Wanneer je twaalf wereldtitels – zoveel zijn het er inderdaad – hebt gewonnen, doe je het zo goed dat er nog geen superlatief of bijvoeglijk naamwoord bedacht is voor een prestatie als dit. Ongekend, waanzinnig, bizar; niets komt ook maar een beetje in de buurt van de prestaties van Ten Kate Racing. Het maakt een ‘fabrieksbezoek’ aan de thuisbasis in Nieuwleusen zo mogelijk nog interessanter.
Fotografie: Marien Cahuzak, ANITA PICTURES IT!
Iedereen die een beetje thuis is in de wegrace kent Kervin Bos. Eerst als enthousiast kanon in diverse Nederlandse kampioenschappen – en regelmatig sterk met een wildcard in het WK Supersport/Superbike, IDM of BSB – en tegenwoordig als succesvol en nog altijd enthousiast teammanager van Ten Kate Racing Yamaha. Maar al direct tijdens de rondleiding blijkt Kervin ook een zeer begenadigd gids te zijn. Het vlaggetje ontbreekt, maar verder is het plaatje compleet. Na een korte introductie bij de koffieautomaat, loodst Kervin ons behendig door een volle showroom naar een van de meeste indrukwekkende ‘hoekjes’ van de Nederlandse wegracegeschiedenis, de hoek waar alle Ten Kate Honda’s staan die wereldkampioen werden. Van de Honda CBR 600F, waarmee Fabien Foret de eerste pakte in 2002, tot aan de unieke WorldSBK- en WorldSSP-dubbel van Toseland (Fireblade) en Sofuoglu (CBR600RR) uit 2007. De meeste aandacht gaat natuurlijk uit naar de CBR600RR met het nummer #60 op de kuip. Precies die van Michael van der Mark uit 2014.
Als RIDERS Club VIP bij de Dutch TT op Assen
Wall of Fame
We kunnen er nog uren staan, maar er is nog zoveel te zien dat ‘Mister Guide’ het tempo er, net als vroeger op het circuit, lekker in houdt. De volgende stop is de Wall of Fame, waarop zo’n beetje elke Ten Kate Racing-coureur aan de muur hangt. Het is alweer een indrukwekkende lijst, al gaat de meeste aandacht dit keer uit naar een hele jonge Gerrit ten Kate, en nog jongere Ronald ten Kate en coureur Harry van Beek. Het blijkt een foto uit begin jaren negentig te zijn, toen het nog allemaal moest beginnen voor Ten Kate Racing. Niet wetende welke successen er nog gingen en gaan komen. Misschien wel de belangrijkste pijler in het succes van Ronald en Gerrit is de tuning afdeling, waar liefst twee vermogensbanken staan. Eentje voor de straatmotoren en eentje voor de raceafdeling, zodat de twee elkaar nooit in de weg zitten, want tijd is in de racerij niet alleen geld, maar bepaalt ook winst of verlies. We hebben geluk, want de raceafdeling is druk bezig en heeft net een R6 op de bank staan. Een geluid dat nooit went!
Champagne
Dat er de laatste jaren veel is veranderd binnen Ten Kate wordt duidelijk als Kervin ons brengt naar de Yamaha GYTR Pro Shop. Geen Fireblades en CBR600RR’s meer, maar een hele dikke R1M, aangevuld met een verre van standaard R3, R6 en R7. Het is ook het eerste moment dat we de huidige racewereld van Ten Kate induiken, want waar je ook kijkt, overal staan bekers, trofeeën en flessen champagne. Meestal gewonnen door Dominique Aegerter, die in twee jaar Ten Kate van de 44 Supersport-races waaraan hij meedeed er 27 wist te winnen en met 35 podiums slechts een paar keer niet in de top-3 van een race eindigde. Zelfs voor Ten Kate Racing indrukwekkende cijfers. Cijfers die werden behaald door een van de succesvolste raceafdelingen ooit, waar we plotseling in blijken te staan. Omdat er de twee dagen ervoor getest is op Assen – in aanloop naar de Nederlandse WorldSBK-ronde – is er van alles te zien. Zoveel zelfs dat je haast niet weet waar je moet kijken.
Familiebedrijf
Gelukkig biedt Kervin alweer houvast en leert ons in no-time de basisprincipes van een succesvol raceteam uit. Natuurlijk spelen kennis en vermogen een grote rol, maar het is vooral de kracht van een familiebedrijf dat echt het verschil kan maken. Wie je ook tegenkomt tijdens de rondleiding, iedereen is enthousiast, trots en vriendelijk. Ook de twee Ten Kate Racing-coureurs Stefano Manzi en Jorge Navarro, die als verrassing ineens opduiken. Hoewel afkomstig uit Spanje (Navarro) en Italië (Manzi), blijken ze nu al echt deel uit te maken van de Ten Kate Racing-familie en nemen ze alle tijd voor ons. Verhalen genoeg, want Manzi is voormalig VR46 Racing Academy-rijder en Navarro reed jarenlang vooraan in de Moto3 en later Moto2. Kortom: mannen die weten hoe de racewereld werkt en dat geldt natuurlijk ook voor Ronald ten Kate, die nog even aanschuift en ons onder andere leert dat de overstap naar het WorldSBK nog altijd een droom is. Een droom die alleen ongeveer vier keer het budget vraagt van het WorldSSP… Maar hoe open en eerlijk iedereen ook is, het echte geheim ontdekken we natuurlijk nooit tijdens deze rondleiding. En ach, laat dat ook maar lekker aan Rollecate in Nieuwleusen, zodat wij kunnen blijven genieten van al die Ten Kate Racing-successen!
RIDERS
Wil jij ook kans maken op exclusieve winacties? Word lid van RIDERS – de leukste motorclub van Nederland – en doe mee! Wie weet rij jij straks een maand lang op je droommotor, maak je een onvergetelijke motorreis naar de Noordkaap of ontmoet je je favoriete motorheld.
Als RIDERS-lid krijg je ook heel veel korting op motorkleding, accessoires en je motorverzekering. Motorrijden draait uiteindelijk om beleving, dus regelt RIDERS ook korting op motortrainingen en workshops voor je. Wil je ‘gewoon lekker motorrijden’? Ontmoet als clublid gelijkgestemden en ga samen op pad.
Klinkt dat je als muziek in de oren? Join the club door je aan te melden op riders.nu