Als voormalig wegracetopper Peter Politiek niet kiest voor een superbike met een volle kuip is er iets bijzonders aan de hand. De Ducati V4S Streetfighter is bijzonder. Extreem zelfs. De droge getallen vertellen het hele verhaal: een naked met downforce-zijvleugels met 208 pk bij 178 kilo.
Motorfiets van het Jaar 2020
Laten we voor de laatste maal dé dooddoener van 2020 gebruiken: het is een bijzonder jaar. Meer dan ooit vormde de motorfiets een individuele ontsnappingsmogelijkheid voor quarantaine en ander corona-leed. Die drang naar vrijheid komt terug in de keuze voor de Motorfiets van het Jaar 2020.
Lees hier de 2020 keuze van:
Ad van de Wiel: Kawasaki Ninja 1000SX
Jan Kruithof: Honda CRF1100L Adventure Sports
Nick Enghardt: Triumph Street Triple 765RS
Eddie de Vries: BMW S 1000 XR
Ducati Streetfighter V4S
De naakte waarheid – De keuze van Peter
Als oud-coureur word ik natuurlijk al heel snel in het superbike/supersport hoekje gezet. Maar niks ervan, niet dit jaar. Want wat is er beter dan een superbike? Een naakte! In het jaar van extremen valt mijn keuze op een motor die op alle vlakken extreem is, maar vooral extreem goed.
Ducati steekt het niet onder stoelen of banken. De Streetfighter V4S is gewoon een Panigale V4S met een hoog stuur en zonder kuip. Strakke lijnen, gouden vorkpoten en een hoop vermogen. De Streetfighter V4S maakt emoties bij je los. Of je er nu van houdt of niet. Mijn hart gaat er in ieder geval sneller van kloppen.
Elektronicapakket
Naast een hogere hartslag beginnen mijn handen ook lichtjes klam aan te voelen als het V4-geroffel te horen is. Zodra je het gas van de Streetfighter opendraait, klinkt het alsof je een blik leeuwen opentrekt. Al vanaf lage toeren voelt de Ducati krachtig. Toerentallen en trekkracht lijken niet op te houden. Ducati zet hier gewoon een serieus gave motor neer met 208pk en 198kg. Ze weten dit alles te beteugelen met een geavanceerd elektronicapakket met alle mogelijke instelmogelijkheden: wheelie control, traction control, auto-blip, slide control, etc, etc.
Downforce verzekerd
Vermogen en elektronica in overvloed dus. Op gebied van styling kan ik kort zijn. Persoonlijk vind ik het design van de Ducati Streetfighter V4S geweldig. Strakke lijnen, een heel brutaal ogende koplamp, het open Marchesini-achterwiel, de gouden Öhlins-voorpoten en de prachtige V40krachtbron. En natuurlijk de dubbele wings, die niet alleen een esthetisch doel hebben maar daadwerkelijk bedoeld en getest zijn om downforce te creëren.
Kawasaki Ninja 1000SX – De keuze van Ad
Beleving 3.0
De Ducati Streetfighter V4S is mooi, gaaf, snel, stoer en stuurt zo strak als een scheermes. Rijplezier en beleving 3.0. Houdt het dan nergens op met die complimenten? Natuurlijk wel, want voor het prijskaartje van € 26.000,- had ik toch wel iets meer carbon willen zien in plaats van het harde zwarte Maxi-Cosi-plastic dat voor de spatborden en vleugels gekozen is. De Streetfighter V4S is een motor van extremen en daar hangt nou eenmaal een flink prijskaartje aan. Wat je er gratis bij krijgt, zijn de vele begeerlijke blikken van voorbijgangers die de rauwe V4-symfonie ten gehore komt. Emoties losmaken dat kunnen die Italianen uit Bologna wel.
Favoriet 2 – Honda CBR1000RR
Na jaren is het Honda weer gelukt een superbike te maken die snel is, er goed uitziet en in de WorldSBK voor podiumplaatsen kan vechten. Alleen voor de moeite die erin is gestopt al een topper.
Favoriet 3 – Ducati V4S
De (circuit)beleving van de deze motor is krankzinnig goed. Zo snel, zo soepel. Verbluffend wat hier als straatmotor neergezet wordt. Ik denk dat ik met een kortere overbrenging de 300km/u op Zandvoort had gehaald.