dinsdag 3 december 2024

BMW K100LT – Marathonmotor

Een motor met meerdere levens. Zo zou je de BMW K100LT van Gerard van Rijssel het beste kunnen omschrijven. Gekocht, verkocht, teruggekocht, total loss gereden, opgeknapt, zware technische schade en weer opgeknapt. Je ziet het echter allemaal niet af aan de huidige staat van de motor, want die is nagenoeg onberispelijk. Wat eraan vooraf ging zeker niet.

Dat Gerard van Rijssel (51) als achttienjarige op een motorfiets wilde stappen stond vast. ‘Maar dat gebeurde niet. Ik had als brommerrijder een bedenkelijke reputatie opgebouwd, waardoor mijn moeder er als de dood voor was dat ik op een motor zou stappen. En eerlijk gezegd had ik daar nog begrip voor ook. Eerst maar eens mijn autorijbewijs halen. Tot mijn twintigste hield ik dat vol, toen ging ik toch echt op voor mijn motorrijbewijs en kocht mijn eerste motor, een Kawasaki Z550B. Ik werkte bij een motorzaak, wat een goed argument was om motor te rijden. Maar ik reed als een “dolle” met de motor. Veel te hard, veel te wild en onverantwoord. Uit zelfbehoud heb ik de motor toen verkocht.’

Man en motor

NaamGerard van Rijssel
WoonplaatsLisse
Leeftijd51
Beroepfietsmonteur
Rijdt sinds1989
Aangeschaft1996
Nieuwprijscirca €10.900,-
Dagwaardecirca € 500,-
Rijstijlsportief toer
Gebruikwoon-werk en toer
Brandstofverbruik1:18
Olieverbruiknihil
Onderhoudzelf
Bouwjaar1989
Kilometerstand294.984 km

Leven zonder eigen motor hield Gerard een jaartje vol. Met een Yamaha XT125 pakte hij de draad weer op. ‘Een heel bescheiden motortje waarmee ik geen al te gekke dingen kon doen. In de jaren die volgden heb ik ontelbare motoren gehad. Meestal opknappers, waarmee ik dan zelf een tijdje reed totdat er zich een koper meldde. Met de aanschaf van een nieuwe BMW K100RS begon het serieuzere werk. Met deze 16-klepper heb ik in tien maanden tijd 60.000 kilometer gereden. Daarna in twee maanden nog 16.000 kilometer op een andere K100RS met ABS. Allemaal plezierkilometers, want ik woonde vlak bij mijn werk. Een ongeluk in Luxemburg maakt een einde aan het plezier met de RS. Het ongeval was puur eigen schuld. Ik reed te hard door de bocht en m’n achterwiel gleed weg.

In tegenovergestelde richting draaide een camper de bocht in en ik klapte met de achterkant van m’n motor zo’n beetje op z’n voorwiel. Zelf hield ik er gelukkig niet meer dan een kapotte knie aan over.’

In 1996, Gerard werkte nog steeds als monteur bij Rinus Weijers (nu MotoPort Hillegom), kocht hij een BMW K100LT. ‘Deze motor was altijd bij ons in onderhoud geweest. Er stond 130.000 kilometer op de teller en de vorige eigenaar bracht onder andere kerkblaadjes rond. Ik denk dat die motor net zoveel uren stationair op de jiffy heeft staan draaien als ermee is gereden. Ik wist dat er een nieuwe koppeling in zat en dat er verder niets aan die BMW mankeerde.’

BMW K100LT

Teruggekocht

In korte tijd zorgde Gerard ervoor dat de teller van de K100LT de twee ton passeerde. Hoewel nog steeds tevreden over de BMW vond hij de tijd rijp om iets anders aan te schaffen. Bij Weijers, hij werkte daar niet meer want was van de motoren overgestapt op fietsen, ruilde Gerard zijn K100LT in op een mooie Honda Pan-European 1100. ‘Hoewel de Pan door bijna iedereen werd bejubeld, kon ik er mijn draai niet op vinden. Ik vond de zit niet fijn in vergelijking met de zit op mijn vertrouwde K100LT. Na ongeveer driekwart jaar heb ik de Pan particulier verkocht en ben ik teruggegaan naar Weijers om mijn BMW terug te kopen. Die stond nog steeds als “onverkoopbaar” in de winkel. Maar wat wil het toeval, enkele dagen voor mijn bezoek blijkt Weijers mijn oude BMW K100LT aan een opkoper van de hand te hebben gedaan. Jammer maar niet getreurd, er stond een mooie K1100LT in de showroom en die heb ik toen gekocht.’

Suzuki DL650A V-Strom – Marathonmotor

Vanwege huisje-boompje-beestje en het feit dat Gerard steeds meer liefhebberij kreeg in het fietsen raakte het motorrijden wat in de vergetelheid. Hij was zelfs helemaal gestopt met motorrijden. Maar dat hield hij toch maar een jaar vol. ‘Met een Honda Bol d’Or, die olie zoop, heb ik de draad weer opgepakt. Daarna een K75 omgebouwd naar een RT. Die K75 was te langzaam om tijdens tochten mijn motorvriend bij te benen. Daarom kwam er een Triumph Speed Triple. Allemaal leuk en aardig, totdat puur door toeval mijn oog viel op een internetadvertentie waarin een K100LT werd aangeboden. Dat leek wel mijn oude K100LT. Na de kentekencheck wist ik het zeker. Ik ben de motor direct gaan ophalen ook al stond de kilometerteller bijna 100.000 lager dan toen ik hem verkocht. Daar had de opkoper voor gezorgd. Na contact met de vorige eigenaar bleek dat die in elf jaar tijd slechts 20.000 kilometer met de BMW had gereden. Ik heb de teller toen netjes vooruitgezet naar de werkelijke kilometerstand: 230.000.’

Totall loss

Zo keerde in 2011 de oude BMW K100LT weer terug in het motorleven van Van Rijssel. De K75 werd verkocht, de Triumph gehouden. Door een scheiding in 2015 moest de Triumph de laan uit, maar de BMW bleef. In 2017 leek het definitieve einde voor de K100LT een feit. Gerard: ‘Op de A7 stond plotseling een auto midden op de rijbaan stil, terwijl alle auto’s om hem heen in beweging waren. Ik zag het te laat en knalde achter op de stationwagon. Mijn vriendin en ik vlogen over de auto. Ik mankeerde wonderwel nagenoeg niks, maar bij mijn vriendin was de impact van de klap groter. Ze heeft daar nu nog steeds last van. Van de BMW was niet veel meer over dan een hoop schroot. Het ambulancepersoneel schrok zit rot. “Meestal komt er na zo’n ongeval een andere auto om je op te halen”, was de opmerking van een van hen.

BMW K100LT

Van de motor was werkelijk niks meer heel, maar het frame was ondanks de klap niet krom. Met wat kunst- en vliegwerk kreeg ik later ook het blok nog aan het lopen. Ik ben door menigeen voor gek verklaard dat ik de BMW ben gaan opknappen. Maar ik zag het als een leuk hobbyproject. Tweedehands onderdelen zijn overal te krijgen. In juni gebeurde het ongeluk, in oktober reed de motor weer. Ik had een identieke K100LT gevonden. Nadat ik daar het meeste van af had gesloopt, bleef er nog een RS over. In het voorjaar van 2018 was ik op de Duitse autobaan met de K100LT onderweg toen met een enorme klap een deel van de versnellingsbak door het carter vloog.

Door snel de koppeling in te knijpen ben ik niet onderuit gegaan. De vijfde versnelling, de versnelling waarin ik reed toen het eerdere ongeval gebeurde, was stuk. Mogelijk ten gevolge van toen opgelopen haarscheurtjes was het tandwiel uit elkaar geklapt. Weer volgde, samen met een vriend, een paar maanden sleutelwerk. Economisch was de motor weer total loss maar ja…’

Een jaar later volgde er nog een ‘herinnering’ aan de klap achter op de auto. Bij een oliewissel werden stukjes klinknagel in het oliefilter aangetroffen wat wees op een kapotte tussenas. Weer moest alles uit elkaar. Gerard: ‘Achteraf eigen schuld, die tussenas hadden we meteen bij de bakwissel moeten vervangen. Maar na alle ellende loopt de K100LT nu weer als een zonnetje en komt de teller al aardig in de buurt van de drie ton. Omdat ik al het reparatiewerk zelf heb gedaan, soms samen met een vriend die alles van BMW’s weet, zijn de kosten binnen de perken gebleven. Maar als ik de uren ga tellen is het natuurlijk een ander verhaal. Dus doe ik dat ook niet. Ik zie het als een uit de hand gelopen hobby, al hoop ik wel dat het de komende jaren bij de BMW meer om rijden dan om sleutelen zal gaan.’

BMW K100LT op de burg

Om er achter te komen of al het opknapwerk aan zijn BMW K100LT niet tot het op de weg houden van een motorwrak heef geleid, meldt Gerard van Rijssel zich bij MotorNL-expert Van Sleeuwen voor deze Marathonmotoraflevering. Voor een motor van deze leeftijd (31 jaar) en zo’n hoge kilometerstand ziet de K100LT er nog heel fris uit. Waarbij aangetekend moet worden dat bijna alles, behalve het frame en het blok, na het ongeval is vervangen. Wel allemaal gebruikte onderdelen, maar toch. Van Sleeuwen is benieuwd. Functioneert na zoveel onheil alles echt nog zoals het moet functioneren? Na zijn gebruikelijk proefrit komt Van Sleeuwen met de mededeling dat hij al rijdende niets afwijkends heeft kunnen constateren. ‘Hij rijdt zoals je dat van een 31 jaar oude K100LT mag verwachten. Niet spectaculair, maar gewoon degelijk. En het blok loopt geruisloos.’

BMW K100LT

Op de brug wordt de BMW eens goed van alle kanten bekeken. Hoewel bijna alles wat los en vast zit aan deze BMW na het ongeval is vervangen, ziet de K100LT er niet uit als een bijeengeraapt zooitje. Sterker nog: als je de geschiedenis van deze motor niet zou kennen zou het je niet eens zijn opgevallen wat de motor heeft meegemaakt. Maar als je goed kijkt, de voorvork met stabilisator is niet van een LT maar van een RS en het cardanhuis is van een later bouwjaar, waardoor zwart in plaats van grijs. En zo zijn er links er rechts nog wel meer details te vinden.

De remschijven, voor twee keer vervangen, van de K100LT zijn goed. De originele remleidingen hebben na het ongeval plaatsgemaakt voor staalommantelde leidingen. Het balhoofdlager staat aan de strakke kant afgesteld, maar is niet versleten. Wel eerder al eens vervangen. Niet gek als je ermee achter op een auto bent geklapt. Al het kuipwerk en de tank, afkomstig van een donormotor, zien er netjes uit. Roest op het frame of bij diverse boutjes is er niet. De uitlaat, wonderwel nog steeds de originele, is niet meer moeders mooiste maar nog wel goed.

Kawasaki 1400GTR – Marathonmotor

Het speciale zadel op de BMW is van Corbin. Het dashboard, uiteraard ook geheel vervangen, toont netjes de echte kilometerstand. Niet terug maar vooruit gedraaid! De laadspanning, elektrische problemen heeft deze BMW nooit gekend, is in orde. Puur voor de vorm wordt tenslotte nog even de compressie gemeten. In orde, wat bij een zo mooi lopend motorblok ook niet anders werd verwacht. Resumerend, de BMW K100LT is even schroot geweest, maar is er uiteindelijk beter van geworden. Van Rijssel: ‘Het is mijn bedoeling om deze motor naar de vier ton te rijden’.

Merkenclub

De website Klubzuid.nl is een ontmoetingsplaats voor bezitters van de BMW K-modellen. Het organiseren van uiteenlopende evenementen behoort tot de kerntaken van BMW Klub-zuid. Voor meer technisch gerelateerde vraagstukken kan de Engelstalige www.K100-forum.com of de Nederlandse www.bmwk.nl uitkomst bieden.

Reparaties en problemen met de BMW K100LT

  • 100.000 km              remschijven voor vervangen
  • 125.000 km              koppeling vervangen
  • 130.000 km              cardan vervangen
  • 200.000 km              remschijven voor en schijf achter vervangen
  • 270.000 km              koppeling preventief vervangen
  • 275.000 km              revisie versnellingsbak
  • 276.000 km              Hall-gever vervangen
  • +280.000 km            nokkenaskettinggeleider vervangen
  • 285.000 km              tussenas vervangen

Richtprijzen bij motorzaak

Af en toe worden er bij motorzaken nog wel K100LT’s aangeboden. De prijs ligt rond de 1.200 euro. Voor een RS of een RT wordt al gauw het dubbele gevraagd. Het merendeel heeft 100.000 kilometer of meer achter de kiezen, maar dat is voor een K100 geen probleem.

BMW K100LT: goed om te weten

De K100’s van BMW zijn kilometervreters. Twee keer verscheen er een K100 in deze rubriek met een half miljoen kilometers op de teller. De K100 in dit verhaal komt in de buurt van de drie ton.

In 1983 verscheen de BMW K100 op het toneel en werd in datzelfde jaar door de lezers van MOTO73 uitgeroepen tot Motorfiets van het Jaar. De K100 is de basisversie van BMW’s eerste viercilinder. De K100 kreeg later nog familie in de vorm van de K100LT (zoals in dit verhaal), K100RS, de K100RS 16-klepper en de K100RT. De K100’s konden met of zonder ABS worden geleverd.

De K100 was van meet af aan een groot succes. Het nieuwe model werd overal geprezen. Ook al was de motor 25 jaar geleden zeker niet goedkoop te noemen (omgerekend bijna € 7.500,-), de motoren gingen als warme broodjes over de toonbank. Met de K100 deed BMW bewust niet mee met de door de Japanners ontketende pk-wedloop. Met de boxer-twins zat BMW 25 jaar geleden op dood spoor. De nieuwe viercilinder gaf het Duitse merk meer aanzien en grotere omzetten. Van deze opleving profiteerden later ook de boxermotoren die hun populariteit terug wisten te winnen. Dat laatste vooral vanwege de GS.

Hoewel de K100-modellen zich bewezen hebben als betrouwbare motoren (samen met de K75 misschien wel de beste BMW’s die er ooit zijn gemaakt), uit de bedragen die nu nog worden gevraagd voor K100-occasions valt dat niet op te maken. De K100 is niet meer in de mode, de boxers zijn dat wel. Het kan verkeren. De K100-serie werd opgevolgd door de K1100.

Pluspunten BMW K100LT

Betrouwbaarheid

Minpunten BMW K100LT

Remmen

Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen