Rijden! Dat is waar het allemaal om draait bij Joost en zijn vrienden van de ‘Shifting Gears & Drinking Beers’ crew. Na een tijdje op een Kawa te hebben gereden, kocht Joost een Shovelhead hardtail die werd getransformeerd tot een 70’s stijl chopper. Joost vertelt ons over de avonturen die hij onderweg beleefde.
We zitten heerlijk in de zon onder een afdakje achter een woning in het Limburgse dorpje Baexem. De vriendengroep ‘Shifting Gears & Drinking Beers’, ofwel de SG&DB crew, strijkt hier vaak neer om te sleutelen, bier te drinken en te barbecueën. Joost vertelt: “We zijn met een groepje van zes man en de meesten van ons rijden chopper. We hebben eens per jaar een eigen SG&DB ‘chopperfeest’ waar mensen uit heel Nederland, België en zelfs Duitsland komen. Ik vind de chopper community heel leuk en hecht. Iedereen kent elkaar en het wereldje is heel relaxed. We hebben net een trip van 1700 km achter de rug door de Eifel, de Vogezen en langs motorcamping High Chapparal in Luxemburg. Deze keer vrijwel zonder panne, maar dat was vorig jaar wel anders!”
VERTROUWEN
Joost reed hiervoor een Kawasaki chopper met plunjervering; een motor die wel wat aandacht kon gebruiken. “Wilde ik het goed doen, dan moest er serieus geld in worden gestopt. Maar dat vond ik de motor niet waard en bovendien stuurde hij gewoon niet lekker. Toen zag ik op Internet een Shovel chopper te koop. De bike was door de vorige eigenaar met luxe componenten gecustomized. Maar de stijl was behoorlijk gedateerd. Echt zo’n jaren ‘90 chopper met een bananentank en veel billet onderdelen. De motor stond al een tijdje stil. Tijdens de proefrit stotterde het blok als een gek en er spoot olie uit. Maar we hadden er toch wel vertrouwen in en de prijs was goed.” Het blok bouwde veel te veel oliedruk op. Dennis, de techneut van de club, kan met zijn ogen dicht sleutelen aan een Shovelblok, maar toen dit blok werd geopend, was het niet bepaald feest van herkenning! De Shovel bleek door een bedrijf te zijn opgebouwd met allerlei vreemde componenten. Het blok werd zo goed en kwaad als mogelijk was weer in elkaar gezet en nagekeken door Flathead Mick. Die heeft er voor gezorgd dat het blokje weer perfect liep, zonder olielekkage. Een supersmal Lowbrow tankje uit Amerika – eigenlijk bedoeld voor Dennis’ chopper – werd op Joost’ bike gemonteerd. Het zadel werd vervangen door een Le Pera exemplaar en bij de Roadside Repair Shop werd een Rabbit Ear stuurtje besteld. Joost’ gedateerde 90’s chopper werd zo door Niels en Dennis van de ‘Choppergarage’ in een mum van tijd verbouwd tot een gave oldskool fiets. Nét op tijd klaar voor een tripje richting La France!
FIJNE COMMUNITY
Wie heeft niet gehoord van Murphy’s Law? Joost en zijn maten hebben, tijdens een roadtrip een jaar eerder, aan den lijve ondervonden wat deze wet betekent. Bij vertrek naar de eerste stop bij High Chapparal bleek Joost’s motor niet bij te laden. Spanningsregelaar kapot! Nadat dit gefikst was reden de heren verder, tot Dennis’ tank begon te lekken. Drie kwartier later stonden ze weer stil… Joost’ ontsteking gaf er de brui aan! Joost werd afgesleept naar een camping bij de stad Luxemburg, terwijl Dennis ergens een nieuwe ontsteking wist te vinden. De volgende dag zou de tocht verder gaan richting de Vogezen. Dennis hoorde iets vreemds aan zijn motor en het bleek dat de bagageband een kabel van het achterlicht had kapot geslagen. Met als gevolg dat door kortsluiting o.a. de accu kapot was. “We waren dus gestrand in Metz na een tocht van maar liefst 60 kilometer. Dat was een leuke stad, dus een meevallertje”, wordt er gelachen. Dennis kon een vervangende auto mee krijgen zodat ze op tijd bij de 1000 Hills Run in Berlijn waren. Maar eh, wat bleek? De leenauto had een lekke band! “Dit was wel het dieptepunt”, verzucht Dennis. Via een kapotte uitlaat en een bobine die allebei onderweg werden gerepareerd, kwamen de heren aan bij de 1000 Hills Run, waar ze gigantisch feest hebben gevierd. Op de terugweg gaf Joost’s bobine de geest… “We reden met een ploegje chopperrijders die we op de Run hadden ontmoet en één daarvan had een reserve bobine bij zich. Deze hebben we ter plaatse samen op de chopper ge-Macgyverd en zo ik kon weer verder. Ze hielpen allemaal om de motor weer te starten. Dàt is voor mij chopperrijden in een notendop. Het is een fijne community en iedereen helpt elkaar.”
Dolbagg: de Sportster Bagger van Dolores
SEVENTIES RICHTING
Joost heeft zo nog een jaar rondgereden tot het tijd werd voor een volgende stap. De motor werd gedemonteerd en bij de Choppergarage werden mooie onderdelen zoals de sissybar gemaakt. De olietank werd optisch verlengd en de spatborden werden aangepast. Joost bedacht de vierkantige koplamp, waarvan het glas geel werd gemaakt. Hij vertelt: “Het is daardoor een Seventies richting in geslagen, maar dat was niet bewust. De chopper is organisch ontstaan.” Blok en bak werden naar Bart’s Bike Shop gebracht. Ondertussen mocht de verftovenaar Frank ‘Inca’ Stienen zich buigen over het frame en het plaatwerk. Joost: “Ik wilde het qua kleuren simpel houden. Geïnspireerd door oude Amerikaanse trucks wilde ik er strepen op zonder schaduwen en tierlantijnen. Gewoon eh… gewoon!” De SG&DB is een prachtige crew en ze zitten alweer te dromen van de volgende roadtrip die zeker langer zal zijn dan de vorige. De heren hebben inmiddels allerlei trucs bedacht om dit thuis bij hun vrouwen te verkopen. Hoe? Dat schrijven we niet in Bigtwin, want de dames lezen mee…
Tekst & fotografie: Floris Velthuis
SPECIFICATIES SHOVEL CHOPPER
Specificatie | Detail |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Joost Bonten |
Bouwer | Niels en Dennis van de Choppergarage |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 1979 |
Merk | Harley-Davidson |
Type | Shovelhead |
Cilinderinhoud | 1200 cc |
Ontsteking | Dynatech |
Carburateur | CV |
Luchtfilter | TC Bros. |
Uitlaat | Custom made RVS |
Versnellingsbak | Ratchet top 4 speed |
Primaire aandrijving | BDL beltdrive |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Santee |
Voorvork | H-D, geshaved en gepolijst |
Balhoofdplaten | Custom made |
Voorwiel | 21″ |
Voorband | Avon Speedmaster MKII |
Voorrem | Harrison Engineering ‘Billet’ |
Achterwiel | 16″ |
Achterband | Continental K112 |
Achterrem | GMA |
DIVERSEN | |
Stuur | Roadside Repair Rabbit Ear |
Snelheidsmeter | Moto Gadget |
Hendels/hand controls | K-Tech |
Handvatten | Onbekend |
Koplamp | Bates |
Olietank | Onbekend en aangepast |
Foot controls | Onbekend |
Benzinetank | Lowbrow Narrow Sporty Frisco |
Zadel | Le Pera Signature II |
Achterspatbord | Onbekend en aangepast |
Voorspatbord | FX spatbord, aangepast |
Achterlicht | Prism Supply the Box |
SPUITWERK | |
Kleur | Bonten Special |
Spuiter | Frank ‘Inca’ Stienen |
DANK AAN | |
Monique, Ties en Crit Niels, Dennis en de rest van de SG&DB crew, Peet Wolters, Johan Donkers, de Choppercoach.nl, Frank Stienen |