Driemaal is scheepsrecht. Drie keer, in een tijdsbestek van twee jaar, maakte Klaas Kostelijk een afspraak om met zijn Kawasaki ZX-10R op bezoek te komen voor de rubriek Marathonmotor. Pas bij de derde poging slaagde hij erin om met zijn trots op de foto te gaan. Een afgebroken klep was het begin van veel tegenspoed, wat niet wegneemt dat Klaas nog steeds dol is op zijn groene Ninja.
Man en motor
Naam | Klaas Jan Kostelijk |
Woonplaats | Hoorn |
Leeftijd | 32 jaar |
Beroep | administratief medewerker |
Rijdt sinds | 2011 |
Aangeschaft | 2012 |
Nieuwprijs | circa 15.500 euro |
Dagwaarde | circa 4.000 euro |
Rijstijl | toer |
Gebruik | toer en vakantie |
Brandstofverbruik | 1:15 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | zelf |
Bouwjaar | 2007 |
Kilometerstand | 55.382 km |
Klaas Kostelijk (32) uit Hoorn is niet iemand die als tiener al zat te dromen van motoren. ‘Ik kom niet uit een familie van motorrijders. Op mijn achttiende haalde ik wel mijn autorijbewijs, met motorrijles begon ik pas vijf jaar later. De drijfveer was het feit dat mijn zus al een motorrijbewijs had. Maar ze heeft nooit een motor gehad. Direct na mijn eerste les wist ik al hoe leuk motorrijden was. Nadat ik was geslaagd, kocht ik een Kawasaki ZX-9R. Ik heb daar het eerste jaar bijna 25.000 kilometer mee gereden. Dat zegt genoeg over hoe fanatiek ik was; woon-werk, toertochten en vakantie. Het kon niet op. Ik deed alles op de motor.’
Na een jaar ging Klaas op zoek naar iets anders. ‘Ik ben gek op supersportmotoren. De schreeuwende kleuren, het ontwerp, het geluid, de prestaties. Het moest wel weer een Kawasaki worden om zodoende lid te kunnen blijven van de ZXR-club. Liever een dikke 1000 dan een kleine 600, ik hou niet zo van hoog in toeren rijden. Een ZX-10R van de derde of vierde generatie viel buiten mijn budget. Bij HP-motoren in Eemnes stond een mooie vijf jaar oude Kawasaki ZX-10R met slechts 6.000 kilometer op de teller. Omdat de motor een heel klein beetje (schuif)schade had, viel de prijs van 6.250 euro mee.
Ik had niets in te ruilen, want de ZX-9R hield ik in bezit. Ik ben helemaal weg van het ontwerp van de ZX-10R. De dubbele dempers en de glooiingen in het ontwerp, fantastisch. De voorkant vind ik esthetisch gezien wat minder. Maar goed, je kunt niet alles hebben. Ook wilde ik simpelweg een “luie motorfiets”. Lekker in z’n twee zetten en je kunt alles tussen de 50 en de 180 aan. Zeker prettig bij een clubrit. Je hoort de “zesjes” huilen en schakelen en de “tien” rijdt er amper schakelend rustig achteraan.’
Stator
Klaas gebruikt zijn motor bijna dagelijks. Vanwege verschillende arbeidslocaties varieerde het jaargemiddelde tussen de 10.000 en 25.000 kilometer. Klaas: ‘Maar zeker niet alleen woon-werk. Ieder jaar met Hemelvaart een trip met de ZXR-club naar Duitsland. In 2014 heb ik een trip door Schotland gemaakt. Wat een mooie motoromgeving vind je daar. Een ander hoogtepunt was een aantal dagen circuitrijden op Cartagena. Ik was de eerste ronde, met allemaal snelle jongens om me heen, zo zenuwachtig dat ik pardoes rechtdoor de grindbak in reed. Net voordat ik stil stond, viel ik om. Een paar krasjes op de kuip van de Kawasaki ZX-10R herinneren daar nog aan. Gelukkig ging het daarna beter. Maar ook voor boodschappen doen gebruik ik de motor. Al is een bakje aardbeien halen zonder koffer niet echt handig.’
Hoewel niet technisch opleid – Klaas was werkzaam in de administratieve sector en studeert nu voor webdeveloper – nam hij het onderhoud aan zijn Kawasaki ZX-10R zelf ter hand. ‘Met een goed werkplaatshandboek, wat geduld en het juiste gereedschap kom je een heel eind. En iemand met de nodige sleutelervaring op de achtergrond die als vraagbaak kan dienen, dat werkt ook. Qua onderhoud heb ik nooit iets aan het toeval overgelaten. Gewoon alles volgens het boekje. Met 45.000 kilometer op de teller ontdekte ik ter hoogte van het achtertandwiel een scheurtje in de achterbrug. Ik had dit kunnen laten lassen, de oplossing om via eBay voor honderd euro een ander exemplaar aan te schaffen leek me een betere optie. Monteren kon ik zelf. Ongeveer in diezelfde periode kwam ik er tijdens filerijden achter dat er iets goed mis was. De motor viel uit en wilde niet meer starten. Al wandelend ben ik tussen de auto’s door naar de kant toe gelopen en heb de Wegenwacht gebeld. Die heeft me een tip gegeven om toch thuis te komen (motor even laten afkoelen en dan proberen te starten). Later heb ik met hulp van een kennis en een multimeter ontdekt dat de stator verbrand was. Schijnt vaker voor te komen bij ZX-10R’s van de eerste en tweede generatie. Ik heb de stator zelf vervangen door een nieuw exemplaar.’
Marathonmotor: Yamaha FJR1300A
Afgebroken klep
Na wat kleine akkefietjes tussendoor, zoals de montage van andere remklauwen (Klaas vond dat die van een Honda CBR1000RR uit 2007 beter remden), het vervangen van ingesleten pasbussen van het voorwiel en een voortandwiel dat niet los wilde (luchtsleutel, hamer, beitel en boormachine moesten er aan te pas komen), ging het mis bij kilometerstand 52.500. De afspraak voor Marathonmotor was al gemaakt. Maar zo ver kwam het niet. Klaas: ‘In juli 2017 brak er tijdens het rijden een klep af. Een verklaring hiervoor heb ik helaas nooit gevonden. Toen het gebeurde, reed ik 70 km/u in z’n tweede versnelling. Ik weet ook nog dat de 2.000 kilometer daarvóór geen heel intense kilometers waren. Ik kwam niet net van het circuit of iets dergelijks. Ik heb zelf het blok uit elkaar gehaald om te beoordelen wat de schade was en zag toen dat er een klep was gebroken en dat er stukjes klep door de zuiger waren geschoten en in het uitlaatspruitstuk zaten. Een duur grapje dus.’
Puur toevallig vond Klaas in februari 2018 een vervangend blok. Dit kwam bij een officiële motorzaak vandaan die dit blok nog in onderdelen had liggen. ‘Er werden toen meteen nieuwe lagerschalen in gelegd en het blok werd netjes voor me opgebouwd. Inclusief arbeid 1000 euro én garantie, dus prima deal. Zo dacht ik. Vrijwel meteen nadat ik het blok in het frame had gehangen, merkte ik dat er iets niet klopte. Er kwam soms een licht piepend geluid uit het blok. Ik ben toen direct naar een bevriende monteur gereden om hem om een oordeel te vragen. Hij kon geen oorzaak vinden. In overleg met de motorzaak heb ik toen nog een aanvullende testrit gemaakt, maar bij 9.000 toeren was het klaar. Alsof iemand een bout in het motorblok had gegooid, zo’n geluid hoorde ik. Dus ik de motorzaak gebeld, waarna de monteur aldaar op zoek ging naar de verkoper van wie hij het blok toentertijd had gekocht. Hieruit kwam naar voren dat de krukas krom was. Tsja, als we dat eerder hadden geweten… Maar goed, dat blok kon er dus weer onderuit. De betreffende motorzaak treft in deze geen blaam. Ze hebben alles netjes afgehandeld. Ik besloot daarna het originele blok zelf weer op te bouwen. Hierbij zijn de cilinders gehoond en is de krukas op rechtheid gecontroleerd door een bedrijf. Ik heb zelf de juiste lagerschalen aangeschaft en uiteraard zijn er een hoop pakkingen aan te pas gekomen. Het opbouwen ging prima. Tijdens de eerste testrit bleek echter nog wel dat er een luchtbel in het systeem zat die het lampje van de oliedruksensor aan en uit deed gaan. Direct gestopt, voor de zekerheid een nieuw oliefilter gekocht en het nieuwe filter ondergedompeld in olie en geïnstalleerd. Toen was dat probleem meteen opgelost. In de periode dat ik de Kawasaki ZX-10R niet kon gebruiken heb ik met de ZX-9R en met een later aangeschafte KTM RC8 gereden.’
Een losgetrilde bout, die de injectoren op hun plaats moet zien te houden, zorgde bij de eerstvolgende rit nog even voor paniek. De Wegenwacht kwam er aan te pas om het euvel op te lossen. Klaas: ‘Waarschijnlijk is er tijdens die reparatie een afsluitringetje beschadigd geraakt, waardoor later lekkage ontstond. Dat was net voor mijn tweede poging om langs te komen voor Marathonmotor.’
De Kawasaki ZX-10R op de brug
Na een aantal probleemloze maanden met de Kawasaki ZX-10R was het goede gevoel weer terug en durfde Klaas het aan om zich voor een derde keer te melden met de vraag of hij bij Motor.nl-expert Van Sleeuwen in Volkel langs mocht komen. Hij was vooral benieuwd naar het oordeel over de door hem zelf onderhouden Kawasaki. De kilometerstand, ruim 55.000 kilometer, is niet spectaculair te noemen. Maar met sportmotoren wordt nu eenmaal minder gereden dan met toerbuffels. Een eerste aanblik leert dat de motor, op een paar kleine krasjes na, er puntgaaf uitziet. ‘En zo rijdt hij ook, maar ik voel wel iets’, aldus Van Sleeuwen. Na het loskoppelen van de stuurdemper blijkt dat het balhoofdlager duidelijk voelbaar een ‘putje’ heeft. Dat verklaart misschien waarom Klaas vindt dat zijn motor minder goed is gaan sturen. De remschijven lijken amper gebruikt, want de slijtage is minimaal. Nergens op of onder het motorblok is een spatje olie te vinden. Alle boutjes zijn gepolijst, wat bijdraagt aan het zeer verzorgde uiterlijk van de Kawasaki. Omdat de wielen opnieuw zijn gecoat zijn de wiellagers vervangen. Versleten waren ze niet. Volgens Van Sleeuwen verkeert de motor in topconditie en mag de eigenaar trots zijn op zijn eigen onderhoudswerk. Klaas: ‘Dat is natuurlijk altijd mooi om te horen en ik hoop nog veel kilometers met de ZX-10R te rijden. Inmiddels heb ik wel de keuze uit vier motoren, want naast de twee Kawasaki’s en de KTM staat er ook nog een Yamaha R1 in de schuur. Eentje met schade die ik ga opknappen. Sleutelen aan motoren is een hobby geworden. Rijden met motoren was dat al.’
Merkenclub
Er bestaat in Nederland een heuse ZXR-club (www.zxr-club.nl). Iedereen die eigenaar is van een ZXR, ZX-R of Z kan lid worden. De club is onder andere vertegenwoordigd op beurzen en organiseert het hele jaar door diverse evenementen. Voor zover de coronacrisis tenminste geen roet in het eten gooit. In 2018 vierde de club haar 10-jarig bestaan.
Reparaties en problemen
- 35.000 km pasbussen vooras vervangen
- 35.000 km verbrande stator vervangen
- 45.000 km gescheurde achterbrug en voorvorkkeerringen vervangen, revisie remmen, wielen gepoedercoated
- 52.500 km klep gebroken (met alle gevolgen van dien)
Richtprijzen Kawasaki ZX-10R bij motorzaak
- 2004 circa € 4.500,-
- 2005 circa € 4.600,-
- 2006 circa € 4.700,-
- 2007 circa € 4.800,-
- 2008 circa € 5.000,-
- 2009 circa € 5..500,-
- 2010 circa € 9000,-
- 2011 circa € 10.000,-
- 2012 circa € 12.000,-
- 2013 circa € 12.500,-
- 2014 circa € 13.000,-
- 2015 circa € 13.500,-
- 2016 circa € 14.000,-
- 2017 circa € 15.500,-
- 2018 circa € 17.000,-
Goed om te weten
De Kawasaki ZX-10R is de opvolger van de ZX-9R en kwam in 2004 op de markt. Model 2006-2007 kreeg een andere uitlaat. De vier-in-een-demper werd vervangen door een einddemper die bovenlangs loopt, wat voor vijf kilo gewichtsvermindering zorgde. Door deze verandering werd het ‘kontje’ wat lomper, iets dat door veel ZX-10R-liefhebbers niet mooi werd gevonden. Bij model 2008 verhuisde de uitlaat weer naar onder als een conventionele vier-in-een. In 2011 werd de ZX-10R standaard voorzien van traction control, driespaaks wielen, Showa-voorvering en een horizontaal geplaatste achterschokdemper. In 2016 was het model weer rijp voor een grote update, vooral op het gebied van elektronica en een andere versnellingsbak. De Kawasaki ZX-10R is nog steeds nieuw leverbaar.
Pluspunten Kawasaki ZX-10R
Subliem presterend motorblok
Minpunten Kawasaki ZX-10R
ABS pas vanaf model 2011