Er was een tijd dat de UJM – de Universele Japanse Motorfiets – de norm dreigde te worden. Alle Japanse merken waren hard op weg niets dan vier-in-lijns te produceren. Kwalitatief hoogstaand en betrouwbaar als ze door de bank genomen waren, werd het wel snel saai. Het hielp ook niet dat ze qua uiterlijk ook allemaal eenzelfde draai aan een al uitgekauwd concept gaven. Toch werd tussen toen en nu veel geëxperimenteerd en in deze video zie je een paar van de meest waanzinnige motorblokken ooit in een motorfietsframe.
Gelukkig valt er anno nu meer dan genoeg te kiezen, mede door dat experimenteren met motorblokken. We zijn tegenwoordig gezegend met een interessante mengelmoes aan tweecilinders in allerhande configuraties, zescilinders in lijn of als boxer, vierpitters met of zonder V-vorm en meer driecilinders in de showrooms dan we ooit voor mogelijk hadden kunnen houden. Elektrische motoren zijn in opkomst en zelfs tweetakt maakt een bescheiden comeback.
De nieuwe norm is pluriform. Top. Maar nu even naar de Zondagmorgenfilm met de uitzonderingen die de regel bevestigen!