dinsdag 24 december 2024

Deze 10 toermotoren zouden wij graag willen rijden in 2025

2024 zit er bijna op, 2025 komt steeds dichter. We tellen af naar het nieuwe jaar met een wekelijkse top 10. Deze week stellen we onze top 10 toermotoren 2025 voor. Niet zozeer de populairste, coolste of sterkste machines, maar wel de motoren waar we het hardst naar uitkijken om mee te rijden.

10: BMW F 900 XR

Los van al het R 1300 GS en S 1000 XR-geweld, zou je bijna vergeten dat BMW ook nog een middenklasse-toermotor aanbiedt. Die is zelfs vernieuwd voor 2025. De F 900 XR, met een 105 pk sterke paralleltwin, krijgt volledig verstelbare UPSD-vorken, lichtere wielen en een totale gewichtsbesparing van 3 kg. Daarnaast is er ook qua elektronica een tandje bijgestoken met nu standaard de rijmodus Dynamic, Dynamic Traction Control (DTC), motorkoppelregeling, bochten-ABS en Dynamic Brake Control (DBC). De F 900 XR profiteert tenslotte van een nieuw ontworpen windgeleider, standaard handbeschermers, Headlight Pro, usb-C-laadpoort en verwarmde handgrepen. Een hele boterham, waardoor de kleine XR een interessant model blijft voor zij die geen S 1000 XR kunnen betalen, maar toch een tour-BMW willen rijden.

9: Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

Een nieuwe motor is de Moto Guzzi Stelvio zeker niet, maar omdat de Duecento Tributo zo geslaagd is, wilden we hem toch in deze lijst zetten. De Stelvio houdt het midden tussen een adventure en een toermotor, zoals wel meer motoren in deze lijst. De Duecento Tributo is een speciale editie die een eerbetoon brengt aan de Stelviopas. Hij is gelimiteerd tot slechts 2.758 exemplaren, een verwijzing naar de hoogtemeters van de pas. De Stelvio is al geen motor die je dagelijks ziet, maar in deze kleurstelling zouden wij dat wel graag willen. Italianen en design, ze doen het keer op keer. De Duecento Tributo heeft verwarmde handvatten, een verwarmd zadel voor zowel de bestuurder als de passagier, middenbok, bandenspanningmonitoringsysteem, quickshifter en het Moto Guzzi MIA multimedia platform. Een reportage met deze Guzzi op de Stelvio? We kijken wat mogelijk is.

Top 10 adventure motoren voor 2025

8: Kawasaki Ninja 1100SX SE

Een 2025-model dat we in 2024 al reden. De Kawasaki Ninja 1100SX SE is een sportieve toermotor die in geen enkel toerlijstje mag ontbreken. Supersport-looks met het comfort, de windbescherming en de bagagemogelijkheden van een toermotor; dat is in essentie de SX. Een dijk van een motor die voor 2025 meer cc’s krijgt, maar wel wat aan kracht moet inboeten. Dat allemaal ‘dankzij’ de nieuwe uitstootregels. Gelukkig weten ze bij Kawasaki hoe ze goede motorfietsen moeten bouwen en stelt de nieuwe Ninja 1100SX SE allerminst teleur. Redacteur Gijs Gilis zei dan ook na de Eerste Test: “De Kawasaki Ninja 1000SX was een goede motorfiets en de 1100SX is dat nog steeds. De SE-versie is de grote nieuwigheid, met topmateriaal van Öhlins en Brembo. Kawasaki blijft een sterke vuist maken tegen alle sportieve hoogpoters en wegafgeleiden van adventure bikes. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.”

7: Honda NT1100 DCT ES

Ook de Honda NT1100 DCT met Electronic Suspension (ES) reden we al in 2024. Honda’s toermachine is volledig onder handen genomen, waarbij de ingenieurs goed geluisterd hebben naar feedback van klanten. Zo krijgt de NT1100 een scherpere styling, prestatieboost, meer comfort dankzij een makkelijk verstelbaar windscherm, meer elektronica en een optionele elektronische ophanging van Showa. Dat laatste is hét grote nieuws, waardoor Honda flink investeert in de NT1100. Redacteur German Ooms zei na de Eerste Test: “Meer comfort en windbescherming, betere vering, bochtenafhankelijk ABS, een soepeler werkende DCT en een verbeterde motorkarakteristiek maken van de 2025 Honda NT1100 een breed inzetbare en aangename machine. Bijgevolg mogen we spreken van een zeer geslaagde update.”

6: Yamaha Tracer 9 GT

Wat Honda kan, kan Yamaha ook, dus krijgt de Tracer 9 heel wat nieuwe updates en technologieprimeurs voor 2025. Interessant is dat de Tracer 9 nu optioneel met Y-AMT kan uitgerust worden, ofte Yamaha’s automaat. Die past helemaal op een toermotor, dus dit kan weleens een pak nieuwe klanten voor Yamaha opleveren. Al zeker zo interessant is dat de GT-versie debuteert met Matrix LED-koplamptechnologie. Dit systeem is gekoppeld aan een camera, waarop de technologie automatisch rekening houdt met verkeer, natuurlijke lichtbronnen en weersomstandigheden. Een nachtrit met de nieuwe Tracer 9 GT? Die staat al gepland.

5: QJMotor SRT 900 SX Touring

QJMotor maakt niet alleen verrassende modellen, maar komt ook met vreselijk veel nieuws in vrijwel alle segmenten. Dat ze daar in China erg hard aan het werk zijn, mag duidelijk zijn. In het toersegment komt QJ met drie versies van de SRT SX Touring, in een 600-, 700- en 900-variant. Die laatste, met een 904cc-twin, 95 pk en 90 Nm is wellicht de interessantste. Hij krijgt Marzocchi-veren, Brembo-remmen, Metzeler-banden en standaard een driedelige alu kofferset. Daarnaast ook ledverlichting, een tft-scherm, usb-laadpunten en een benzinetank van 24 liter. Als je die helemaal opgereden hebt, moet je wel 263 kg meester kunnen. We zijn vooral benieuwd hoe snel QJMotor stappen maakt ten opzichte van vorige modeljaren.

4: Moto Morini Corsaro GT

Een motor waar we nog heel weinig over weten, maar die ons wel hebberig maakt naar een testrit. De Moto Morini Corsaro GT staat gepland voor de tweede helft van 2025, maar uit eerdere ervaring weten we dat lanceringsdata bij Moto Morini nogal ruim genomen worden. De Corsaro GT geeft ons Multistrada-vibes, wat wellicht aan het design en de rode kleur te wijten valt. Hij krijgt een verstelbaar windscherm, ruim zadel, ledkoplampen en een 7-inch digitaal scherm met navigatie en bluetooth. Voor de aandrijving zorgt een 750cc V-twin die goed is voor 96 pk. We zijn al heel blij dat er niet weeral een paralleltwin gebruikt wordt. Heeft de Multistrada trouwens ook geen V-twin?

3: Ducati Multistrada V2 S

Een heel nieuwe V2 krijgt de Multistrada V2 (S). De 890cc 90° V-twin met variabele inlaatkleptiming levert 115 pk en 92 Nm koppel, met een totaalgewicht van 54,9 kg. In combinatie met een nieuw frame zorgt dat ervoor dat de nieuwe Multistrada V2 18 kg lichter is geworden. Dat is een serieus dieet! Net zoals de Moto Guzzi Stelvio is ook deze Italiaan een mengeling van een adventure en toermotor. Maar omdat de meeste Ducati-klanten enkel met hun Multistrada op de weg rijden, kan hij niet ontbreken in deze lijst. Naast aanpassingen aan het rijwielgedeelte en de ergonomie, steekt Ducati de Multistrada V2 tjokvol elektronica: een nieuw 5″ tft-scherm, vijf rijmodi, vier Power Modes, bochten-ABS, tractiecontrole, wheelie control, engine brake control en cruisecontrol. Het blijft natuurlijk een Ducati.

2: Triumph Tiger Sport 800

Maar goed dat Yamaha de Tracer 9 geüpdatet heeft, want anders zou die zo in zijn nek gegrepen worden door de hijgende Triumph Tiger Sport 800. De Britten komen met een 800cc-driecilinder die 115 pk en 84 Nm levert, exact in het vaarwater van de Tracer 9. Hier houden we van! De Triumph krijgt instelbare Showa-vering, radiale remklauwen, gegoten aluminium wielen en het gekende elektronicapakket met rijmodi, tractiecontrole, quickshifter en bochten-ABS. Het windscherm kan met één hand versteld worden. De benzinetank slikt tot slot 18,6 liter. Een duel tussen de Tracer 9 en Tiger Sport 800, vraagt u? Wij zijn even benieuwd als u.

1: KTM 1390 Super Duke GT

Hoe sportief wil je een toermotor hebben? KTM weet het antwoord wel. De nieuwe 1390 Super Duke GT ziet er niet alleen superagressief uit, hij belooft op papier ook zo te rijden. De GT is altijd al een fantastische reismotor geweest, waarbij de temperamentvolle V-twin gedeisd wordt gehouden door een geweldig frame en behoorlijk wat comfort. Voor 2025 krijgt de GT hetzelfde LC8 1.350cc V-twin blok en chassis als de 1390 Super Duke R EVO. Goed genoeg voor 190 pk en 145 Nm, dus dan begrijp je waarom de nieuwe snoet zo scherp getekend is. Sterke remmen zijn een must op dit soort beesten, dus maar goed dat KTM kiest voor Brembo Stylema’s. Naast de nodige elektronica, is het 8,8 inch TFT-touchscreen dashboard opvallend. Letterlijk en figuurlijk. Een Front Radar zorgt voor Adaptive Cruise Control, Brake Assist, Distance Assist en Group Riding. Hou vol, KTM! Dit willen we niet missen.

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen