In Duitsland hebben ze een kit ontworpen om een van de meest gewilde motoren van het Oostenrijkse merk te transformeren naar een tweewielaangedreven motor.
We hebben allemaal de glorieuze KTM 990 Adventure in gedachten, maar wie heeft er ooit aan gedacht om er een tweewielaandrijving van te maken?
Niemand zou je zeggen. Of bijna niemand, want Guido Koch, van Projekt DT-A, heeft er een ontwikkeld en gebouwd in Duitsland. Het idee is zeker bizar en moeilijk uit te voeren. Maar de tweewielaandrijving met naafbesturing lijkt heel succesvol te werken. De voorwielaandrijving kun je uitschakelen met een hendel op het stuur. En de deze radicale transformatie verlaagt het gewicht met maar liefst 40 kilo. Nu wil Guido Koch investeerders aantrekken om een ombouwset te maken voor de eigenaren van de KTM 990 Adventure.
Het kostte Guido tien jaar om zijn project tot een goed inde te brengen. De naafbesturing plus demping, maar vooral de transmissie dat het vermogen van de LC8-motor ook naar het voorwiel moet brengen, heeft veel tijd gevergd. Het resultaat van al dat denkwerk: een ketting en tandwielen brengen het vermogen naar de naaf van het voorwiel. En als voorwielaandrijving niet nodig is, koppel je het systeem los met behulp van een hendel op het stuur.
De DT-A Projekt KTM 990 Adventure heeft drie tanks met een totale capaciteit van 27 liter, elk gemaakt van een sandwichtechniek met aramide honingraatstructuur, terwijl de kuip en het zadel zijn gemaakt van koolstofvezel. Uiteindelijk bedraagt het totale gewicht van de KTM slechts 170 kilogram, met een zithoogte van 1.000 mm en een veerweg voor en achter van 280 mm.
Nu nog afwachten of het ambitieuze project op de markt kan worden gebracht. En of de eigenaren van de KTM 990 Adventure zo’n tweewielandrijving wel zien zitten.