De Suzuki GSX-R1000 was altijd al een superbike die het zijn rijder ook op straat vrij gemakkelijk maakte. In dat opzicht is de voorlopig laatste versie van dit Japanse icoon geen uitzondering. De in 2017 verschenen L7 werd in 2019 nog eenmaal opgewaardeerd tot de L9, het model in dit artikel.
Tekst en foto’s: MotorradNews
De Suzuki GSX-R1000 is inmiddels niet meer leverbaar. Deze toch wel legendarische modelserie is met de hier getoonde 2019-versie voor het laatst nog een keer gemodificeerd en na 2021 met de overgang van Euro 4 naar Euro 5 in Europa uit het programma verdwenen. De verkoopaantallen in Europa waren te laag om het voor Suzuki nog lonend te maken om de machine aan te passen aan de strengere geluids- en uitlaatgas-eisen van de nieuwe Europese norm. En zo blijft voor GSX-R1000-fans alleen nog de tweedehandsmarkt over als ze het nieuwste model zoeken.
Sterk in middentoeren
Maar die markt is niet zo royaal gevuld. Suzuki heeft in de afgelopen drie modeljaren in Nederland in totaal slechts 45 exemplaren verkocht. Geen wonder dus dat ook het tweedehands-aanbod vrij beperkt is. Dit terwijl deze vooralsnog laatste GSX-R1000 een heel goede motor is.
Met de in 2017 verschenen, geheel nieuwe L7-generatie voorzag Suzuki de 1000 voor het eerst van een heel scala aan elektronische hulpsystemen, iets waar de concurrentie al jaren mee kon pronken. De bouwjaren vanaf 2017 hebben hellingshoekafhankelijk ABS, in tien niveaus instelbare tractiecontrole en (op de basisversie van de L7/L8 na) een quickshifter voor op- en terugschakelen. De concurrentie heeft in hun voordeel ook nog semi-actieve demping (wat op het circuit overigens niet persé beter is), datarecording en smartphoneconnectiviteit.
De GSX-R1000 van de laatste vijf bouwjaren was leverbaar in twee versies: met en zonder extra R achter de 1000. De verschillen: de R-versie heeft duurdere vering en LED-verlichting plus nog een handvol extra’s, zoals in de eerste twee jaar de quickshifter. Motorisch is er geen verschil tussen de twee versies. De viercilinder is opvallend sterk in het lage en middentoerengebied, mede dankzij twee regelbare verbindingspijpen tussen de uitlaatbochten en vooral de variabele timing van de inlaatnokkenas. Die wordt door een centrifugaalmechanisme bij toenemend toerental geleidelijk later gezet (niet vroeger, zoals veelal wordt gedacht!), wat het vermogen op hoge toerentallen ten goede komt. Maar de grootste winst zit in het sterke middentoerengebied, iets wat echt opvalt als je ermee rijdt. Het topvermogen zit in de buurt van de concurrentie, maar daarin blinkt de GSX-R1000 niet uit.
Terugroepacties
Voor de hier behandelde bouwjaren waren er in totaal drie terugroepacties; controleer of die doorgevoerd zijn. Eén van de terugroepacties betrof het vervangen van een sensor die bij defect raken het ABS kon laten uitvallen. De tweede terugroepactie betrof een afdichtring van de brandstofpomp en de derde een update van de motormapping. De oorspronkelijke mapping liet naar verluidt zulke grote krachten in de aandrijflijn ontstaan dat zelfs de ketting had kunnen breken.
Waar je natuurlijk ook op moet letten zijn de gebruikelijke slijtagedelen en crash-onderdelen; controleer vooral de stuuraanslagen. Vraag ook naar circuit- of zelfs racegebruik.
Met een GSX-R uit de laatste bouwjaren heb je in elk geval een motor die bij goed onderhoud (en netjes warmrijden natuurlijk) goed is voor tienduizenden probleemloze kilometers rijplezier en die qua prestaties en stuureigenschappen niks te wensen over laat.
Pluspunten Suzuki GSX-R1000
• motorblok met machtig middengebied
• geschikt voor lange afstanden
• goede remmen
• hellingshoekafhankelijk ABS
Minpunten Suzuki GSX-R1000
• hoge tweedehandsprijzen
• relatief wat hoger gewicht
Aankooptip
De GSX-R1000 is altijd zorgvuldig doorontwikkeld en is in zijn laatste twee incarnaties (de L7 en L9) misschien wel de meest uitgebalanceerde superbike van allemaal. Deze sportmotor was altijd al en is nog steeds echt geschikt voor lange afstanden. Controleer bij aanschaf van een gebruikt exemplaar of de modificaties van enkele terugroepacties zijn doorgevoerd.
Modelupdates
2017
Als compleet nieuw model verschenen.
2019
• quickshifter (met autoblipper) nu ook op de basisversie
• staalomvlochten remleidingen
• uitlaatdemper zwart in plaats van zilverkleurig
• R-versie met verstelbare swingarmlagering
• aangepaste prijzen: basisverse € 20.399,-, R-versie € 22.899,-.
Tweedehandsprijzen
Het aanbod is bij alle vijf de bouwjaren niet erg groot, er zijn er nou eenmaal niet zo heel veel van verkocht. De prijzen van het eerste bouwjaar van de tweede generatie (L9, 2019) beginnen ongeveer ij € 16.000,-, met kilometrages vanaf 10.000 kilometer, veelal particulier aanbod. Tweede jaar: vanaf € 17.000,-, kilometerstanden vaak nog onder de 10.000 km. Laatste bouwjaar: voornamelijk particulier, prijzen vergelijkbaar met het jaar ervoor, ook met vergelijkbare kilometrages.