Hij kan alles, doet alles, is sterk in sprints, is zuinig, uitzonderlijk uitgebalanceerd en uitermate handelbaar – de kwaliteiten van de BMW F 900 XR maakten altijd indruk in onze tests.
Tekst en fotografie: MotorradNews
Bij de tandarts is boren een minder leuke activiteit, maar bij motorfietsen is dat heel anders: drie jaar geleden boorde BMW de bekende motor van de F 800 een paar millimeter op en voorzag hem van een set lichte, gesmede zuigers. Het resultaat is een krachtbron met een extreem pittig gedrag. Deze krachtbron drijft naast de naakte F 900 R ook de hier besproken F 900 XR aan. Deze F 900 XR verrijkt het BMW-gamma met een allround funbike in het middenklassesegment en overtuigde tijdens onze tests niet alleen door de vernieuwde motorblok, maar ook door zijn zeer uitgebalanceerde vering, een bijna perfecte zitpositie en vooral door zijn hoge betrouwbaarheid.
Kritiek
Tijdens de verschillende tests bleek het eigen navigatiesysteem van de BWM een grote ergernis. Zelfs software-updates konden de eigenaardigheden ervan niet verdrijven. Een ander punt van kritiek betrof de voorruit, die zelfs in de hoge stand weinig windbescherming biedt. Daarnaast kwelt ook de standaardzetel het zitvlees overmatig. Maar voor beide punten van kritiek zijn er fatsoenlijke alternatieven in de accessoire-handel, zoals het Wünderlich-zadel, dat echt wonderen verricht op lange afstanden. Het remsysteem scoorde wel hoge ogen: na een noodstop vanaf 100 km/u stond de F 900 XR al na iets meer dan 40 meter stil, een echte topwaarde voor dit motorfietsconcept met het relatief hoog zwaartepunt.
Aankoopadvies: Suzuki GSX-R1000 (R) L7/L9: superbike voor alledag
Arbeidsintensief
Op de tweedehandsmarkt is de F 900 XR, die al drie jaar te koop is, nog niet echt ruim beschikbaar, het aanbod is nog zeer overzichtelijk. Veel van de motoren vallen zelfs nog binnen de garantieperiode.
BMW heeft tot nu toe nog geen facelift doorgevoerd en is de drie jaar zonder enige terugroepactie doorgekomen. Het onderhoudsinterval is 10.000 km voor een normale beurt, de klepspeling staat elke 20.000 kilometer op het onderhoudsschema. Dit is relatief vaker dan bij de concurrerende modellen, het is ook behoorlijk arbeidsintensief en daardoor ook niet echt goedkoop. Of de klepspeling al bij de juiste kilometerstand is afgesteld, is dus van invloed op de aanschafprijs.
Sommige van de op dit moment verkrijgbare occasions hebben al veel kilometers achter de rug, wat gezien het inzetgebied van de machine wel normaal is. Maar er zijn ook behoorlijk wat gebruikte exemplaren te vinden met heel weinig kilometers op de teller – en dat kunnen dus echt koopjes zijn.
Aankooptip
Drie jaar na zijn debuut behoort de F 900 XR misschien niet tot de bestsellers in het BMW-gamma, maar hij biedt wel veel kwaliteit voor zijn geld. Een XR-occasion is doorgaans geen koopje, maar toch een echte aanrader vanwege zijn uitstekende reiseigenschappen, zijn wendbare rijwielgedeelte en zijn harmonieuze motorblok.
Modelupdates
De F 900 XR is al drie jaar op de markt en BMW heeft het model nog niet bijgewerkt.
Wel zijn er al updates geweest voor het optionele navigatiesysteem.
Pluspunten BMW F 900 XR
- harmonisch functionerende motor
- zeer comfortabele zitpositie
- zeer wendbaar rijwielgedeelte
Minpunten BMW F 900 XR
- veel turbulentiegeluid
- onbetrouwbare handzender contact
- slecht zadel af fabriek
Tweedehands prijzen
Het aanbod gebruikte F 900 XR’s is niet echt uitgebreid: op een website als www.motoroccasion.nl stonden eind maart 33 aanbiedingen. De motorfiets bevindt zich momenteel ook pas in zijn vierde verkoopseizoen. Prijsklasse vanaf bouwjaar 2020: van 11.959 tot 13.999 euro, kilometerstand van de duurste aanbieding: 3.885 kilometer. Maar de prijzen fluctueren nogal, sommige exemplaren hebben veel kilometers gemaakt, andere hebben verrassend weinig kilometers op de teller. Er zijn veel particuliere verkopers. Op veel van de aangeboden motorfietsen zit nog garantie. Hoewel ze allemaal ruim meer dan 10.000 euro kosten, kunnen de exemplaren met een zeer lage kilometerstand toch een heel aantrekkelijke aanbieding zijn.
Alternatieven
Duotest BMW F 900 XR vs. Honda NT1100 DCT: Tweestrijd der grootmachten