donderdag 21 november 2024

Aankoopadvies Suzuki V-Strom 1000/1050: marathon-twin

Sinds begin 2020 is de V-Strom 1050 op de markt als opvolger van de 1000-varianten. De stevige tweecilinder is gekleed in het klassieke design van de legendarische DR Big uit de jaren tachtig, wat het model ook aantrekkelijk maakt op de tweedehandsmarkt.

Teks en foto’s: MotorradNews

Als Suzuki het vorige model van de hier gepresenteerde V-Strom 1050 in 2002 op de markt brengt, lijkt het tussen zijn concurrenten modern en kan het ook technisch overtuigen, wat zich in de eerste jaren vertaalt in degelijke verkoopcijfers. Maar na slechts enkele jaren is het al voorbij, de grote adventure zinkt weg in onbeduidendheid te midden van de versterkte concurrentie. Pas in 2014 volgt de volgende poging om de nu V-Strom 1000 genoemde motorfiets nieuw leven in te blazen.

Aankoopadvies BMW F 900 XR: één voor allen

In 2020 volgt de volgende update, die nu de V-Strom 1050 wordt genoemd. Visueel komt hij veel dichter in de buurt van de legendarische ééncilinder DR Big uit eind jaren tachtig.

De V-Strom 1050 komt eerst in twee versies, waarbij de XT-versie aanzienlijk beter is uitgerust. Het verschilt van de 1.800 euro goedkopere basisversie door het bochten-ABS, fraaie spaakwielen, hill start assist, in hoogte verstelbaar zadel, handbeschermers, skid plate en een in hoogte verstelbaar windscherm. Gezien dit is de meerprijs voor de duurdere XT-versie zeker de moeite waard, wat ook geldt bij het zoeken naar een gebruikte V-Strom.

Elektronische snufjes

De bijna 250 kilo volgetankte Suzuki is ondanks zijn beperkte veerweg voor- en achteraan niet echt geschikt voor ruw terrein. Zijn biotoop ligt duidelijk op een verharde ondergrond, waarbij hij dankzij zijn smalle banden ondanks zijn gewicht uitblinkt in wendbaarheid. Het goed gevoerde zadel biedt de bestuurder een redelijk comfortabele zit, en zelfs bij hoge snelheden is de windbescherming goed. Ook een passagier voelt zich goed op de lange zitting.

Je wordt niet overladen met te veel elektronische snufjes bij de grote V-Strom. Een meertraps tractiecontrole, een tweestaps instelbaar ABS en twee stopcontacten – dat is het zo’n beetje.

Suzuki biedt als origineel accessoires veel zinvolle hulpmiddelen aan, die deels ook zijn geïnstalleerd op de aangeboden gebruikte = motoren. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld de bijna 40 liter aluminium koffers die nieuw ongeveer 700 euro hebben gekost. Als er een – absoluut aanbevolen – handvatverwarming is ingebouwd, kostte dat destijds ook ongeveer 400 euro.

Velen van de aangeboden gebruikte exemplaren vallen nog steeds binnen de garantieperiode, wat ze tot een bijzonder aantrekkelijk aanbod maakt, waarbij de tweedehandsprijzen over het algemeen nog steeds in het vijfcijferige bereik liggen. Een koopje kun je hier waarschijnlijk niet vinden, maar je krijgt wel een zeer goede reismotor ervoor terug.

Conclusie

De V-Strom 1000/1050 is zelfs in de DE-variant geen echte enduro. Maar voor langeafstandsliefhebbers blijft de Suzuki een geweldige en uiterst betrouwbare motorfiets, wat ook blijkt uit de soms indrukwekkende kilometerstanden van de aangeboden tweedehands exemplaren. Specifieke zwakke punten zijn er niet, de grote V-Strom loopt en blijft lopen.

Pluspunten Suzuki V-Strom 1000/1050

  • Krachtige, karaktervolle motor
  • Uitstekende windbescherming
  • Voortreffelijke rechtuitstabiliteit

Minpunten Suzuki V-Strom 1000/1050

  • Bochten-ABS alleen beschikbaar bij de XT-variant
  • Relatief hoog gewicht
  • Beperkte offroad-capaciteiten
Modelgeschiedenis
2002Introductie van de DL 1000 V-Strom.
2003Aanpassing van de koppeling en het zadel. Voorvork instelbaar in veervoorspanning.
2004Wijziging van de modelnaam naar V-Strom 1000. Cockpit van de V-Strom 650 met digitaal display. Drievoudig verstelbaar windscherm, nieuwe handbeschermers, spiegels en knipperlichten. Licht gewijzigde transmissie en schakelmechanisme.
2005Nieuwe rechter schakelaarunit, dagrijlicht.
2006Wijzigingen aan krukasbehuizing en oliesproeiers.
2007Laatste modeljaar, witte knipperlichtglazen.
2014Nieuw model V-Strom 1000, belangrijkste wijzigingen: 1037 cc in plaats van 996 cc, 100 pk, lichter aluminium frame, upside-down voorvork, radiale remklauw, ABS, tractiecontrole, tankinhoud 20 in plaats van 22 liter. Nieuwe cockpit, kuipdelen, koplamp.
2020Volledig herzien, Euro5, nieuwe elektronica. Twee versies, XT-versie met meerdere, verbeterde functies.
2021Voor het modeljaar 2021 blijft de 1050 technisch ongewijzigd, maar heeft nieuwe kleuren.
2023Voor het modeljaar 2023 zijn er twee V-Strom-modellen: de bekende V-Strom 1050 en de nieuwe V-Strom 1050 DE. De DE-versie heeft een 21-inch voorwiel en een volledig herzien onderstel. De XT-variant wordt niet langer aangeboden.
Registraties
JaarAantal
2007110
200872
200960
2014211
2015176
2016149
2017149
2018144
2019164
2020198
2021208
2022146
2023 (t/m augustus)132
Totaal1.919

Occasionprijzen

Het aanbod van gebruikte Suzuki DL 1000 of V-Strom 1050 is ruim. De prijzen voor modellen van de eerste generatie vanaf het bouwjaar 2002 beginnen net boven de 2.500 euro en lopen op voor de laatste bouwjaren van die serie tot bijna 6.500 euro. Vooral de aanbiedingen van de eerste bouwjaren hebben vaak kilometerstanden boven de 50.000 kilometer, met uitschieters tot rond de 100.000 kilometer.

Voor wie een gebruikte van de nieuwere generatie vanaf het bouwjaar 2014 wil, moet minstens 8.000 euro neertellen. Ook hier kunnen de kilometerstanden hoog zijn.

Alternatieven

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

1 Reactie

  1. Jullie vergeten nog de facelift omstreeks 2017. 5as ABS nieuw zadel en bodywork… ik hoop dat het samenvatting is van een langer artikel…

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen