Bochtverlichting bestaat al enige tijd in de motormarkt, maar de laatste jaren bieden steeds meer merken het aan op hun (meestal) wat duurdere modellen. Er zijn een aantal verschillende technologieën die daarvoor gebruikt worden, met allemaal eenzelfde doel: meer licht in de bocht als het donker is en dus meer veiligheid. Op warme lenteavonden is het een ideaal systeem als je graag een ritje wilt maken, maar het al vroeg donker wordt. Of pendelaars die ’s morgens al vroeg vertrekken of net ’s avonds laat naar huis rijden. Afijn, het nut van bochtverlichting mag duidelijk zijn. We doorlopen het 2022-gamma en geven je een handig overzicht van alle motoren met bochtverlichting.
Aprilia RS 660 / Tuono 660 / RSV4 / Tuono V4
De twee zijlichten (het middelste licht is alleen grootlicht) zijn elk voorzien van extra leds die, dankzij de IMU (Inertial Measurement Unit), automatisch worden ingeschakeld wanneer de motorfiets overhelt om een bocht te nemen. Daardoor wordt de lichtbundel in bochten vergroot, wat een betere zichtbaarheid voor de rijder oplevert.
Producttest: 6 kettingsloten voor motoren getest
BMW F900(X)R / RnineT / R18
Afzonderlijke led-elementen in de koplamp worden automatisch geactiveerd wanneer de motor een bepaalde hellingshoek (vanaf 7°) heeft en verlichten op die manier de binnenkant van de bocht. Op de R nineT- en R 18-modellen kan eenzelfde bochtverlichtingssysteem als accessoire geïnstalleerd worden.
BMW S1000(X)R
De koplamp van de S1000R en dubbele koplamp van de XR verschillen qua design, maar kunnen beide met Headlight Pro als accessoire uitgerust worden. Dan beschikt de koplamp over lichtelementen voor positie-/dagrijverlichting en adaptieve bochtverlichting. Dat laatste systeem schakelt in vanaf 10° hellingshoek, waardoor het dimlicht in de richting van de bocht schijnt.
BMW R1250GS / R1250RT / K1600
Het bochtverlichtingssysteem dat BMW gebruikt op haar grote, zware modellen bestaat uit leds die op een draaimechanisme zijn gemonteerd dat door servo’s wordt bediend. Door de leds te draaien, kan het systeem de richting van de koplampen aanpassen aan de hellingshoek van de motorfiets. Naarmate de motorfiets overhelt, blijven ze zich in de bocht richten in plaats van dat ze naar buiten schijnen. Het systeem reageert op de hellingshoek van de motorfiets, en dus niet de stuurhoek. De leds die in het draaimechanisme zitten, zijn de standaard dimlichten. Er worden dus geen aparte leds gebruikt. Verder kunnen de leds ook omhoog en omlaag worden gericht, zodat de lichtbundel van de koplamp automatisch kan worden aangepast aan het voorover- of achteroverhellen van de motorfiets als gevolg van remmen of accelereren, of om beladingen te compenseren.
Ducati Multistrada V2 / V4
Afzonderlijke leds in de koplampunit werken samen met de IMU. Ze worden automatisch ingeschakeld, afhankelijk van de hellingshoek, wanneer de motorfiets overhelt om een bocht te nemen en verlichten op die manier de binnenkant van de bocht.
Harley-Davidson Daymaker
Harley-Davidson biedt op vrijwel alle modellen de Daymaker adaptieve ledkoplamp aan, al dan niet als accessoire. De koplamp heeft twaalf led-verstralers die worden geactiveerd op basis van de hellingshoek van de motorfiets.
Harley-Davidson Pan America 1250
De Pan America 1250 maakt ook gebruik van een Daymaker-koplamp, maar de leds voor de bochtverlichting zitten net boven de koplamp. Aan de hand van de IMU wordt de hellingshoek van de motorfiets bepaald, waarop het systeem automatisch extra licht projecteert in de bocht. Er zijn drie leds per kant die in volgorde oplichten op basis van de hellingshoek: bij 8, 15 en 23 graden. Daarbij loopt de stroom naar de adaptieve leds geleidelijk op, zodat de extra verlichting progressief is en naadloos lijkt.
Honda Africa Twin Adventure Sports
Extra ledlichten worden geactiveerd op basis van de hellingshoek en de snelheid, en verlichten blinde zones in de bochten.
Indian Motorcycles
Indian Motorcycles heeft recent een patent ingediend van een snelheidsgevoelige adaptieve koplamp. Het werkt ongeveer hetzelfde als de meeste systemen in dit overzicht, met de toevoeging dat de breedte van de lichtbundel afhankelijk van de snelheid wordt vergroot of verkleind. Bij lage snelheden is de lichtbundel breed, bij hogere snelheden smaller en meer gefocust zodat de lichtbundel een grotere afstand overbrugt. Bij 90 km/u is de lichtbundel drie keer langer dan bij 30 km/u, maar wel twee keer smaller.
Kawasaki Ninja H2 SX / Versys 1000 S(E)
De bochtverlichting bestaat uit drie ledlampen aan beide zijden van de motor. Elk van de drie lichten heeft een vaste schijnrichting en wordt geactiveerd op basis van de hellingshoek van de motor, bij 10⁰, 20⁰ en 30⁰. Als de motor overhelt, gaan de lampen op volgorde aan, waardoor er een bredere lichtbundel ontstaat in de richting of bocht waarin de motor rijdt.
KTM 1290 Super Adventure (S + R)
De koplampunit heeft naast de dagrijverlichting, het dimlicht en grootlicht ook twee keer drie leds. Die zitten gebundeld aan de linker- en rechterkant en worden afzonderlijk geactiveerd op basis van de hellingshoekgegevens die worden ontvangen van de IMU. Bij een hellingshoek van 10° gaat de eerste led branden, bij 20° de tweede en bij 30° de derde. Hoe groter de hellingshoek, hoe sterker de lichtopbrengst en hoe meer de bocht verlicht wordt.
KTM 1290 Super Duke GT
Bij de 1290 Super Duke GT is de bochtverlichting geïntegreerd in de brandstoftank. Het systeem werkt net als dat van de Super Adventure, maar de plaatsing is anders. Ook zijn in de bochtverlichting de led-knipperlichten geïntegreerd.
Moto Guzzi V100 Mandello
De V100 heeft naast haar koplamp extra lampen die de bocht verlichten, die samenwerken met de IMU en de hellingshoek.
MV Agusta Brutale 800 RR / Brutale 1000 RR/ Rush 1000
Het systeem dat MV Agusta gebruikt, lijkt op de Harley-Davidson Daymaker. De koplampen zien er ook bijna hetzelfde uit. Op de MV Agusta’s zijn er tien led-verstralers die worden geactiveerd op basis van de hellingshoek van de motorfiets.
Triumph Tiger 1200
De nieuwe Tiger 1200 is standaard uitgerust met adaptieve bochtverlichting. Dat geldt zo voor alle uitvoeringen, behalve de ‘standaard’ GT. Het systeem werkt hellingshoekgevoelig en werkt samen met de IMU.
Yamaha Tracer 9 GT
Waar de Tracer 9 het moet doen zonder bochtverlichting, krijgt de GT-versie dat wel. De extra leds zitten verscholen in de koplampen, wat eigenlijk de DRL’s zijn. Het systeem wordt geactiveerd wanneer de motorfiets met meer dan 7° overhelt en de snelheid meer dan 5 km/u bedraagt. Ook wordt de helderheid automatisch verhoogd naarmate de hellingshoek stijgt.