Sinds begin 2020 is de V-Strom 1050 op de markt als opvolger van de 1000-varianten. De stevige tweecilinder is gekleed in het klassieke design van de legendarische DR Big uit de jaren tachtig, wat het model ook aantrekkelijk maakt op de tweedehandsmarkt.
Teks en foto’s: MotorradNews
Als Suzuki het vorige model van de hier gepresenteerde V-Strom 1050 in 2002 op de markt brengt, lijkt het tussen zijn concurrenten modern en kan het ook technisch overtuigen, wat zich in de eerste jaren vertaalt in degelijke verkoopcijfers. Maar na slechts enkele jaren is het al voorbij, de grote adventure zinkt weg in onbeduidendheid te midden van de versterkte concurrentie. Pas in 2014 volgt de volgende poging om de nu V-Strom 1000 genoemde motorfiets nieuw leven in te blazen.
Aankoopadvies BMW F 900 XR: één voor allen
In 2020 volgt de volgende update, die nu de V-Strom 1050 wordt genoemd. Visueel komt hij veel dichter in de buurt van de legendarische ééncilinder DR Big uit eind jaren tachtig.
De V-Strom 1050 komt eerst in twee versies, waarbij de XT-versie aanzienlijk beter is uitgerust. Het verschilt van de 1.800 euro goedkopere basisversie door het bochten-ABS, fraaie spaakwielen, hill start assist, in hoogte verstelbaar zadel, handbeschermers, skid plate en een in hoogte verstelbaar windscherm. Gezien dit is de meerprijs voor de duurdere XT-versie zeker de moeite waard, wat ook geldt bij het zoeken naar een gebruikte V-Strom.
Elektronische snufjes
De bijna 250 kilo volgetankte Suzuki is ondanks zijn beperkte veerweg voor- en achteraan niet echt geschikt voor ruw terrein. Zijn biotoop ligt duidelijk op een verharde ondergrond, waarbij hij dankzij zijn smalle banden ondanks zijn gewicht uitblinkt in wendbaarheid. Het goed gevoerde zadel biedt de bestuurder een redelijk comfortabele zit, en zelfs bij hoge snelheden is de windbescherming goed. Ook een passagier voelt zich goed op de lange zitting.
Je wordt niet overladen met te veel elektronische snufjes bij de grote V-Strom. Een meertraps tractiecontrole, een tweestaps instelbaar ABS en twee stopcontacten – dat is het zo’n beetje.
Suzuki biedt als origineel accessoires veel zinvolle hulpmiddelen aan, die deels ook zijn geïnstalleerd op de aangeboden gebruikte = motoren. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld de bijna 40 liter aluminium koffers die nieuw ongeveer 700 euro hebben gekost. Als er een – absoluut aanbevolen – handvatverwarming is ingebouwd, kostte dat destijds ook ongeveer 400 euro.
Velen van de aangeboden gebruikte exemplaren vallen nog steeds binnen de garantieperiode, wat ze tot een bijzonder aantrekkelijk aanbod maakt, waarbij de tweedehandsprijzen over het algemeen nog steeds in het vijfcijferige bereik liggen. Een koopje kun je hier waarschijnlijk niet vinden, maar je krijgt wel een zeer goede reismotor ervoor terug.
Conclusie
De V-Strom 1000/1050 is zelfs in de DE-variant geen echte enduro. Maar voor langeafstandsliefhebbers blijft de Suzuki een geweldige en uiterst betrouwbare motorfiets, wat ook blijkt uit de soms indrukwekkende kilometerstanden van de aangeboden tweedehands exemplaren. Specifieke zwakke punten zijn er niet, de grote V-Strom loopt en blijft lopen.
Pluspunten Suzuki V-Strom 1000/1050
- Krachtige, karaktervolle motor
- Uitstekende windbescherming
- Voortreffelijke rechtuitstabiliteit
Minpunten Suzuki V-Strom 1000/1050
- Bochten-ABS alleen beschikbaar bij de XT-variant
- Relatief hoog gewicht
- Beperkte offroad-capaciteiten
Modelgeschiedenis | |
2002 | Introductie van de DL 1000 V-Strom. |
2003 | Aanpassing van de koppeling en het zadel. Voorvork instelbaar in veervoorspanning. |
2004 | Wijziging van de modelnaam naar V-Strom 1000. Cockpit van de V-Strom 650 met digitaal display. Drievoudig verstelbaar windscherm, nieuwe handbeschermers, spiegels en knipperlichten. Licht gewijzigde transmissie en schakelmechanisme. |
2005 | Nieuwe rechter schakelaarunit, dagrijlicht. |
2006 | Wijzigingen aan krukasbehuizing en oliesproeiers. |
2007 | Laatste modeljaar, witte knipperlichtglazen. |
2014 | Nieuw model V-Strom 1000, belangrijkste wijzigingen: 1037 cc in plaats van 996 cc, 100 pk, lichter aluminium frame, upside-down voorvork, radiale remklauw, ABS, tractiecontrole, tankinhoud 20 in plaats van 22 liter. Nieuwe cockpit, kuipdelen, koplamp. |
2020 | Volledig herzien, Euro5, nieuwe elektronica. Twee versies, XT-versie met meerdere, verbeterde functies. |
2021 | Voor het modeljaar 2021 blijft de 1050 technisch ongewijzigd, maar heeft nieuwe kleuren. |
2023 | Voor het modeljaar 2023 zijn er twee V-Strom-modellen: de bekende V-Strom 1050 en de nieuwe V-Strom 1050 DE. De DE-versie heeft een 21-inch voorwiel en een volledig herzien onderstel. De XT-variant wordt niet langer aangeboden. |
Registraties | |
Jaar | Aantal |
2007 | 110 |
2008 | 72 |
2009 | 60 |
2014 | 211 |
2015 | 176 |
2016 | 149 |
2017 | 149 |
2018 | 144 |
2019 | 164 |
2020 | 198 |
2021 | 208 |
2022 | 146 |
2023 (t/m augustus) | 132 |
Totaal | 1.919 |
Occasionprijzen
Het aanbod van gebruikte Suzuki DL 1000 of V-Strom 1050 is ruim. De prijzen voor modellen van de eerste generatie vanaf het bouwjaar 2002 beginnen net boven de 2.500 euro en lopen op voor de laatste bouwjaren van die serie tot bijna 6.500 euro. Vooral de aanbiedingen van de eerste bouwjaren hebben vaak kilometerstanden boven de 50.000 kilometer, met uitschieters tot rond de 100.000 kilometer.
Voor wie een gebruikte van de nieuwere generatie vanaf het bouwjaar 2014 wil, moet minstens 8.000 euro neertellen. Ook hier kunnen de kilometerstanden hoog zijn.
Jullie vergeten nog de facelift omstreeks 2017. 5as ABS nieuw zadel en bodywork… ik hoop dat het samenvatting is van een langer artikel…