Op straat of op het circuit; op een Honda CBR1000RR Fireblade rijd je traditiegetrouw in de comfortzone. Is deze gentlemen-racer ook tweedehands een heer van stand?
Wie een supersportmotor ontwerpt, kan nooit tevreden zijn. Er is altijd ergens een motor die lichter of sterker is, of die meer ‘must haves’ aan boord heeft. Moet je dus meteen weer een nieuw model plannen, om opnieuw de alfa-man in de superbike-roedel te worden? Bij Honda denken ze daar anders over. Toch rustten de Fireblade-projectteams vanaf 1992 – toen nog met de 900cc-versie – nooit op hun lauweren. Ze lieten zich echter nooit verleiden tot een wapenwedloop met een stormvloed aan nieuwe modellen.
Het devies was om de continuïteit te bewaken. Dat gold ook vanaf 2004, met de CBR1000RR. Op zijn Honda’s betekent dat: de balans bewaken tussen vermogen, gewicht en handelbaarheid. Dat is ook het sterke punt van de tussen 2008 en 2019 gebouwde typen SC59 en NSC77, die we hier behandelen.
Eerste superbike met ABS
De SC59 van 2008 is in verhouding tot zijn voorgangers totaal vernieuwd. Vier jaar naar haar debuut is ze 9 kilo afgevallen en voorzien van een slipperclutch en monoblock remklauwen. De uitlaat verhuist naar de onderzijde, wat de wendbaarheid ten goede komt. In 2009 volgt dan een echte knaller: de Fireblade is de eerste superbike met ABS, voor slechts een meerprijs van € 1.000,-. Bij BMW, waar ze nog aan de S1000RR aan het sleutelen waren, zullen ze erg gemopperd hebben…
Wie een van de eerste SC59-modellen zoekt, kan het beste op zoek gaan naar een 2009-model met ABS, of beter nog naar een 2010-versie, waarbij Honda een kleine dip in de koppelkromme heeft vereffend.
In 2012 komt dan een optisch agressievere, op veel details verbeterde Blade. Daaronder vallen bijvoorbeeld het standaard ABS, dus soepelere gasaanname en de soepeler aansprekende vering. Gepassioneerde racers zijn ook in hun sas met het nieuwe dashboard, dat is voorzien van een laptimer. In 2014 krijgt de Fireblade verbeteringen aan de krachtbron en de software, waardoor het vermogen van 178 pk naar 181 pk stijgt. Tegelijkertijd wordt er een SP-topmodel geïntroduceerd. Deze is onder meer voorzien van volledig instelbare Öhlins-vering.
Endurancetest: 24 uur op de Voge 500R en CF Moto 650NK
Drie jaar later verschijnt de SC77 op het toneel. Deze versie is met 196 kg dramatisch veel lichter – door het ABS was de oorspronkelijke SC59 nogal aangekomen. Bovendien levert het blok nu 192 pk. Met diverse elektronische assistentiesystemen, waaronder bochten-ABS, is deze motor weer helemaal bij de tijd. Bij de SP zien we voor het eerst een semi-actieve vering. Als basis voor de racerij staat nu ook de SP-2 in de startblokken.
Waarop te letten bij aankoop Honda CBR1000RR Fireblade?
Alle Honda CBR1000RR Fireblades tot het jaar 2019 laten zich ook op volle vlucht gemoedelijk en relaxed rijden, zonder het mes tussen de tanden. De motoren zijn degelijk en mogen niet opvallen door een hoog olieverbruik. Controleer daarvoor de uitlaatpijp van de schokdemper. Pas ook op voor te veel onderhoud door thuissleutelaars (zonder vakkennis dus), want de complexe techniek is niet geschikt voor beunhazen. Het model 2008 viel op vanwege een terugroepactie: een klem op de waterpompaansluiting. De versie van 2014/2015 moest de pits in vanwege de bevestiging van de monoschokdemper. De SC77 van 2017 had problemen met de afdichting van de tankdop.
Controleer het motorblok, het koelsysteem en de voorvork op lekkages en check de werking van de koppeling en de versnellingsbak, alsmede de toestand van de remschijven en de lagers van het rijwielgedeelte. Bij een sportmotor is ook de uiterlijke toestand kritisch. Doe altijd navraag over valschades, kijk bij twijfel achter de kuipdelen, zodat de duurzaamheid bij een gestuikte stuuraanslag of een beschadigde ashouder niet direct ophoudt bij de eerste technische keuring.
Pluspunten Honda CBR1000RR Fireblade
- Soepel motorblok
- Gemakkelijke stuureigenschappen
- Goede ergonomie
- Bijna alle modellen met ABS
Minpunten Honda CBR1000RR Fireblade
- Dip in koppelkromme (2008/09)
Tip van de MotorNL occasion-expert
Bij veel occasions is de prijs op het eerste gezicht behoorlijk scherp. De beschamende reden staat vaak ver onderaan, als het al staat vermeld: ‘geen directe botsing’ of ‘de framebeschermers hebben alles opgevangen’. Wie geen sloopfestijn voor de opbouw van een andere Fireblade op de agenda heeft staan: liever niet! Dit apparaat heeft een glijpartij over het asfalt gemaakt: welke verborgen gebreken er nog onder het kuipwerk loeren, dat wil je helemaal niet weten.
Alternatieve motoren
BMW S1000RR
Hightech superbike met veel assistentiesystemen en een indrukwekkende vermogensafgifte. Elf jaar geleden het wheelie-kanon in de 1000cc-club. Sindsdien is-ie steeds met nieuwe elektronische gadgets uitgerust.
+ Bullig vermogen
+ Ultrastabiel rijwielgedeelte
+ Assistentiesystemen
– Alle modellen met ABS
Prijzen
Riante keuze, ook bij particulieren. Eerste modellen vanaf ongeveer € 6.500,- (meer dan 30.000 km), type 2 (vanaf 2012) ongeveer € 7.000,- – € 14.500,-, type 3 (vanaf 2015) € 10.800,-, laatste modeljaar € 13.300,-.
Kawasaki ZX-10R
Sinds 2004 is dit model elke keer opnieuw aangescherpt. Deze superbike slechtte in 2011 als eerste de 200pk-barrière. Een sport-ABS was eerst optioneel, vanaf 2015 behoorde dit tot de standaarduitrusting.
+ Beresterke motor
+ Assistentiesystemen
+ Vlotte wendbaarheid
– Verbruik/dagelijks gebruik
Prijzen
Solide keuze, zeer veel exemplaren bij particulieren. Eerste jaargangen (grote aantallen) vanaf € 3.000,- (hoge kilometerstanden). Met optioneel ABS (vanaf 2011) vanaf € 7.500,- (rond 25.000 km). Bouwjaren 2016/2017 (zeldzaam) vanaf € 9.700,-, laatste modeljaar vanaf € 11.000,-.
Suzuki GSX-R1000
Verkrijgbaar vanaf 2001, daarmee is de GSX-R1000 de senior in de sportclub. Zeven generaties, met steeds een stap vooruit op het gebied van motortechniek en rijwielgedeelte.
+ Potent motorblok
+ Uiterst stabiel rijwielgedeelte
+ Goede ergonomie
– Tot 2014 nauwelijks elektronica
Prijzen
De meerderheid van het aanbod staat bij particulieren. Zestig procent daarvan bestaat uit vroege jaargangen (2000-2008) € 1.500,- – € 7.000,-. K9 vanaf € 6.000,-, L5/6 (ABS, zeldzaam) vanaf € 8.000,-. Bouwjaar 2017-2019 vanaf € 11.000,-, R-R vanaf € 12.500,-.
Yamaha YZF-R1
Wie bij het tandenpoetsen al kneesliders draagt, maakt met de R1 een goede keuze. En dat al 23 jaar lang. Pijlsnelle lichtgewicht-racer, vanaf 2009 met de grandioze CP4-motor.
+ Explosief vermogen
+ Zeer lichtvoetig rijwielgedeelte
+ Remmen van topniveau
– ABS pas in 2015
Prijzen
Breed aanbod, vooral uit de sterke verkoopjaren 1998-2009. RN19, bouwjaar 2007/08: vanaf € 4.200,-. RN22 (CP4), bouwjaar 2009: vanaf € 5.500,- (veel km). Met ABS (vanaf 2015) € 12 000,- tot € 17.000,-.
Tweedehands prijzen
Op de tweedehandsmarkt is de SC59 goed vertegenwoordigd, vooral van de verkoopjaren 2008-2011 (iets meer bij handelaren dan bij particulieren). Je vindt ook veel van het SC77-model (2017-2019), die voor twee derde bij handelaren staan.
De SC59-generatie (tot 2011) vind je voor prijzen van € 4.800,- (30.000-50.000 km) tot ongeveer € 9.000,- (rond de 10.000 km). Een aantal van deze Blades hebben nog geen ABS. Type 2, met ABS, vanaf 2012, kost je vanaf € 7.200,- (rond 30.000 km), de sinds 2014 gemaakte SP vind je nauwelijks onder de € 11.500,-. De prijsrange voor de SC77: van € 11.500,- (2017, rond 10.000 km) tot € 18.500,- voor de SP/SP-2 uit 2018/2019. SC77-‘koopje’ met registratie van 2020: basisversie vanaf € 14.000,-, SP vanaf € 16.400,-.