Tattoo artiest en custom-liefhebber El Bernardes was altijd al een groot fan van de Japanse custom-scene en dan met name van de Japanse vrouwen die ze daar op hun aparte choppers ziet rijden. ‘Als zij het kunnen, kan ik het ook’, is haar gedachte. Ze koopt een Panhead in 2020 en dat is de start van een avontuur dat tot op de dag van vandaag voortduurt…
Destijds woonde ik in Zwitserland en hoewel het landschap er schitterend is en het er dus ook fantastisch motorrijden is, maken de superstrenge wetten op het gebied van voertuigtechniek het niet makkelijk om dat met een hardtail chopper te doen. In die tijd reed ik een Evo Sportster, maar ik wilde eigenlijk iets ouders.
PANHEAD
Uiteindelijk koos ik voor een Panhead, omdat de wet in Zwitserland voorschrijft dat een motor met een hardtail frame van voor 1957 moet dateren. Nadat ik mijn Pan had gevonden duurde het, vooral vanwege de toenmalige corona perikelen, nog een aantal maanden voordat ik hem in Zwitserland had. Toen ik hem eenmaal thuis in mijn schuurtje had staan en wat beter kon bekijken, realiseerde ik me dat ik hem volledig zou moeten verbouwen om hem aan de Zwitserse voertuigwetten te laten voldoen. Samen met een oude vriend van me begon ik aan die uitdaging, waarbij we eigenlijk alleen het blok en de originele transmissie behielden. De hele verbouwing nam ongeveer 9 maanden in beslag en kort nadat we klaar waren, besloot ik terug te keren naar het Verenigd Koninkrijk, wat alles rondom de keuring van de motor ook meteen een stuk makkelijker maakte.
ROADTRIP USA
Dat eerste jaar maakte ik meteen al verschillende trips met de bike, maar het jaar daarna maakte ik pas echt serieus kilometers. Ik reed een rondje UK en bezocht Nederland, België, Zweden en Frankrijk. In de winter kreeg ik het idee om een flinke roadtrip te gaan maken in Amerika. Mijn plan was om in California een motor te kopen, daarmee dwars door de USA te rijden en hem dan laten verschepen naar de UK. Ik gaf Marcus Ellis in Sonora, California de opdracht een hardtail Shovel voor me te bouwen. Vooraf zeiden veel mensen me dat deze trip me voorgoed zou veranderen, maar het was pas achteraf dat ik volledig besefte wat voor impact deze roadtrip op me gehad heeft. De motor was nog maar net twee dagen klaar toen ik hem ophaalde, dus alle kinderziektes zouden tijdens de trip aan het licht moeten komen. Dat gebeurde ook en elke dag bracht wel een nieuw gevalletje panne en de bijbehorende uitdaging om het weer gefikst te krijgen. Dat maakte het al met al een behoorlijk uitputtende onderneming, maar als ik er nu op terugkijk zou ik het niet anders willen. De hele ervaring heeft me ontzettend veel over mezelf geleerd, dwong me om de motor van binnen naar buiten te leren kennen en heeft me in contact gebracht met heel veel schitterende mensen die me onderweg wilden helpen.
BOEK
Nadat ik weer terug was in de UK kreeg ik te maken met een serieus geval van de post-trip blues en dat deed me besluiten alles wat ik meegemaakt had op te schrijven. Uiteindelijk werd dat zelfs een boek; ‘Chrome Chronicles; My solo adventure across the land of the free.’ Het schrijven over mijn roadtrip stelde me in staat om alles nog eens te beleven in het comfort van mijn thuisomgeving en het gaf me een goed gevoel dat ik ondanks alle tegenslagen onderweg, de trip toch helemaal afgemaakt heb. Deze roadtrip heeft mijn liefde voor motorrijden nòg groter gemaakt dan die al was. Mijn boek is trouwens te koop via mijn Instagram pagina @eltatto.
NEPAL
Na die trip ben ik veel bezig geweest met wat ik verder voor nieuwe trips zou kunnen gaan ondernemen. Ik zou graag nog meer van Amerika zien en dan het liefst in alle rust,zodat ik echt een gevoel kan krijgen bij de verschillende staten. Mijn vrienden Nico en Myles hebben dat al een paar keer gedaan en ik zou graag een keer zo’n trip met hen meerijden. Ook in Europa valt er nog veel meer te ontdekken en ik wil ook zeker meer in Azië kunnen rijden. Eerder dit jaar heb ik als vrijwilliger gewerkt voor ‘The Apple of God’s Eyes’, een organisatie die zich inzet om Nepalese meisjes uit de klauwen van vrouwenhandelaars te houden. Ik raakte verliefd op het land en zou daar graag nog eens naartoe gaan voor een uitgebreide trip met een motor.
Steve McQueen tribute door Lord Drake Kustoms
JAPAN
Vorig jaar ben ik ook in Japan geweest en ik beleefde daar de onvergetelijke ervaring om met een stel vrienden naar Mount Fuji te rijden en bij BG Taka met oude choppers te rijden. We zijn ook bij Mooneyes geweest en dat was werkelijk geweldig. Nu begrijp ik ook waarom er mensen van over de hele wereld daar naartoe komen. Ik verheug me op een nieuw bezoek aan Japan, want ik weet dat er nog zoveel meer te zien en te ervaren is.
GELUK
Als zelfstandig tattoo artiest heb ik het geluk dat ik de vrijheid heb om veel te reizen en op veel verschillende plekken te kunnen werken. Het geeft me de gelegenheid om veel van de wereld te zien en overal ter wereld de meest fantastische mensen te ontmoeten. Ik besef heel goed dat in daarmee in een heel bevoorrechte positie verkeer en ik kijk nu alweer uit naar alle nieuwe avonturen die ik nog gaan beleven.
Tekst: El Bernardes
Fotografie: Del Hickey
TECHNISCHE SPECIFICATIES H-D PANHEAD (1956)
ALGEMEEN | |
Model | Harley-Davidson Panhead |
MOTORBLOK | |
Carburateur | S&S Super E |
Luchtfilter | Aftermarket |
Primaire overbrenging | Belt |
Secundaire overbrenging | Ketting |
Ontsteking | Elektronisch |
Uitlaatsysteem | Upswept cocktail shakers |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Hardtail |
Voorvork | 33.4 Hamburger |
Voorwiel | 21 inch spaakwiel |
Voorrem | Kabelbediende trommel |
Achterwiel | 18 inch spaakwiel |
Achterrem | Kabelbediende trommel |
DIVERSEN | |
Stuur | Bobby Good Times |
Handvatten | Pangea |
Tellers | Custom |
Benzinetank | Wassell |
Olietank | H-D Horseshoe |
Zadel | Custom door Glen’s Custom Leathers |
Nummerplaathouder | Custom prikkeldraad |
Elektra | Custom |
Koplamp | Bates |
Achterlicht | Aftermarket |
SPUITWERK | |
Opmerking | Eigenaar verfde de olietank en spatbord om bij de kleur van de tank te passen. |