Sommige motorfietsen staan zo te springen om onze belangstelling dat wij niet kunnen wachten ze aan een vergelijkingstest te onderwerpen. We kunnen in 2025 niet om deze vijf setjes heen omdat ze op papier nauwelijks voor elkaar onderdoen. Kortom: aan ons de taak scherprechter te spelen.
1. Ducati Panigale V2 vs. Yamaha R9
Het supersportsegment heeft een nieuwe adem gevonden. Sommige merken gebruiken een hoogtoerige vier-in-lijn, andere merken goochelen met motorlay-out en cilinderinhoud. Het eindresultaat schommelt allemaal rond de 120 pk. Yamaha heeft rondom haar CP3-driecilinder de gloednieuwe R9 gebouwd. Niet zomaar een MT-09 met supersportdesign, want het aluminium Deltabox-frame is helemaal anders. Ducati komt op haar beurt met een complete ommezwaai voor de Panigale V2. Het V2-motorblok is helemaal nieuw en heeft niet langer 148 pk, maar wel 120 pk. Hmm, interessant. Het eindresultaat is een minder sterke, maar wel lichtere en beduidend goedkopere motor. Hoewel, dat moet je in Ducati-geld zien, want ondanks de gelijkaardige specs van de R9 en Panigale V2, betaal je 5.000 euro meer voor de Italiaan. En dan hebben we het over de ‘gewone’ V2, dus niet de S-versie. Die is nog eens 2.300 euro duurder. Dat zijn al heel wat trackdays die je kunt uitsparen met de Yamaha…
Opmerkelijk: ondanks de gelijkaardige specs van de R9 en Panigale V2, betaal je 5.000 euro meer voor de Italiaan.
Tech specs Ducati Panigale V2 | Tech specs Yamaha R9 |
890cc-V2 | 890cc-triple |
120 pk, 93 Nm | 119 pk, 93 Nm |
179 kg (droog) | 195 kg |
€20.490 | €15.499 |
2. Honda CB1000 Hornet vs. Suzuki GSX-S1000
Dit duel stond vorig jaar al op ons lijstje, maar toen wisten we nog niet wanneer de CB1000 Hornet op de markt zou komen. Pas laat, zo blijkt nu, maar dat maakt dit duel er niet minder interessant op. Niet alleen zijn de Honda en Suzuki motorisch erg aan elkaar gewaagd met evenveel pk’s, een verschil van 2 Nm en drie kilo, maar de gebruikte viercilinders boeien ook op een andere manier. Het zijn namelijk beide ‘oude’ motorblokken die nieuw leven ingeblazen zijn. De CB1000 Hornet leent zijn vier-in-lijn van de 2017 Fireblade, de Suzuki-viercilinder viert dit jaar al zijn twintigste verjaardag! Maar laat dat je niet afschrikken, want er is een reden dat beide motorblokken nog gebruikt worden: ze zijn simpelweg fantastisch. Al even opvallend is het onverwachts grote prijsverschil tussen de Hornet en GSX-S. Honda zet de CB1000, wat een nieuwe motor is, bijzonder scherp in de markt. Hij is maar eventjes 3.000 euro goedkoper dan de Suzuki, die al een aantal jaren meedraait in zijn huidige vorm.
Tech specs Honda CB1000 Hornet | Tech specs Suzuki GSX-S1000 |
1.000cc 4-in-lijn | 999cc 4-in-lijn |
152 pk, 104 Nm | 152 pk, 106 Nm |
211 kg | 214 kg |
€11.999 | €14.999 |
De CB1000 Hornet leent zijn vier-in-lijn van de 2017 Fireblade, de Suzuki-viercilinder viert dit jaar al zijn 20e verjaardag!
3. Triumph Tiger Sport 800 vs. Yamaha Tracer 9
We hebben nog nooit iemand horen zeggen dat de Yamaha Tracer 9 te duur is. Meestal hoor je iets als ‘je krijgt erg veel voor je geld, al helemaal in GT-uitvoering.’ Van een merk als Triumph, dat ook driecilinders bouwt, verwacht je dat ze met een concurrent voor de zeer populaire Tracer 9 komen. Maar dat die dan ook nog eens goedkoper is, verraste ons behoorlijk. De nieuwe Tiger Sport 800 mag wel 90 cc, 4 pk en 9 Nm minder hebben dan de Tracer 9, hij is wel tien kilo lichter én vijfhonderd euro goedkoper. Een heel faire en afgewogen prijs, met andere woorden.
Yamaha zit niet bij de pakken neer, want zij presenteren voor dit modeljaar ook een geüpdatete Tracer 9. Die krijgt onder andere een nieuw dashboard en styling, maar ook Matrix-ledkoplampen. Voor dat laatste moet je wel minstens de GT-versie afvinken op het bestelformulier. In dit duel zijn we vooral benieuwd of Triumph de Tiger Sport 800 even levendig heeft weten maken als de Tracer 9, zonder het comfort uit het oog te verliezen.
Tech specs Triumph Tiger Sport 800 | Tech specs Yamaha Tracer 9 |
800cc-triple | 890cc-triple |
115 pk, 84 Nm | 119 pk, 93 Nm |
214 kg | 224 kg |
€13.695 | €14.199 |
Van een merk als Triumph verwacht je dat ze met een concurrent voor de zeer populaire Tracer 9 komen. Maar dat die dan ook nog eens goedkoper is, verraste ons behoorlijk.
Test 2025 Kawasaki Ninja 1100SX SE: hoe een SE-model een nieuwe standaard zet
4. Kawasaki Ninja 1100SX vs. KTM 1390 Super Duke GT
Oneerlijk op papier, dat zeker wel. De KTM 1390 Super Duke GT ziet er niet alleen veel agressiever uit, hij is het ook met 251 cc, 54 pk en 32 Nm meer. Maar in rijklare toestand ongeveer hetzelfde gewicht dankzij twee cilinders minder dan de Kawasaki-viercilinder. En toch zijn dit twee concurrenten in het sportieve toersegment. Dat je met beide machines meer dan supersnel bent op de openbare weg, ligt voor de hand. Maar hoe wil je die kilometers het liefst maken? Ronduit comfortabel en zeemzoet op de Japanner, of brutaal en tot op het randje met de Oostenrijker? Beide gehuld onder een GT-sfeertje; snel én met alle gemak. De prijs van de KTM is nog niet bekend, maar verwacht dat die een stuk duurder zal zijn dan de zeer interessant geprijsde Kawasaki. Al helemaal in SE-trim, met betere vering en remmen. We hopen allemaal dat de prijs van de Super Duke GT snel bekend is, zodat de fabriek in Mattighofen weer op volle toeren kan draaien.
Tech specs Kawasaki Ninja 1100SX SE | Tech specs KTM 1390 Super Duke GT |
1099cc vier-in-lijn | 1350cc V-twin |
136 pk, 113 Nm | 190 pk, 145 Nm |
234 kg | 213 kg (droog) |
€17.099 | n.b. |
Hoe wil je je kilometers het liefst maken? Ronduit comfortabel en zeemzoet op de Japanner, of brutaal en tot op het randje met de Oostenrijker?
5. Honda CRF300 Rally vs. Suzuki DR-Z4S
Heb je om offroad te rijden meer nodig dan deze twee simpele Japanners? Nee. En kenners weten dat. Daarom blijft Honda de CRF300 (Rally) maken en daarom komt nu ook Suzuki met een alternatief. De DR-Z4S Dual Sport scoort op papier alvast beter dan zijn Japanse concurrent, met meer cilinderinhoud, 11 pk en 10 Nm meer. Dat lijkt niet veel, maar op een totaal van 38 pk en 37 Nm is dat een gigantisch verschil. De Suzuki weegt zelfs nóg minder dan de Honda. Jammer dat de prijs van de DR-Z4S nog niet bekend is, want als ook die scherp is, kan dit weleens een (bescheiden) succes worden. Wat beide motoren zo interessant maakt, is de simpliciteit en betrouwbaarheid. Correct, dat weten we nog niet van de Suzuki, maar de kans is ridicuul groot dat je er twintig wereldreizen mee maakt zonder enig probleem. Belangrijker is hoe eenvoudig deze machines in gebruik zijn. Opstappen en gas geven. Geen of nauwelijks elektronica, overal moeiteloos doorheen ploeteren dankzij het lage gewicht en onbezonnen genieten. Wij gaan alvast op zoek naar een avontuurlijke testroute.
Tech specs Honda CRF300 Rally | Tech specs Suzuki DR-Z4S |
286cc-eencilinder | 398cc-eencilinder |
27 pk, 27 Nm | 38 pk, 37 Nm |
153 kg | 151 kg |
€8.599 | n.b. |
Heb je om offroad te rijden meer nodig dan deze twee simpele Japanners? Nee. En kenners weten dat.
En deze willen we ook testen! |
• Ducati Multistrada V4 S vs. KTM 1390 Super Adventure S • CFMoto 800MT-X vs. Voge DS800 Rally • Honda GB350S vs. Royal Enfield HNTR 350 |
Foto’s: fabrikanten