David Christoffels uit Kampen weet als geen ander hoe je een beleving moet verkopen. Voor zijn huis staan twee indrukwekkende motoren te wachten: zijn betrouwbare Clubstyle Dyna voor dagelijks gebruik en de prachtige L&L Chopper die alle aandacht trekt. Vandaag ga ik samen met hem op avontuur en toeren we door en rond zijn geliefde woonplaats Kampen. Hoe gaaf is dat?
David is een echte salesman en zijn verkooptalent etaleert zichzelf direct wanneer hij bij de toeristische Koggerwerf zijn chopper parkeert voor een fotomoment. Terwijl een gids probeert zijn groep mee te nemen naar de geschiedenis van de historische stadsmuren, neemt David moeiteloos de gidsrol over en boeit hij de mensen met het verhaal van zijn motor, waarnaar iedereen aandachtig luistert. David: “Al vanaf mijn veertiende was ik gefascineerd door het idee van een chopper. Ik heb altijd een sterk beeld in mijn hoofd en kan goed vormen visualiseren. Een paar jaar geleden kwam het moment dat ik het echt wilde realiseren. Bij L&L Choppers zag ik een chopper die voor 80% af was. Toen ik mijn moodboard liet zien, raadde Sjaak, de eigenaar van L&L, me die bike meteen af. Om het te krijgen zoals ik wilde, zou er veel te veel aan veranderd moeten worden. We moesten dus vanaf nul beginnen.”
NIEUWE IDEEEN
We nemen afscheid van de toeristen, starten de motoren en rijden richting Davids favoriete tankstation voor een broodje gezond. Terwijl we pauzeren, vertelt hij verder: “Voor de donormotor koos ik een Sportster uit ’96, maar behalve het motorblok, de aandrijving en de versnellingsbak bleef er weinig van over. Ik had een duidelijk beeld van wat ik wilde, maar werd steeds weer geïnspireerd door nieuwe ideeën. De wielen van de donormotor waren prima en hadden makkelijk kunnen blijven, tot ik de 60-spaaks wielen zag van een motor in de showroom. Die moest ik hebben! Ik moest ook rekening houden met de afstand tussen het stuur en de voetpedalen om de perfecte rijhouding te krijgen. Toen besefte ik dat er veel meer bij kwam kijken, dan ik in eerste instantie gedacht had.
KOGELHULZEN
Voor het spuitwerk gaat David voor iets speciaals: een kleur die doet denken aan verweerd koper en hij komt uit bij de kleur ‘Root Beer’. “Om het geheel strak te houden, hebben we biezen toegevoegd. Daarnaast wilde ik iets persoonlijks verwerken, dus bewaarde ik de kogelhulzen van een drijfjacht waar ik bij aanwezig was. Mijn neef, die juwelier is, heeft ze prachtig gegraveerd. Aan de ene kant staan de initialen van mijn opa en oma, Sietse en Riet uit Rotterdam, samen met hun trouwdatum. Aan de andere kant staan de initialen van mijn gezin, met de datum waarop ik mijn vrouw leerde kennen. Deze hulzen zijn verwerkt in de speedholes van de springer, zowel boven als onder. De middelste speedholes hebben een andere diameter dan mijn hulzen, dus deze zijn door L&L gedraaid en opgevuld. Het koperwerk, de kleine koppelingen en de leren details maken de afwerking echt bijzonder.”
ZWARTE MODDER
We rijden over dijkwegen met links de IJssel en rechts de meest schattige boerderijtjes. Iedereen lijkt David te kennen, want zijn hand gaat regelmatig omhoog in een groet. We houden even halt bij het pontje van Zalk naar Wilsum. David vertelt: “Na twee jaar was de motor eindelijk klaar. We zijn met elf vrienden naar L&L Choppers gereden om de motor op te halen en voor het eerst thuis te brengen. Op de terugweg namen we een zijpad, net over de afsluitdijk bij Friesland, zonder te weten dat de boer daar net had gesproeid. We kwamen helemaal zwart terug, waarschijnlijk door drijfmest. Mijn motor was helemaal bedekt in zwarte modder en we doopten hem meteen ‘Dirty Scumbag’. Het was bijna om te huilen, maar als ik de foto’s terugkijk, moet ik er nog steeds om lachen.”
DAVID OLD SKOOL
We wisselen van motor en met kloppend hart stap ik op de Dirty Scumbag en volg ik David op zijn Dyna terug naar zijn mancave aan huis. Het geeft me een goed gevoel van de bijzonder goede rijeigenschappen. “Hoewel het een hardtail is, rijdt hij verrassend goed, hè?”, vraagt David terwijl ik met een smile van oor tot oor van de motor afstap. David vervolgt: “Het stuurgedrag is fantastisch. Hij is laag en wendbaar en ik kan prima meekomen met mijn Harley vrienden. Het 1200 blok is meer dan genoeg, hoewel de kinderhoofdjes op de weg wel een uitdaging zijn. Het voelt alsof de vullingen uit je kiezen zullen vallen, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Elk jaar rijd ik er ongeveer 1000 km mee. Het was een lang en creatief proces dat je niet wilt haasten. Bovendien verzorgt L&L Choppers ook de herkeuring, wat erg handig is. Het kenteken heeft de handelsbenaming ‘David Old Skool’.”
TECHNISCHE GEGEVENS – EIGENBOUW DAVID OLDSKOOL | |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar: | David Christoffels |
Bouwer: | L&L Choppers Opmeer |
Kenteken: | Eigenbouw David Oldskool |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar: | 1996 |
Merk: | Harley-Davidson |
Type: | Sportster |
Cilinderinhoud: | 1200 cc |
Versnellingsbak: | 5-bak |
Ontsteking: | standaard |
Carburateur: | standaard |
Luchtfilter: | custom L&L messing kelk |
Uitlaat: | custom L&L mat chroom met messing tips |
Covers: | custom L&L ribben |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame: | L&L Hardtail Attack Kit |
Schokbrekers: | geveerd zadel |
Voorwiel: | 21” 60-spaakwielen |
Voorband: | Metzeler |
Voorrem: | standaard |
Voorvork: | L&L Springer (Detail: Speedholes gevuld met kogelhulzen!) |
Achterwiel: | 18” 60-spaakwielen |
Achterband: | Metzeler |
Achterrem: | standaard |
Bijzonderheden: | O-ring ketting met messing schakels, hulzen met gravure, leertjes voor kabels, koper leidingwerk, Shovelhead kleppendeksels, stoterstang hulzen messing uitvoering, etc., etc. |
DIVERSEN | |
Stuur: | custom L&L Z-bar met speedholes |
Snelheidsmeter: | elektronisch, mini naast bobine |
Hendels: | Kustom Tech gematteerd aluminium |
Handvatten: | custom L&L, leder |
Koplamp: | springer koplamp, chroom gematteerd met messing ring |
Olietank: | custom ronde messing dop met custom Lucky Number 8 design |
Controls: | custom L&L forward controls met speedholes en steps in messing en gematteerd RVS |
Benzinetank: | Peanut sportster tank met diepe tunnel en messing benzine kraan |
Zadel: | custom leder panzadel (leder gelijk aan dat van handvatten) |
Achterspatbord: | custom L&L Flatbender |
Achterlicht: | Hotrod aluminium uitvoering |
Bedrading: | zo min mogelijk |
Draai- en freeswerk: | héééééél veel door L&L |
SPUITWERK | |
Kleur: | Root Beer met verweerd koperen biezen |
Design: | David in overleg met L&L |
Spuiter: | Dennis Konings |
DANK AAN | |
L&L Choppers voor het prettige proces |