zelfs gewoon uitvallen tijdens een rit is niet des Honda’s. Tenminste niet voor mij, want ik heb het merk heel hoog in het vaandel staan. Een ander probleem was dat het LCD-scherm beschadigd raakte door de handremkabel. Dat probleem werd volledig genegeerd. Ik heb daardoor zelfs op het punt gestaan om iets anders te kopen. Ik was er helemaal klaar mee. Gelukkig heeft Honda-dealer Pols me daar toen wel in geholpen. Wat ook zo hoort uiteraard als je een nieuwe motor hebt gekocht. Zowel het LCD- als het TFT-scherm zijn vervangen. Het TFT-scherm omdat het regelmatig storingen gaf. Wat de motor nog steeds doet, en dat al vanaf het begin, is afslaan als je te weinig gas geeft bij het wegrijden. Het komt sporadisch voor, maar dat zou bij de DCT toch niet mogen gebeuren. Ik kreeg te horen dat dit komt omdat ik E10 tank. Maar Honda geeft zelf aan dat de motor geschikt is voor deze brandstof. Er is een update voor dit probleem geweest, maar dat hield slechts in dat het stationair toerental wat werd opgeschroefd. Over deze actie heb ik mijn twijfels. Verder geeft de vrijstandsensor die in de versnellingsbak zit regelmatig storing. Dit houdt in dat als je de motor start de gear indicator een streepje geeft en dus niks registreert. Dan werkt bijvoorbeeld de cruise control niet, of de motor wil niet starten. Ik was daar wel een eenling in volgens de dealer, want andere meldingen waren er niet. Door de vrijstandschakelaar ultrasoon te reinigen functioneerde-ie daarna weer. En ik kwam er toevallig achter dat als de motor vanwege dit probleem niet wil starten je de motor (met contact aan) eerst even een stukje moet duwen. Dat werkt als een soort “reset”, waarna de motor weer start. De startknop is later een keer vervangen. Die vervanging was, na enig aandringen, wel onder garantie.’
Onderhoud
Zoals gezegd besteedt William het onderhoud uit aan zijn vertrouwde Honda-dealer. Buiten het reguliere onderhoud is er weinig opvallends te melden. ‘Honda schrijft voor dat om de 24.000 km de kleppen moeten worden gesteld. Dat is een dure klus, want voordat de monteur ergens bij kan is er al flink wat (kostbare) tijd verstreken. Ik heb pas bij 48.000 km voor het eerst de kleppen laten stellen. Nou ja controleren, want er viel niets te stellen. Rond de 100.000 km is er weer eens naar de kleppen gekeken. Er viel wederom niets te stellen. Het motorblok van de Honda is gewoon hartstikke goed. De motor heeft nog nooit een druppel olie verbruikt. Eerlijk gezegd ben ik als Honda-rijder ook niet anders gewend. Een lekke voorvorkkeerring zorgde ervoor dat het elektronische veersysteem niet goed meer functioneerde. De zachte skf-keerringen zijn gevoelig voor vliegjes of ander vuil dat zich op de vorkpoten kan hechten. Afgezien van de storingen, meest te maken met elektronica ten behoeve voor de DCT, doet de Africa Twin niets verkeerd. Zwarte velgen en een beter zadel zijn de enige zaken die nog op mijn verlanglijstje staan. Voor een betere zit heb ik een soort honingraat-hoes over het zadel gespannen. Dat zit iets comfortabeler, maar ideaal is het nog steeds niet.’
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT op de brug
De meeste Marathonmotoren die bij MOTO73-expert Van Sleeuwen op bezoek komen zijn al wat jaartjes oud, maar dat geldt niet voor de Africa Twin van William van Loon die in vier jaar tijd dik een ton bij elkaar heeft gereden. Het verbaast Van Sleeuwen dan ook niet dat hij tijdens de gebruikelijke proefrit geen gebreken constateert. ‘En dat de motor is verlaagd komt mij heel goed uit. Zonder verlaging kom ik niet met mijn voeten aan de grond en dat rijdt nooit prettig. De DCT vraagt heel even om gewenning bij het wegrijden, maar daarna gaat alles vanzelf. Het motorblok rijdt fantastisch, vering en remmen voelen als nieuw’, wat volgens de eigenaar niet verwonderlijk is. ‘De motor heeft net een grote beurt achter de rug.’ De remschijven, zowel voor als achter, zijn nog niet vervangen. De dikte van de schijven bevindt zich nog ruim binnen de tolerantie. Bij het balhoofdlager, ook nog origineel, is een heel lichte vorm van slijtage voelbaar. ‘Met het voorwiel los van de grond kun je het een heel klein beetje voelen, tijdens het rijden heb ik niks gemerkt. Dat gaat denk ik nog wel mee tot de volgende grote beurt’, aldus Van Sleeuwen. William heeft een Osco-oiler gemonteerd om de ketting te smeren. ‘Maar het reservoir zit op een verkeerde plek. Ik kan er lastig bij als ik op de motor zit. Ondanks dat daardoor de smering niet optimaal is, heb ik ketting en tandwielen pas na 42.000 km voor het eerst vervangen. En de tweede set ging weer 42.000 km mee. Ik had zelfs het idee dat de ketting de tweede keer niet eens echt versleten was.’ Om lakschade te voorkomen heeft de eigenaar op de meest cruciale plekken folie geplakt. ‘Dat is nodig want de lak is volgens mij niet meer van de kwaliteit zoals vroeger. Lak op waterbasis is nu eenmaal minder sterk dan de lakken van vroeger’, zo weet de eigenaar. Roest is nog nergens te vinden. De motor wordt ook in de winter gebruikt, maar bij pekel blijft de motor binnen. Afgezien van de eerdergenoemde elektronische problemen en de starre houding van de importeur is William heel tevreden over zijn Africa Twin. ‘Vrienden van me hebben soms snellere motoren, maar ze staan er steeds weer van te kijken dat ik ze op de dikke tweecilinder goed kan bijbenen. Dat zorgt voor extra plezier op deze motor. Ik heb nog geen plannen om deze motor in te ruilen, maar zeg nooit nooit. Maar dan is het wel wachten op een toermotor met minimaal cruise control, TFT-scherm en DCT.’
Foto’s: Peter van der Sanden
Merkenclub |
Nederland kent een Transalp club (TCN) waar ook bezitters van een Africa Twin, Varadero, Dominator, Crosstourer en XLV750R welkom zijn. Met 600 leden is TCN een van de grotere clubs in Nederland. Speciaal voor de Africa Twin-rijders is er een Facebookpagina: Honda Africa Twin Nederland België. |
Reparaties en problemen |
44.140 km water in de tank (tankdop niet goed afgesloten), TFT- en LCD-scherm vervangen (coulance) 48.700 km storing sensor neutraalstand 56.750 km voorvorkkeerring vervangen 60.030 km achterwiellagers vervangen 65.933 km startschakelaar vervangen |
Richtprijzen bij motorzaak |
2020 ca. 15.000 euro 2021 ca. 16.000 euro 2022 ca. 17.500 euro 2023 ca. 19.000 euro |
Technische gegevens Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT
Type | Vloeistofgekoelde staande twin |
Cilinderinhoud | 1084 cc |
Boring x slag | 92 x 81,5 mm |
Kleppen per cilinder | 4 |
Compressieverhouding | 10,1:1 |
Carburatie | Injectie |
Transmissie | Zesbak |
Eindoverbrenging | Ketting |
PRESTATIES | |
Maximum vermogen | 102 pk (74,9 kW) @ 7.500 tpm |
Maximum koppel | 105 Nm @ 6.250 tpm |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Stalen dubbel wiegframe |
Vering voor | Upside-down-vork |
Vering achter | Monoschokdemper |
Veerweg v/a | 230 / 220 mm |
Rem voor | Twee 310mm-schijven met vierzuigerklauw |
Rem achter | 256mm-schijf met tweezuigerklauw |
Banden v/a | 90/90R21, 150/70R18 |
MATEN EN GEWICHTEN | |
Gewicht | 223 kg (droog) |
Tankinhoud | 24,8 liter |
Zithoogte | 850/870 mm |
Wielbasis | 1575 mm |
Balhoofdhoek | 27,5° |
Naloop | 113 mm |
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT: goed om te weten
Wat bij Yamaha de Ténéré is, is voor Honda de Africa Twin. Beide motoren hebben hun roots in de Dakar Rally liggen. De eerste Africa Twin was de XRV650 (’88-’89), opgevolgd door de zeer populaire XRV750 (1990-2003). Daarna duurde het lang, veel te lang voor de liefhebbers, voordat de vertrouwde Africa Twin een opvolger kreeg. Dat was pas in 2016. De oude Africa Twins hadden een V-twin-blok, met de nieuwe Africa Twin (CRF1000L) stapte Honda over op een staande twin. In 2020 kreeg de CRF1000L een opvolger: de CRF1100L. Deze is er als standaard CRF1100L en CRF1100L Adventure Sports. Het vernieuwde 2024-model kreeg een 19”-voorwiel in plaats van het gebruikelijke 21”. Daardoor, en met een kortere veerweg, is de Adventure Sports nog iets meer een toermotor met avontuurlijke looks geworden. De CRF1100L Adventure Sports is er met of zonder DCT.