Zongshen heeft een nieuw model onthuld dat wordt aangedreven door het 650 blok dat is afgeleid van de Norton 1200. Het was een samenwerking die na twee jaar heeft geresulteerd in de RX6, een toerfiets met 70 pk
Chinees-Brits
Het is nu twee jaar geleden dat de Chinese reus Zongshen een partnerschap tekende met de Engelse Norton om hun blokken te gebruiken. Na de presentatie van een prototype vorig jaar heeft Zongshen eindelijk de productieversie van zijn RX6 officieel bekend gemaakt. Het werd een toerbuffel met veel kuip en koffers, uitgerust met de 650 tweecilinder van Norton. De motor is afgeleid van de 1200 V4 van de Britse fabrikant. Het door Zongshen opgegeven maximum vermogen is iets lager dan dat van de Norton Atlas, 70 pk versus 84. Maar da’s genoeg om soepel door het verkeer te glijden.
Doorontwikkeld
In vergelijking met het prototype van een jaar geleden is de RX6 meer doorontwikkeld. Zo zijn er spaakwielen gebruikt in plaats van lichtmetalen wielen. Het geeft de motor een meer toeristisch en avontuurlijk uiterlijk. De 1.450 mm wielbasis moet zorgen voor een goede wegligging. Ook is er niet bezuinigd op goede spullen, zoals KYB- en Nissin-vering en -remmen. Comfortabel is de inhoud van de brandstoftank, 22 liter, wat bevestigt dat je met de RX6 heel goed kilometers kunt rijden. Zongshen claimt een topsnelheid van 180 km/u. In China worden de motor verkocht onder de merknaam Cyclone. Op dit moment weten we nog niet wat de prijs is en of de motor ooit in Europa terecht komt.