De nieuwe regelgeving verbiedt expliciet vermijdbare uitlaatgeluiden, vooral het opzettelijk veroorzaken van knallen, ook wel ‘Pop and Bang’ genoemd. Dit geldt voornamelijk voor voertuigen die door speciale instellingen, zoals sportmodi of het gebruik van quickshifters, opzettelijk storingen en harde geluiden genereren. De regelgeving richt zich met name op de tuning-scène, die bekend staat om dergelijke praktijken.
Bestuurders van auto’s en motorfietsen die deze regels overtreden, riskeren boetes tot 10.000 Frank (ongeveer 10.200 euro). Het Federaal Bureau voor Wegen (ASTRA) meldt dat de politie dergelijke overtredingen gemakkelijk kan detecteren en bestraffen. De exacte boetebedragen worden per geval door de rechter vastgesteld.
Strengere straffen voor onnodig stationair draaien
Vanaf 2025 wordt ook onnodig stationair draaien van motoren strenger bestraft. De boete stijgt van 60 naar 80 Zwitserse Frank. Deze regel geldt voor zowel auto’s als motoren die zonder reden stationair draaien en zo onnodige geluidsoverlast veroorzaken. Het warmdraaien van de motor telt niet als een geldige reden en is daarmee ook niet toegestaan.
Regels voor buitenlandse voertuigen
Bepaalde regels zijn van toepassing op buitenlandse bestuurders die in Zwitserland voor geluidsovertredingen worden aangehouden. Wie met een buitenlands voertuig wordt betrapt, moet de boete meestal direct ter plaatse betalen. Als dat niet mogelijk is, kan het voertuig worden vastgehouden totdat de boete is voldaan. Zwitserse autoriteiten kunnen ook een melding maken aan de relevante instanties in het land van herkomst om herhaalde overtredingen te voorkomen.
Invoering van ‘geluidscamera’s’ in overweging
Op de middellange termijn overweegt de federale regering het gebruik van geluidscamera’s. Deze apparaten zouden in staat zijn om luide voertuigen automatisch te detecteren en vast te leggen. Een pilotproject in het kanton Genève was succesvol. Er moeten echter nog juridische en technische kwesties worden opgelost voordat geluidscamera’s landelijk kunnen worden geïntroduceerd.
Conclusie
Met de nieuwe regels vanaf 2025 streeft Zwitserland naar een strikte aanpak van geluidsoverlast in het verkeer. Bestuurders die vermijdbare geluiden veroorzaken, moeten rekenen op hoge boetes, met speciale aandacht voor opzettelijk veroorzaakte uitlaatknallen en onnodig motorgebruik. De nieuwe regels zijn van toepassing op zowel binnenlandse als buitenlandse bestuurders en zijn bedoeld om de levenskwaliteit in lawaaierige gebieden te verbeteren.