vrijdag 22 november 2024

1975-er Super Glide: ode aan een onvergetelijke vriend

Toen Dick van der Wee enkele jaren geleden overleed aan de gevolgen van Covid-19, besloot zijn dochter Rachel de motor van haar vader aan zijn maat Toon ‘Toontje’ van der Vaart te geven. Dit is het verhaal…

De 1975-er Super Glide van Dick is een motor met geschiedenis. “In juli 2020 kreeg ik de motor van Rachel”, vertelt Toontje. “Dick en ik hebben samen heel wat kilometertjes op het asfalt afgelegd met onze Shovelheads. Vaak naar Engeland en vele treffens. Rachel zei dat ze er niets meer mee ging doen en vond dat ik er verder voor moest zorgen”

Meer Toontje

Naam Toon van der Vaart
Bouwjaar 1959
Beroep cv monteur
Type ruwe bolster
Drank bier
Eten opgebakken zuurkool
Liefde Janet
TV Lang leve de liefde, hahahahaha
Politiek heb ik niet
Film het schot door het wc raampje
Muziek Bluesrock
Boek H-D manuals
Sport pfffff
Hobby de club H-DC Utreg
Vrouwen achter de bar
Mannen mee rijden en bieren
Motoren Harleys
Voorbeeld het slechte
Lijfspreuk ‘Therapy is expensive…. Beer is cheap!’

Uit elkaar

De motor had wel twaalf jaar in de schuur gestaan. “Omdat er een clip van een pistonpen af was geschoten zat er een enorme groef in de cilinderwand”, zo ontdekte Toontje toen hij het motorblok van Dick’s Super Glide 1200 uit elkaar haalde. “De motor verkeerde in slechte staat, vandaar dat Toontje besloten had hem helemaal uit elkaar te halen, om hem daarna weer op te bouwen. De ‘Silver Machine’ in die oorspronkelijke chopper uitvoering terug bouwen, dat zou mij niet meer lukken, daarvoor ontbraken inmiddels teveel kenmerkende onderdelen”, vertelt Toontje. “Dus besloot ik om de motor alsnog als chopper op te bouwen, maar dan wel in een iets andere stijl en met een andere kleur.”

Marathonmotor Honda VF1100C Magna: als het ietsje meer mag zijn

Gekke ideeën

Het waren roerige jaren, zo rond 1980. In Utrecht verzamelde zich regelmatig een vriendengroepje bij de twee broertjes van der Wee, Dick en Ton. Daar werd aan motoren geknutseld, werd altijd gezopen, gefeest en het was bijna altijd het vertrekpunt voor een rit. Zo’n rit was vaak een idioot idee en bleek nog vaker een hachelijk avontuur te worden. Ook ondergetekende deed vrolijk mee en Toontje en ik halen uitgebreid herinneringen op. Ik kwam er in 1980, twee dagen na aanschaf van mijn Super Glide Fat Bob en toen hebben we de richtingaanwijzers verwijderd, andere uitlaten en luchtfilter er op gezet en langere binnenpoten gemonteerd. Toontje vult aan; “Kom ik daar een keer op vrijdag, zeg ik tegen Dick, ‘wat zullen we doen dit weekend?’ ‘We gaan even naar Lindsey, een vriend in Engeland!’ Dat soort gekke ideeën ontstonden daar altijd. Oh ja, Dick was de eerste die met zo’n brede 3 inch belt ging rijden! En weet je nog dat hij zo nodig ook die suïcide clutch moest hebben? Gaf ie vol gas en haalde te snel zijn voet van het pedaal, schoot de motor met een enorme wheelie vooruit en klapte hij bovenop de auto voor ‘m. Het voorwiel stond bovenop het dak!” Hij vervolgt; “We waren eens onderweg en ineens bleek de hele voet van de cilinder afgebroken. Overal olie en róken, niet normaal! Maar we zijn ermee thuisgekomen. Schitterend! Een andere keer brak de ketting. Dick gaf gas, de ketting brak en die sloeg zo op de rug van zijn toenmalige vriendin Josefien. Als een haas naar het ziekenhuis en terwijl zij behandeld werd, gingen Toontje en ik met ziekenhuisbedden ‘racen’ vanaf de oprit voor de SEH. Dat dat ook niet goed afliep moge duidelijk zijn.” Kortom, Dick speelde in die jaren een belangrijke rol in ons leven.

Renjeboem

Toontje was een jaar bezig met de restauratie, ombouw en heropbouw van de motor. “Ik behield zoveel mogelijk onderdelen van toen, zoals het frame, de achterbrug, de versnellingsbak en het motorblok, die na een grondige revisie weer als nieuw zijn.” Er kwam een Springer voorvork in en er werden spaakwielen gemonteerd. Een sissybar en vlak Corbin zadel op het ingekorte Sportster achterspatbord maken de chopperlook af. Op de H-D CV carburateur zit een Ultima luchtfilterhuis en via een set headers met Dixies shorties klinkt het kenmerkende ‘potato-potato’ geluid wat vooral bij Shovelheads een genot voor het oor is. Toontje wijst; “Op de starthevel zit een knop van Oranjeboom bier. Die heb ik van Ed Ringeling gekregen en ook daar zit een verhaal aan vast. We kwamen weer ‘s een keer in Reading in Engeland om Lindsey te bezoeken en die riep gelijk enthousiast iets waar we niets van begrepen, ‘We now have renjeboem in our pub too!’ Toontje lacht; “Hij bedoelde Oranjeboom, maar sprak het natuurlijk op z’n Engels uit!”

Voorop

Dick reed vroeger op zijn Silver Machine meestal voorop en altijd met een brede smile. Dat zijn motor weer prachtig door Toontje is opgebouwd, zal hij ongetwijfeld erg waarderen. Een ode aan Dick. Hij zou er graag mee willen rijden, dat weten we zeker.

Tekst & fotografie: Onno “Berserk” Wieringa

TECHNISCHE GEGEVENS H-D SUPER GLIDE CHOPPER

ALGEMEEN
Eigenaar Toon van der Vaart
Bouwer H-D / Toontje
Merk Harley-Davidson
Model Super Glide
Bouwtijd 1 jaar
MOTORBLOK
Bouwjaar 1975
Bouwer H-D
Cilinderinhoud 1200 cc
Type Shovelhead
Kleppen Manley
Nokkenas Andrews B
Carburateur H-D CV
Luchtfilterhuis Ultima (nu een Mooneyes)
Ontsteking punten
Uitlaatsysteem Shorty’s
Versnellingsbak H-D 4-bak
RIJWIELGEDEELTE
Frame origineel H-D 4-speed Shovelhead
Achterbrug origineel
Schokdempers H-D Dyna Street Bob
Voorvork 6 inch overstock Springer
Voorwiel 21 inch
Achterwiel 16 inch
Remmen Brembo
DIVERSEN
Achterspatbord verbouwde Sportster
Spatbordsteunen ingekort
Benzinetank Peanut
Olietank H-D origineel
Stuur 4 inch Window
Risers 4 inch van Onno’s chopper
Spiegels Maltheser Cross
Handvatten old school
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel Harley
Koplamp hele kleine Bates
Achterlicht van Silvesters Wide Glide
Zadel Corbin
Sissybar hoog
Forward controls van alles wat
Voetsteunen, rem- schakelpedaal Harley
SPUITWERK
Kleur Oranje
Spuiter Global Paints De Meern
Idee Toontje
Poedercoating Van Renswoude Metaalbewerking, Nieuwegein
DANK AAN
Van Renswoude Metaalbewerking Nieuwegein en Global Paints uit De Meern

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen