donderdag 21 november 2024

Aankoopdossier: Suzuki GSR750 (vanaf 2011)

In het vorige decennium werden sportieve naked bikes plotseling populair. De meest gewilde motor in de middenklasse: de Suzuki GSR750. Is-ie ook tweedehands nog een bochtenmonster?

Veel trends sluipen door de achterdeur naar binnen. Dat gebeurde ongeveer tien jaar geleden bijvoorbeeld met sportieve naked bikes in de middenklasse. Bij alle grote fabrikanten waren naked bikes ineens veel meer dan gewoon allrounders zonder kuip. De naked bikes wilden ineens niet meer de brave Hendrik uithangen. Ze trainden dus hun spieren, smeerden oorlogskleuren op en werkten aan hun sportieve fitness. Er zijn voorbeelden te over. Zoals de Ducati Monster, de Kawasaki Z800, de Yamaha FZ8 en natuurlijk de GSR750, waarmee Suzuki in 2011 een flinke klap uitdeelde.

Die GSR kwam als geroepen, zowel voor fans als voor dealers van dit merk. Want tussen de reis-enduro’s, de racers, de brave cruisers en de iets te eerlijke bandieten ontbrak het Suzuki echt aan een sportief, gespierd bochtenmonster. En dus ontwikkelde deze, in fraaie Streetfighter-stijl uitgedoste naked bike zich in zijn zesjarige bestaan tot een werkelijke verkooptopper in het Suzuki-gamma. Totdat ze in 2017 werd afgelost door de nog scherper gestelde GSX-S750.

Sportieve DNA

De viercilinder van de GSR, die is afgeleid van de korte-slag-motor uit de GSX-R750 K5, heeft ook bij lage toeren behoorlijk veel trekkracht paraat.

Suzuki GSR750

Hij loopt zeer geciviliseerd en reageert soepel en betrouwbaar op het gas. De krachtbron is ten opzichte van de GSX-R met maar liefst 42 pk afgeknepen naar 106 pk. Toch draait het blok nog altijd graag hoge toerentallen. Het sportieve DNA komt pas echt aan het licht in het tweede deel van het toerenbereik, als de viercilinder vanaf 6.000 tpm met een toenemende urgentie naar de rode streep van de toerenteller galoppeert. Geheel in lijn met het temperament van de krachtbron biedt deze Suzuki ook nog een zeer wendbaar rijwielgedeelte, dat zich moeiteloos plat in de bocht laat leggen. Daarmee laat hij zich met grote precisie door de krapste bochtenseries jagen.

De vering is behoorlijk stug, afstelmogelijkheden zijn er niet, alleen de veervoorspanning is zowel voor als achter te verstellen. Daarom zal de ervaren GSR-rijder op ruw asfalt en andere oneffenheden graag wat marge houden. Sportieve rijders zullen ook niet onder de indruk zijn van de wat tamme remmen; de voorremklauwen vragen nogal wat handkracht. Voor gelegenheidsrijders en opstappers is het feit dat de remmen niet al te agressief aangrijpen echter eerder een pluspunt. Vanaf bouwjaar 2012 grijpt het tot de standaarduitrusting behorende ABS in als je teveel van de remmen vraagt.

Aankoopdossier: Honda CBR1000RR Fireblade

Controlepunten

Omdat er nauwelijks verschil zit tussen de verschillende jaargangen, speelt het bouwjaar bij het zoeken naar een occasion een kleine rol. De K5-viercilinder is een uitgewerkte, betrouwbare motor, die niet bekend staat om zijn mankementen. Daarom was het nogal verrassend dat er voor de jaargangen 2012 tot en met 2014 een terugroepactie kwam, vanwege problemen met de nokvolgers. Een vervelend probleem met een klein onderdeeltje van de klepbediening, dat niet alleen de GSR, maar diverse motoren uit het Suzuki-gamma betrof, waaronder de V-Strom en de Bandit 1250.

Zoals gewoonlijk te controleren: het bodywork, de kunststofdelen en uitstekende delen, zoals het stuur, de voetsteunen en de schakelstangen controleren op schade door bodemcontact. Datzelfde geldt voor de reusachtige kachelpijp of zijn – hopelijk legale – opvolger uit de accessoiresmarkt. De motor, de voorvork, het koelsysteem controleren op incontinentie, de remschijven controleren op iets te enthousiaste slijtage. Bekijk ook de laatste berekeningen van het onderhoud: als de 24.000km-beurt met controle van de klepspeling binnenkort op het programma staat, kun je een sportieve rekening verwachten.

Suzuki GSR750

Pluspunten Suzuki GSR750

  • Levendige motor
  • Sportief rijwielgedeelte
  • Zeer wendbaar
  • Tamme remmen

Minpunten Suzuki GSR750

  • Vage achtervering

Tip van de Motor.NL Occasion-expert

Een vier, vijf jaar oude motor tien procent onder de verkoopprijs te koop aanbieden? Er zijn nogal wat privé-aanbieders die de hoofdprijs vragen. Dat mag, maar is niet echt slim omdat ledverlichting en een duozadelcover niet echt bijzondere extra’s zijn. Geïnteresseerden moeten zich door deze hoge prijzen niet af laten schrikken. Het toverwoord hierbij is ‘onderhandelingsruimte’.

Alternatieve motoren

Honda Hornet 600

De Hornet vloog tot 2014 en steekt met een gunstige prijs. Hij heeft bijna evenveel puf als de dikkere viercilinders, doordat hij meer toeren draait. Vederlichte stuureigenschappen.

+ Hoogtoerige motor
+ Lekker felle remmen
+ Lichtvoetige stuureigenschappen
– Deels zonder ABS

Prijzen

Een goed gesorteerd, maar mager aanbod. De oudste PC41 (vanaf 2007) vanaf € 2.600,- (30.000-40.000 km). Bovengrens op € 5.700,- voor bouwjaren 2011-2013 met 4.000-10.000 kilometer.

Kawasaki Z800

Het bulligste type uit dit kwartet. Scherp Manga-design, dat op streetfighters is geënt. Sterk motorblok, ook van onderuit. Tikje zwaar, maar enorm wendbaar.

+ Motor met veel power
+ Sportief rijwielgedeelte
+ Zeer wendbaar
– Gewicht en verbruik

Prijzen

Ruime keuze, meestal van een particulier. Begint bij € 5.000,- (bouwjaar 2013/2014,10.000-25.000 km). 2017-modellen in nieuwstaat voor circa € 8.000,-. Performance-modellen: zeldzaam, nauwelijks onder € 7.000,-.

Triumph Street Triple 675

Britse bochtenkobold zonder spek op zijn botten. Zo wendbaar als een kapmes, korte gearing. De ‘R’-versie met betere (sport-)vering is nauwelijks duurder. ABS pas vanaf 2013.

+ Gretig motorblok
+ Lichtvoetige stuureigenschappen
+ Geïntegreerde zitpositie
– Matig rijwielgedeelte (basis)

Prijzen

Breed aanbod van alle bouwjaren. Eerste bouwjaren (2007-2009) vanaf € 2.800,-, de meeste met meer dan 30.000 kilometer. Tweede generatie (2013-2 1017) vanaf € 4.000,-. Haast nieuwe R-versie uit 2017 voor € 7.000,-.

Yamaha FZ8

Dynamische naked bike met levendige motor en comfortabel rijwielgedeelte. Wat veel kerngegevens betreft haast een GSR-kloon, maar minder sportief. Opgepast: de bouwjaren van 2011-2014 hadden geen ABS.

+ Hoogtoerige motor
+ Vederlichte stuureigenschappen
+ Lekker felle remmen
– Demping achter (tot 2012)

Prijzen

Degelijke keuze van alle bouwjaren, zestig procent van particulieren. De eerste bouwjaren vanaf € 4.000,-, kilometerstanden van 20.000-40.000 kilometer. Bouwjaren 2015/2016, nauwelijks kilometers: onder € 7.000,-.

Tweedehandsprijzen

Op het internet vind je een ruim aanbod van alle bouwjaren. De verhouding tussen particuliere advertenties en aanbod bij handelaren is ongeveer twee staat tot één. De prijsrange begint bij € 4.500,-, hiervoor vind je motoren uit 2011/2012 met ongeveer 30.000-45.000 kilometer op de teller. Aandachtspunt: de GSR-en uit 2011 hebben doorgaans nog geen ABS.

De bouwjaren 2013-2015, het leeuwendeel van het aanbod, kost tussen de € 5.500,- (minder dan 20.000 km) en ongeveer € 6.400,- met minder dan 10.000 kilometer op de teller.

Voor exemplaren van de beide laatste bouwjaren vraagt men tussen de € 5.200 (ongeveer 20.000 km) en € 6.500,-, vaak met minder dan 5.000 kilometer op de teller.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen