zaterdag 4 januari 2025

Deze 10 sportmotoren zouden wij graag willen rijden in 2025

Deze keer stellen we 10 sportmotoren die wij graag willen rijden in 2025 voor. Veel pk’s en winglets zijn niet altijd de sleutel om succesvol te zijn in dit moeilijke segment. Maar fabrikanten blijven gelukkig met nieuwe modellen komen omdat sportmotoren jong en oud aanspreken. Dikwijls wil je er een, of heb je er ooit een gehad (en wil je er nooit meer een). Dit zijn de 10 interessantste voor 2025.

10: MV Agusta F3 Competizione

Hoe speciaal zou het zijn als MV Agusta eens een niet-gelimiteerd model uit zou brengen? Dat is niet het geval met deze oh zo knappe F3 Competizione. Er worden er 300 van gemaakt en onderhuids is het een F3 RR. Het grote verschil zit hem in een verlies van 14 kg voor de Competizione. Dat komt onder andere door de carbon wielen die de onafgeveerde massa met 3 kg verlagen, vergeleken met de standaard aluminium wielen. Daarnaast krijgt de F3 Competizione een circuitkit, met daarin een niet-gehomologeerde titanium Akrapovic die het vermogen naar 158 pk stuwt, een motorhoes en een certificaat van echtheid. Volledig instelbare Öhlins-spielerei, inclusief stuurdemper, kan niet ontbreken.

Deze 10 toermotoren zouden wij graag willen rijden in 2025

9: Yamaha R1 RACE

We beginnen met triest nieuws voor de Yamaha R1. Het 2025-model kun je niet meer op de openbare weg rijden. Vanaf dan is het een RACE-model, net zoals Yamaha dat ook deed met de R6 enkele jaren geleden. Een pure circuitmotor dus, maar daarom niet minder interessant in dit segment. De groep mensen die op de openbare weg met zulke zware sportmotoren rijdt, is zeer klein. Te duur, te snel, te oncomfortabel. Maar goed, die R1 RACE dus. Omdat het nu een pure circuitmotor is, moet er minder rekening gehouden worden met regels en eisen. De R1 RACE krijgt winglets, betere vering en een nieuw Brembo-remsysteem. Het 998cc CP4-motorblok een nieuw inlaatsysteem. Niet snel of exclusief genoeg? Dan kun je altijd shoppen in de GYTR-shop en ongeveer alles upgraden wat mogelijk is.

8: BMW S 1000 RR & M 1000 RR

Van de ene 1.000cc-superbike naar de andere. Het succes van de BMW S 1000 RR is duidelijk: een makkelijk te rijden raket op wielen voor amateurs, overwinningen in het endurancekampioenschap en zelfs een WorldSBK-titel met Toprak Razgatlioglu. Voor 2025 krijgt de S 1000 RR nieuwe winglets, standaard Pro-rijmodi, M-snelgas, een licht gewijzigd design, een nieuwe voorwielkap voor remkoeling en hij voldoet nu aan de EU5+-regels. De M 1000 RR voldoet daar ook aan en kun je dus eveneens op de openbare weg rijden, maar is nóg meer op circuitgebruik afgesteld. Zo krijgt die 6 pk meer (218 stuks), nieuwe Slide Control en Brake Slide Assist, een make-over voor het kuipwerk, enz.

7: Bimota KB998 Rimini

Een nieuwe Bimota is altijd speciaal, ook al heeft die in dit geval het motorblok van de Kawasaki Ninja ZX-10R. De KB998 Rimini is het productiemodel van de KB998 WorldSBK-machine die volgend seizoen zijn opwachting maakt in het WK. De wegracer heeft een chroom-molybdeen frame in combinatie met een aluminium draaiplaat met excentrische stelschroef, die zorgt voor eenvoudige aanpassingen aan de chassisgeometrie. Klinkt speciaal? Dat is het ook. Momenteel worden 125 exemplaren gebouwd. Tegen eind 2025 komen er daar nog eens 125 bij. In 2026 moeten, voor de FIM-homologatieregels, minstens 500 exemplaren zijn gemaakt. Kopen maar!

6: Aprilia RSV4 X ex3ma

In het segment van de sportmotoren kan het nooit gek genoeg zijn. Deze Aprilia RSV4 X ex3ma moet een van de extreemste motoren zijn die je momenteel kunt kopen. Daarvoor moet je wel eerst 80.000 euro neerleggen. Nee hoor, hij is – hoe kan het ook anders – al uitverkocht. Maar dan heb je in ieder geval een idee hoe duur het beestje is. Wat krijg je daarvoor? Een RSV4 met een aeropakket dat rechtstreeks is afgeleid van de MotoGP, een 230 pk sterke 1.099cc-V4, APX-ECU afkomstig uit WorldSBK om alle elektronica aan te sturen, Öhlins, Brembo’s, Pirelli-slicks,… Mocht het nog niet duidelijk zijn, hiermee mag je niet op de openbare weg. Wij zijn vooral benieuwd of we deze machine ooit op een trackday zullen zien. Dan moet je als eigenaar toch wel ballen (en geld) aan je lijf hebben.

5: Aprilia RS 660 Factory

Voor de minder bedeelden – alhoewel… – onder ons, heeft Aprilia ook een Factory-versie van de RS 660 toegevoegd aan haar gamma. Dat is een welkome verschijning, want de standaard RS 660 is al een bijzonder prettige (straat)racer. De Factory krijgt Öhlins-vering en speciale graphics, wat voor meer scherpte moet zorgen (op circuit). Die Öhlins-vering. Niet de graphics. Stel je voor. De standaard RS 660, en dus ook de Factory, worden 5 pk sterker (105 pk) en uitgerust met nieuwe winglets, launch control en een nieuw kleureninstrumentenpaneel. Een interessante sportmotor, want niet iedereen is gediend met meer dan 200 pk aan zijn rechterpols.

4: QJMotor SRK 921 RR

Door een explosie aan nieuwe 2025-modellen is er geen ontkomen aan QJMotor. Ook in het sportsegment mengen de Chinezen zich maar al te graag. De SRK 921 RR ziet er niet alleen klaar uit voor de strijd, met een vleugje Ducati vooraan en een MV Agusta-achtige uitlaat, hij legt ook behoorlijke cijfers neer op tafel. De viercilinder-in-lijn – je mag zijn cilinderinhoud raden – topt af op 163 pk en 90 Nm. Dat is zeker niet grensverleggend of komt zelfs niet in de buurt van +200 pk-monsters, maar je hebt er op de openbare weg in ieder geval meer dan voldoende aan. Verder wordt de SRK 921 RR uitgerust met instelbare Marzocchi-veren, Pirelli-rubber en radiale Brembo’s. Minder positief worden we van het rijklaargewicht van 223 kg. Dat wordt zwoegen en zweten in bochtencombinaties.

3: Ducati Panigale V2

Het nieuwe V2-motorblok van Ducati roept veel vragen bij ons op. Hoe zal het rijden, klinken, aanvoelen? Dat het minder krachtig is dan de uitgaande V2, maakt ons niet uit, maar heeft het evenveel karakter? Ducati knalt behoorlijk door met de nieuwe V2, want het blok komt onmiddellijk in de Streetfighter, Multistrada en nu dus ook Panigale. 118 pk is een stuk minder dan de vorige 148 pk, maar het maakt de Panigale V2 wel een stuk toegankelijker. Het is met 176 kg drooggewicht zelfs de lichtste Panigale V2 ooit. De S-versie volgt het gekende recept met Öhlins-vering en een lichtere lithium-ion accu. Aan de elektronicalijst beginnen we zelfs niet, die kun je HIER rustig nalezen.

Top 10 adventure motoren voor 2025

2: KTM 990 RC R

Hoewel KTM een nadrukkelijk sportief merk is, heeft het nooit lang zware sportmotoren in haar gamma gehad. Als het dan al eens een sportmotor lanceert, is het meestal een gelimiteerde special. De 990 RC R ziet er misschien niet zo uit, maar hij zal wel degelijk voor de openbare weg gehomologeerd worden. Het LC8c-motorblok levert 130 pk en 103 Nm, het stalen frame wordt gecombineerd met een gegoten aluminium subframe. Volledig instelbare WP APEX Open Cartridge-vering en lichtgewicht gegoten aluminium velgen met Michelin-banden moeten al het geweld onder controle houden. En ja, de winglets ook… De KTM 990 RC R moet in het tweede kwartaal van 2025 op de markt komen, maar gezien de problemen bij KTM houden we nog even onze adem in.

1: Yamaha R9

Welke sportmotor anders op de eerste plek dan de Yamaha R9? Het moet zowat de meest gehypete motor van het jaar zijn. Dat is wel wat gevaarlijk voor Yamaha, want de verwachtingen liggen torenhoog. Mag ook wel, want ‘de markt’ zit al jarenlang te zagen voor een sportmotor met de geweldige CP3-driecilinder. In de R9 zal die de gebruikelijke 119 pk en 93 Nm leveren. Frappant is het stijvere aluminium Deltabox-frame dat speciaal voor de R9 ontwikkeld werd. Het is met andere woorden geen omgebouwde MT-09. Ook interessant is dat de R9 minder luchtweerstand heeft dan de R6, ondanks een grotere cilinderinhoud, radiator en frontaal oppervlak. Op R1-gebaseerde elektronica, Brembo Stylema’s, instelbare KYB-vering en zelfs cruisecontrol. Je moet er ook wat mee op straat, natuurlijk. Benieuwd of de R9 ook met de Y-AMT-automaat komt. Die zal in zijn klasse wellicht onklopbaar op circuit worden, maar met zo’n stelling maken we ons allesbehalve populair…

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen