donderdag 4 juli 2024

40 jaar Kawasaki Ninja: waarom Koen en zijn drie Ninja’s online viraal gaan

De Kawasaki Ninja bestaat veertig jaar en daarom rijden we in een speciale aflevering van ‘Wat Rij Jij?’ langs bij bezitters van dit iconische model. Vera uit Moordrecht heeft een Ninja 650 Performance uit 2018 en Peter uit Lisse een Kawasaki H2-SX SE uit 2018. Maar de meeste aandacht gaat uit naar Koen uit Zeeland, die liefst drie Ninja’s in zijn woonkamer heeft staan, waaronder een splinternieuwe Kawasaki ZX-4RR 40th Anniversary uit 2024! Check de video verderop op deze pagina.

Je eigen motor in je woonkamer hebben staan. Vaak kan het niet, nog vaker mag het waarschijnlijk niet en dan is er nog Koen uit Zeeland. Een man naar ons hart, want hij heeft niet één, niet twee maar gewoon drie Kawasaki Ninja’s in zijn woonkamer staan. En niet omdat hij nou zo’n grote woonkamer heeft of dat er nergens anders plek is. Welnee, gewoon omdat het kan! En dat zorgde voor een grote onlinegekte op ons YouTube-kanaal. Koen – met uiteraard een trui aan van 40 jaar Ninja – werd daar al direct genomineerd voor man van het jaar 2024. Ook andere reacties lieten niet onverbloemd dat er jaloezie is. En ja, dat zijn wij eigenlijk ook als we heel eerlijk zijn. En voor wie denkt dat Koen vrijgezel is. Nee! Maar nu snel terug naar zijn motoren.

Het gaat hier om een splinternieuwe Kawasaki Ninja ZX-4RR 40th Anniversary Edition uit 2024, een 2011 Ninja ZX-6R en een 2016 Ninja ZX-10R. Kortom, wat je noemt een waanzinnige collectie die natuurlijk een soort van museumopstelling verdient en dat is ook precies wat je vindt bij Koen thuis. Voor de Ninja ZX-4RR betaalde Koen zo’n 10.500 euro, de Ninja ZX-6R zat – heel toepasselijk – op ongeveer 6.000 euro en voor de Ninja ZX-10R betaalde hij rond de 20.000 euro. Niet alleen qua aankoopprijzen is er dus een flink verschil, dat geldt ook voor de motoren onderling. Zeker als je kijkt naar de ZX-4RR en de Ninja ZX-10R. Het verschil kan niet groter! Koen: ‘Ja, en dat is natuurlijk superleuk. De ZX-10R is een kanon, echt een monster, maar ook met de ZX-4RR heb je zoveel plezier. En het is een Anniversary-model! Ik vind die kleuren prachtig en ik wilde hem gewoon hebben.’

Eerste indruk 2024 Kawasaki Ninja ZX-6R: supersport is springlevend

Meest bijzondere

Toch is het verhaal van de Ninja ZX-6R van Koen het meest bijzondere. Dat is namelijk zijn inruilmotor op de Ninja ZX-10R, die hij zelf weer heeft teruggekocht. Ook al gewoon omdat het kan! ‘De Ninja ZX-6R heb ik inderdaad teruggekocht als schademotor en vervolgens helemaal uit elkaar gehaald en weer volledig opgebouwd en uiteraard opnieuw gespoten.’ Maar dan noemt Koen ineens op wat er allemaal aangepast is aan de Ninja ZX-10R en blijkt maar weer dat je nooit de bijzonderste kunt kiezen uit drie Ninja-modellen: ‘Een andere ECU, Jetprime-inlaatkelken, ander luchtfilter, de restricties zijn eraf, compleet Akrapovič-systeem. Ja, hier is dus bijna alles aan gedaan.’ Zulke motoren verdienen het dus om in de woonkamer te staan!

Vera’s trots

Voor er misverstanden ontstaan: je hoeft uiteraard geen drie motoren te hebben om plezier te hebben en al helemaal niet drie motoren in je woonkamer. Een van de beste voorbeelden daarvan is Vera uit Moordrecht, die zielsgelukkig is met haar Kawasaki Ninja 650 Performance uit 2018. ‘Het is echt mijn trots! Ik heb ‘m in 2024 gekocht en de Kawa kostte toen 7.840 euro, met bijna 17.000 kilometer op de teller. Ik ben voor een Ninja gegaan omdat ik iets sportiefs wilde, maar niet direct een buikschuiver en dan is deze 650 een prima tussenmaat. Het is de Performance-editie, met onder andere een kleiner windscherm, een Akrapovič-uitlaat, een quickshifter en een kortere kentekenplaathouder. Verder heb ik er een telefoonhouder bijgekregen. Ik zou graag nog Stompgrip aan de zijkant willen hebben, een zwarte rem- en koppelingshendel en donkere voetsteunen en dan is ie wat mij betreft helemaal af! Ik heb er tot nu toe geen enkel probleem mee gehad, al was ik daar wel een beetje huiverig voor omdat het een importmotorfiets is. Daarom heb ik ‘m wel via een officiële Kawasaki-dealer gekocht. Maar al mijn zorgen waren voor niets, het is echt een probleemloze motor.’

224 pk!

Peter kocht in 2018 zijn gloednieuwe Kawasaki Ninja H2 SX SE met precies nul kilometer op de teller. Een Supercharger dus en dat is geen toeval. Peter: ‘Ik heb ‘m gekocht voor de techniek en voor het vermogen en dat zit er van beide meer dan genoeg in, al heb ik ‘m wel laten finetunen waardoor ie nu op 224 pk zit.’ Hoewel het overduidelijk een Ninja H2 SX SE is, heeft Peter er wel het een en ander aan veranderd. ‘Ik heb onder andere een ander zadel omdat ik nogal veel rij. Leuk detail is dat mijn initialen op het zadel staan. Verder zitten er een navigatiehouder op en een andere uitlaat. Sinds 2018 heb ik 44.000 probleemloze kilometers ermee gereden.’

Bekijk hier de video:

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen