donderdag 13 februari 2025

Marathonmotor Harley-Davidson FXD Dyna Super Glide: 200.000 tevreden kilometers

Vijfentwintig jaar geleden had Mike Saliha de middelen om zijn droommotor te kopen, een nieuwe Harley-Davidson FXD Dyna Super Glide. Anno 2025 rijdt Mike, nadat hij de motor door en door heeft leren kennen, nog met evenveel plezier op zijn H-D. Mike kan lezen en schrijven met z’n dikke Harley en je moet van goeden huize komen om hem op een bochtige weg bij te benen. En dat geldt ook voor stoplichtsprintjes.

Man en motor

Naam Mike Saliha
Woonplaats Nieuwegein
Leeftijd 63 jaar
Beroep global trainer
Rijdt sinds 1979
Aangeschaft 1999
Nieuwprijs circa € 14.500,-
Dagwaarde circa € 6.000,-
Rijstijl sportief
Gebruik toer/vakantie
Brandstofverbruik 1:20
Olieverbruik nihil
Onderhoud motorzaak
Bouwjaar 1999
Kilometerstand 201.486 km

Dat Mike (63) uit Nieuwegein voorbestemd was om motor te gaan rijden was al vroeg duidelijk. Mike: ‘Als klein jochie van drie, ik ben geboren in Scheveningen, haalde ik op een driewieler al stunts uit die ervoor zorgden dat bij mijn moeder het angstzweet uitbrak. Later deed ik dat op de fiets. Het liefst was ik motorcoureur geworden, maar dat vond mijn moeder veel te gevaarlijk. Daarom bleef het bij genieten van de verrichtingen van Den Boet, Jumping Jack en de Witte Reus. Na de fiets volgde de brommer. Maar voordat ik brommer mocht rijden, moest ik van mijn vader, die bij de luchtmacht werkte, eerst leren hoe zo’n brommer technisch in elkaar stak. Als er iets stuk was of het ding wilde niet starten moest ik dat zelf kunnen oplossen. Mijn vader was een echte dienstklopper, hij meende het heel serieus. Ik kreeg zelfs eerst een overhoring of ik het allemaal wel wist. Pas daarna kwam de brommer. Mijn opa – die van de Molukken komt – vond motoren geweldig, maar had er zelf geen. Ik denk dat ik van hem, en van een oom die al motor reed, het motorvirus te pakken heb gekregen. Toen ik een motor wilde kopen volgde hetzelfde ritueel als met de brommer. Ik moest van mijn vader eerst motortechniek leren alvorens ik ermee mocht gaan rijden. Echter de techniek van de motor was wat ingewikkelder geworden dan de kennis die mijn vader erover had. Dat was wel even lachen. Autorijden vond, en vind, ik maar niks. Na drie lessen ben ik geslaagd op mijn eigen motor. Dat kon toen nog. Mijn eerste motor was een Aermacchi Ala Verde 250. Een heel mooi ding waar ik jaren plezier van heb gehad. En het was al een beetje een Harley-Davidson want Aermacchi was eigendom van Harley-Davidson. Na de Aermacchi volgden een drietal Honda’s, allemaal wat oudere 750cc-viercilinders. Daarna kocht ik een zo goed als nieuwe Honda CBX1000, zo’n mooie zescilinder. Toen mijn gezin uitgebreid werd met twee kinderen vond mijn toenmalige vrouw het toch wel handig als er een auto kwam. Ik had niet eens een autorijbewijs. Maar dat werd snel gehaald en via mijn werk kreeg ik een bedrijfsauto. Mijn CBX had ik wel verkocht, maar daar kwam, na een half jaar zonder motor, een simpele Yamaha Maxim 750 voor terug. Daarmee werd de liefde voor de chopper geboren.’

Heb jij ook een marathonmotor?
Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl.

Technisch

De wens om eens op een echte Harley-Davidson te kunnen rijden was bij Mike nog steeds niet verdwenen. Toen hij voor weinig geld een niet lopende H-D Sportster kon kopen greep hij zijn kans. ‘De motor liep niet maar dat kwam alleen maar omdat de motor niet vonkte. De monteurs bij de motorzaak waar de verkopers kwamen wisten er geen raad mee maar ik had met mijn technische kennis al snel gezien waar het aan zou kunnen liggen. Ik kocht de motor en stond een dag later met een lopende motor bij diezelfde verkopers op de stoep. Ze begrepen er niets van. Toch was er niet meer aan de hand dan een kapotte condensator. Met de Sportster heb ik veel gereisd. Deze Harley smaakte naar meer, en dan met name naar een FXD Dyna Super Glide. Ik had, en heb, een goede baan in de techniek en kon me een nieuwe Harley veroorloven. Bij Harley World in Arnhem (de zaak bestaat niet meer) stonden er twee te koop. Ik koos voor de kleur Pearl Diamond en bedong bij de koop dat er een afneembare sissybar op kwam en een apehanger-stuur. Na enig aandringen kreeg ik mijn zin en werd eigenaar van mijn droommotor. Vooral in de beginjaren heb ik veel kilometers met de FXD gereden, tot aan Malaga toe. Nooit problemen onderweg gehad, de Harley deed het altijd. Vanwege mijn drukke baan heb ik drie jaar lang de motor amper aangeraakt. Wel op een huurmotor een leuke tocht door Amerika gemaakt. Ik werk voor een bedrijf dat grote las- en snijmachines bouwt. Deze machines worden over de hele wereld gebruikt en ik ben dan degene die aan de servicemonteurs op de fabrieken moet uitleggen hoe ze zo’n machine moeten installeren, repareren en onderhouden. Daarvoor reis ik al jaren over de hele wereld. Techniek heeft altijd al mijn interesse gehad. In deze baan kan ik me helemaal uitleven. Dat deed ik ook met mijn eerste Harley. Die was simpel en er was gemakkelijk aan te sleutelen. Maar met mijn Super Glide ga ik voor onderhoud naar een motorzaak. Niet zozeer omdat ik het onderhoud zelf niet zou kunnen uitvoeren, maar simpelweg omdat de tijd, ruimte en gereedschap om aan de Super Glide te kunnen werken bij mij ontbreken.’

Preventief vervangen

Vanuit zijn werk is Mike gewend om preventief onderhoud aan machines te doen. ‘Het is altijd beter om ervoor te zorgen dat een machine preventief onderhoud krijgt en niet te wachten totdat het echt nodig is. Of anders gezegd, wachten totdat er iets stuk gaat en de productie stil komt te liggen. Met een motor, of het nu een Harley-Davidson is of een ander merk, is dat niet anders. Toen ik de motor net had liet ik de beurten uitvoeren bij de zaak waar ik hem had gekocht. Maar omdat zaken ophielden te bestaan of omdat ik verhuisde is de motor daarna op verschillende adressen in onderhoud geweest. De laatste jaren is dat het geval bij LRM (Leidsche Rijn Motoren), een kleine motorzaak in De Meern.’

Kort na aanschaf werden de originele uitlaten, volgens Mike veel te stil, vervangen door exemplaren van Screaming Eagle. ‘Met de nieuwe uitlaten is ook de setting van de carburateurs aangepast. Nadat de Screaming Eagles versleten waren zijn er S&S-uitlaatdempers gemonteerd. Met nog geen tienduizend kilometer op de teller hielden de knipperlichten er mee op. Er is toen onder garantie een nieuwe knipperlichtautomaat geplaatst. Niet zo heel spannend allemaal. Behalve normaal onderhoud zoals remblokken, banden, olie en filters was er niks loos met de motor. Een steentje tussen de riem en de (achter)pulley zorgde ervoor dat riem en pulley eerder aan vervanging toe waren dan gepland. Met de tweede pulley heb ik 100.000 km gereden. De pulley voor is zelfs nog nooit vervangen.’

Er wordt geadviseerd om om de 60.000 km de nokkenaslagers te vervangen. ‘Aan dat interval hou ik me keurig. Alleen de laatste keer heb ik geen 60.000 km gewacht en heb ze al na 20.000 km laten vervangen. Ik hoorde een geluid in het blok dat ik niet vertrouwde. Bleek dat er de keer daarvoor lagers van inferieure kwaliteit waren geplaatst.’

Marathonmotor Yamaha YZF-R1: te mooi om mee door te rijden

Koppeling

Tijdens een kleine beurt bij 120.000 km bleek dat de koppelingsplaten aan vervanging toe waren. ‘Van een slippende koppeling was nog geen sprake, maar dat had niet lang meer geduurd. Ik was er dus mooi op tijd bij. Kort daarna wilde de motor niet starten. Dat gebeurde gelukkig thuis. Geen stroom. Na enig meetwerk kwam ik erachter dat het de ontstekingssensor moest zijn. Die vervangen en ik kon weer rijden. Bij het voor de tweede keer vervangen van de riem kwam de monteur erachter dat er scheurtjes in het koppelingshuis zaten. Om de riem te kunnen vervangen moet onder andere het koppelingshuis worden verwijderd. Zodoende werd dat op een toevallige manier tijdig geconstateerd. Tijdens de een na laatste grote beurt is de spanner van de primaire ketting vervangen. De ketting kwam pas iets later aan de beurt omdat die niet direct leverbaar was. Met bijna twee ton op de teller is de compensator (speciaal tandwiel dat de schokken bij het optrekken en afremmen van de motor moet opvangen) vervangen door een gebruikt exemplaar. Dat scheelde flink in prijs.’

Mike was met zijn Harley-Davidson FXD Dyna Super Glide ook te zien in onze video-rubriek ‘Wat Rij Jij?.’ Bekijk hieronder de aflevering.

Harley-Davidson FXD Dyna Super Glide op de brug

Voor MOTO73-expert Van Sleeuwen is het geen dagelijkse kost om op een Harley met apehanger-stuur een proefrit te maken. Maar aan de lach op zijn gezicht is na afloop te zien dat het hem meeviel. ‘Ik had niet verwacht dat je toch nog zo goed kunt sturen met een, voor mij althans, raar stuur. De motor rijdt, remt en stuurt prima.’ De eigenaar zweert bij zo’n stuur: ‘Ik kan er uren probleemloos mee rijden. Ik krijg nergens last van, niet van mijn armen en niet van mijn benen. Om wat minder last van de wind te hebben, ik word toch wat ouder, heb ik later een kuipje gemonteerd. Niet omdat het mooier is maar wel praktischer. Om dat laatste gaat het mij vooral. De originele toeter op de Harley hoor je amper, daarom heb ik een andere gemonteerd. Daarvan kun je het geluid niet missen.’

Zoals gebruikelijk wordt er op de brug eerst naar het balhoofd gekeken. De lagers zijn nog nooit vervangen, wat op zich al bijzonder is. ’En vervanging lijkt me voorlopig ook nog niet aan de orde’, aldus Van Sleeuwen. Hoewel nog niet ‘op’ zijn de remschijven onlangs voor het eerst vervangen. ‘Alles voor de veiligheid’, aldus de eigenaar. De velgen, naven en spaken vertonen lichte corrosieplekken. ‘Ik ben geen overdreven poetser. Dat de motor niet van top tot teen in showroomstaat verkeerd is voor mij geen punt. Je mag kunnen zien dat de motor vijfentwintig jaar oud is en is gebruikt.’

Dat er met de motor ook wel eens in de pekel is gereden is te zien aan her en der verroeste boutjes en een niet meer al te fraai ogend motorblok. ‘Ik heb wel eens overwogen om het blok te laten polijsten en dan van een blanke laklaag te voorzien. Ik denk dat het bij “overwegen” blijft want het heeft voor mij geen grote toegevoegde waarde. Ik krijg ook regelmatig de vraag waarom ik niet eens een nieuwe motor koop. Waarom? Deze is goed, ik ben eraan gehecht en ik kan ermee lezen en schrijven.’

De motor lekt niet echt olie, alleen een beetje zweten bij de koppakking van de achterste cilinder en bij de aansluiting van de carterontluchting. ‘Pas als de motor echt gaat lekken laat ik er iets aan doen. Maar er heeft nog nooit een druppel olie onder de motor gelegen. Ik heb wel een lekkage van de voorvorkkeerringen gehad. Die zijn toen vervangen. Verder is er nooit iets aan de voorvork of de schokdempers gedaan.’

Van Sleeuwen kan niet anders concluderen dan dat deze vijfentwintig jaar oude Harley-Davidson, hoewel goed gebruikt maar ook goed onderhouden, nog in topconditie verkeert. En dat klinkt voor de eigenaar natuurlijk als muziek in de oren.

Foto’s: Peter van der Sanden

Merkenclub
Als Harley-rijder ben je in Nederland welkom bij diverse motorclubs en forums van uiteenlopende aard. Een van de oudste en grootste clubs is Harley-Davidson Club Nederland en is in Nederland verdeeld over negen regio’s.
Reparaties en problemen
9.320 km                  Knipperlichtautomaat vervangen (garantie)
59.045 km                Riem vervangen vanwege steentje, nokkenaslager preventief vervangen
62.672 km                Zwaardere startmotor gemonteerd
85.897 km                O-ringen inlaatspruitstuk vervangen
93.780 km                Koppelingskabel vervangen
96.588 km                Voorvorkkeerringen vervangen
112.785 km              Chokekabel vervangen
119.367 km              Nokkenaslager (preventief), koppelingsplaten en diafragmaveer koppeling vervangen
104.232 km              Wiellagers vervangen
122.676 km              Ontstekingssensor vervangen
160.873 km              Nokkenaslager (preventief), riem en koppelingshuis vervangen
167.856 km              O-ringen inlaatspruitstuk vervangen
180.657 km              Nokkenaslager (preventief) en wiellagers vervangen
185.348 km              Koppelingskabel vervangen
189.000 km              Remschijven voor en achter vervangen
193.532 km              Primaire kettingspanner vervangen
198.120 km              Primaire ketting en compensator vervangen
Richtprijzen bij motorzaak
Reken voor een mooie Superglide op een bedrag rond de 9000 euro met uitschieters naar boven en beneden. Voor de Custom- en de Sport-uitvoering liggen de prijzen iets hoger.
Gemonteerde accessoires
daylight koplamp
voltmeter
highwaypegs
Craft ride kuip
detachable sissybar
S&S-uitlaten
handbeschermers
Apehanger-stuur
Airflow-buddyseatcover
Zumo LM595
SP-telefoonhouder
luchthoorn

Technische gegevens Harley-Davidson FXD Dyna Super Glide

Specificaties Motor

Specificaties Motor

Motor
Type luchtgekoelde 45° V-twin
Cilinderinhoud 1449 cc
Boring x slag 95,3 x 101,6 mm
Kleppen per cilinder 2
Compressieverhouding 8,9:1
Carburatie carburateurs
Transmissie vijfbak
Eindoverbrenging riem
Prestaties
Maximumvermogen 67 (49 kW) pk @ 5.200 tpm
Maximum koppel 116 Nm @ 3.500 tpm
Rijwielgedeelte
Frame semi dubbel wiegframe
Vering voor telescoopvork
Vering achter twee schokdempers
Veerweg v/a 155/109 mm
Rem voor 292mm-schijf met enkelklauw
Rem achter 292mm-schijf met enkelklauw
Banden v/a 109/90-19, 130/90-16
Maten en Gewichten
Gewicht 287 kg (droog)
Tankinhoud 18,5 liter
Zithoogte 711 mm
Wielbasis 1595 mm
Balhoofdhoek 28°
Naloop 104 mm

Harley-Davidson FXD Dyna Super Glide: goed om te weten

In 1995 introduceerde Harley-Davidson de FXD Dyna Super Glide als haar opstapmodel. Een 1340 cc V-twin (EVO-blok) met riemaandrijving. In 1999 steeg de cilinderinhoud van 1340 naar 1450 cc en werd het blok voorzien van een dubbele nokkenas (Twin Cam). De FXD Dyna Super Glide werd afwisselend geproduceerd met spaakwielen en gietwielen. De FXD Dyna Super Glide is er in de standaarduitvoering, als ‘Sport’ en als ‘Custom’.

De Harleys van Mike en zijn vrouw als twee pakezels onderweg in de Ardennen.
Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen