Om de paar jaar wisselde Ferry Versteegen van motor. De ene keer omdat er een dure reparatie aan zat te komen, de andere keer omdat hij toe was aan iets anders. Maar sinds de aanschaf van een BMW R1200RT in 2012 is dat patroon doorbroken. Na tien jaar en met 200.000 km op de teller is Versteegen zijn BMW nog lang niet beu.
Fotografie: Peter van der Sanden
Man en motor
Naam | Ferry Versteegen |
Woonplaats | Best |
Leeftijd | 50 jaar |
Beroep | systeembeheerder |
Rijdt sinds | 1990 |
Aangeschaft | 2012 (32.525 km) |
Nieuwprijs | circa € 24.000,- |
Dagwaarde | circa € 4.000,- |
Rijstijl | toer |
Gebruik | woon-werk, toer en vakantie |
Stroomverbruik | 1:18 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | dealer |
Bouwjaar | 2009 |
Kilometerstand | 200.298 km |
Ferry Versteegen (50) uit Best haalde als 19-jarige zijn rijbewijs. Ferry: ‘Hoewel mijn vader vroeger ook een motor heeft gehad, maar nooit een rijbewijs, werd het nieuws dat ik motor wilde gaan rijden thuis niet met tromgeroffel ontvangen. Mijn vader zag het helemaal niet zitten dat ik motor ging rijden. Dat was rond mijn 18e, ik studeerde en ging in een studentenhuis wonen. Kort daarna kocht ik mijn eerste motor, een tweecilinder Jawa 350cc-tweetakt. Een vreselijk onding waaraan ik meer heb gesleuteld dan mee gereden. Regelmatig lag het blok in onderdelen op de keukentafel in het studentenhuis. Van techniek had ik weinig kaas gegeten, samen met vrienden probeerde ik eigenlijk maar wat. Als het blok weer in elkaar zat hield ik vaak nog wat onderdelen over. Eén keer liep de motor achteruit toen ik de boel weer in elkaar had gezet. Kortom, de Jawa en mijn sleutelkunsten waren geen groot succes. Met de komst van een Honda Dominator werd motorrijden pas echt leuk. Met mijn vriendin achterop mooie reizen gemaakt. Na twee jaar kocht ik een Honda VF750 Sabre die twee jaar later werd opgevolgd door een Yamaha XJ900. Ook een prima motor en dat gold ook voor de opvolger, een Kawasaki GTR1000. Die heb ik maar een jaar gehad vanwege een aankomende dure reparatie. De Kawasaki maakte plaats voor een Yamaha FJ1200, een degelijke snelle toermotor.’
Marathonmotor: Kawasaki ZZR600: een schatje voor voor 900 euro
Van de Japanse merken ontbrak Suzuki nog op het lijstje van de Bestenaar, maar dat veranderde met de komst van een Suzuki GSF600S Bandit. Ferry: ‘Een lekker licht motortje voor het betere gooi- en smijtwerk. Dat gold misschien nog wel meer voor de Honda Africa Twin die volgde, al was dat wel een totaal ander soort motor. In 2009 kon ik een leasemotor van de zaak krijgen. Dat was de reden waarom er een nieuwe BMW R1200GSA met alles d’r op en d’r aan kon komen. Na drie jaar heb ik de motor met 66.000 km op de teller privé gekocht. Omdat ik op zoek was naar een jas om na het motorrijden in het hotel aan te doen in plaats van met een motorjas op het terras te gaan zitten ging ik bij MotoPort Veldhoven kijken of ze ook dat soort jassen hadden. Toevallig stond er daar in de showroom een R1200RT in een luxe uitvoering. Een RT biedt veel meer windbescherming en comfort dan een GSA, in de winter erg prettig. Een paar uur later ging ik niet naar buiten met een nieuwe jas, maar met een zo goed als nieuwe BMW R1200RT. Dat het allemaal zo snel ging had ook te maken met het feit dat ik voor de GSA een heel mooi bedrag terugkreeg.’
Vangrail
In januari 2012 ging Ferry met de RT rijden. Dagelijks woon-werkverkeer en als het even kon ieder jaar een verre vakantie. Ferry: ‘Vanaf hun zesde mochten de kinderen, zoon en dochter, achter op de motor. Mijn zoon had daar niet zo veel plezier in, maar mijn dochter des te meer. Met haar achterop ben ik een keer naar Spanje gereden, waar de rest van het gezin vakantie vierde, en ben daarna met haar achterop doorgereden naar Roemenië om daar de Transfăgărășanpas te rijden. Volgens Top Gear de mooiste pas van Europa. Inderdaad een mooie pas, maar de Transalpina, die daar in de buurt ligt, vond ik zelfs nog mooier. Die vakantie was goed voor 7.000 km met de BMW. Ondertussen heeft mijn dochter Nienke zelf haar motorrijbewijs en een eigen motor. En mijn vader heeft in 1994 alsnog zijn motorrijbewijs gehaald en we hebben vaak samen motortochten gereden.’
Vanwege verandering van werkgever, corona en een verbouwing veranderde de laatste jaren het rijpatroon van Versteegen. De tijden van 30.000 km per jaar of meer veranderen in soms nog geen 5.000 km per jaar. Ferry: ‘Wat niet wegneemt dat ik motorrijden nog steeds leuk vind, ook bij slecht weer. Tijdens de MOTORbeurs in Utrecht in 2018 was er zware storm. Er stonden nog geen twintig motoren in de parkeergarage, waarvan de mijne er eentje was. Op de terugweg werd ik op de Waalbrug bij Zaltbommel gegrepen door een zijwind en maakte een enorme zwieper. In een flits zag ik me al onder de vangrail schuiven, maar wonder boven wonder bleef ik overeind. Bij de manoeuvre ben ik wel een zijkoffer verloren welke ik nog redelijk intact, dankzij een oplettende automobilist, onder de vangrail terug heb gevonden.’
Grote klus
Bij MotoPort Veldhoven hebben ze een prima klant aan Ferry, want als je veel kilometers maakt valt er ook regelmatig wat te onderhouden. Hij kocht de BMW met twee jaar extra garantie. Dat kwam de eigenaar goed uit, want problemen met het cardanlager, richtingaanwijzer, gasschuiven, TPS, brandstofpomp en brandstofmeter werden allemaal onder garantie opgelost. Over alles aan de RT was de nieuwe eigenaar tevreden behalve over het zadel. Veel te zacht, wat vooral bij langere ritten irriteerde. Bij Hans Knoop in Bergeijk werd het zadel met wat harder materiaal opnieuw gevuld. Ferry: ‘Na twee pogingen hadden we samen de juiste vulling gevonden. Mijn langste rit tot nu toe, iets meer dan 1.400 km in minder dan dertien uur, is daarvan het beste bewijs. Maar dan wil je er echt wel van af. De problemen met de brandstofmeterfolie in de tank bleven zich herhalen. Tot drie keer toe ging dat onderdeel stuk. Tot dan toe tankte ik Euro 95, maar ben overgestapt op Euro 98. Vanaf dat moment geen enkel probleem meer gehad met loslatende folie. Dat kan haast geen toeval zijn.’
Wilco combineert passies voor motoren en miniatuurbouw: ‘Alles is mogelijk’
De brandstofpomp, een keer vervangen vanwege lekkage en de andere keer vanwege een elektrisch probleem, zorgde voor een extra kostenpost. Ferry: ‘Ik ben gelukkig nooit onderweg stil komen te staan. Wel is de motor één keer thuis door een monteur opgehaald. De BMW wilde niet starten, wat te wijten was aan de kapotte brandstofpomp. Alle beurten zijn tien jaar lang uitgevoerd door MotoPort Veldhoven. Bij de laatste beurt kreeg ik ongevraagd een set nieuwe banden aangeboden, omdat ik de 200.000km-grens was gepasseerd. Een heel mooi gebaar. Vorig jaar lekte de motor een beetje olie. De monteur dacht dat een lekke oliekeerring bij de koppeling de oorzaak was. Dat komt namelijk vaker voor. Omdat ik de motor toch niet meer dagelijks gebruik leek me dat een mooie klus om samen met een vriend uit te voeren. Om bij die keerring te komen moet de motor “doormidden”. En als dan alles openligt, vervang je natuurlijk ook maar meteen de koppeling. Die bleek overigens nog lang niet versleten, maar toch maar gedaan. De bewuste keerring van de koppeling was overigens niet de boosdoener van de lekkage, maar wel de keerring een stuk naar onder bij de balansas. Alle benodigde onderdelen hadden we van tevoren gekocht, behalve natuurlijk die ene keerring. Met twee man hebben we 15 uren gesleuteld en behalve drie kleine kuipboutjes heb ik geen onderdelen overgehouden. En de BMW rijdt als vanouds.’
BMW R 1200 RT op de brug
Hoewel Ferry Versteegen geen poetser is – poetsen doen ze voor iedere beurt bij de motorzaak waar hij voor onderhoud komt – ziet de BMW R1200RT er bij een eerste aanblik prima uit. En dat terwijl de motor toch een zestal pekelwinters achter de kiezen heeft. Motor.NL-expert Van Sleeuwen begint met een proefritje. Bij terugkomst heeft hij niets spannenders te melden dan ‘de motor rijdt prima’.
Op de brug wordt om te beginnen naar de remmen gekeken. De originele schijven zijn bij 115.000 km vervangen door exemplaren van Moto-Master en vertonen zeven jaar later amper slijtage. Het voorwiel draait niet helemaal soepel, wat komt omdat de remblokken voor enige wrijving met de schijven zorgen. Wiellagers zijn nog niet vervangen, wat je typisch BMW zou kunnen noemen. De cardan heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Van Sleeuwen: ‘Ik hoor geen enkel geluid, wat erop zou kunnen wijzen dat er niets met de cardan loos is. En dat bij zo’n hoge km-stand.’
De uitlaatdemper is een keer vervangen, de rest van de uitlaat niet. Ferry: ‘Er zat een “schotje” los in de demper, wat voor een irritant geluid zorgde. Op Marktplaats vond ik voor slechts 25 euro een andere demper.’
Het motorblok van de BMW vertoont op geen enkele plek olielekkage. Ferry: ‘Na het vervangen van de keerring van de balansas geen lekkage meer. Het olieverbruik van de RT is nihil. Ik waak er wel altijd voor dat de motor goed op temperatuur is voordat ik gas geef. Het brandstofverbruik heb ik tien jaar lang bijgehouden. Ik kom uit op een gemiddelde van 1:18,3.’
Pekel heeft slechts op enkele plaatsen duidelijke sporen achtergelaten. De bouten van de remklauwen zijn verroest, de pasbussen bij het voorwiel zijn roestig en de coating van de aluminium schetsplaten voor de voetsteunen is flink aangetast. Ferry: ‘Voor iedere winter wordt de motor behandeld met S100-corrosiebescherming. Een effectief goedje, maar de monteur was er bij de voorjaarsbeurt meestal niet zo blij mee. Het viel niet altijd mee om dat spul overal goed te verwijderen. Maar het heeft wel gewerkt.’
Afgezien van het linker zijkoffer, die onder de vangrail heeft gezeten, valt er op de kunststof delen (en dat zijn er heel wat) weinig af te dingen. De standaard verlichting is volgens de eigenaar slecht. Ferry: ‘De originele H7-pitten trilden om de haverklap stuk. En het vervangen is steeds een lastige klus. Daarom is er Xenonverlichting gemonteerd. De extra verlichting, onder andere alarmlichten, zit erop omdat ik een poos begeleider ben geweest tijdens truckruns. Maar vanwege de wrijving bij medeweggebruikers, die niet wilden wachten, ben ik daarmee gestopt.’
Na tien jaar denkt Ferry Versteegen nog steeds niet aan inruilen. ‘Wel wordt het tijd dat ik in de toekomst weer wat meer ga rijden. Ik heb me al aangemeld bij een motorclub in de buurt. Aan verkopen van deze BMW denk ik nog niet. En als er een andere komt dan zeer waarschijnlijk weer een R1200RT.’
Merkenclub
Op Facebook is een BMW R1200RT-club actief waar gelijkgestemden hun ervaringen kunnen delen. En verder bestaat er een forum voor RT-rijders (www.bmwrtforum.nl).
BMW R 1200 RT: goed om te weten
De R1200RT werd eind 2004 de opvolger van de R1150RT die sinds 2001 op de markt was. De R1150 had een cilinderinhoud van 1130 cc, de R1200 kreeg er 40 cc bij. Hiertoe werd de slag van de R1200RT met 2,5 mm vergroot. Het vermogen steeg vergeleken met de R1150RT met 15 pk (van 95 naar 110). Om te kunnen wedijveren met bijvoorbeeld de Yamaha FJ1300 en de Honda Pan European werd het gewicht van de R1200RT met 20 kg teruggebracht tot 229 kg. Deze gewichtsbesparing werd onder andere bereikt door vervanging van de kabelboom door een CAN-bussysteem, lichtere elektronica, aandrijflijn, versnellingsbak en uitlaatsysteem.
Het 1200-blok van BMW is het eerste boxerblok met balansassen. De R1150 was een verkoophit en de R1200RT deed daar weinig voor onder. Zoals dat een sportieve toermachine betaamt zijn er vele opties leverbaar, zoals verlaagd zadel, zadel- en handvatverwarming, radiovoorbereiding, boordcomputer met olie-indicator en cruisecontrole, elektronische aanpassing van de vering, kleurloze richtingaanwijzers en nog veel meer. In 2010 kreeg de R1200RT een dubbele bovenliggende nokkenas en verhoogde rempotjes op het stuur. In 2014 is de RT nog eens goed onder handen genomen. Behalve dat het luchtgekoelde blok vervangen is door een watergekoelde uitvoering heeft de nieuwe R1200RT ook een ander uiterlijk gekregen. In 2018 werd de R1200RT opgevolgd door de R1250RT.
Reparaties en problemen
- 42.278 km Cardanlager achterwiel vervangen (garantie)
- 44.357 km Reparatie richtingaanwijzerknop (garantie), handvatunit vervangen (garantie)
- 52.116 km Accu vervangen
- 53.875 km TPS vervangen (garantie)
- 55.570 km Brandstofpomp vervangen (garantie)
- 72.662 km Folie brandstofmetersensor vervangen (garantie)
- 85.947 km Folie brandstofmetersensor vervangen (garantie)
- 98.000 km Accu vervangen
- 115.500 km Remschijven voor en achter en koppelingshandelschakelaar vervangen
- 123.950 km Achterwielflens vervangen (terugroepactie)
- 162.580 km Brandstofpomp vervangen
- 171.976 km Keerringen achterwiellager vervangen
- 174.750 km Revisie remklauwen
- 183.000 km Elektrische storing brandstofpomp, bandenspanningssensoren vervangen
- 187.400 km Uitlaatdemper vervangen
- 191.600 km Accu vervangen
- 200.227 km Keerring balansas en koppeling vervangen
Richtprijzen bij motorzaak
- 2005 ca. 6.000 euro
- 2006 ca. 6.200 euro
- 2007 ca. 6.500 euro
- 2008 ca. 6.900 euro
- 2009 ca. 7.500 euro
- 2010 ca. 8.500 euro
- 2011 ca. 9.500 euro
- 2012 ca. 10.000 euro
- 2013 ca. 11.000 euro
- 2014 ca. 12.500 euro
- 2015 ca. 14.000 euro
- 2016 ca. 15.500 euro
- 2017 ca. 17.000 euro
- 2018 ca. 18.000 euro
Hebben jullie interesse om mijn 2015 GSA te bekijken?
Heb hem gekocht in 2017 met 90000 op de teller.
Inmiddels staat het klokje op 285000. Gr. Maarthen