zondag 19 januari 2025

Jonge rebellen in de chopperscene: Rein en zijn Honda ‘Brochachi’ VT600

De chopperscene vergrijst? Niet als het aan Rein (23) ligt! Samen met zijn maatjes Tristan en Rory heeft hij een vriendengroep genaamd ‘Brochachi Choppers’. Rein rijdt chopper sinds ‘day one’ en hij koos voor een Honda VT600 als donor voor een zelfbouw project.

Je zou haast vergeten waar choppers ooit écht voor bedoeld waren. Geen flitsende trends, geen modegrillen en al helemaal geen catalogi vol kant-en-klare onderdelen om indruk te maken op toevallige voorbijgangers. Nee, de chopper begon als een rebelse expressie van vrijheid, gebouwd door bikers die hun eigen motor wilde aanpassen om harder en verder te kunnen rijden. Deze choppers waren ruig en weerspiegelden de unieke stijl van hun rijders. De avonturen die men onderweg beleefde resulteerden in de nodige battlescars; krassen in de lak en reparatiesporen. Dat de spirit van die oorspronkelijke biker niet uitgestorven is bewijst de 23-jarige Rein, die onderdeel uit maakt van een groepje ‘young guns’ dat onder de naam Brochachi Choppers zelf hun fietsen bouwt.

Rusty Piston: eencilinder Frisco Chop door Razvan en Alain

GEWOON BASIC

Over hoe die naam is ontstaan, vertelt hij: “We zeggen altijd ‘Hé bro!’ en dat is verbasterd naar Brochachi Choppers. Ja, wij zijn de toekomst en de oude garde waardeert het dat jonge gasten nog choppers bouwen volgens de traditie. We hebben veel vrienden in de chopperscene en houden van samen rijden en reizen. Elke dinsdag en vrijdag zitten we in de garage te sleutelen, bier te drinken en te barbecueën. We tatoeëren elkaar als we stomdronken zijn en eten gezellig samen met onze vrouwen er bij.” Het begon met Tristan en Rory die in een loods bij huis choppers bouwden. Rein is al sinds z’n twaalfde hartsvrienden met hen en het was niet moeilijk om hem over te halen om óók het motorrijbewijs te halen! Dat lukte twee jaar geleden… “Om lid te worden van het groepje moest ik uiteraard ook een chopper bouwen. Ik ging voor een Honda VT600. Niet alleen om budgettaire redenen, maar ook omdat je bijna nooit verchopte exemplaren ziet. Mensen nemen de moeite niet omdat er geen Harley op staat. Maar als je deze Honda goed aan pakt kan het fakking vet worden! Ik wilde gaan voor de traditionele chopperstijl. Gewoon basic, dat vind ik vet. Een chopper die doet waarvoor hij gemaakt is.”

FRISCO STIJL

De jongens in de club zijn allemaal handig. Ook Rein is gezegend met twee rechterhanden: “Samen met mijn vader heb ik een bedrijfje in Tiny Houses en boten. Van huis uit ben ik timmerman en van daaruit heb ik natuurlijk wel feeling met techniek en staal. Veel aan de VT600 chopper heb ik ook zelf gelast. Dit is al de derde versie! Toen ik de motor kocht was het een soort van bobber. Ik heb er gelijk een ander tankje op gezet en een sissybar. Het frame begon ondertussen te scheuren en na wat reparatiewerk dacht ik: f*ck it! Ik begin helemaal opnieuw! We besloten het hele frame zelf te maken.”  De heren bouwden in eigen beheer een compact hardtail frame. In de Honda balhoofdplaten werd een Harley voorvork gestoken, die werd verenigd met VT600 onderpoten. De originele spaakwielen en remmen werden ook hergebruikt. Want wat goed is hoef je niet te veranderen! Een Sportster tank werd verzaagd voor de gewenste Frisco-look. Daarvoor is de tunnel ondiep gemaakt en verhuisde de tankdop naar het hoogste punt voor een optimale tankinhoud.

RECHTTOE-RECHTAAN

Wanneer ik de kleur ‘matzwart’ in de mond neem, corrigeert Rein me en zegt: “Hó, het is ‘Actionzwart’ hé! Het beste dat er is!” en hij vervolgt; “Het frame hing in de werkplaats aan touwen toen we het hebben gespoten met spuitbusjes. Tijdens het drogen zijn we bier gaan drinken. Toen brak het touw en tiefte het hele frame door het raam!” Op de tank werd het Brochachi Choppers logo geschilderd. Ook onder het genot van het nodige bier werd een stuur gelast dat door de bouwers wordt omschreven als ‘smal, hoekig en riserless’. De ‘rechttoe-rechtaan’ RVS uitlaat, die de gassen recht naar achteren blaast, past hier goed bij. “Dit is een beetje ons stijltje”, vertelt Rein. Een sissybar mocht niet ontbreken en de nummerplaat vond hier z’n plekje. Het zelfgemaakte zadel is door Rein’s zus, die paardenzadels maakt, gestoffeerd. Een duo-seat! Want als één van de Harley’s van zijn maten het laat afweten, kunnen ze bij Rein achterop de oer-betrouwbare Honda! Rein bewijst met zijn unieke VT600 dat deze motor perfect is te verbouwen tot een chopper. Wanneer de foto’s zijn gemaakt gooit hij er als afsluiter nog even een burn-out tegenaan!

Tekst & fotografie: Floris Velthuis

SPECIFICATIES HONDA VT600

Specificatie Detail
ALGEMEEN
Eigenaar Rein
Bouwer Brochachi Choppers
MOTORBLOK
Merk Honda
Bouwjaar 1991
Type VT600
Cilinderinhoud 583 cc
Carburateur Stock
Luchtfilter Open luchtfilters
Uitlaat Custom RVS
Versnellingsbak 4 bak
RIJWIELGEDEELTE
Frame Custom hardtail
Voorwiel Spaakwiel VT600
Voorband Bridgestone
Voorrem Schijfrem VT600
Voorvork Harley binnenpoten, VT600 onderpoten
Balhoofdplaten Stock
Achterwiel Spaakwiel VT600
Achterband Bridgestone
Achterrem Trommelrem
DIVERSEN
Stuur Custom
Snelheidsmeter Nee
Hendels/hand controls Stock
Handvatten Vans
Koplamp Harley met ledlamp
Foot controls Stock
Benzinetank Modified Sportster tank
Zadel Custom
Achterspatbord Custom
Achterlicht LED-lamp
SPUITWERK
Kleur Action zwart
Spuiter Rein

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen