Mooie kleuren, een smakelijke vormgeving en een ontspannen-sportief karakter – daarmee was de Kawasaki ER-6f een aantrekkelijke aanwinst in de middenklasse. Zorgt deze Kawasaki ook als occasion voor aangenaam motorrijden?
Een pittige twin in plaats van een hoogtoerige viercilinder, verpakt in een verfrissend tijdloze vormgeving. Voldoende plaats voor twee personen, geschikt voor toergebruik en toch ook een sportief tintje. Mooi als een motor zo veelzijdig is. Met de ER-6f strooide Kawasaki wat krachtige verftinten op het palet van de middenklasse-allrounders, waar lang bijna alleen maar viercilinder-in-lijnmotoren als de CBF, Bandit, Fazer & Co de toon aangaven.
Deze slanke sporttoerder is niet alleen maar interessant voor beginners, en de Kawasaki ER-6f is er in drie modelgeneraties (van 2006 tot en met 2016). Behalve in groen is hij er ook in oranje, wit, blauw en two-tone-kleurstellingen; alle met een stalen buizenframe en de typische korte uitlaat onder de achtervork. De jongste en tevens bestverkochte generatie, die vanaf 2012, is technisch gezien en ook qua comfort de meest aantrekkelijke, verklappen we alvast.
Kawasaki ER-6f: Ninja-looks
De eerste generatie kwam in 2006 en daarbij was ABS optioneel (standaard vanaf 2007), terwijl het laadvermogen met 174 kilo aan de krappe kant was. De 72 pk leverende paralleltwin met klassieke Japanse 180°-krukas heeft een gretige gasrespons en een goed middengebied. De volgende generatie (vanaf 2009) doet dat dankzij een nieuwe motormapping nog wat beter. Ook qua rijwielgedeelte is type 2 verbeterd, vooral dankzij stevigere vering. Verder heeft het tweede type een wat dynamischer vormgeving, de zithoogte is kleiner en hij heeft nu alarmlichten en een lcd-dashboard.
Aankoopdossier: Kawasaki Z800 (vanaf 2012)
Voor type 3 (vanaf 2012) heeft Kawasaki de vormgeving nog eens wat scherper getekend; de Kawasaki ER-6f heeft nu Ninja-looks. Het laadvermogen is gegroeid naar 200 kilo en de veerwegen zijn iets langer. Bovendien werkte Kawasaki verder aan het koppelverloop van de blaffende paralleltwin, die nu krachtiger is in het middengebied.
Alle generaties hebben een wendbaar stuurkarakter, een laag gewicht (200-211 kilo) en zijn behoorlijk zuinig. Een duopassagier heeft een goede zitplaats, vooral op type 3 met het tweedelige zadel. De zitpositie van de rijder past prima tot zo’n 1.80 meter, voor een passagier wordt de kniehoek ook bij niet al te lange benen ietwat scherp.
Je kunt met deze slanke Kawasaki-twin ook met twee personen erop vlot rijden en toeren. Solo stuurt en loopt hij natuurlijk nog wel een stukje flitsender. De voorvork absorbeert hobbels goed en er zitten bijtgrage remklauwen in het voorwiel. De achterschokdemper verwerkt vanaf 2009 ook grotere hobbels goed, die van de eerste generatie voelde wat houteriger. Bij onderhoudswerkzaamheden wordt een middenbok node gemist; deze is ook niet achteraf te monteren.
Betrouwbaar blok
De tweecilinder van de Kawasaki ER-6f staat bekend als een betrouwbaar blok. Een onderhoudsboekje zonder gaten in de historie is een pluspunt, enerzijds vanwege terugroepacties, anderzijds als naslagwerk voor ververste vloeistoffen bij oudere, weinig gereden exemplaren. De eerste terugroepactie (2007, een verkeerd lopende voorremleiding c.q. een fout in het werkplaatshandboek) zou bij alle exemplaren allang afgehandeld moeten zijn. Bij twee latere terugroepacties moet je het afhankelijk van het bouwjaar controleren: in 2009/2010 moest de framebeschermer boven het rempedaal worden vervangen, bij 2012-exemplaren konden de scharnierpennen van de duovoetsteunen eruit vallen.
Bij een ‘f’ van de jongste serie zijn er soms slecht gespoten framebuizen en voetsteundragers te ontdekken, ook hebben lasnaden en de vulopening van de benzinetank de neiging om te roesten. Bij exemplaren die lang stil hebben gestaan, is het altijd verstandig om de leeftijd van de banden te controleren (het viercijferige nummer op de band, productieweek en -jaartal) en is er kans op verstoppingen in het brandstofsysteem. Verdere controles: krassen op de achtervork van paddockstands, beschadiging van de sensorkabel van het ABS, de kuip en de gebruikelijke valschadepunten.
Pluspunten Kawasaki ER-6F
• Levendig motorblok
• Wendbaar stuurkarakter
• Goede remmen
• Laag gewicht
Minpunten Kawasaki ER-6F
• Geen middenbok
• Kort onderhoudsinterval
Tweedehandsprijzen Kawasaki ER-6f
Het aanbod is gevarieerd en bestrijkt alle bouwjaren, waarbij de bouwjaren voor 2009 duidelijk vooral particulier worden aangeboden.
De eerste generatie (2006-2008) is er vanaf circa € 2.500,- (rond de 40.000 km, niet altijd met ABS). Er duiken ook af en toe exemplaren uit 2007/2008 op met minder dan 5.000 kilometer op de klok, prijzen vanaf € 3.200,-.
Voor de tweede generatie (2009-2011, vaak minder dan 15.000 km gelopen) moet je rekenen op circa € 2.900,- (40.000 km) tot € 5.000,- (2011, 16.000 km).
De meeste keus is er in type 3 (vanaf 2012) met prijzen lopend van € 3.300,- (50.000 km) tot € 5.900,- (en meer!) voor 2016-exemplaren met 3.000 tot 5.000 kilometer op de klok.
Tip van de Motor.NL occasion-expert
We vonden zowaar een exemplaar van de eerste eigenaar voor € 3.800,- met amper 5.000 kilometer op de klok. Dat was echter een 2008-model, waardoor je je moet afvragen of er schade door langdurige stilstand is en hoe oud de vloeistoffen zijn. Voor maar iets meer geld zijn er ook duidelijk jongere exemplaren van de tweede generatie. Bij de jongste Kawasaki ER-6f’s uit 2016 liggen de vraagprijzen deels overdreven hoog.
Kawasaki ER-6f alternatieven
BMW F800ST
De ronkende, koppelsterke paralleltwin is de kers op de taart van deze tot en met 2012 gemaakte sporttoerder. Wendbare stuureigenschappen, stevig aanpakkende remmen en sportieve vering.
+ Pittig motorblok
+ Strakke stuureigenschappen
+ Onderhoudsvriendelijke riemaandrijving
– Krappe kniehoek
Tweedehandsprijzen
Beperkt aanbod, overwegend particulier, eerste bouwjaren deels zonder ABS. Richtprijzen 2006-2009: € 2.900,- (hoge kilometerstand) tot € 5.700,- (10.000 km). 2010-2012: € 4.700,- tot € 6.500,- (7.000 km).
Honda CBR650F
Woon-werkverkeer, vakantiereizen, sportieve plezierritjes; hij kan het allemaal, deze praktische opvolger van de fameuze CBR600F. Tot en met 2016 nog met 87 pk. Vanaf 2017 led-verlichting. Standaard voorzien van ABS.
+ Makkelijk toeren draaiend motorblok
+ Ruime zit
+ Ergonomie geschikt voor dagelijks gebruik
– Behoudende remmen
Tweedehandsprijzen
Weinig aanbod, driekwart particulier. Eerste generatie (2014-2016) prijzen van € 5.200,- (circa 30.000 km) tot € 6.800,- (10.000 km). Bouwjaren 2017-2018: nog zeldzaam, € 6.900,- tot € 7.800,-.
Suzuki GSX650F
Praktische sporttoerder op basis van de Bandit 650. Biedt, ondanks de GSX-R-looks, een ontspannen ergonomie, veel ruimte en een groot laadvermogen. Vanaf 2009 met ABS.
+ Motorblok met goed middengebied
+ Stevige vering
+ Goede duozitplaats
– Hoog gewicht
Tweedehandsprijzen
Gering aanbod, grotendeels particulier. Prijzen bouwjaren 2008-2012 van € 2.400,- (50.000 km) tot € 5.400,- (onder 8.000 km). 2013-2016: circa € 3.200,- (veel kilometers) tot € 5.700,- (4.000 km).
Yamaha XJ6 Diversion
Schoolvoorbeeld van een sportieve toerfiets, licht, makkelijk in het gebruik, zuinig. Gretig toeren draaiend, trillingsarm motorblok. ABS aanvankelijk optioneel, vanaf 2015 standaard. De Diversion F heeft het altijd.
+ Gecultiveerd lopend blok
+ Gemakkelijk sturen
+ Degelijke remmen
– Het meenemen van bagage
Tweedehandsprijzen
Beperkte keuze, driekwart particulier. Eerste bouwjaren (2009-2012) € 3.600,- (rond 40.000 km) tot € 5.000,- (onder 10.000 km). 2013-2016: € 4.200,- tot € 6.200,-.