Met een fruitige vormgeving windt de Ducati Scrambler Icon sinds 2015 veel fans om zijn vinger. Is de vrolijke retro-Ducati ook als occasion een interessante optie?
De Scrambler-serie is als een speelse lijn motoren voor stijlvol rijplezier neergezet. Tot nu toe hebben deze retromodellen 7.900 rijders weten te verleiden, tweede eigenaren niet meegerekend. Terwijl sommige modellen van de Scrambler-serie zijn gekomen en gegaan – waaronder de Urban Enduro, Café Racer, Flat Track Pro en de Classic – is de Icon als basismodel er vanaf het begin nog steeds bij. Waarschijnlijk omdat hij bij alle leeftijden populair is, van student tot grijsaard.
Aankoopadvies: Suzuki GSX-S1000
Dat ligt niet alleen aan de prijs. Wie zich tot deze Scrambler aangetrokken voelt, hecht ook niet veel waarde aan langeafstandscomfort, laadvermogen of koffers. Wat telt, is het verleidelijke neo-retro-design en dat fruitige ‘terug naar de natuur’-gevoel dat hij stilstaand al uitstraalt.
Er zijn natuurlijk ook wel puur praktische aankoopoverwegingen. De Icon is met zijn brede stuur zo handelbaar als een mountainbike en de 190 kilo lichte machine laat zich moeiteloos plat leggen. De grote, enkele remschijf in het voorwiel, bediend door een radiaal gemonteerde Brembo-klauw, doet zijn werk goed. Het ABS is sinds 2019 hellingshoekafhankelijk. Met zijn veerwegen van 150 millimeter voor en achter kan de slanke Scrambler zelfs redelijk uit de voeten op onverharde paden; dan moet je er wel de bijbehorende banden en een carterbeschermplaat op hebben zitten.
De luchtgekoelde desmo-V-twin uit de Monster 796 (voor de Scrambler lichtjes gemodificeerd) mobiliseert 73 pk. De tweeklepper draait graag toeren en reageert over de hele linie enthousiast op het gas. Zelfs de tankstops zijn plezierig, want de 803cc-twin komt zelfs bij vlot tempo zelden onder de 1 op 20.
In 2019 kreeg deze plezierfiets instelbare hendels, een dikker zadel en progressievere vering. De V-twin schakelt nog steeds wat hakerig en je komt bij haastig doorschakelen meer dan eens tussen de versnellingen in terecht. In 2020 komt de Icon Dark erbij, die volledig zwart is en goedkoper.
Er zijn eigenlijk weinig storende zaken aan de Scrambler Icon. Oké, voor lange rijders is de kniehoek wat aan de krappe kant, en voor het aflezen van het horlogevormige dashboard heb je haviksogen nodig. Het motorblok is noch wispelturig noch storingsgevoelig, maar heeft wel wat aandacht nodig: om de 12.000 kilometer een flinke beurt met controle en eventueel stellen van de vier desmodromisch bediende kleppen, en na uiterlijk vijf jaar het vervangen van de tandriemen.
Bij het bekijken van een gebruikte Scrambler moet je gegaan of er twee terugroepacties zijn afgehandeld: een borgmoer op de zijstandaard (2015/16) en het vervangen van de plunjer van de rempomp aan het stuur (2015-2018). Wat je ook altijd moet controleren: de carterhelften en de voorvork op olielekkage, de oliekoeler en de uitlaatbochten op beschadigingen door steenslag, de werking van de versnellingsbak en de staat van de remschijven. Komt de koppeling goed vrij? Is de achtervork bekrast door slordig gebruik van een paddockstand? Als hij lang heeft stilgestaan: zijn de banden nog bruikbaar? En als er een andere uitlaatdemper op zit: heeft de vervangingsdemper een goedkeuring (vooral belangrijk als je uitstapjes maakt naar bijvoorbeeld Duitsland of Oostenrijk)?
Pluspunten Ducati Scrambler Icon
• krachtig motorblok
• flitsend stuurkarakter
• bijtgrage remmen
• funfactor
Minpunten Ducati Scrambler Icon
• hakerige versnellingsbak
• arbeidsintensief onderhoud
Tweedehandsprijzen
Alle bouwjaren zijn maar beperkt vertegenwoordigd op de tweedehandsmarkt, met het zwaartepunt op de bouwjaren 2015/2016 (veelal particulier) en 2021/2022, vaak in de vorm van demo’s van dealers.
Bij de eerste generatie (2015-2018) lopen de prijzen van circa € 6.900 (ruim 20.000 km) tot circa € 8.400 (rond de 10.000 km). Kilometerstanden van meer dan 20.000 kilometer zie je bij dit model nog weinig, de meeste exemplaren zitten onder de 15.000 km. Voor de tweede generatie van 2019 wordt circa € 8.500 tot € 9.500 gevraagd. De Euro-5-exemplaren vanaf 2020 starten iets hoger, demo’s van dat jaar zijn eventueel vanaf zo’n € 9.500 te vinden.
Aankooptip
Vaak zit het in de details. Bijvoorbeeld als een Scrambler Icon wordt geadverteerd met de vage aanduiding ‘bij 12.000 km werkplaatscontrole gehad’ of ‘check met olieverversen’ of gewoon helemaal geen onderhoudsvermelding. Je hoeft niet zo heel achterdochtig aangelegd te zijn om dan aan te nemen dat het dure kleppenstellen van het desmosysteem nog gedaan moet worden. Correcte verkopers handelen dat VOOR de verkoop af, en waarderen hun advertentie daarmee op.
Alternatieven
Kawasaki W800
Koningsas, veel chroom, draadspaakwielen: een lust voor het oog. De langeslag-Kawa is gemaakt voor ontspannen boemelen op secundaire wegen. Van 2011 tot 2016 zonder ABS, de nieuwe versie vanaf 2019 (Euro 4/5) heeft het wel.
+ zuinig blok
+ gemakkelijk sturen
+ comfortabele vering
– matige remmen
Tweedehandsprijzen
Behoorlijk aanbod, zo’n 80 procent bij dealers (o.a. demo’s). modeljaren zonder ABS (2011-2016) € 6.800 (14.000 km) tot € 7.900 (6.000 km). 2019-2020: € 8.200 tot € 9.500.
Moto Guzzi V7
Nostalisch-rauwe charme, koppelsterke V-twin. De V7-serie met 744 cc (2008-2020) met modellen als de Stone, Special, Scrambler en Racer biedt voor elke retro-liefhebber wel iets passends.
+ emotioneel blok
+ gemakkelijk sturen
+ ontspannen zitpositie
– tot en met 2014 zonder ABS
Tweedehandsprijzen
Beperkt aanbod, ongeveer eenderde particulier. Vroege Classic/Stone vanaf € 6.000 tot € 6.500 (9.000 tot 15.000 km). Stone/Special/Racer met ABS (vanaf 2015) € 6.100 tot € 9.000.
Triumph Thruxton 900
Klassieke café-racer met gecultiveerd lopende twin. Tip: ga voor de injectie-modellen (2008-2016). Vering en remmen zijn niet echt gemaakt op hard gaan. De voorgangers (2004-2007) hadden carburateurs en 70 pk.
+ dynamisch blok
+ comfortabele zitplaatsen
+ authentieke vormgeving
– geen ABS
Tweedehandsprijzen
Krap aanbod, de helft bij dealers. Injectiemodellen circa € 7.200 (2013-exemplaar, 44.000 km) tot € 8.500 (2015, 10.000 km). Eerste generatie: vanaf € 4.900 (circa 28.000 km).
Yamaha XSR700
Cool neo-retro-model op basis van de MT-07. Flitst soepeltjes en gemakkelijk door stad en land, de Japanse tegenhanger van de Scramber Icon. Pittige en zuinige paralleltwin met V-twin-motorloop.
+ levendig motorblok
+ vlotte stuureigenschappen
+ laag gewicht
– duocomfort
Tweedehandsprijzen
Beperkte keuze, driekwart particulier. Prijzen beginnen bij ongeveer € 6.500 (2017-exemplaar, 25.000 km) tot € 8.500 (2021-model, demo). Xtribute (XT-looks) vanaf € 8.300.
Tekst en fotografie: MotorradNews