‘Gratis’ advies
Mijn keuze voor een Yamaha Ténéré 700 kan alom op enthousiasme rekenen. Van alle kanten krijg ik adviezen aangereikt. Sommige hebben prijzige consequenties, andere ongewilde, maar het is fijn om het wiel niet zelf uit te hoeven vinden.
Als eerste meldt zich Mister Marathonmotor zelf. Peter van der Sanden maakte ook de overstap van KTM naar Yamaha. Zijn motivatie klinkt vertrouwd: ‘Met de Yamaha kun je in normaal verkeer ook rustig rijden. Of in mijn geval: ik kan als gids voorop rijden, terwijl de volgers (vaak) hun handen vol hebben. Een KTM vraagt altijd om meer, meer, meer.’
Kosten tot nu toe
Aanschaf | € 10.690,- |
Protectie | € 444,- |
Bagagespul | € 136,- |
Midden in het testseizoen rij ik 1.001 motoren, maar komen er amper kilometers bij op de Ténéré. Bij Peter staan er al vijftienduizend kilometer op de teller, waarvan de helft offroad. Teleurstellen deed de motor nooit. Met een uitzondering: lekke banden. ‘Er zitten binnenbanden in en er dringt geregeld een spijker, bout of schroef naar binnen. Daar kan een binnenband niet zo goed tegen, een tubeless wel. Even zelf onderweg de band plakken of vervangen is er niet bij. Je krijgt de buitenband simpelweg niet van de velg gedrukt. Een voordeel: je kunt met een lekke band “goed” verder rijden. Mijn record is inmiddels 35 kilometer. Wel opletten in de bochten en gewicht naar voren. Recht vooruit is 80 km/u of harder geen probleem.’
Gravelwegen waarin gebroken puin is verwerkt lijken soms op spijkerbedden. ‘Magneten verwijderen bij puinbrekers het metaal. In 95 procent van de gevallen lukt dat, de overgebleven vijf procent komt vroeg of laat in motorbanden terecht…’
Garage73: Yamaha Ténéré 700 deel 1
Om minder vaak plat te staan experimenteert Peter met een spatlap. ‘Die monteren we onder het blok ter hoogte van de achterschokdemper. Het idee is dat opspringende spijkers tegen dit stuk rubber ketsen en niet in de achterband verdwijnen. Iets soortgelijks deed Van Sleeuwen Motoren bij de FJR1300’s van de marechaussee. Die hadden ook last van spijkers in banden, omdat ze veel over de vluchtstrook rijden. Het hielp.’
Klapperen als een dolle
Lezer Huub van Loon heeft eveneens bandenadvies. De ‘good old’ Continental TKC80 is volgens hem de ideale band voor een TET-fiets. In weinig verhullende woorden bestempelde Peter de originele banden al als ‘ruk’ in het zand. Met de gemonteerde nog sportievere Dunlop Meridians hoef ik dat niet eens te proberen. Eigenlijk zou een mens twee sets wielen thuis moeten hebben.
Van Loon had ook een minder plezierige boodschap: ‘Haal die middenbok er maar weer af. Handig thuis, bij tanken, in de stad, eigenlijk overal wel…. behalve bij het offroad rijden. Dan klappert en hapt dat stuk staal als een dolle. Ik heb de mijne met pijn in het hart weer verwijderd en dat is een zegen bij het Tet’en.’
Tassenset
Om – zonder bagagerek – bagage mee te nemen, tipt Roeland Hana de Mosko Moto Reckless 80L V3.0-tassenset. ‘Die kan ik je ten zeerste aanbevelen. Niet goedkoop, wel erg fraai, bulletproof, veelzijdig en zonder kofferrek te monteren. Ideaal voor wildkampeertochten.’
Niet goedkoop is een understatement. Mosko Moto vraagt $ 745,- voor de tassenset. Een zuinige Hollander als ik schrikt van dat bedrag, maar andere mensen blijkbaar niet. Op de website van Mosko Moto is de tassenset namelijk uitverkocht.
Dat laatste feit vormt een mooi excuus om voor een (veel) goedkopere tas van Givi te gaan. Een fabrieksbezoek aan Givi overtuigde me ooit van de kwaliteit van het Italiaanse spul. Naast een bagagerol (€ 75,-), kocht ik een tanktas (€ 61,-), een carterbeschermingsplaat (€ 280,-), valbeugels (€ 133,-) en een onder de jiffy te monteren plaatje (€ 31,-) om te voorkomen dat de motor wegzakt in het zachte zand. In de volgende aflevering gaan we het spul monteren. Dan weten we direct of alle gaten op de juiste plaats zitten of dat we met een rattenstaart moeten ruimen om alles passend te maken.