Ontdek de opmerkelijke reis van Ducati gedurende de afgelopen 30 jaar, waarin ze een reputatie hebben opgebouwd als een toonaangevend motormerk dat innovatie, prestaties en stijl combineert. Met een sterke focus op racen, voortdurend onderzoek en ontwikkeling, en vruchtbare samenwerkingen met gerenommeerde leveranciers, heeft Ducati de motorrijders over de hele wereld weten te betoveren met hun baanbrekende en prestatiegerichte motorfietsen. In dit artikel duiken we in de opmerkelijke mijlpalen van de Ducati-methode, die de laatste 15 jaar heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van hoogwaardige producten van ongekende kwaliteit.
2008 – Traction Control brengt prestaties en veiligheid naar een hoger niveau
Als pionier in de industrie introduceert Ducati als eerste motorfietsfabrikant Traction Control op een motorfiets. Met de introductie van dit systeem op de 1098R hebben ze de prestaties en veiligheid van supersportmotoren aanzienlijk verbeterd.
Ducati Multistrada V2 S in sportieve kleurstelling
2009 – LED-koplampen verlichten de weg vooruit
De Ducati Streetfighter 1100 wordt de eerste motorfiets waarop LED-koplampen te zien zijn. Deze innovatie verbetert de zichtbaarheid en draagt bij aan de algehele esthetiek van de motorfiets.
2010 – Een revolutie in rijervaring: de Multistrada 1200 S
Ducati presenteert ’s werelds eerste motorfiets met aanpasbare rijmodi: de Multistrada 1200 S. Hiermee kan de motorfiets ‘van karakter veranderen’ en zich aanpassen aan verschillende rijomstandigheden, waardoor de rijervaring naar een nieuw niveau wordt getild.
2011 – Een digitaal tijdperk begint: de Diavel krijgt een TFT-dashboard
Met de introductie van een TFT-dashboard op de Diavel zet Ducati een nieuwe standaard voor digitale weergave op motorfietsen. Dit geavanceerde display biedt rijders essentiële informatie op een heldere en intuïtieve manier.
2012 – Een helder licht in het donker: de Full-LED koplampunit
Ducati’s 1199 Panigale is de eerste motorfiets die wordt uitgerust met een Full-LED koplampunit. Dit niet alleen energiezuinige, maar ook duurzame verlichtingssysteem verbetert de zichtbaarheid en veiligheid van de rijder.
2014 – Communicatie met de airbagjas: Multistrada 1200 Touring D|Air
In samenwerking met Dainese introduceerde Ducati de Multistrada 1200 Touring D|Air. Deze motorfiets was de eerste die een geïntegreerd systeem bood om te communiceren met de airbagjas, wat de veiligheid van de rijder verbeterde tijdens ongevallen en noodsituaties.
2018 – Slide By Brake: Gecontroleerd slippen tijdens het remmen
Op de Panigale V4 introduceerde Ducati het Slide By Brake-systeem, waarmee rijders gecontroleerd slippen tijdens het remmen mogelijk maken. Dit geavanceerde systeem biedt meer controle en precisie bij het remmen, waardoor de rijervaring op de Panigale V4 naar een hoger niveau wordt getild.
2020 – Radar en geavanceerde rijhulpsystemen: Multistrada V4
Ducati betrad nieuwe terreinen in de wereld van tweewielers door radar te introduceren op de Multistrada V4. Hierdoor konden geavanceerde rijhulpsystemen zoals Adaptive Cruise Control en Blind Spot Detection worden geïmplementeerd. Deze technologieën verbeteren de veiligheid en het rijcomfort door het monitoren van de omgeving en het bieden van geavanceerde rijassistentie.
2023 – Extended Deactivation: Efficiëntie en hittevermindering
Op de Multistrada V4 Rally komt Extended Deactivation, een geavanceerd systeem dat beide achterste cilinders uitschakelt om het brandstofverbruik te verminderen en de hitteproductie te minimaliseren. Dit draagt bij aan een efficiëntere en koelere werking van de motor, waardoor de prestaties en duurzaamheid van de motorfiets worden geoptimaliseerd.
Met deze voortdurende innovaties en aandacht voor technologie en prestaties blijft Ducati zijn reputatie als een pionier in de motorindustrie versterken. Het is duidelijk dat de Ducati-methode staat voor vooruitstrevende ontwikkelingen die de rijervaring naar nieuwe hoogten tillen.