Met de MT-09 zet Yamaha sinds 2014 een lang vergeten traditie voort: een inline driecilinder, verpakt in een roadster. Is de Triple ook de moeite waard als tweedehands?
Bij Yamaha heeft de inline driecilinder een traditie die velen van ons al lang zijn vergeten: eind jaren zeventig en begin jaren tachtig had het merk met de drie stemvorken al motorfietsen met driecilindermotoren in het assortiment, zoals de XS740 en later de XS850. Dat waren zware machines met cardanaandrijving en net zo naakt als destijds gebruikelijk was voor motorfietsen. Met de MT-09 haalt Yamaha in de winter van 2013 het concept van de driecilinder weer naar boven, maar deze keer wordt het compacte motorblok geplaatst in een lichtgewicht aluminium chassis dat de klassiek naakte, maar futuristisch gestileerde Yamaha een zeer handelbaar rijgedrag geeft, mede dankzij het brede stuur.
Aankoopadvies Honda NC750X: snelle hinde
Na diverse kleine aanpassingen aan het oorspronkelijke model uit 2013 – nieuwe motormapping voor betere gasrespons bij lage toerentallen, nieuwe distributiekettingspanner voor rustiger motorgeluid – komt er in 2017 een grotere update. Yamaha heeft voor 2017 een nog dynamischer uiterlijk bedacht. Het meest opvallende kenmerk is het nieuwe ‘gezicht’ van de MT-09 met de dubbele LED-koplamp. Daarnaast is de achterkant drie centimeter ingekort. Er zijn ook nieuwe achterlichten en een achterspatbord gemonteerd aan de swingarm, evenals een gewijzigd zadel. Maar technisch gebeurde er ook iets: een slipperkoppeling en een quickshifter (QSS), waardoor er zonder koppeling kan worden opgeschakeld. Ook werd de voorvork en de uitlaat gewijzigd, de knipperlichten verplaatst naar naast het rooster en het dashboard dichter bij de koplamp.
Acht jaar na de introductie van de eerste MT-09 ging in 2021 de derde generatie van start. De Triple krijgt een krachtigere motor, een nieuw frame, een nieuwe ophanging, nieuwe elektronica en een nieuw, nog agressiever uiterlijk. Tegelijkertijd wordt er gewicht bespaard. De belangrijkste reden voor de ontwikkeling van de nieuwe motor zijn aangescherpte emissienormen door de introductie van Euro 5.
Voor 2024 wordt de MT-09 opnieuw rigoreus aangepakt. Met een opgefrist uiterlijk, een 5-inch TFT-kleurendisplay met smartphone-connectiviteit en navigatie via de MyRide Link app. Daarnaast krijgt de MT-09 cruisecontrol, soft-click richtingaanwijzers en een derde generatie quickshifter. Maar ook intelligente technologie zoals Yamaha Ride Control, waarmee je de vermogenskarakteristieken kunt aanpassen aan verschillende omstandigheden, en een zesassige IMU.
Test 2024 Yamaha MT-09: Weer een verslaving!
De Yamaha MT-09 komt vrij vaak voor op de tweedehandsmarkt, dit geldt voor alle bouwjaren. De prijzen liggen over het algemeen op een behoorlijk niveau – onder de 6.000 euro is in principe niets te vinden. Veel aangeboden exemplaren van oudere bouwjaren hebben al meer dan 30.000 kilometer gereden. Hierbij moet worden bedacht dat bij 40.000 kilometer de eerste grote klepservice nodig is, de kosten voor deze inspectie zullen meestal boven de 600 euro uitkomen.
Verder zijn er bij het bekijken van een MT-09, afgezien van gebruikelijke zaken zoals de staat van banden, ketting en tandwielen, sporen van valpartijen aan uiteinden van het stuur, voetsteunen en hendels, geen speciale aandachtspunten. Sommige exemplaren maken lawaai in de zesde versnelling, maar technisch gezien lijkt dit geen probleem te zijn. Als de gasrespons vooral bij een koude motor slecht is, moet worden gecontroleerd of de nieuwste injectiemapping is geïnstalleerd.
Conclusie aankoopadvies Yamaha MT-09
Bij het bekijken van het aanbod zijn er een paar bijzondere aspecten. Zelfs oudere modellen hebben vaak nog stevige prijzen, een echt koopje op de tweedehandsmarkt is de MT-09 niet. Maar het is wel een verdomd goede motorfiets van hoge kwaliteit.
Tekst en foto’s: MotorradNews
Pluspunten Yamaha MT-09
• Krachtige motor
• Scherp stuurgedrag
• Goede remmen
• Comfortabele zithouding
Minpunten Yamaha MT-09
• Hoge occasionprijzen
• Lekkende stiksels op het zadel
Modelgeschiedenis |
2013: Introductie Yamaha MT-09. Prijs 2014 €9.499 (Street Rally €9.999) |
2017: Aanpassing motormanagement (mapping) Aanti-hop-koppeling schakelassistent Straffere verings Volledig verstelbare voorvork Kortere achterkant (29 mm) 5 mm hoger zadel, smaller van voren, vlakkere en langere zitplaats voor duo Kleinere koplamp op basis van LED-technologie Kentekenplaatbeugel Nieuw ontworpen panelen Herpositionering van het dashboard voor betere leesbaarheid Knipperlichten zijn lager geplaatst Prijs v.a. €10.699 |
2021: Euro5-blok met meer cilinderinhoud Nieuw frame Nieuwe, lichtere wielen Nieuw Bosch ABS-systeem Prijs: v.a. €10.999 (MT-09 SP €12.699) |
TECHNIEK Yamaha MT-09 | |
---|---|
Motor, Aandrijving | |
Type | driecilinder-in-lijn, vloeistofgekoeld, zes versnellingen, kettingaandrijving |
Cilinderinhoud/Compressieverhouding | 847 cc/11,5:1 |
Vermogen | 115 pk (84,5 kW) @ 8.500 tpm |
Maximaal koppel | 87,5 Nm @ 8.500 tpm |
Boring x slag | 78,0 x 59,1 mm |
Kleppen per cilinder | 78,0 x 59,1 mm |
Ophanging, Frame, Remmen | |
Frame | Aluminium brugframe |
Voorvering | USD-vork met een veerweg van 137 mm |
Achtervering | Aluminium achterbrug, centraal geplaatste schokdemper met een veerweg van 130 mm |
Instellingsmogelijkheden ophanging | Vork: Veervoorspanning, uitgaande demping. Schokdemper: Veervoorspanning, uitgaande demping. |
Voor-/achterbandenmaten | 120/70 ZR17 / 180/55 ZR17 |
Voorremmen | Dubbele schijf van 298 mm met vierzuiger-vaste remklauwen |
Achterremmen | Schijf van 245 mm met zwevende remklauw met één zuiger |
Meetwaarden | |
Maximaal laadvermogen | 174 kg |
Testverbruik | 5,1 l/100 km |
Actieradius tanken-werkelijkheid | 250 km |
Draaicirkel | 6,10 m |
Topsnelheid | Meer dan 210 km/uur |
Versnelling: | |
0-100 km/u | 3,6 sec |
0-140 km/u | 5,8 sec |
400 meter met stilstaande start | 11,3 sec |
Doortrekken in de zesde versnelling | |
60-100 km/u | 3,6 sec |
100-140 km/u | 4,1 sec |
Toerental laatste versnelling bij 130 km/u | 5.600 tpm |
ABS-remmen vanaf 100 km/u (droog wegdek) | Beste resultaat: 42,0 m |
ALGEMEEN | |
Tankinhoud | 14,0 l |
Rijklaar gewicht volgetankt | 191 kg |
Zithoogte | 815 mm |
Naloop | 103 mm |
Balhoofdhoek | 25º |
Wielbasis | 1.430 mm |