Met het begin van het nieuwe jaar kunnen we ook weer uitkijken naar een heleboel tests van de nieuwste modellen: dikke updates van bestaande motoren, evoluties van bestsellers en hier en daar ook een compleet nieuw model. We zijn door de 2022-motorcatalogus gefietst en hebben de duels waar we het meest naar uitkijken per categorie voor je op een rijtje gezet.
Allroad
Husqvarna Norden 901 vs. Ducati DesertX
Er is veel nieuws in het populaire allroad-segment. De twee modellen die er voor ons het meest uitspringen, zijn de Husqvarna Norden 901 en de Ducati DesertX. Noord tegen zuid. Bossen tegen woestijn, volgens de foto’s. Op papier zijn ze heel gelijkwaardig, met cijfers rond de 100 pk en schommelend rond de 220 kg rijklaargewicht. Zijn dit motoren die iets kunnen inbrengen tegen Koning BWW GS? Of moet de nieuwe Triumph Tiger 1200 daarvoor zorgen? Lichte(re) allroads zijn aan een serieuze opkomst bezig, zonder dat ze inboeten aan comfort of elektronica. 2022 Kan wel eens een omslagjaar betekenen voor het koopgedrag van de allroadrijder. Met de Norden 901 konden we al rijden, de DesertX wordt een verrassing. De grote vraag: hoe goed kan Ducati een allroad bouwen? Ze hebben al ervaring met de Multistrada, dus de Husqvarna zal het zeker niet gemakkelijk krijgen.
Naked bikes
Kawasaki Z650RS vs. Yamaha XSR700
Naked bikes blijven de bestverkochte motoren als je alle segmenten optelt. Dat is logisch ook, want het zijn de simpelste, lichtste, goedkoopste en gemakkelijkst rijdbare motoren. Een ideale beginnersmotor dus, zo’n naked. Kawasaki en Yamaha spelen daar al jaren op in, met respectievelijk de Z650 en de MT-07. Het grote succes van retro-motoren heeft ervoor gezorgd dat Yamaha al enkele jaren een XSR700 – op basis van de MT-07 – in de prijslijst heeft staan. Kawasaki heeft het spel iets meer afwachtend gespeeld en stelde pas in 2021 de Z650RS voor, op basis van je raadt het wel. De XSR700 is geüpdatet voor 2022, maar die zal grotendeels hetzelfde rijden als daarvoor: vol motorkarakter dankzij de crossplane-tweecilinder, licht sturend en gemakkelijk te hanteren. De Kawasaki konden we het afgelopen jaar al rijden. Hij heeft een eerder hoogtoerige motor, maar stuurt erg scherp en ziet er bovendien veel geslaagder uit dan de XSR700. Dat laatste is uiteraard een kwestie van smaak. Laat dat nu net in het retro-naked-segment van grote waarde zijn.
Dubbeltest: Honda NC750X DCT vs. Kawasaki Versys 650 Tourer
Toer
Triumph Tiger Sport 660 vs. Kawasaki Versys 650
Een nieuwe model tegen een bestaande, geüpdatete machine. Een drie- tegen een tweecilinder. Europa tegen Japan. Beide motoren zijn gebaseerd op hun naakte broertjes, de Triumph Trident 660 en de Kawasaki Z650. Toch komt er meer bij kijken dan enkel wat ander bodywork, een ruitje en een comfortabele zitpositie. De Versys 650 is al jaren een alleskunner die niks fout doet en bovendien erg betaalbaar is. Een veilige keuze waarmee je niemand tegen de schenen schopt. Triumph komt het segment binnen met een lichte driecilinder. Zoals we gewend zijn van de Britten, is die Tiger Sport 660 tot in de puntjes afgewerkt en stuurt hij heerlijk. We reden er immers al mee aan het eind van 2021. Op de rijtest van de vernieuwde Versys 650 moeten we nog even wachten, maar we verwachten een goede evolutie van een capabele alleskunner. Op papier wint de Triumph, maar is dat een prijsverschil van 1.000 euro waard? We zoeken het binnenkort voor je uit.
Sporttoer
Suzuki GSX-S1000GT vs. Kawasaki Ninja 1000SX
Dit is wellicht het meest onverwachte duel van de zes. Waarom? In het sportieve toersegment is de viercilinder een uitstervend ras. Bijna alle merken opteren voor een tweecilinder. Denk daarbij aan de BMW R1250RT, KTM 1290 Super Duke GT, Honda NT1100, Moto Guzzi V100 Mandello, Ducati Multistrada V2,… Maar Japanners zouden geen Japanners zijn als ze niet koppig zouden blijven kiezen voor zo’n megazoete, zalig klinkende en altijd voldoende krachtige viercilinder. Kawasaki is al jaren heer en meester met zijn Ninja 1000SX. Een machine waarbij je wel de supersport-looks hebt, gecombineerd met het comfort van een toermotor. Suzuki sprong – gedeeltelijk – ook op die wagen, maar faalde daarin met de GSX-S1000F. Die was te oncomfortabel en basic om van een toermachine te kunnen spreken. Nu komen ze met de GSX-S1000GT en dat is wel een schot in de roos. We reden Suzuki’s nieuwste het afgelopen jaar en waren serieus onder de indruk. Het is een knappe motor, met een heerlijk motorblok, veel bagagemogelijkheden en een meer dan goede uitrusting. Op papier is de GSX-S1000GT sterker, lichter en duurder, maar hoe laten de twee Japanse kemphanen zich in de praktijk vergelijken? We zijn zeer benieuwd.
Sport
Yamaha R7 vs. Aprilia RS660
Koopt er nog iemand een sportmotor om daarmee op de openbare weg te rijden? Weinigen, want ze zijn te duur, te snel en te oncomfortabel. Toch blijven de motormerken hard inzetten op hun paradepaardjes, want de supersports zijn een technisch uithangbord. Het kan ook anders. Door supersports eenvoudiger, goedkoper en meer aangepast aan reële snelheden te maken. Aprilia introduceerde al enige tijd geleden de RS660. Een mooie, fijn sturende en 100 pk sterke wegracer, waarmee je niet bang hoeft te zijn om binnen twee straten je rijbewijs kwijt te zijn. Yamaha bleef niet achter en maakte op basis van het succesvolle CP2-platform de R7. Die is met zijn 73 pk een stuk minder krachtig dan de Aprilia, maar is ook dik 2.000 euro goedkoper. Bovendien weet iedereen die al met het CP2-motorblok heeft gereden, dat dat een stuk krachtiger aanvoelt. We konden het al in de praktijk testen, ook op circuit, en konden alleen maar concluderen dat een duel tussen de Aprilia RS660 en Yamaha R7 wel eens heel spannend zou kunnen zijn. We hopen erop!
Elektrisch
Zero SR vs Energica Eva Ribelle
Hoewel elektrische auto’s steeds populairder worden, moet de echte doorbraak bij de motoren nog komen. Ze worden wel verkocht, maar dat gaat al jaren mondjesmaat. Toch blijven enkele fabrikanten stevig inzetten op lichtere accu’s en meer actieradius. Dat blijft het heikele punt bij elektrische motoren. Over prestaties hoor je niemand klagen, want de nieuwe Zero SR heeft een gemiddelde 75 pk en een bovengemiddelde 166 Nm. Zijn Italiaanse tegenhanger van Energica, de Eva Ribelle, doet daar nog een flinke elektroschep bovenop. Hou je vast: 145 pk en een allesverslindende 215 Nm koppel. Maar hoe ga je al die Newtonmeters gebruiken op de weg? Is er dan nog zo’n groot verschil tussen 166 en 215? We vragen het ons serieus af en zijn nieuwsgierig of 2022 een (lichte) doorbraak kan worden voor elektrische motoren. Het zal toch ooit eens moeten gebeuren, of we dat nu willen of niet. Als ze allemaal zo worden als de twee elektromonsters hier, hoeven we ons niet al te veel zorgen te maken.