dinsdag 17 december 2024

Dit zijn de 7 niet te missen motorgadgets van 2025

Op de EICMA gaat veel aandacht uit naar nieuwe motorfietsen. Maar er was meer te zien. We gingen op zoek naar leuke gadgets en bijzondere items.

Uitschuifbare Shad koffers

Bij de aanschaf van zijkoffers hink je al gauw op twee gedachten: je wilt genoeg vakantiebagage kunnen meenemen en het is ook handig als je je helm in de koffer kunt stoppen. Aan de andere kant moeten de koffers de motor niet te breed maken, wanneer je door de files rijdt of wanneer je de motor in je overvolle schuur parkeert. Shad heeft de oplossing in de vorm van de uitschuifbare SH38X-koffers. Normaal zijn ze 27 cm breed, 50 cm lang en 39 cm hoog. Via een grendel kun je het buitendeel echter 70 mm uitschuiven, waardoor ze 40% meer inhoud hebben. Er past dan een integraalhelm in. Zo’n setje kost €595,02. Daar komt natuurlijk nog een kofferrek bij. Een uitschuifbare topkoffer is er ook. Meer info: www.shad.es.

Door een ingenieus schuifsysteem kun je de Shad-koffers vergroten en verkleinen.

Optimate USB-laders

Optimate lanceert een USB-lader, die in het accessoire-stopcontact past. Ze zijn dus bedoeld om een telefoon of navigatie mee op te laden via het boordsysteem van de motor. De Optimate USB O 114 kan bijvoorbeeld twee USB-kabels voorzien van 3300 mA stroom, via een weersbestendige aansluiting van de USB-kabel. De lader is voorzien van een ingebouwde bescherming, die de laadstroom afschakelt als het ladingsniveau van de motoraccu te ver daalt. Hij geeft met een LED aan dat de accu (nog) startklaar is. De Optimate O 114 is geschikt voor BMW en Triumph-modellen. Hij heeft een USB-C en een USB-A-aansluiting, de USB O 105 heeft tweemaal USB-A. De 105 kost 28,95, de 114 kost 36,95. Info: www.optimate1.com.

Asfalt uitgelegd: meerdere soorten met verschillende eigenschappen

Optimate 4 Quad Program

Nieuw bij Optimate is de Optimate 4 Quad Program. Zoals de naam al doet vermoeden heeft deze lader vier programma’s: een desulfatieprogramma om zeer ver ontladen startbatterijen te herstellen, alsmede een programma om batterijen eventueel vanuit lage spanning op te laden en vervolgens langdurig te onderhouden. Datzelfde biedt ze voor BMW’s met een CAN-bus-gestuurd stopcontact, zodat het totaal op vier programma’s komt. De 4 Quad Program is geschikt voor standaard- Gel- en AGM-loodbatterijen en voor 12,8V of 13,2V Lithium-ferrofosfaat batterijen. De lader is bovendien in staat om het batterijmanagement van de motor te resetten en doet uitspraak over de gezondheid van een startbatterij. De adviesprijs is €93,95. Info: www.optimate1.com.

D3O trillingsdempende zooltjes

Op langere ritten kun je last krijgen van tintelende tenen. Dat komt doordat de trillingen van het motorblok via de voetsteunen worden doorgegeven aan je voeten. D3O, het bedrijf dat bekend is geworden door comfortabele protectoren, die flexibel zijn tijdens het dragen, maar die stijf en hard worden bij een impact, heeft ook voor dit probleem een innovatieve oplossing ontwikkeld. Het blijkt namelijk dat het unieke, schokdempende D3O-protectorenmateriaal ook een sterk trillingsdempende werking heeft. En dus heeft D3O inlegzolen met strategisch geplaatste D3O-inzetstukken voor motorlaarzen ontwikkeld. Motorrijders kunnen dankzij deze zooltjes minder gevoelloosheid, pijn en vermoeidheid in de voeten en benen verwachten, waardoor lange ritten comfortabeler worden. Info: www.d3o.com.

Enduristan Blizzard 2

Voor offroad-motoren zijn doorgaans geen koffersets te koop. Universele zijtassen passen vaak niet, vanwege de ranke achterpartij en de hooggeplaatste uitlaten. Behalve bij Enduristan. Zij presenteren de Blizzard 2 voor de meest extreme avonturen. Uniek is het gepatenteerde CRR Breakaway System (Crash-Replace-Ride On), dat ervoor zorgt dat de voorste bevestigingsband bij een valpartijtje losbreekt, zonder de tas of de band zelf te beschadigen. Het meegeleverde CRR-reserveonderdeel kan zonder gereedschap in enkele seconden worden vervangen, waardoor de tas meteen weer klaar is voor actie. De tassen zijn gemaakt van PVC-vrij Advanced 3-Layer Fabric. Dankzij de Attachment Pads kun je extra tassen zoals de Bottle Holster, Can Holster, Fender Bag of XS Base Pack veilig bevestigen. Een extra Interface op het zadel biedt ook bevestigingsmogelijkheden en is zo dun dat je er tijdens het rijden geen last van hebt. Zoals alle Enduristan-producten zijn de Blizzard 2-zadeltassen waterdicht, stofdicht, modderdicht en vuilafstotend. Ze zijn verkrijgbaar in de volgende modellen: Blizzard 2.15 (15 liter, EUR 340), Blizzard 2.25 (25 liter, EUR 380) en Blizzard 2.35 (35 liter, EUR 420). De Blizzard 2 is vanaf eind maart 2025 verkrijgbaar in de winkels en online.

Lenz verwarmde handschoenen en sokken

Er zijn er meer, maar deze vielen op: de verwarmde handschoenen en sokken van het Oostenrijkse Lenz. De Heat Glove 1.0 Finer Cap Moto Touring-handschoenen zijn van een waterdicht en flexibel PrimaLoft en Hippora-materiaal. De heat socks 4.1 Toe cap zijn van Softec en hebben een verwarmingselement onder de tenen. Beide maken gebruik van het oplaadbare Lithium rcB1200 Heat Pack. Het bijzondere van deze batterijen is dat je de hitte in negen standen kunt regelen via een smartphone-app. En wat wordt er nu niet beter van Bluetooth… Heel goedkoop is het trouwens niet, de handschoenen kosten €199,99, de sokken (vanaf) €79,99 en de batterijen €179,99 per set van twee. Er is ook een rcB1800-set met meer capaciteit voor €199,99. En een rcB2000 met nog meer capaciteit voor €219,99 Info: www.lenzproducts.com.

Techniek comfortabel motorrijden #1: zitcomfort

ESA Ruggensteunen

In de hal met Chinese leveranciers stond een stand van ESA. Die maakt flexibele protectoren volgens hetzelfde principe als D3O. Hun protectoren worden onder meer gebruikt door Berik en LS2. Ook ESA denkt buiten de box met deze technologie. Ze hebben er universele, trillingsdempende ruggensteunen mee gemaakt, die je tegen je topkoffer kunt kleven. Meer weten over deze ruggensteunen en andere protectoren van ESA: kijk op ESA-protection.com.

foto’s: Peter Aansorgh

Peter Aansorgh
Peter Aansorgh
In 1993 begon Peter zijn journalistieke loopbaan bij het motormagazine MOTO 73. Ruim tien jaar lang werkte hij bij dit blad als technisch redacteur en schreef er motortesten, algemene verhalen over motorrijden, bedrijfsreportages en technische verhalen. In 2004 besloot Peter voor zichzelf te beginnen en schrijft nu voor diverse auto- en motorbladen

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen