Rijders die bij elk concert boven het publiek uittorenen, hebben moeite om op elke motor te passen. Neem nu een strijkplank als de Aprilia RSV4, of nagenoeg eender welke middenklasse roadster – je zal maar je A2’tje moeten halen als center forward van de Landstede Hammers uit Zwolle. Maar ook hier zijn enkele uitgelezen mogelijkheden – waarbij vooral de ergonomische driehoek tussen stuur, voetsteunen en het zadel van uitermate groot belang is om een abonnement bij de chiropractor te vermijden. In dat opzicht zijn allroads en superbikes (ondanks de weinig vergevingsgezinde zithouding) doorgaans een uitstekende keuze.
5 geschikte motoren voor korte mensen
Bij allroads zullen lange veerwegen, grotere wielmaten en een hoge zadelhoogte er al voor zorgen dat ook lange benen gestrekt kunnen blijven bij stilstand. Maar dat surplus aan zadelhoogte heeft nog een extra voordeel voor langere rijders: ook de afstand tussen voetsteunen en het zitvlak is doorgaans ruimer op dat type motoren, waardoor de knieën niet onder onmogelijke hoeken worden geforceerd. Daarbij zijn aftermarket-voetsteunen, -stuurverhogers en -veren een te overwegen stap, al bieden veel motormerken tegenwoordig standaard verstelbare zadelhoogtes aan voor langere rijders (zoals ze dat voor kortere rijders ook al doen).
Honda CB500X
Maar ook lange mensen moeten ooit hun A2-rijbewijs halen, waarbij Honda’s CB500-familie sinds hun lancering in 2014 vaker wel dan niet in het vizier komt – ofwel bij de rijschool, ofwel bij de keuze van de allereerste motor. Met recht en rede: de halveliter-Japannertjes zijn quasi onverwoestbaar, erg betrouwbaar en goed betaalbaar. Het paralleltwinnetje piekt bij 47 pk en 43 Nm en is de ideale startersmotor voor zowel kleinere rijders (CMX500 Rebel, CB500F of CBR500R) als voor groteren van stuk – in het laatste geval hebben we het vooral over de CB500X, die met een zadelhoogte van 830 mm, een rijklaargewicht van 199 kg en zijn mooie rechtop zithouding ideaal is voor iets grotere rijders. Ook als hun portefeuille disproportioneel is gevuld: de Honda CB500X neem je al vanaf 8.449 euro mee naar huis.
Yamaha YZF-R1
We hadden het hierboven kort even over superbikes, waarbij menig lezer wellicht de wenkbrauwen gefronst zal hebben. Zo’n kruisraket, voor lange rijders? Met die lage clip-ons, opgevouwen zithouding en hoge voetsteunen? Laat me niet lachen. En toch zijn we behoorlijk overtuigd van onze keuze voor Yamaha’s YZF-R1. Vroeger stond deze knaap – in tegenstelling tot de vorige generatie Fireblade en S1000RR’s – bekend als een erg compacte motor, maar dat is met de nieuwste generatie R1 wel even anders. De zadelhoogte is op een potige 855 mm geplaatst, terwijl ook de afstand tussen de hoge voetsteunen en de stuurhelften de nodige arm- en beenlengte vereist. Alsook voor het nodige kneedown-werk. Laat ons wel wezen: het zal nooit de meest ergonomische motor in dit lijstje worden, maar vanaf 22.199 euro haal je ook als dubbele meter een heerlijk circuitwapen in huis.
Husqvarna Norden 901
Langverwacht en op de valreep nog in 2021 gepresenteerd aan de wereldlijke pers: Husqvarna’s visie op hoogpoterig reizen. Een knappe verschijning die de leemte opvult tussen middenklasse allroads en de echte pk-beesten op stelten. Deze noorman weet 104 pk en 100 Nm uit z’n 889 cc grote paralleltwin te peuren, krijgt alle elektronica mee die je ook bij z’n oranje halfbroertjes mag verwachten, garandeert een mooi rechtop zithouding dankzij z’n hoog stuur, lange stelten en een zadelhoogte op 854 mm (standaard verstelbaar naar 874 mm). Daarbij dient gezegd dat het zadel vrij breed is uitgevallen, waardoor je maar beter over extra centimeters binnenbeenlengte kan beschikken om vol vertrouwen richting aardkorst te reiken. Spannende nieuwkomer, die we binnenkort wel eens vaker op Nederlandse wegen zouden kunnen spotten.
De Revival van de Britse motormerken
Ducati Hypermotard 950 SP
Een enduro – van nature voorzien van lange veerwegen en de hoogste gemiddelde zadelhoogtes op de markt – ombouwen naar een straatmotor? Da’s een dhz-trend die sinds enkele decennia ook opgepikt wordt door de motorproducenten. Zo ook door Ducati, dat onder impuls van ontwerper Pierre Terblanche z’n Hypermotard ontketende. Al ging het in het geval van de Italianen niet zozeer om het ombouwen van een MX naar SM, maar eerder een kwestie van zoveel mogelijk sportmotor op lange stelten en baanrubber te zetten. Het resultaat is een onversneden hooliganbike, die pronkt met een enorme hoeveelheid elektronica aan boord – waaronder broodnodige wheeliecontrole en een quickshifter – maar ook de fenomenale 937cc-Testastretta 11° (114 pk en 96 Nm), en een zadelhoogte van 870 mm. Te verkrijgen vanaf 15.490 euro voor de Hypermotard 950, maar lange kenners sparen verder voor de 950 SP (20.290 euro): een zadelhoogte van 890 mm, diverse carbononderdelen, Marchesini-wielen en een volledig instelbare Öhlins-ophanging.
KTM 1290 Super Adventure R
De meeste allroads komen hier wel in het vizier, met de Beierse boxer in Adventure-plunje voorop (zadelhoogte tot 910 mm), maar de KTM 1290 Super Adventure R heb ik als verticaal minderbedeelde zelf wat zweetparels-over-de-rug-ervaring mee. Met z’n 880 mm zadelhoogte en een KTM PowerParts Ergo-zadel komt de zithoogte namelijk op 900 mm, wat met de brede zit al snel een mission (nearly) impossible werd tijdens de perstest. In Peru. In de woestijn. Zonder offroadervaring. Maar goed, da’s een ander verhaal – het feit dat ik hier nog zit te tikken, is alles wat jd hoeft te weten om vannacht gerust te slapen.
De nieuwste in de reeks peurt 160 pk en 140 Nm uit z’n V-twin, wat een tikkeltje meer is dan z’n Duitse überconcurrent voor een paar euro’s minder. Vanaf 23.000 euro heb je de oranje Oostenrijker in huis, inclusief een fenomenaal stuurgedrag, een waanzinnig elektronicapakket (inclusief radar) en elk denkbaar snufje om deze tank door de duinen te loodsen. Lukt het niet op finesse, dan wel op onversneden power.