Twee bedrijven hebben de handen ineengeslagen om een in airbags geïntegreerde fietshelm te ontwikkelen. Zou deze technologie kunnen worden gebruikt in toekomstige motorhelmen?
Airbags zijn de laatste tien jaar gemeengoed geworden in motorkleding, maar bleven traditioneel ten zuiden van de nek van de drager, op enkele uitzonderingen na.
In het wielrennen worden echter in airbags geïntegreerde helmen ontwikkeld om de veiligheid te verbeteren door de krachten die bij een botsing vrijkomen te verminderen.
Gelazer begint weer: olie op de Eifel-Panoramastrasse gegooid
Hovding bijvoorbeeld ontwikkelt een apparaat dat eruitziet als een soort nekkussen dat bij een botsing wordt opgeblazen.
Passend bij een meer traditionele kijk op hoofdbescherming is de samenwerking tussen Autoliv – dat gespecialiseerd is in veiligheidssystemen voor auto’s – en POC – dat gespecialiseerd is in sport- en fietsbescherming.
De twee kondigden in juli aan dat zij hun krachten bundelen om een airbaghelm voor fietsers te ontwikkelen. Net als bij de airbagtechnologie in bijvoorbeeld motorrijlaarzen en -jacks is het idee van de in airbags geïntegreerde fietshelm om de krachten bij een botsing te verminderen en zo het hoofd beter te beschermen.