Voor Jan Kruithof draait motorrijden om verre reizen, eindeloos kilometers afmalen, heerlijke eindbestemmingen en het gemak van een automatische bak. De Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT is hem dus letterlijk op het lange lijf geschreven.
Laten we voor de laatste maal dé dooddoener van 2020 gebruiken: het is een bijzonder jaar. Meer dan ooit vormde de motorfiets een individuele ontsnappingsmogelijkheid voor quarantaine en ander corona-leed. Die drang naar vrijheid komt terug in de keuze voor de Motorfiets van het Jaar 2020.
Lees hier de 2020 keuze van:
Ad van de Wiel: Kawasaki Ninja 1000SX
Nick Enghardt: Triumph Street Triple 765RS
Eddie de Vries: BMW S 1000 XR
Peter Politiek: Ducati Streetfighter V4S
Honda CRF1100L Adventure Sports
De enige keuze – de keuze van JanD
Hoe moeilijk is een keuze als er amper iets te kiezen valt. Motoren zat, maar slechts weinigen zonder koppelingshendel. Dan wordt het iets elektrisch, een motorscooter of een Honda. De Adventure Sports is dan de enige keuze. En dat zou de Honda niet alleen voor mij moeten zijn…
Het mooie van deze verkiezing is dat het om mijn keuze gaat. Ik hoef mijn woorden niet te wegen, niet met meel in de mond te praten. Ik mag recht voor z’n raap zeggen wat ik ervan vind: de Adventure Sports is een bloedmooie machine. De Honda is een allroad met unieke looks. Een unica met machtige vormen. Hoog ook. En kleurig. Dat staat mij wel tegen aan deze Adventure Sports, die kleuren. Ik weet, ik stamp menig adept van het merk hard op de tenen, maar die tricolore… Heb iedere keer weer het idee dat ik met een of andere pipo uit Venetië onderweg ben. Maar de rest? Verbluffend. Wat een motor. Laten we vast proosten op de winnaar. Staat de champagne al koud?
Zondags overhemd
Als ik van mijn afrit rijd, krijgt de vering het meteen op z’n lazer. De beruchte Drentse klinkerwegen weten wel raad met zo’n semi-automatische vering. Heel wat snel ogende karretjes en motoren hebben het onderspit gedolven op deze wegen. Niet de Honda. Majestueus zweeft de Adventure Sports over de oeroude steentjes. Ik sta er versteld van. Schakel standje Tour in en alle hobbels en kuilen zijn verdwenen. Normaal pogen ze je uit het zadel te werpen als je lekker bezig bent met je sportmotor. Maar nu niet. Gladgestreken als een zondags overhemd. Alsof je op lucht rijdt.
Nu is op lucht rijden nog net een tikkie te modern, maar je zit er wel op. Min of meer dan. Vraag: waarom moet een op een off-roadzadel lijkend zadel toch zo hard zijn. Waarom niet wat meer comfort – lucht – ingebed in de polstering? Jaja, op een allroad als deze zit je niet, maar sta je. Ik hoor het je zeggen. Maar dit is Nederland, een smal geasfalteerd strookje zand aan de Noordzee. Je gat hoeft toch niet binnen een half uur te branden als de hel? Of moet ik toch meer op mijn squats trainen?
Sterrenrestaurant
Met de dampende schoorsteen van de grasdrogerij in Ruinerwold aan de einder, ganzen in V-vorm in de lucht en twee honden vechtend om een bal, geniet ik volop van het blok. Als liefhebber van tweecilinders is de 1100cc staande twin als een viergangendiner in een sterrenrestaurant. Heerlijk van de eerste tot de laatste slag. Dat bonkige bij lage toeren, het gepolijst rauwe oppakken, het getril in het stuur; bijna het unieke gevoel van een eencilinder. Kruip met je kruis tegen de tank en geef gas. Alle gewicht op het voorwiel en stuiterend over de klinkerweg voel je je geheid Jeffrey Herlings. Of anders wel Gerrit Wolsink, als idool past die beter bij mijn leeftijd…
De Honda CRF1100L Adventure Sports is ook een verwarrende motor. Of om mijn part modern. Er zitten zoveel knoppen op dat je verdwaalt in de mogelijkheden. Niet voor niets heeft Honda een site ingericht waarop je kunt oefenen met alle knoppen en instellingen. Da’s meteen een mooie winterklus. Staat er een verse Adventure Sports in je schuur? Raak dan niet de fabrieksinstellingen aan en doe dan eerst de onlinecursus. Dat is precies wat ik ga doen, met uitzicht op de beker.
Favoriet 2 – Ducati Streetfighter V4
Schaamteloosheid in een onopvallende verpakking. Verborgen kracht in een gedrongen rijwielgedeelte. Je loopt er zo maar aan voorbij. Alweer een rode Ducati. Maar wel een heel spectaculaire runner up.
Favoriet 3 – Kawasaki Ninja 1000SX
De Kawasaki Ninja 1000SX is een segment in z’n eentje. Honda VFR800FI, Yamaha GTS1000, Suzuki GSX1100F. Waar zijn ze gebleven? Normaal ben je blij met een monopolie, maar in je uppie is er ook niks aan.