De Nederlandse old skool scene zit al een tijdje in de lift. Een groep enthousiaste bouwers heeft zich vol overgave op chopperbouw gestort en ze moedigen elkaar aan om steeds mooier en beter te bouwen. Eén van deze specialisten is René Groot Wassink van Back Corner Custom Bikes, ofwel BCCB. Hij bouwde voor zichzelf een stoere, sexy Zweedse chopper die trots de naam ‘Lagertha’ draagt!
BCCB heeft een tijd geleden de werkplaats in Vorden verruild voor een nieuw pand in Zutphen. “Een stap vooruit”, zo vertelt de altijd opgewekte Achterhoeker: “De garage is een stuk groter en we hebben een showroom waar veel zelf gebouwde choppers staan. Er komen hier klanten die een compleet vanaf de grond gebouwde chopper willen. Maar ook liefhebbers die hulp nodig hebben met afbouwen. Het mooiste vind ik de jongelui die net zijn begonnen met chopper rijden. Niet alleen hebben we jong bloed nodig om de scene levend te houden, ook proberen zulke gasten voor weinig geld leuke fietsen te bouwen en dat is een uitdaging.”
SCANDINAVIË
Wie wel eens een bikeshow in Scandinavië heeft bezocht kan beamen dat láááááánge bikes daar de norm zijn. Het landschap met de rechte wegen leent zich daar ook goed voor. Ook hebben Scandinaviërs eindeloze donkere winters, waardoor ze meer tijd hebben om gedetailleerde, extreme choppers te bouwen met een kwaliteit om de vingers bij af te likken. De Zweedse chopper heeft de typische contouren van een wigwam. De vork is (bijna) net zo lang als het frame. Ook een autoband zie je vaak in een Zweed en klassieke motorblokken zijn meer regel dan uitzondering. René vertelt dat hij altijd al gek was van deze ruige stijl. “Een jaar of twee geleden bouwde ik een Zweed op voor een klant. Dat vond ik zó gaaf! Vooral het rijden… Je kunt gewoon niet op een Zweed rijden zonder te lachen. Boos kijken is er simpelweg niet bij als je op de autobaan zit te hobbelen en je ziet het voorwiel voor je uit draaien. Er is niks mooiers! De interesse in deze stijl werd tijdens een vakantie in Zweden alleen maar aangewakkerd. Toen het weer begon te kriebelen om een fiets voor mijzelf te bouwen, stond vast dat het een Zweedse stijl moest worden.”
40 jaar Kawasaki Ninja: waarom Koen en zijn drie Ninja’s online viraal gaan
SOFTAIL ANDERS
Omdat René een chopper voor dagelijks gebruik wilde, werden er enkele concessies gedaan om het gebruiksgemak te vergroten. Maar juist deze concessies maken de motor zo interessant! Hij licht toe: “Een hardtail is natuurlijk het mooiste, maar ik ben inmiddels geen twintig meer. Een frame met schokbrekers vond ik voor een Zweedse chopper geen optie. Een softail ligt dan voor de hand, maar dan onderbreken de grove schetsplaten de gewenste wigwam-lijn. Dus, wat dan wel?” Met dit dilemma klopte René aan bij Guus van VG Motorcycle Specials. De heren bedachten een softail concept, waarbij de schetsplaten – die het scharnierpunt voor de achterbrug vormen – naar binnen verhuisden. De vering zit gewoon op de conventionele plek. Volgens René heeft dit concept alleen maar voordelen: “Een originele softail is aan de achterkant niet symmetrisch. Daardoor moet altijd gesjoemeld worden met het achterspatbord en het zadel. De achterkant van mijn motor is daarentegen helemaal symmetrisch waardoor zadel en spatbord exact in lijn staan. Ook mooi is dat de ketting volledig in het zicht zit. Door de schetsplaten zwart te spuiten en het frame in kleur, valt het scharnierpunt optisch helemaal weg. De verlengde olietank is speciaal voor dit frame gebouwd en verhult de schetsplaten nog meer. Mensen moeten twee, nee drie keer kijken om op te merken dat het een softail frame is. Waarom Harley dit fabrieksaf niet zo bouwt is me een raadsel”, zegt René.
VIKINGEN
Zodiac leverde een ‘Slim Bubba’ vork met een bijpassende smalle balhoofdset. Ook kon René bij Zodiac een 1600 cc S&S Panhead op de kop tikken: Een bijzonder ‘50th Anniversary’ exemplaar dat de ultieme krachtbron is voor deze Zweed. In eigen beheer werden strakke uitlaten gefabriceerd. Rechttoe en rechtaan, want een mooi en eenvoudig lijnenspel hoort bij een Zweed te prevaleren. Toch zijn er bescheiden details aangebracht zodat overal wat te zien is. Zo maakte René een starthevel in de vorm van een Viking bijl. Ook Thor’s hamer op de sissybar refereert naar de woeste Noormannen. René heeft zich laten inspireren door de serie ‘Vikings’ en vernoemde zijn bike naar de bloedmooie Viking koningin Lagertha. De verbouwde tank heeft met 14 liter inhoud genoeg capaciteit om behoorlijke afstanden te rijden. Een Viking kompas staat in de tankdop gegraveerd. “Het verhaal gaat dat de Vikingen dit vroeger op hun voorhoofd tatoeëerden voor een behouden vaart. Maar om dit nou op mijn hoofd te inkten? Een tankdop leek me een beter idee”, vindt René.
WIRELESS
“Het streven is om veel met deze motor te rijden. Daarom is er een tillerbar stuur gemonteerd dat typisch is voor een Scandinavische chopper. Omdat je hierdoor rechtop in het zadel zit stuurt het heel comfortabel. De bedoeling is om met de motor naar Zweden te gaan dus ik heb handvatverwarming gemonteerd. Wat dat betreft lijkt het nét een Volvo, er zit nog nét geen standkachel op, haha! Monteur Pepijn, die veel met deze motor heeft geholpen, is een meester met draadjes en kabels. Je ziet nergens een draad lopen, de motor is heel clean gebouwd. De hydraulische koppeling loopt door het frame, waardoor het stuur kaal is gebleven. Er zitten Kodlin miniknipperlichtjes op de handles die bijna onzichtbaar zijn, maar wel een flinke puist licht geven. Met vraagtekens boven het hoofd zitten sommige mensen naar de bougies aan de rechterkant van de cilinders te kijken. Twee bougies per cilinder? En waarom zijn deze niet met een bougiekabel aangesloten? Ik zal een geheim verklappen: deze bougies zijn wireless en hebben bluetooth verbinding”, grapt René.
MOST SOPHISTICATED
“In feite is deze fiets opgebouwd voor de Bigtwin Bikeshow 2023, waar we ‘m in drie dagen – tussen het bier drinken en kipkluiven door – hebben geassembleerd. Na deze stressvolle dagen besloten we om de motor in alle rust af te bouwen, totdat de uitnodiging kwam om half januari op de motor show in Verona te staan! Volgas hebben we alle details afgewerkt. Onze huisspuiter Frank ‘Inca’ Stienen heeft vol toewijding de laatste hand aan de motor gelegd. In de kerstvakantie is hij onder de kerstboom nog bezig geweest met schuren, afplakken en spuiten. Alles moest ‘met het vingertje’ worden geschuurd. Hij spoot de motor in een zelf gemixte rootbeer tint met parelmoer wit en gevlamd bladgoud. De witte lijnen op de tank verlengen optisch de lijnen van het frame. Het spuitwerk is zó mooi geworden, dat is niet op foto te vatten! Het idee om een rauwe ragbak te bouwen viel hierdoor wel hard in duigen!”, lacht René. “Maatje Miller maakte ondertussen het zadeltje. In de eerste instantie wilden we voor een King & Queen model gaan, maar uiteindelijk is het een lang en plat zadel geworden dat beter past in het Zweedse plaatje en bijdraagt aan gebruiksgemak. Er kan een tas achterop… Of een sexy Lagertha! Ze moet dan wel de benen om m’n lijf slaan want voetsteuntjes zitten er niet op, haha!” In Italië viel BCCB in de prijzen met deze ranke, slanke bike. “Low Ride Magazine vond het ’the most sophisticated bike of the show’ Dat hadden we echt niet verwacht!”
Fotografie: Floris Velthuis
TECHNISCHE SPECIFICATIES LAGERTHA CHOPPER | |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar | René Groot Wassink |
Bouwer | BCCB |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 2008 |
Merk | S&S |
Type | Panhead |
Cilinderinhoud | 103 ci. |
Versnellingsbak | Delkron |
Ontsteking | S&S |
Carburateur | S&S super G |
Luchtfilter | S&S Teardrop |
Uitlaat | BCCB |
Primaire cover | EMD primaire cover |
Bijzonderheden | 50th Anniversary model |
Koppeling | Hydraulisch (Rivera) |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | VG Special / BCCB |
Schokbrekers | ja (eigen ontwerp hardtail look softail) |
Voorwiel | 21” |
Voorband | 21” 90-90 |
Voorrem | Ultima |
Voorvork | Zodiac Slim Bubba |
Balhoofdplaten | Zodiac Slim Bubba |
Achterwiel | 16” |
Achterband | 16” 180-65 |
Achterrem | Ultima |
DIVERSEN | |
Stuur | BCCB (navigatie montage DBBP) |
Snelheidsmeter | ‘wist dat ik iets vergeten was, haha!’ |
Risers | geen |
Hendels/hand controls | PM |
Handvatten | Avon |
Koplamp | MCS |
Foot controls | K-tech |
Benzinetank | BCCB |
Zadel | Miller Seats |
Achterspatbord | BCCB |
Voorspatbord | pfff |
Achterlicht | Motone |
Knipperlichten | Kodlin voor, Ato achter |
Sissybar | BCCB |
Bijzonderheden | BCCB axe starthevel, inwendige bedrading, inwendige rem- en koppelingsleidingen |
SPUITWERK | |
Kleur | Incastienen Homemade Brew (bruin/oranje met wit/parelmoer wit) |
Spuiter | Frank “Inca” Stienen |
Bijzonderheden | hier en daar een vleugje bladgoud |
DANK AAN | |
Guus (VG Motorcycle Specials), Frank Stienen, Pepijn (c)Hoppe(r), Marcel (Miller Seats), Dennis (Small Town Customs), Vincent (Zodiac), Bigtwin Magazine (waren 3 fantastische dagen in de Chopperzone op de Bikeshow) en Techniek Fabriek Zuthpen voor de fantastische fotolocatie! |